Prof. Dr. Sinsi
|
Kadın Elbisesinin Belirlenebilen Özellikleri
1- Bütün bedeni örten bir elbise olması,
2- Ince ve şeffaf olmaması: Zira böyle olan bir elbise, görmeye mani değildir Yada daha doğru bir ifadeyle "göstermesinler" nehyinin icabına uygun değildir Çünkü altını gösterir Hz Resulullah, ince elbise ile yanına giren Esma'dan yüzünü çevirmiştir (Ebû Davûd ) Hz Aişe, yanına ince bir başörtü ile giren Hafsa binti Abdurrahman'ın başörtüsünü yırtmış ve ona kalın bir başörtü örtmüştür (Ibn Sa'd, Tabakât, VNI/7l -72 )
3- Dar olmakla vücut hatlarını belli etmemesi: Dar elbiseler giyen kadını Allah Resulü çıplak saymış ve cehennemlik olduğunu bildirmiştir (el-Câmiu's-Sağir 232 (Müslim'den)) "Allah'ın lânetine uğradığı" ve "cehennemde olacakları" bildirilen, "giyinik çıplaklar"ı, Serahsî, "ince elbiseler giydiklerinden dolayı çıplak gibi olan kadınlar" diye açıklamıştır (Serahsî, Mebsût 8/155 ) Hz Ömer, halka dağıttığı bir çeşit elbisenin, vücut hatlarını belli edeceği için, kadınlara giydirilmemesini emretmiştir (Beyhakî, N/234-35'ten: Serahsî, Mebsût, X/155 ) Kadının vücut hatlarını belli eden elbisesine bakmak, o uzuvlara bakmak sayılmıştır (ez-Zeyla'î, Tebyinü'l-Hakâik, VI/17 ) Ibn Abidin, "Kim bir kadını arkadan hayâle dalar, elbisesini görür, nihayet kemiklerinin şekli kendisine belirirse, cennetin kokusunu duyamaz" hadisini delil tutarak, uzuvların şeklini belli eden elbise, kalın olsa ve cildi göstermese bile yasaktır, diyor (Ibn Abidin )
4-Kokusunun duyulmaması: Aslında Allah Resûlü kokuyu çok meth-ü sena etmekle beraber, başkaları duysun diye koku sürünüp çıkan kadını zinâ etmiş olarak nitelemiş (Ebû Davûd, tereccül, 7, Tirmizî, edep, 35; Neseî, Zîne, 35; Dârimî, isti'zân 18 ) ve koku sürünüp camiye giden kadının namazının kabul olunmayacağını bildirmiştir
5- Erkek elbisesine benzememesi: Allah Resulü, hem erkeğe benzeyen kadına, hem de kadına benzeyen erkeğe lanet etmiş ve böyle davr******rın evlere sokulmamasını emretmiştir (Buharî, libâs, 62; Ebû Davûd, edep, 53; Tirmizî, edep, 34 )
Modern tıbbın bu kabil davranışları dengesizlik sayması ve gerek giyim kusamında, gerekse tuvaletinde, karşı cinse benzeme eylemini, homoseksüellikle izah ederek seksüel slimulus bozuklukları cümlesinden değerlendirmesi, bu maddenin izahı için ilginçtir (Songar Ayhan, Psıkıyatri, Psikoloji ve Ruh Hastalıkları, Ist 1980 s )
6- Elbisenin bizzat kendisinin de zînet olmaması: Zira zinetlerin gösterilmesi ayetle yasaklanmıştır (Sâbûnî, N/384-86'dan ihtisâr ) Allah Resulü, kendisine biat eden kadınlardan, câhiliye kadınları gibi zînetlerini göstererek dışarı çıkmamaları için biat alıyordu (Nasiru'd-Dîn el-Elbânî, Hicâb (T'erc ) 52 )
7- Gayr-i müslimlerin özel elbiselerine benzememesi: Zira bu konudaki naslar, biraz sonra göreceğimiz gibi mutlaktır; kadına da erkeğe de şâmildir
8- Üzerine Kur'an ibâreleri işlenmemesi (Muhammed Ravvâs Kal'acî, age N/590-9l
KADIN ERKEK EŞİTLİĞİ
Eşit Oldukları Konular
Başlangıçta Islâm ve Kadın başlığını işlerken, aslında kadının erkeğe eşit olduğu noktaları da; göstermiş sayılırız Burada da öncelikle şunu söyleyelim ki, Islâm'da erkeğin kadından mutlak anlamda üstün olduğunu bildiren hiçbir nas yoktur "Erkek kadın gibi değildir" (K K ÂI-i imrân (3) 36 ), demek, erkek üstündür demek değildir "Erkekler, kadınların kayyûmudurlar Bu, Allah'ın onların bazısını, bazısına üstün kıldığından ve erkeklerin mallarını harcadıklarındandır " (K K Nisâ (4) 34) âyeti de erkeğin mutlak üstünlüğünü göstermez Önce burada "erkekleri kadınlara üstün kıldığı için  " denmemiştir Demek ki üstünlük nisbîdir Idare kabiliyeti erkeklere verilmiştir Bir başka konuda da kadınlar üstün olabilir Kadının şefkat dolu bağrı olmasa erkek evlâtları bir robot gibi yetiştirir Demek ki bu konuda da kadın üstündür Hem Allah, kadın erkek ayırmadan, "en üstün olanınız, Allah'tan en çok sakınanızdır " (K K Hucurât (49) 13 ) buyurur Demek ki kadın, insan olarak erkeğe eşittir Ikisinin yaratılışı da bir "nefis"tendir (K K Nisâ (4) 1) Kökenleri birdir Biri kaliteli, öbürü adı bir maddeden yaratılmış değildir
Kadın da kötülük yaparsa günah, hayır yaparsa sevap alır Dua ederse Allah ona da "icabet" eder Demek ki, kadın, Cennete ya da Cehenneme gitmekte de erkekten farklı değildir Dünyada iken iş başarırsa kazanç, suç işlerse ceza bulur Ticarethanesi varsa kadın olduğu için kazanç oranı düşük olmadığı gibi, meşru bir iş görüyorsa kadın olduğu için ücreti de düşük olmaz Tersine bazı suçlarda kadın erkeğe göre daha az ceza görür
Insanlar arasındaki saygınlık ve hürmette, erkeklerden geri değil, tersine bazı hallerde ileridir "Insanlar içerisinde iyilik ve hürmet yapmama en lâyık olan kimdir?" diye soran sahabîye Efendimiz; "annendir" cevabını vermiş ve arkasından, "sonra kimdir?" diye iki defa daha tekrarlanan bu soruya, "annendir" dedikten sonra, dördüncüde "babandır" buyurmuştur (Buhârî, edep 2; Müslim, bir 1) "Namazda iken, babanın çağırması halinde namaz bozulmaz, ama annenin çağırması halinde namaz bozulur ve ona cevap verilir " Sözünün aslı nedir, şu anda bilmiyorum ama, dînî bir düşünceden kaynaklandığı açıktır "Ana gibi yâr olmaz" atasözümüz herhalde kadını küçültüyor değildir
Demek ki, yaratılışta, Allah'a kul olmakta, ibadette, duada, suç ve cezada, yani kullukta, hürmet ve saygınlıkta, kısaca insan oluşta kadınla erkek arasında fark yoktur
|