![]() |
Çocuk Cesaret Ve Yaratıcılık |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Cesaret Ve Yaratıcılıkçocuklarda gelişim - çocuklarda yaratıcılık - yaratıcılığın dinamosu hakkında bilgiler ÇOCUKSU CESARET YARATICILIĞIN DİNOMOSU Bir resim dersinde altı yaşında bir kız resim yaparken, öğretmeni yanına yaklaşır: "Ne resmi yapıyorsun?" diye sorar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Biz, çocukların bu öz güvenini ve yaratıcılığını önce ailede sonra okulda sistemli bir şekilde köreltip onları "herkes gibi düşünen, herkes gibi davranan" sıradan insanlara dönüştürüyoruz ![]() Oysa başlangıçta hepimiz sınırsız bir yaratıcılıkla geliyoruz dünyaya ![]() ![]() ![]() Fakat aramızdan pek azı, bu baskıya direnip doğal yaratıcılığını korumayı başarıyor ![]() Albert Einstein, İzafiyet Teorisini ortaya attığı zaman henüz yirmi altı yaşındaydı ![]() ![]() "Deli" olmalıydı! Bu yaptığı çocukçaydı ![]() Fatih Sultan Mehmet İstanbul'u fethettiği zaman yirmi bir yaşındaydı ![]() ![]() ![]() ![]() Picasso , yirmili yaşlarında Avignonlu Kızlar tablosuyla bir devrim yaptı: Her şeyin "göründüğü" gibi çizildiği binlerce yıllık resim sanatına baş kaldırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yıllar sonra kendisiyle yapılan bir röportajda, "Her çocuk bir sanatçıdır ![]() ![]() ![]() Gerçekten de öyle değil mi? Çocukların yaratıcılığı inanılmazdır ![]() ![]() Çocukken uzay aracı çizmemiş; olmadık parçalardan yeni oyuncaklar üretmemiş; bir çizgi filmden, kitaptan, müzikten ilham alıp kimsenin aklına gelmemiş yepyeni fikirler ortaya koymamış kimse var mı? Yaratıcı olmak, soruları hiç sorulmamış bir şekilde yeniden sormak demektir ![]() Göçmen topluluklarının temel sorusu "Suya nasıl ulaşırız?" olduğu için, yaşamları göç ederek geçiyordu ![]() Problemi, "Suyu nasıl getirebiliriz?" diye tarif edince bakış açısı (paradigma) değişti ve yerleşik tarım toplumları doğdu ![]() Çocuklar, sahip oldukları verileri hiç alışılmamış bir şekilde birleştirerek yeni yollar bulmakta ve problemleri yeni baştan tarif etmekte ustadırlar ![]() Yaratıcı oldukları kadar da cesurdurlar ![]() ![]() Çocuklar, statükodan, önyargılardan habersiz oldukları için, "politik davranmak" ya da "mahalle baskılarına" boyun eğmek zorunda hissetmezler kendilerini ![]() "Ezberleri bozup" yepyeni, taptaze ve capcanlı bir bakış açısı ortaya koyarlar ![]() Leonardo da Vinci merak duygusunun "ruhun dinamosu" olduğunu; hayata çocuksu ve meraklı gözlerle bakmanın hepimizin doğal bir içgüdüsü olduğunu söyler ![]() Çocukların merak duygusunu ve içlerindeki yaratıcılığı sistemli bir şekilde örseleyerek köreltmek sadece bizim toplumumuza özgü bir musibet değil ![]() ![]() ![]() Yaklaşık yedi yaşına kadar koruyabildiğimiz merak ve öğrenme motivasyonumuzu, okula başladığımız yıllarda hızla kaybederek birkaç yıl gibi kısa bir sürede ciddî, ufku dar, sıradan insanlara dönüşüyoruz ![]() "En kestirme yol, bildiğin yoldur ![]() ![]() ![]() Oysa değişime ayak uydurmak ve kendimizi, şirketimizi yenilemek için olaylara herkes gibi bakan zihinlere değil statükoyu sorgulayacak "acemi bakış açılarına" ihtiyacımız var ya da statükolara meydan okuyan "asilere" ![]() 1960lı yıllarda "Bilimsel Devrimlerin Yapısı" kitabıyla "paradigma" ve "paradigma değişimi" kavramlarını ortaya atan meşhur bilim felsefecisi Thomas Kuhn, devrim niteliğinde bir çok yeniliğin "ya çok genç ve çok deneyimsiz ya da asi" kişiler tarafından yapıldığının altını çizmişti ![]() Gençler, kendilerine güvenleri ve cesaretleriyle, yerleşmiş kalıpları hiçe sayıp en cesur soruları sorabilir en gidilmemiş yollara girebilir; bütün "olmazları" bir kenara koyarak en "uygunsuz" cevapları bulabilirler ![]() Birlikte çalıştığınız genç insanlara daha dikkatli bakın, kurumun içine kök salmış düşünce kalıplarından ya habersizdirler ya da bunları hiç umursamıyorlardır ![]() Bir sektörün dışından gelen "yabancılar" da , gençler ve çocuklarla aynı üstünlüklere sahipler ![]() ![]() Drucker, bu "acemilerin", "körleşmiş deneyimli yöneticilere" kıyasla birçok üstünlüklerinin olduğunu ve organizasyonların bu taze zihinlerden -bir an önce onlar da "kirlenmeden" - yararlanmalarını öneriyor ![]() Hem gençler hem de söz konusu ortama yabancı deneyimsizler aynen çocuklar gibi en yaratıcı soruları sorup, en düşünülmemiş parçaları bir araya getirip, tabuları yıkma potansiyeline sahipler ![]() ![]() ![]() Bu bakımdan kimi zaman "bilmemek" , "bilmekten" daha iyidir ![]() ![]() En yaygın inovasyon yapma şekli, hiç olmayanı yaratmak gibi bir "mucitlik" işinden çok, farklı bir alanda farklı bir sorunu çözmek için kullanılan bir yöntemi kendi işimize uygulamaktır ![]() ![]() Birçok inovatif ürün de bu bakış açısıyla ortaya çıkmıştır ![]() ![]() Örneğin sporcular için tasarlanmış ağzı tıpalı su şişeleri, biberondan hareketle ortaya çıkmıştır ![]() Demlik poşeti çaylar, sadece "Poşet çaylar neden dikdörtgen olmak zorunda, yuvarlak olsa nasıl olur?" sorusu üzerine yeni bir pazar kurmuştur ![]() Parfüm deodorantlar, parfümün çekiciliğiyle, deodorantın koruyuculuğunun yaratıcı bir şekilde birleşmesinden başka bir şey değildir ![]() Icetea "Neden çay soğuk olmasın?" sorusunun cevabıdır ![]() İş yerinde çocuksu başlangıç zihnimize geri dönmek için bilinçli bir yol izlemeliyiz diye düşünüyorum ![]() ![]() Çocuksu masumiyetini kaybetmemiş yetişkinler ve bir sektörde yeni çalışmaya başlamış olanlar yeni sorular sormakta, yeni fikirler bulmakta ve cesaretle, hızlı karar alıp yenilikleri uygulamakta çok ustalar ![]() Deneyimli kişiler ise mevcut fikirlerin uygulamasında daha yüksek performans gösteriyorlar; çünkü neyin, nasıl yapıdığında, nasıl sonuçlanabileceğini, meydana gelebilecek olumsuzlukların nasıl giderebileceğinde ustalar ![]() Şirketlerin bu "çocuksu merakı" teşvik edecek ve farklılıkları içinde barındıracak dinamik takımlar kurmasının önemine çok inanıyorum ![]() Bu sebeple bugün birçok marka sadece gelecek müşterileri olan çocukları bugünden anlamak için değil taze zihinlerinden faydalanmak için çocuklarla birlikte arastırma ve geliştirme çalışmaları yapıyor ![]() Toyota çocuklara geleceğin arabasını tasarlatırken Xerox geleceğin teknolojisini çocuklardan öğrenmek istiyor ![]() ![]() İş dünyasının basamaklarında yükseldikçe "bilmemek ayıp" karşılanıyor ![]() ![]() Görkemli toplantı salonlarında, herkes tartışılan konu hakkında derin bilgisi varmış gibi davranabiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hepimiz inanılmaz bir bolluk ortamı içinde, her üreticinin neredeyse aynı teklifle müşterinin karşısına çıktığını, rekabetin hiç olmadığı kadar sertleştiğini, şirket karlarının düştüğünü, şirket içinde ilişkilerin güvensizlik üzerine kurulduğunu ve giderek dünyanın daha sorunlu bir yer olduğunu görüyoruz ![]() Ama çoğumuz bu durumun "geçici" olduğu yanılgısı içindeyiz ![]() ![]() ![]() Bence, eğer mevcut zihin yapılarımızı değiştirmezsek durumumuz değişmeyecek ![]() ![]() Bence içimizdeki çocuk da "Kralın çıplak olduğunu" görüyor ![]() ![]() Ben, içinde yaşadığımız değişime ancak soruları yeniden sorarak, yeni çözümler bularak ayak uyduracağımıza inanıyorum, çünkü mevcut zihin yapılarımızla ancak bugüne cevap bulabileceğimize, yarını ise bu düşünce yapılarıyla karşılayamayacağımıza inanıyorum ![]() Geleceği hiç birimiz bilemeyiz ![]() ![]() Peter Drucker'ın dediği gibi "Geleceği tahmin etmenin en iyi yolu geleceği yaratmaktır ![]() Çocuksu bir cesaretle, daha yaratıcı düşünerek ![]() |
![]() |
![]() |
|