Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
çeşitleri, hadisi, şeriflerin

Hadis-İ Şeriflerin Çeşitleri

Eski 07-12-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Hadis-İ Şeriflerin Çeşitleri



Hadis-i şeriflerin çeşitleri
Sual: Hadis-i şeriflerin çeşitleri nelerdir?
CEVAP
Hepsini maddeler halinde bildirelim:

1- Hadis-i mürsel: Sahabe-i kiramın ismi söylenmeyip, Tabiinden birinin doğruca, (Resulullah aleyhisselam buyurdu ki) dediği hadis-i şerif

2- Hadis-i müsned: Resulullaha isnat eden Sahabînin ismi bildirilen hadis-i şeriflerdir

3- Hadis-i müsned-i muttasıl: Resulullaha kadar, aradaki ravilerden hiçbiri noksan olmayan hadis-i şerif

4- Hadis-i müsned-i münkatı: Sahabîden başka, bir veya birkaç ravisi bildirilmeyen

5- Hadis-i mevsul: Sahabînin, (Resulullahtan işittim, böyle buyurdu) diyerek haber verdiği, hadis-i müsned-i muttasıl demektir Bunlara, hadis-i merfu da denir

6- Hadis-i mütevatir: Birçok Sahabînin, Resulullahtan ve başka birçok kimsenin de, bunlardan işittiği ve çok kimselerin haber verdiği hadis-i şeriflerdir Bunların, bir yalan üzerinde sözbirliği yapmalarına imkân olmaz Bu hadis-i şeriflere inanmayan kâfir olur

7- Hadis-i meşhur: İlk zamanda bir kişi bildirmişken, ikinci asırda şöhret bulan hadis-i şeriflerdir Yani bir kimsenin Resulullahtan, o kimseden de, çok kimselerin ve bunlardan da, başka kimselerin işittiği hadis-i şerif olup, son duyulan kimseye kadar, artık hep mütevatir olarak bildirilmiştir Meşhur hadislere inanmayan da kâfir olur (Redd-ül-muhtar s176)

8- Hadis-i mevkuf: Sahabîye kadar söyleyen hep bildirilip, Sahabînin, (Resulullahtan işittim) demeyip, (Resulullah böyle buyurmuş) dediği hadis-i şerif

9- Hadis-i sahih: Âdil ve hadis ilmini bilenden işitilen, müsned-i muttasıl, mütevatir ve meşhur hadis-i şerif

10- Haber-i âhâd: Bir kimse tarafından söylenilen, müsned-i muttasıl hadis-i şerif

11- Hadis-i muallâk: Baştan bir veya birkaç ravisi veya hiçbir ravisi belli olmayan

12- Hadis-i kudsi: Manası Allahü teâlâdan, kelimeleri Resulullah tarafından olan

13- Hadis-i kavi: Söyledikten sonra, bir âyet-i kerime okuduğu hadis-i şerif

14- Hadis-i nâsih: Son zamanlarında söyledikleri hadis-i şerif

15- Hadis-i mensuh: İlk zamanda söyleyip, sonra değiştirilen hadis-i şerif

16- Hadis-i âmm: Bütün insanlar için söylenmiş olan hadis-i şerif

17- Hadis-i has: Bir kimse için söylenmiş hadis-i hadis-i şerif

18- Hadis-i hasen: Bildirenler, sadık ve emin olup, fakat hafızası, anlayışı, sahih hadisleri bildirenler kadar kuvvetli olmayan kişilerin bildirdiği hadis-i şerif

19- Hadis-i maktu: Söyleyenler, Tabiin-i kirama kadar bilinip, Tabiinden rivayet olunan hadis-i şerif

20- Hadis-i şaz: Birinin, bir hadis âliminden işittim dediği hadis-i şerif

21- Hadis-i garip: Yalnız bir kimsenin bildirdiği hadis-i sahihtir Yahut aradakilerden birine, bir hadis âliminin muhalefet ettiği hadis-i şerif

22- Hadis-i zayıf: Sahih ve hasen olmayandır Ravilerden birinin hafızası, adaleti gevşek veya itikadında şüphe vardır Bu hadise göre fazla ibadet yapılır; fakat ictihadda bunlara dayanılmaz

23- Hadis-i muhkem: Tevile muhtaç olmayan hadis-i şerif

24- Hadis-i müteşabih: Tevile muhtaç olan hadis-i şerif

25- Hadis-i munfasıl: Aradaki ravilerden, birden fazlası unutulmuş olan hadis-i şerif

26- Hadis-i müstefid: Söyleyenleri üçten çok olan hadis

27- Hadis-i muddarib: Muhtelif yollardan, birbirine uymayan şekilde bildirilen

28- Hadis-i merdud: Manası olmayan ve rivayet şartlarını taşımayan söz

29- Hadis-i müfteri: Müslüman görünen dinsizlerin uydurdukları söz

30- Eser: Mevkuf ve maktu hadis veya dua bildiren merfu hadis

31- Hadis-i mevdu: Bir hadis âlimine göre, hadis olma şartlarını taşımayan hadis, sadece o âlime göre mevdu, yani uydurma olur Hadis usulü ilminde müctehid olan bir âlim, bir hadisin sahih olması için, lüzum gördüğü şartları taşımayan bir hadis için, benim mezhebimin usulünün kaidelerine göre mevdudur der Yoksa, (Peygamber efendimizin sözü değildir) demek istemez Yani, hadis-i şerif denilen bu sözün hadis olması, bence anlaşılmamıştır demektir Hadis usulü ilminin başka bir müctehidi de, hadisin doğru olması için aradığı şartları bu sözde bulunca, hadistir, mevdu değildir diyebilir Dört mezhep arasında ayrılık bulunması, sözlerinin yanlış olacağını göstermediği gibi, hadisler için de, böyledir Böyle şeyler, ictihad işi olduğundan, bir müctehidin mevdu demesiyle, hakikatte mevdu olması lazım gelmez
ALINTIDIR



Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.