Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
çıkamadığı, derecesine, hiçbir, konusu, oluyor, sahabelerin, tartışma, velinin, yer

Hiçbir Velinin Sahabelerin Derecesine Çıkamadığı Yer Yer Tartışma Konusu Oluyor. Bu K

Eski 07-12-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Hiçbir Velinin Sahabelerin Derecesine Çıkamadığı Yer Yer Tartışma Konusu Oluyor. Bu K



Hiçbir velinin sahabelerin derecesine çıkamadığı yer yer tartışma konusu oluyor Bu konuya açıklık getirir misiniz? Bazı veliler, Peygamberimizle (asm ) vefatından sonra görüşmüş ve sohbet etmişler Bunlar sahabelere yetişebilirler mi?

Yazar: Murat Sarıcık (ProfDr),

Resulullah’ın (asm) nübüvvet sohbeti, nebi olmayan hiç kimsede bulunmayan bir özellik taşır Resulullahın sohbeti bir iksirdir Bir dakika o sohbeti dinleyen ve ona mazhar olan bir kimse, o iksirle değişir (1) Kömürken elmas olur Nübüvvet Güneşinin nuru ile renklenir Resulullahın talebeleri olan sahabeler peygamberlerin en büyüğünün manevi boyası ile manen boyanmışlardır(2)

Resulullah’ın vefatından sonra, Celaleddin Suyûti gibi bazı büyük veliler, uyanık halde Resulullahı görmüşler, onunla konuşmuşlardır Fakat bu konuşmaları nübüvvet itibarıyla değil, velayet-i Ahmediye cihetiyledir Resulullah onlara velayeti ciheti ile temessül etmiş, görünmüştür Çünkü Resulullah’ın ölümü ile vahiy bitmiş Nübüvvet sona ermiştir Ölümünden sonra onu Nübüvvet sıfatıyla görmek mümkün değildir

Şu halde Nübüvvetin derecesi velayetin derecesinden ne kadar yüksekse, bir nebiyle sohbetle bir veliyle sohbet arasında da o kadar fark vardır

Resulullahın Ashabının en hayırlı oluşunu Zeydilerin büyük alimlerinden es-Sanani (H 1059-1182) maddeler halinde şöyle anlatır:
Birincisi; Resulullahın hadis-i şeriflerde kendi asrının en hayırlı asır (karn) olduğunu ihbar etmesidir Bu ve benzeri hadis-i şeriflerde kasdedilen kimselerin, Resulullah asrında yaşayıp, Kur’an nurunun kalplerde yerleşmesi için bir insanın uzuvları, bir fabrikanın çarkları şeklinde sistemleşen cemaati, ümmeti olduğu anlaşılır (3)
İkincisi; cumhuru ulema, fert fert sahabelerin tafdili (üstün olduğu) görüşündedirler Bazıları da sahabenin hep birden, diğer asırlardaki ümmet fertlerinden daha faziletli olduğu görüşündedirler Bedire katılanlar ve Hudeybiyede bulunanlar, sahabe olsun olmasın kendilerinden sonrakilerden faziletlidirler İkinci görüşe göre, sahabenin mecmuu (hepsi birden), kendilerinden sonra gelenlerin hepsinden efdaldir (4)

Buradan anlaşılan şu ki, İslam alimleri sahabenin faziletinde müttefiktirler (5)

İnsanların yetişmesinde çevrenin pek büyük etkisi vardır Rasulullah’ın dava arkadaşları olan sahabeler ekseriyetle en yüksek kemaldedirler Çünkü o zaman büyük bir inkilap olmuş, İslam inkılabı ile hayır ve hakkın bütün güzelliği ortaya çıktığı(6) gibi, kötülüklerin ve batılın da bütün çirkinliği açıkça kendini göstermiştir Bu da hayır ve hak tarafı ile, şer ve batıl tarafının iyice, belirgin şekilde birbirinden ayrılması ile mümkün olmuştur Bir yanda Hak Peygamber, bir yanda ümmetin Firavunu Ebû Cehil ve Peygamberlik iddiasında bulunanlar; bir yanda olabildiğince şefkat ve merhamet, bir yanda kendi kızını hiç acımadan, gözünü kırpmadan gömebilme kasaveti(7) ve vahşiliği; bir yanda kemalatın en yüksek zirvesinde olan Peygamber (asm) ve Onun sahabeleri, diğer yanda her türlü rezalet içindeki küfür liderleri ve esfel-i safilindeki müşrikler
İşte böyle bir durumda misilsiz bir ahlak yüceliğine sahip sahabeler, elbette sıdkın, hayrın, hakkın dellalı ve davasının en güzel nümunesi olan Resulullah’a koşmuşlar Onun boyası ile boyanmışlardır

Resulullah (asm) Ebû Musa’dan (ra) rivaye edilen bir hadislerinde; fiziki çevrenin bazı özelliklerini temsil getirerek Nübüvvet muhitini şöyle anlatır:
“Allah’ın benimle gönderdiği hidayet ve ilim, toprağa yağan bol yağmur gibidir Yağmur düşen yerlerden bir kısmı iyidir Suyu kabul eder içine alır ve çayırlar ve bol otlar bitirir Yağış alan topraklardan bir kısmı da çoraktır Suyu tutar geçirmez Böylece Allah o sularla insanlara fayda verir, o sulardan içerler, hayvanlarını sularlar, otlatırlar Yağmur alan topraktan bir diğer kısmı vardır ki, orası ancak düz ve engin, suyu tutmayan ot bitirmeyen bir çöldür İşte bu anlattığım temsil Allah’ın dini hususunda ince anlayışı olan, Allah’ın benimle gönderdikleri kendisine fayda veren, onları öğrenen ve öğreten kimselerle, ilim ve hidayete başını kaldırıp bakmayan, Allah’ın hidayet yolunu kabul etmeyen kimselerin temsilidir” (8)

Kaynaklar:

1 Bkz Tefsiru’l-Kurani’l-Azim, IV, 305; Hayatu’s-Sahabe III, 141, 279, 281, 282 (Nitekim Resulullah (asm) iyi kimseyi misk satana benzetmiş, kişinin dostunun dini üzerinde olduğunu belirtmiştir Sahabeler onun dostu, Nübüvvet miskinden koklan, onun sohbeti ile iksirlenen kimselerdir) Ayrıca bk Cevahiru’l-Buhari s 231; Şerhu’l-Akideti’t-Tahaviye II, 691-692; Resulullahla sohbet imtiyazının, ilk sahabeleri bile diğerlerinden öne çıkardığı belirtilmektedir Çünkü bu hususta ilkler ikincilerle müşterek değillerdir Hiç Onun sohbetinde bulunmayanların durumu ise daha açıktır) sahabe olmak, sohbet, arkadaşlık dostluk, mulazemet, itaat gibi manalara gelir el-Kamûsu’l-Muhit, I, 93; es-Savaiku’l-Muhrika s 212; Şerhu’l-Makasıd, V, 319
2 İbn-i Abbas (ra) onların-peygamberle birlikte bir saati sizden birinizin kırk yılından hayırlıdır der bk Şerhu’l-Akideti’t-Tahaviye II, 693
3- Bk Tefsiru’l-Kurani’l-Azim, IV, 305; Hayatu’s-Sahabe III, 141, 279, 281, 282 (Nitekim Resulullah (asm) iyi kimseyi misk satana benzetmiş, kişinin dostunun dini üzerinde olduğunu belirtmiştir Sahabeler onun dostu, Nübüvvet miskinden koklan, onun sohbeti ile iksirlenen kimselerdir) Ayrıca bk Cevahiru’l-Buhari s 231; Şerhu’l-Akideti’t-Tahaviye II, 691-692; Resulullahla sohbet imtiyazının, ilk sahabeleri bile diğerlerinden öne çıkardığı belirtilmektedir Çünkü bu hususta ilkler ikincilerle müşterek değillerdir Hiç Onun sohbetinde bulunmayanların durumu ise daha açıktır) sahabe olmak, sohbet, arkadaşlık dostluk, mulazemet, itaat gibi manalara gelir el-Kamûsu’l-Muhit, I, 93; es-Savaiku’l-Muhrika s 212; Şerhu’l-Makasıd, V, 319
4- İbn-i Abbas (ra) onların-peygamberle birlikte bir saati sizden birinizin kırk yılından hayırlıdır der bk Şerhu’l-Akideti’t-Tahaviye II, 693
5- Sübülüs-Selam, IV, 127
6- Age, s IV, 127; Ayrıca bk el-Cami‘Li Ahkami’l-Kuran IV, 170, Şerhu’l-Akideti’t-Tahaviye II, 691 vd İbnu Kuteybe, Abdullah b Müslim, Te’vilu Muhtelifi’l-Hadis, Beyrut, 1985, s 107-108
7- Kelamcılar, usulüddin alimleri de hilafetle ilgili konularda bu husustaki görüşlerini belirtmişlerdir
8- Resulullah ümmetin gittikçe bozulacağını, müşrik toplumlara benzeyeceğini ilk devirdeki kemalini kaybedeceğini belirtir Bk Sünenu İbn-i Mace II, 1304, 1305, 1310, 1319, 1320, 1333, 1340, 1343, 1348; Tefsiru’l-Kurani’l-Azim IV, 204; 230; Riyazu’s-Salihin s 271-282, 369; Ramûzu’l-Ehadis no: 1366, 6308; Şerhu’l-Akideti’t-Tahaviye II, 691 vd; Bahru’l-Muhit, III, 301; Mustafa Muhammed Umare Cevahiru’l-Buhari, terc Alioğlu, Hasan, İstanbul, ty s 231, 405; Şerhu Fıkhı’l-Ekber, s 206
9- Nahl, 58-59, Çağatay, Neset, İslam Dönemine dek Arap Tarihi s 86, 106, 122 Tekvir, 8-9 Mahmud Esad, Tarih-i Din-i İslam, İstanbul, 1983 s 138; Berki Ali Himmet Keskioğlu Osman Hz Muhammed ve Hayatı, Ankara, 1993, s 169 Heyet, Doğustan Günümüze I-XIV, İstanbul, 1989, I, 182
10- Riyazu’s-Salihin, s 149, no: 162; Mecma‘ut-Tefasir (Lübabu’t-Te’vil) III, 483;

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.