![]() |
Outsourcing (Dışkaynak Kullanma) Kavramı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Outsourcing (Dışkaynak Kullanma) KavramıOutsourcing (Dışkaynak Kullanma) Kavramı 1 ![]() İşletmelerin gittikçe artan ölçüde, sadece kendi sahip oldukları yetenek ve becerileri esas alan işleri yapmak istemeleri, “core compedence” veya öz (temel, çekirdek) yeteneklerin kullanılmadığı işleri, organizasyon dışındaki başka işletmelerden almak eğilimi, yaygın bir “outsourcing” veya “dış kaynaklardan yararlanma” uygulamasını ortaya çıkarmıştır ![]() İşletmeler kendilerine rekabet avantajı sağlayan bu temel yetenek ile ilgili işlerin dışındaki tüm işleri, başka işletmelere yaptırmak suretiyle , yani outsuorcing yaparak, hem kaynak tasarrufu yapmakta, hem yapı olarak küçülmekte (downsizing) veyalın hale gelmekte ve hem de kendilerini çok iyi bildiği işler işler üzerinde yoğunlaşma fırsatı bulmaktadırlar ![]() Bir firma için her alanda üstünlük sağlayabilmek mümkün değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dış kaynak kullanımının en önemli nedeni, küçük firmaların öncelikli ve destek aktiviteleri yerine getirilirken rekabet üstünlüğünü sağlayacak kaynak ve kapasiteye sahip olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Outsourcing, global kaynak kullanımına da denmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() *** [1] Koçel, s ![]() ![]() [2] Dress, s ![]() ![]() [3] Hitt, s ![]() ![]() [4] Richard L ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Outsourcing (Dışkaynak Kullanma) Kavramı |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Outsourcing (Dışkaynak Kullanma) Kavramı2 ![]() Dış kaynak kullanımı, birçok faaliyeti ve kullanım alanlarını kapsamaktadır ![]() ![]() ![]() Dış kaynak kullanımının giderek önem kazanmasının nedenleri çok fazladır: Karmaşık ve hızlı hareket eden pazarlarda uzman hizmet edebilmenin en hızlı yoludur ![]() ![]() ![]() Dış kaynak kullanımının bize verdiği esneklik sayesinde , sorunlara yol açan faktörler azaltılır veya bunlar tamamen reddedilerek elemine edilir ![]() ![]() Dış kaynak kullanımının, insan kaynakları için birçok avantajlı yönü bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() PricewaterhouseCoopers (PwC) İnsan Kaynakları Danışmanlık Hizmetleri Yöneticisi, insan kaynakları için outsourcing hizmetinin iki yönden cazip olduğunu şöyle belirtmektedir:
![]() ![]() *** [size="1"] Chrisopher Mabey, Graeme Salomen, John Storey, Human Resources Mnagement: A Strategic Introduction,2 ![]() ![]() ![]() [size="1"] Rabia Akbulut, Hürriyet İnsan Kaynakları Eki, Sayı:227, İstanbul, 30 Ocak 2000, s ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Outsourcing (Dışkaynak Kullanma) Kavramı |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Outsourcing (Dışkaynak Kullanma) Kavramı3 ![]() Yönetici dış kaynak kullanımına karar verirse 3 anahtar soruya cevap araması gerekmektedir: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() Burada önemli olan tedarikçiye bağımsızlığını hissettirmek ama bunun yanında satın alan için güvenliği sağlayacak kontrol alanlarını geliştirmektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dış kaynak kullanıldığında bir firma, en büyük değeri elde etmek ister ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hem üreticiler hem de toptancılar bir tedarikçiden malzeme almak zorundadırlar ![]() ![]() ![]() Bunlara ek olarak müşteriler ambalajların yeniden kullanılabilmesi gibi çevresel ilkeleri göz önünde bulundurarak mallar satın almaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Global rekabet firmaları, tedarikçi sayılarını azaltmaya ve kalan tedarikçilerden de daha yüksek seviyeli hizmet ve kalite talep etmeye teşvik etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() A) Örnek Dış Kaynak Kullanma Uygulamaları
[size="1"] Mintzberg, The Strategy Process: Concepts, Contexts, Cases, 3 Edition, s ![]() ![]() [size="1"] Hitt, s ![]() ![]() [size="1"] Fred R ![]() ![]() ![]() ![]() [size="1"] Ahmet Buğdaycı, ‘Outsourcing’, Capital, Aylık Ekonomi Dergisi, Sayı:5, İstanbul, 1998, s ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Outsourcing (Dışkaynak Kullanma) Kavramı |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Outsourcing (Dışkaynak Kullanma) Kavramı4 ![]() 1 ![]() Dış kaynak kullanımı, büyük fırsatlar sunmasının yanında birtakım riskleri de beraberinde getirmektedir ![]()
![]() ![]() ![]() 2 ![]() Tüm sektörlerde hızla yayılan dış kaynak kullanımı, organizasyon yapısını da değiştirmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşletmeler outsourcing yolu ile gereksiz departmanlardan kurtulup yalın hale gelmektedirler ![]() ![]() ![]() Sonuç olarak globalleşmenin etkisi ile artan rekabet koşulları işletmeleri kaliteyi yükseltmeye, ama bunun yanında daha ucuz ve çabuk üretime teşvik etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Örnek Olay 2 [color="Lime"] Amerika’nın ünlü ayakkabı firması Nike sattığı ayakkabıları kendisi üretmemektedir ![]() ![]() ![]() Peki Nike’ın iyi olduğu konu nedir? Başarılı olduğu alan nedir? Pazarlama tabii ki ![]() ![]() ![]() ![]() Örnek Olay 3 [color="Lime"] Datassit şirketi, uzaktan erişimli insan kaynakları ve bordroloma hizmeti vermek için kurulan, alanında ilk ve tek şirkettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Örnek Olay 4 [color="Lime"] New York şehrinde kazak tasrımı yapan bir adam var ve hikayesi çok ilginç ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() *** [1] Mintzberg, The Strategy Process: Concepts, Contexts, Cases, 3 Edition, s ![]() ![]() [2] Buğdaycı, s 189 ![]() [3] Philip Kotler, Pazarlamanın Yeni Yüzü, Capital Yönetim Dizisi:1, Cem Ofset, İstanbul, 1998, s ![]() ![]() [4] Akbulut, s ![]() ![]() [5] Kotler, s ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|