![]() |
Âdet Görme (Hayız) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Âdet Görme (Hayız)Genel Olarak Âdet (Bu başlık altında âdetle ilgili meseleleri bir problemi çözer biçimde, oldukça karmaşık olarak anlatmak zorunda olduğumuzdan, konunun sonuna âdeti kısa ve öz olarak anlatan bir özet ekleyecegiz ![]() ![]() ![]() 1- Âdet görme, yani hayız, kadının özelliklerinden ve onu erkekten ayıran yönlerinden biridir ![]() ![]() ![]() 2- Islâm bu konuda da aşırılıklardan uzak bir orta yolu öğretir: Cahiliyyet dönemindeki Araplar âdetli kadınlara arkadan cima ederlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Islâm geldi, "hayız, eziyet verici bir haldır, dolayısı ile hayızlı iken kadınla cima etmeyin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4- Peygamberimiz bunu, uygulayarak da öğretti: O, annelerimiz olan hanımları âdetli iken göbekle dizkapağı arasını bir peştemal(izar) ile örtmesini söyler ve geri kalan yerlerinden yararlanır, okşar ve ilgilenirdi ![]() ![]() ![]() Durum bu iken böyle davranmasının iki önemli nedeni vardı: a) ![]() ![]() b) ![]() ![]() Çünkü Peygamberimizin bütün hanımları âdetli iken kendilerine böyle davranıldığını haber vermişlerdir ![]() ![]() ![]() Bunu bir de onların, görüşüp konuştukları her kadına bunun normal ve caiz olduğunu anlatmaları ve yaygınlasması için yapıyordu ![]() 5- Islâm'da âdetli kadının pis olan yönü sadece kanıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6- Aişe Annemiz: "Allah Rasulü söylerdi ve ben âdetli iken onun başını yıkardım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 7- Âdet görme, Allah'ın bir kanunudur ![]() ![]() ![]() 8- Fıkıh kitaplarımızın hemen hemen hepsinde âdetin, en zor meselelerden biri olduğu söylenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âdetin Tanımı 9- Âdet: Hamile olmayan, ergin kadının rahminden (döl yatağından), lohusalık ya, da kan akmasına sebep olan bir hastalıktan ötürü değil de ergin kadınlık gereği, belli sürelerle gelen kandır ![]() Bu, âdeti bir kan ya da olay görmemiz halinde yapacağımız tariftir ![]() 10- Âdetli olmayı değişik bir durum ve yeni bir hal olarak düşünürsek âdeti; sözü edilen kan sebebi ile ortaya çıkan şer'î bir engeldir, diye tarif ederiz ![]() Yani birinci tarif, âdet kanının pis bir madde olmasına, ikinci tarif de sebep olduğu hades (hükmî pislik, yani abdestsızlık ve gusülsüzlük) haline göredir ![]() 11- Âdet dediğimiz "hayz" in sözlük anlamı "akmak" tir ![]() 12- Hayız karşılığı olarak dilimizde kullanılan en yaygın kelime "Âdet"tir ![]() ![]() ÂDET KANININ ÖZELLİKLERİ: Rengi ve Kokusu "Ümitsızlık" yaşına varmayanlarda saf beyaz akıntı dışında gelen kırmızı, siyah, hakî, bulanık, saman ya dadişsarısi, hatta yeşil gibi her renk âdet kanı olabilir ![]() ![]() ![]() Kanın rengi konusunda, ilk çıktığı ve bezde belirdigi zamana itibar edilir ![]() ![]() ![]() ![]() Âdet kanının kokusu ağır ve rahatsız edicidir ![]() ![]() Âdet Kanının Ilk Çıkışı (Sübûtü) Ilk âdetini gören ya da ilk doğumunu yapan kadının âdeti ve lohusalığı ile ilgili hükümler değişiktir ve bu durumdaki kadına "mübtedie" yani, yeni başlayan, ilk âdet gören denir ![]() Âdetin ilk başlama yaşı dokuz yaştır ![]() Yeni başlayan kadının âdet zamanı gördüğü her kan, üç günden az on günden çok olmadıkça, âdet kanı, doğumunda gördüğü her kan da, kırk günü geçmedikçe lohusalık kanıdır ![]() Ilk başlayan kadın bir saat (bir süre anlamında) kan görüp arkasından ondört gün temiz kalsa, onun ardından da yine bir süre kan görse ilk on günü âdet sayılır ve bununla ergin olduğuna hükmedilir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu örnekte görüldüğü gibi, yeni başlayanın âdeti temizlikle başlayamaz ama, temizlikle sona erebilir ![]() Dokuz yaşını tamamlayan kız ilk defa gördüğü kandan dolayı namazını ve orucunu bırakır, evli ise karıkoca ilişkisinde bulunmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âdetin başlaması kanın yuvarlak olan iç ferçte (kadının cinsel organı) belirip, uzunca olan dış ferce geçmeşiyle ya da sadece iç dudaklann ucuna kadar gelmesiyledir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âdetin sona erdiği yaş ise ellibeştir ![]() ![]() Çok nadır olsa bile kadın ellibeş yaşını geçtikten sonra da âdet görebilir ![]() ![]() Ellibeş yaş ender durumlar dışında, kadının âdetten kesilmeşinin son yaşıdır ![]() ![]() Burada ve diğer dinî konularda yaş hesaplamasında Güneş Yılına değil Ay Yılı'na itibar edilir ![]() Âdetin Ölçüsü (En Azı ve En Çoğu) Âdetin en az süresi üç tam gün, yani yetmiş iki saattır ![]() ![]() Buna göre meselâ pazar günü güneş doğarken bir süre kan görse, arkasından da çarsamba günü şafak sökümüne kadar kan kesilse ve aynı gün güneş doğmadan az önce tekrar kan görse ve güneşin doğumunda kesilse, ya da ikinci doğuşa kadar sürse, bu kan âdet kanıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat kanın kesilmesinden sonra onbeş tam gün dolmadan, meselâ onuncu ya da daha önceki bir gün tekrar kan görse, hepsi âdet kanı olmuş olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âdetin en çok süresi on tam gün, yani, ikiyüzkırk saattır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu maddeye göre üç günden az ve on günden fazla gelen kan âdet kanı değil, hastalık kanıdır ![]() ÂDET GÜNLERİNDE DEĞİŞME (INTİKAL) Âdet günlerindeki değişme, yani "intikal", âdet meseleşinin en önemli noktasıni oluştuiur ![]() ![]() Bazı kadınların âdet günleri düzenlidir ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak yaş ve sağlık durumundaki değişmeler, iklim şartları ve doğum gibi bazı olaylar yüzünden çoğu kadınların âdet günlerinde oynama, artma, ya da eksilme olabilir ![]() ![]() Düzenli âdeti olan, meselâ her ayın belli gününden başlamak üzere belli gün âdet gören bir kadın, arada bir her nasılsa, yine âdet gününden başlamak üzere on günü aşkınken görse, âdetine itibar eder, sadece on günü aşan günlerde değil, âdet günlerini aşanlarda da temiz sayılır ![]() ![]() Düzenli âdetin değişmesi (intikal), âdet gördüğü gün sayısında olabileceği gibi, başlama zamanında da olabilir ![]() ![]() Âdetin zıddına gelen kan, on günü ya aşar veya aşmaz ![]() Aşması halinde kan gördüğü bu on günü aşkın günler içerisinde önceki düzenli âdetinin günlerine rastlayan en az bir âdet ölçüsü (nisab), yani üç gün bulunur ya da bulunmaz ![]() Bulunması halinde, bu bulunan günler âdet günlerine ya eşittir veya değildir ![]() Âdetin zıddına gelen bu kan on günü geçmemesi halinde de ya tam on gün olur ya da daha az olur ![]() Söz konusu kan on günü aşar ve içerisinde önceki düzenli âdetinin bulunması gereken günlerden en az bir âdet ölçüsü (nisab), yani üç tam gün kadarı bulunmazsa âdet, zaman olarak değişmiştir ancak sayı aynıdır ![]() Açıklaması: Adeti her (dinî) ayın ilk gününden başlamak üzere beş gün olan bir kadın, ayın âdet görmesi gereken bu ilk beş gününde, ya da baştan üçünde temiz kalsa, sonra onbir gün kan görse, bu durumda bu onbir günün içerisinde ilk ihtimale göre âdetinden hiç bulunmamış ikinci ihtimale göre de sadece iki gün bulunmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() On günü aşan bu kan içerisinde, önceki âdet günlerinin en az bir âdet ölçüsü (nisabi), yani üç gün bulunursa, sadece bu üç gün âdettir, geri kalan hastalık kanıdır ![]() Önceki âdet günlerinin tamamı bu on günü aşan kan içerisinde bulunursa, bu durumda âdet; gün sayısı olarak da zaman olarak da değişmemiş, nerede ise ve ne kadarsa öyle kalmış ve o miktardan fazlası hastalık kanı olmuş demektir ![]() Açıklaması: Âdeti her (dinî) ayın ilk gününden başlamak üzere beş gün olan bir kadın, bir defasında henüz ayın biri olmadan beş gün kan görse, kan devam edip âdet günleri olan ayın ilk beş gününde de görüldükten sonra, fazladan da bir gün kan görse, toplam onbir gün eder ![]() ![]() ![]() Yine bu on günü aşan kan içerisine önceki düzenli âdetinden bir âdetin en az ölçüsü rastlasa ve fakat bu rastlayan günler önceki âdet günlerine eşit olmasa, öncekinden az da olsa âdet bu ikinci sayıya geçmiş ve o, âdetin sayısı olmuştur: Açıklaması: Âdet günleri ayın ilk beş günü olan bu kadın, ayın ilk iki gününde temiz kalsa, arkasından onbir gün kan görse, kan gördüğü günlerin ilk üçü, önceki âdetine rastladığı ve en az âdet ölçüsünü doldurduğu için âdeti sayılır ![]() ![]() ![]() Kan gördüğü günlerin sayısı on günü geçmedikçe, düzenli âdeti kaç gün olursa olsun, hepsi âdettir ![]() Ancak bu kurala, arkasından tam bir temizlik süresi geçirirse, kaydını eklemek gerekir ![]() ![]() ![]() Açıklaması: Âdet günleri ayın ilk beş günü olan örneğimizdeki kadın, ayın ilk günü kan görse, fakat kan beş gün değil, altı gün sürse altıncısıda âdet kanıdır ![]() ![]() ![]() Âdet bir seferle yerleşmiş ve sabitleşmiş olur ![]() Meselâ ilk defa âdet gören bir kız ilk âdetinde altı gün kan görse arkasından yirmidört gün temiz kalsa âdeti böylece yerleşmiş olur ![]() ![]() Âdetin değişmesi, yani düzgün bir âdetin, sayıca ya da zamanca başka bir düzgün âdete dönüşmesi (intikal), peşpeşe iki âdetin aynı ölçüde ve önceki âdete zit olarak gelmesiyle olur ![]() Bu son iki maddeyi daha iyi anlayabilmek için şöylece örneklendirebiliriz: Düzenli âdeti meselâ altı gün olan bir kadın, bir ay yedi gün âdet görse bu yedinci gün hayız olmuş olur, ancak bir sonraki ayda da yedi gün âdet görmedikçe düzenli âdeti yedi güne çıkmış olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kısaca âdet bir defa ile sabit ve yerleşmiş, iki defa ile değişmiş yani intikal etmiş olur ![]() Kanın Kesilmesi Durumu Âdetin hakikaten ya da hükmen sona ermesi durumuna kanın kesilmesi adı verilir ![]() ![]() ![]() ![]() Kanın kesilmesi, yani âdetin hakikaten yada hükmen sona ermesiyle, kadınla, yıkanmadan bile cinsel ilişkide bulunmak caiz olur ![]() ![]() Kan kesildiği anda içinde bulunduğu farz namazın vaktinden bir başlangıç tekbiri alacak, yani "Allah" diyecek kadar zaman kalmışsa o namazı kaza etmesi gerekir ![]() Meselâ Ramazan'da şafak sökmeden biraz önce kan kesilecek olsa: O geceki yatsı namazını kaza eder, o günün orucunu ise edâ (vaktinde) olarak tutar ![]() Bütün bu konularda zamanın sonuna itibar edilir ![]() ![]() Bu maddeye göre; vaktin sonunda bir başlangıç tekbiri alacak kadar süre kalmışken ergin olan çocuk ve müslüman olan kâfir o vaktin namazını kaza eder ![]() ![]() Vaktin sonunda delirse ya da kadın âdet görse o vaktin farzı üzerlerinden düşer ![]() Düzgün âdeti olan bir kadından kan, en çok süresinden önce ve fakat düzgün âdeti sona erdikten sonra kesilse, yıkanma, ya da o mümkün değilse teyemmüm alma süresi de âdetinden sayılır ve yıkanmadan âdeti bitmiş ve temiz olmuş olmaz, kendisi ile cinsel ilişkide bulunulamaz ![]() Buna göre; bu durumdaki kadın, ancak yıkanabilecek ya da onun yerine teyemmüm alabilecek bir süre ile beraber bir başlangıçtekbiri de alabilecek kadar bir zamanına yetiştigi vaktin namazını kaza eder ![]() Bu durumdaki kadın yahudî ya da hiristiyan (yani kitabiyye) ise yıkanmadan da müslüman kocası kendisiyle cinsel ilişkide bulunabilir ![]() ![]() Yıkanabilecek zaman içerisinde; su alıp gözden uzak bir yere çekilmek ve elbiselerini çıkarmak da hesaba katılır ![]() Âdeti bu şekilde sona eren bir kadın yıkanmadıkça ya da o mümkün değilse teyemmüm alıp namaz kılmadıkça, tam bir namaz vakti geçmeden kocası kendisiyle cinsel ilişkide bulunamaz ![]() ![]() Bu maddeye göre; güneş doğmadan çok az yani yıkanmadıkça ve başlangıç tekbirine yetmeyecek kadar bir süre önce kan kesilse, yıkanmadan ya da imkân yoksa teyemmüm almadan ikindinin vakti girinceye kadar kocası kendisi ile cinsel ilişkide bulunamaz ![]() ![]() Ancak âdetin ya da lohusalığın en çok süresi, yani âdette on gün, lohusalıkta kırk gün dolmuş ise hiçbir şey gerekmeden cinsel ilişkide bulunabilirler ![]() ![]() Düzenli âdeti olan da âdeti dolmadan, fakat üç gün tamamlandıktan sonra kanın kesilmesi halinde, yıkanır ibâdetlerini edâ eder, ancak düzenli âdet günleri tamamlanıncaya kadar ihtiyaten cinsel ilişkide bulunmaz ![]() Meselâ: Düzenli âdeti on gün iken kan üç gün geldikten sonra kesilse kalan yedi gününde ibâdetlerini edâ eder; ancak ihtiyaten cinsel ilişkide bulunmaz ![]() ![]() Lohusada da, düzenli bir âdeti olması, meselâ bir doğumunda kırk gün kan görmüş olması halinde durum aynıdır ![]() ![]() ![]() Kadın -ister yeni başlayan, isterse düzgün âdetli olsun- âdet olabilmesi mümkün olan zamanlarda her kan gördüğünde namazını bırakır ve üç günden önce kanın her kesildiğinde de namazını kılar ![]() ![]() Meselâ iki gün kan gördükten sonra bir yatsı vakti girmisken kan kesilse bekler, sahurun bitimine bir süre kalıncaya kadar kan görmezse sadece abdest alırve namazını kılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kanın kesilmesi dunimu lohusalıkta da her konuda aynen âdette olduğu gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() Kanın Sürekli Akması Durumu a) Düzgün Âdetlide (Mu'tâde'de): Kanın sürekli akması yani, en çok süresi olan on günü geçmesi duiumu, düzgün âdetlide olursa, temizliği ve âdeti, her hükürnde, önceden olduğu gibidir ![]() ![]() Meselâ: a) Her ayın ilk altı gününde âdetli kalan, yirmidört gününü temiz geçiren, b) On gün âdetli 179 gün, yani altı aydan biraz da olsa az temiz geçiren, c) On gün âdetli, bir yıl temiz geçiren üç kadın düşünelim ![]() Bunlardan kanın kesintisiz akması durumunda; birincisi âdeti olduğu üzere her ayın ilk altı günü kendisini âdetli sayar, altı gün dolunca yıkanır, kalan yirmidört günü temiz gibi davranır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu durumda âdet on gün, temizlik ise iki ay olarak hesaplanır diyenler de vardır, ama dayanagi güçlü olan yukarıda söylenendir ![]() b) Ilk Âdet Görende (Mübtedie'de): Kanın sürekli akması durumu âdeti yeni başlayanda olursa dört ihtimal düşünülebilir: a) Kan, ergin olur olmaz akmaya başlamış ve devam etmiş olabilir ![]() b) Norrnal bir kan ve nomial bir temizlik gördükten sonra sürekli gelmiş olabilir, c) Anormal bir kan ve anormal bir temizlik gördükten sonra sürekli gelmiş olabilir, d) Normal bir kan ve anormal bir temizlik gördükten sonra sürekli gelmiş olabilir ![]() ![]() a) Ergin olur olmaz sürekli kan görenin âdeti, devamlı kanın başlangıcından itibaren on gün, temizliği ise yirmi gündür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Yeni başlayan normal bir kan normal bir temizlik gördükten sonra sürekli kan görmesi halinde, düzgün âdetli (mu'tâde) olmuş olur ki, onun hükmü daha önce geçti ![]() Meselâ; ergin olabilecek yaşa gelmiş bir kız beş gün kan, arkasından da kırk gün temizlik gördükten sonra kan sürekli akmaya başlasa âdeti böylece yerlesir ![]() ![]() c) Anormal bir kan ve anormal bir temizlik gördükten sonra sürekli kan gören, ilk kan gördüğü andan itibaren sürekli kan görmüş sayılır ![]() ![]() ![]() d) Normal bir kan ve anormal bir temizlikten sonra sürekli kan görenin âdetinde, gördüğü temizlige değil de normal kana itibar edilir ![]() Meselâ; beş gün kan, arkasından ondört gün temizlik gördükten sonra sürekli kan gelse, âdeti beş, temizliği ise ayın geri kalani, yani yirmibeş gün olur ![]() ![]() KADINLARLA ILGİLİ KANIN VE TEMİZLİĞİN ÇESİTLERİ a)Kan ve Çeşitleri Kadınlara özgü üç türlü kan vardır: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() ![]() Bunların herbiri kendi başlığı altında detaylıca incelenecektir ![]() Dübürden gelen kan bu üç kanın dışında bir kandır ![]() ![]() ![]() Dokuz yaşını doldurmamış kız çocuklarından ve hamilelerden gelen kan da âdet kanı değil, hastalık kanıdır ![]() ![]() Hünsa'dan (hem erkek hem kadın alâmetleri taşıyan, erdisi, erselik) kan gelmesi halinde, ersuyunun (meninin) da gelip gelmediğine bakılir; geliyorsa, kana değil er suyuna itibar edilir ve erkek sayılır ![]() ![]() ![]() Âdette üç günden az ve on günden fazla, lohusalıkta ise kırk günden fazla olmayan ve her iki ucunda hükmen de olsa başka kan bulunmayan kan, normal (sahih) kandır ![]() Çünkü üç gün âdetin en azı, on gün en çoğu, kırk gün ise lohusalığın (nifasin) en çoğudur ![]() ![]() ![]() ![]() Kanın iki ucunda başka kan bulunması: a) Ya uçlarından birinde, b) Ya da her ikisinde kan bulunan bir temizlik bulunmasıyla olur ![]() Birinciye örnek: Ilk âdet gören (mübtedie), bir gün kan, ondört gün temizlik ve tekrar bir gün kan görse, bütün bunların ilk on günü âdeti sayılır ve birinci ucunda, yani başlangıcında kan bulunduğu için bu anormal bir kandır ![]() ![]() Kadından gelen ve normal (sahih) kanın bir önceki maddede belirlenen özelliklerini taşımayan kan anormal (fasit) kandır ![]() Anormal (fasit) kan, aynı zamanda hastalık kanı, yani istihaze olmuş olacağından, çeşitlerinin neler olduğunu kendi başlığı altında görecegiz ![]() Temizlik ve Çeşitleri Genel (mutlak) anlamda temizlik, kadının âdetli ve lohusa olmaması halıdır ![]() Normal (sahih) temizlik; onbeş günden az olmayan, kendisine kan karısınıayan ve iki normal kan arasında bulunan temizliktir ![]() Meselâ; ilk âdet gören, onbir gün kan ve onbeş gün temizlik görse, sonra kanı sürekli akmaya başlasa, bu ilk gördüğü kan, on günü astığı için anormal (fasit) bir kandır ![]() ![]() ![]() ![]() Normal temizliğin iki normal kan arasında bulunması; iki hastalık kanı arasında, veya bir lohusalık ve bir hastalık kanı arasında veya tek bir lohusalığın iki ucu arasında bulunmamasıyla olur ![]() Anormal (fasit) temizlik ise belirtilen niteliklerde normal temizlik gibi olmayan ve Lohusalıkta kırk günden önce arada bulunan temizliktir ![]() ![]() Bu söylediğimiz Imam Ebu Hanife'nin görüşüdür ![]() ![]() Tam temizlik: ister normal (sahih), isterse anormal (fasit) olsun, onbeş gün ve daha fazla süren temizliktir ![]() Eksik temizlik, onbeş günden az olan temizliktir ve anormal temizlik cinsindendir ![]() ![]() ![]() ![]() Meselâ: Ilk âdet gören; bir gün kan, ondört gün temizlik ve tekrar bir gün kan görse ilk on günü âdet sayılır ![]() ![]() ![]() Lohusalıkta da durum aynıdır ![]() ![]() Temizliğin en çoğunun sınırı yoktur ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|