![]() |
Core Competence (Temel Yetenek) Kavramı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Core Competence (Temel Yetenek) KavramıCore Competence (Temel Yetenek) Kavramı 1 ![]() Kaynaklar ve yetenekler, bir işletmenin stratejiler belirlemesini ve bunları uygulamasını gerektirir ![]() ![]() ![]() Bir firmanın tüm kaynak ve değerleri kritik stratejik değer niteliği taşımamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Prahalad ve Hamel core competence kavramını, işletmenin çok sayıda ürün çizgisini baz alan sistematik olarak birbirine eklenmiş olan kişisel teknolojilerin ve imalat çıktılarının kombinasyonu olarak tanımlıyorlar ![]() ![]() Stalk, Evans ve Shulman ise temel yetenekleri bütün değer yaratma zincirin içine alacak şekilde daha geniş açıdan ele almaktadırlar (Honda’nın satıcıları ve ürün geliştirmeyi sevk ve idaresi) ![]() Eğer yukarıda saydığımız özelliklerin bir sentezini yaparsak; “Temel yetenekler bütünleştirilmiş ve organizasyonel öğrenme prosesleri tarafından koordine edilmiş; · Müşteriler için görülebilir değere sahip, · Rakiplere göre emsalsiz, · Zor taklit edilebilen, · Bir çok pazara potansiyel giriş sağlayabilen, teknolojilerin, know-hownun, süreçlerin ve bakış açılarının bütünüdür ![]() ![]() Tamer Koçel’in tanımına göre de; “Temel yetenek, bir işletmeyi başka işletmelerden ayıran, işletmenin vizyonunu gerçekleştirmesinde rol oynayan, rakipler tarafından kolayca taklit edilemeyen bilgi, beceri ve yeteneği ifade etmektedir ![]() Günümüzün yönetim uygulamalarının etkileyen bir gelişme olarak temel yetenek şunu ifade etmektedir: Her işletme kendisine has bir yetenek geliştirmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() *** [size="1"] Michael A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [size="1"] Hans H ![]() ![]() ![]() [size="1"] Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, 7 ![]() ![]() ![]() ![]() [size="1"] Gary Hamel, C ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Core Competence (Temel Yetenek) Kavramı |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Core Competence (Temel Yetenek) Kavramı2 ![]() Hamel ve Prahald, “Geleceği Kazanmak” adlı eserinde bir becerinin temel yetenek olarak görülebilmesi için üç özelliğe sahip olması gerektiğini söylemektedirler ![]() · Müşteri Değeri · Rakipleri Farklılaştırma · Yaygınlaştırılabilirlik Müşteri Değeri: Bir değerin temel olup olmadığının nihai kararını veren müşterilerdir ![]() ![]() ![]() · Ürün ve hizmetlerin değer unsurları nelerdir? · Müşterinin yaptığı ödeme gerçekte neyin karşılığıdır? · Müşteri belli ürün ya da hizmete ötekilere oranla daha büyük büyük bir ödeme yapmaya niçin isteklidir? · Hangi değer unsurları müşterinin gözünde en büyük öneme sahiptir ve fiyatın gerçekleşmesine en büyük katkıyı sağlamaktadır? Böyle bir analiz bir firmanın, çabalarını müşterinin gözünde gerçek bir fark oluşturan temel yetenekler üzerinde odaklanmasını mümkün kılar ![]() Rakipleri Farklılaştırma: Bir kapasitenin temel yetenek olarak adlandırılabilmesi için, rekabet açısından benzersiz olması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün sektörlerde, sektöre katılabilmek için gerekli olan, ama rakiplerden farklılaşmada önemli rol oynamayan bir dizi beceri ve kapasite söz konusudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yaygınlaştırılabilirlik: Belli bir yetenek, müşteri değeri ve rekabetteki benzersizlik ölçüleri açısından belli bir işte temel olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Bir işletmenin başarıya ulaşmasını sağlayan etkin temel yetenekler şu özellikleri kapsar: · Temel yetenek, ürünleri ve işlevleri değil, bilgi, beceri ve yetenekleri ifade eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() · Temel yetenek esnek ve uzun dönemli olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() · Temel yetenekler sınırlı olmalıdır ![]() ![]() ![]() · Temel yetenekler, müşterileri anlamada ve onlara hizmetler sunma ile ilgili olmalıdır ![]() ![]() · Temel yetenekler, organizasyonun hakim olabileceği alanlarda olmalıdır ![]() ![]() ![]() [size="2"]· Temel yetenekler, organizasyon yapısına uyum sağlayabilmelidirler ![]() ![]() ![]() Eğer işletmeler temel yeteneklerini tespit ederler, açık olurlar ve temel yetenekleri ile yapabilecekleri işlerin sayısını büyütmeye çalışırlarsa, nitel değişimlerini fark edebilir ve bundan fayda sağlayabilirler ![]() ![]() Müşteri “herşeyin ölçüsü” değildir ve o, rekabet sürecinin tek hakemi değildir ![]() ![]() ![]() Temel yetenekler, işletmenin “best in world, not best in region or town” olduğu birleşmiş faaliyetler ve fonksiyonlardır ![]() ![]() Aşağıdaki sorular yardımı ile işletmenin temel yeteneklere sahip olup olmadığı test edilebilir: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() Cevaplar ne kadar çok “% 100 evet”e yaklaşırsa, işletmenin temel yeteneklere sahip olma ihtimali o kadar artmaktadır ![]() Özetleyecek olursak temel yetenekler; 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() [size="2"] Temel yeteneklerin bir alandan başka bir alana taşınması ile ilgili bir örnek müzik tarihinden verilebilir ![]() ![]() ![]() *** [1] A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [2] Henry Minzberg, James Brian Quinn, The Strategy Process: Concepts, Contexts, Cases, 3 Edition, Prentice Hall, New Jersey, 1996, s ![]() ![]() [3] Hinterhuber, I Strategisches Denken, s ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Core Competence (Temel Yetenek) Kavramı |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Core Competence (Temel Yetenek) Kavramı[size="2"]3 ![]() Hamel ve Prahald’a göre temel yetenek perspektifinin bir firmada kök salması için, bütün yönetim ekibinin yetenek yönetiminin beş kilit görevini tam olarak anlamış olması gereklidir ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Şekil I: Temel Yeteneklerin Gündeminin Oluşturulması (Gary Hamel, C ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıda Şekil I de verilen matristen yararlanarak yöneticiler, mevcut yeteneklerle yeni yetenekler; mevcut ürün-pazarlarla yeni ürün-pazarlar arasında ayrım yapabilirler ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() Bir işletmenin temel yeteneğinden olan kabiliyetlerinin önemli bir özelliği, fiziksel değerlerin tersine, kullanıldıkça değerlerinin artmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yöneticiler, yeteneklerinin, rijitliğe neden olan birer kaynak olmasına asla izin vermemelidirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() Rekabetin yeni kuralı temel yeteneklere konsantre olmayı ve bazı işleri kendi işletmelerinden daha iyi ve hızlı yapabilecek 3 ![]() ![]() ![]() Işletme politikası, temel yetenekleri belirlemeye, onları güvenlik altına almaya ve teker teker stratejik iş birimleri hakkında işletmeye rekabet avantajı sağlayan kaynakların neler olduğuna yönelmelidir ![]() Burada örnek olarak Innsbruck Üniversitesi İşletme Yönetimi Enstitüsü’nün temel yeteneklerini verebiliriz: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() ![]() *** [size="1"] Hamel, s ![]() ![]() [size="1"] A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [size="1"] ![]() ![]() ![]() [size="1"], Hinterhuber, Strategisches Denken I ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Core Competence (Temel Yetenek) Kavramı |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Core Competence (Temel Yetenek) KavramıB ![]() 1 ![]() Stratejik iş birimleri, detaylı tanımlanmış rakipler ile rekabette bulunan, yönetici güç tarafından idare edilen ve müşteriler ile diğer çıkar gruplarını, diğer rakiplerden daha iyi ve çabuk memnun edebilen bütün ölçülerin merkezidir ![]() ![]() Işletmenin temel yetenekleri ise, işletmenin rakiplerinden daha iyi yerine getirdiği, çıkar gruplarının memnuniyetinin önemli kriterleri ile yüksek korelasyon gösteren kritik proseslerdir ![]() Şekil II de kritik proseslerin çıkar gruplarının memnuniyet derecesi ile nasıl ilişkilendirildiği gösterilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan şu sonuçları çıkarırız: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() [size="2"] İşletmenin değerini yükselten süreci, kabiliyet derecinin (efficiency) bir fonksiyonudur ![]() ![]() ![]() *** [1] A ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Core Competence (Temel Yetenek) Kavramı |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Core Competence (Temel Yetenek) Kavramı2 ![]() İşletmenin rekabet avantajlarının gerçek kaynakları, işletme genelinde temel yetenekleri ile bağlantılı olarak yönetimin başarısında, teknolojinde, know-how ve üretim becerisinde yatar ![]() ![]() ![]() Temel yeteneklerin tanzimi için önce işletmelerin geleceğin yapı planına ihtiyaçları vardır ![]() ![]() ![]() Birçok dengesiz kaynakların ve yeteneklerin nasıl koordine edileceği, ve farklı teknolojilerin bir arada nasıl kullanılacağı gibi örgütsel öğrenme prosesleri ile temel yetenekler oluşturulur ![]() ![]() “Kaynakların ve süreçlerin birleşmesi temel yetenekleri belirler ![]() ![]() Örnegin, Sony’nin başarısı sadece radyoyu alıp bir çipe yerleştirmesini sağlayacak teorik bilgisi değildir ![]() ![]() Temel yeteneklerde gerekli olan 3 faktör, rekabeti güçlendirmede etkili olacaktır; 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Bir işletmenin rekabet avantajlarının, pazar aktivitelerinin saptanması ile bağlantılı olarak bulunması gerekir ![]() ![]() Rekabet güçlerini sayacak olursak: ·Diğer işletmelerin davranışları ·Yeni rakiplerin/ alternatif ürünlerin tehtidi ·Alıcı davranışları ·Üretici ve çalışanlar ·Hükümet [size="1"] İşletmelerin birinci derecede yer alan stratejik yönetim sırlarından biri; organizasyonun teknoloji, üretim ve pazarlama yeteneklerini geliştirerek rekabet avantajı elde etmektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Bir organizasyonda rekabet avantajlarının kriterleri; değerli, nadir yeri doldurulamaz veya kusurlu olarak taklit edilebilir kabiliyetlerdir ![]() ![]() ![]() Sürekli rekabet analizinin 4 kriterini sağlayan kabileyetler temel yeteneklerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer taraftan sahip olunan işletme kültürü, bir rekabet dezavantajı olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() *** [size="1"] Hinterhuber, I Strategisches Denken, s ![]() ![]() [size="1"] Gregory G ![]() ![]() ![]() ![]() [size="1"] Hinterhuber, I Strategisches Denken, s ![]() ![]() [size="1"] Arthur A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [size="1"] Hitt, s ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Core Competence (Temel Yetenek) Kavramı |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Core Competence (Temel Yetenek) Kavramı3 ![]() İşletmede iç ve dış çevrenin analizi yapılarak elde edilen sonuçlar stratejik girdiler sağlar ![]() ![]() ![]() İşletme analizinin amacı, işletmenin güçlü ve zayıf yanlarını tespit etmektir ![]() ![]() 2 ![]() 3 ![]() Yani denebilir ki, eğer çevre analizinin yardımı ile kritik başarı faktörleri belirlenebilirse, stratejik iş birimleri bazında işletmenin zayıf ve güçlü yanlarının profili çıkarılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() *** [size="1"] Hinterhuber, I Strategisches Denken, s ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Core Competence (Temel Yetenek) Kavramı |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Core Competence (Temel Yetenek) Kavramı4 ![]() Pazarlama, sadece üretim, ar-ge ve insan kaynakları yanında yer alan işletmenin fonksiyonlarından biri değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() [size="2"]3 ![]() [size="2"]Her işletme kendine has temel yetenekler geliştirebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şu günlerde bütün işletmelerin kendilerine sormaları gereken esas soru şudur:“Benim temel yeteneklerim nelerdir?” Temel yetenekler bir işletmenin değer artış mekanizmasının yürürlükte tutan bütünleşmiş ve organizasyonel öğrenme prosseleri ile koordineli yetenekleri, teknolojileri, süreçleri ve bakış açılarıdır ![]() Her işletme müşterilerini ve diğer çıkar gruplarını rakiplerden daha çabuk memnun edebilecek kendi temel yeteneklerini tanımlamalı, bunu korumaya ve geliştirmeye konsantre olmalı veya ihtiyaç duyduğu yeni temel yetenekler oluşturmalıdır ![]() ![]() Machiavelli demiştirki: “Hiç bir şey yeni bir sistem planlamaktan daha zor değildir ![]() ![]() 4 ![]() ![]() İşletmenin pazardaki yerinin belirlenmesi aşağıdaki 5 faktöre bağlıdır:1 ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() 4 ![]() [size="2"]5 ![]() İşletmenin pazardaki yerinin belirlenmesinde oldukça önemli yer tutan temel yetenekler, ayrıca işletmeye çeşitlemdirme için oldukça mükemmel fırsatlar sunar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() *** [size="1"] Hans H ![]() ![]() ![]() ![]() [size="1"] Koçel, s ![]() ![]() [size="1"] Hinterhuber, II Strategisches Handeln, s ![]() [size="1"] Hinterhuber, I Strategisches Denken, s ![]() ![]() [size="1"] Dess, s ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Core Competence (Temel Yetenek) Kavramı |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Core Competence (Temel Yetenek) Kavramı5 ![]() Ar-ge’nin önemi Innovation'ın sürekli geliştirilmesi için hatta, temel yeteneklerin yeniden yapılandırılması veya geliştirilmesi için gerekli bilgilerin sağlanmasında yatmaktadır ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() Bütünleşmiş (integreli) sistemlerin konsepsiyonu ve kendi imalatı veya dışarı yaptırma seçimi ile kapasite planlaması arasında büyük bir ilişki vardır ![]() ![]() Benchmarking (Kıyaslama), bir işletmenin rekabetini yükseltebilmek için, üstün performansı olan işletmeleri, bu işletmelerin iş yapma tekniklerini incelemesi ve bunları kendi teknikleri ile kıyaslaması ve sonuç olarakta bu kıyaslamadan elde ettiği bilgileri kendi işletmesinde uygulamasıdır ![]() Kıyaslama sürecinde izlenecek adımlar şöyledir: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() Görüldüğü üzere, kıyaslama sürekli bir arayışın ifadesidir ![]() ![]() ![]() · Kıyaslamanın başarılı olabilmesi herşeyden önce işletmelerin değişimin gerekliliğini kabul etmelerine bağlıdır ![]() · Başarılı bir kıyaslama için “kıyaslanacak bir şeyler”in olması gerekir ![]() · Kıyaslamada, sonuç rakamları üzerinde değil fakat ilgili işe ait süreçler, metotlar yani esas üzerinde yoğunlaşılamlıdır ![]() · Kıyaslamayı sadece çalışılan endüstri dalı ile sınırlamamak gerekir ![]() · Kıyaslamanın başarısı aynı zamanda yöneticilerin, başkalarının bazı işleri kendilerinden daha iyi yapabileceklerini kabul etmelerine ve kendilerini değiştirmeye hazır olmalarına bağlıdır ![]() Sonuç olarak, işletmelerarası karşılaştırmanın temel hedefi, işletme bünyesinde gerekli değişiklikleri yaparak ve önlemleri alarak işletmenin rekabet gücünü arttırmaktır ![]() ![]() Örnek Olay[color="Red"] Temel yetenek global rekabette en güçlü yollardan biridir ![]() ![]() ![]() GTE firması da, bilgi teknolojisi endüstrisinde çok iyi bir rol oynamaktaydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1988 yılında iki firmanın satışlarına bakıldığında, GTE’nin 16,46 milyar USD, NEC’in ise 21,89 milyar USD kazanç sağladığı görüldü ![]() GTE firması savunma pozisyonunda, telefon işlemleri ve ışıklandırma sistemleri alanında etkili oldu ![]() ![]() NEC firması telekomünikasyon ürünleri ve bilgisayar alanında dünyanın lideri konumuna geldi ![]() ![]() ![]() Soru: NEC firmasının bu kadar ilerleyerek bir dünya devi haline gelmesinin, buna karşılık GTE firmasının performansında büyük bir düşüş olmasını nedeni nedir? Cevap: NEC firması yapısını temel yeteneklerine göre tasarlamış, fakat GTE bunu yapmamıştır ![]() *** [size="1"] Hinterhuber, Strategisches Handeln II, s ![]() [size="1"] Guy Daumeingts, Jim Browne, Modelling Techniques For Business Process Re-engineering And Benchmarking, Chapman And Hall, London 1997, s ![]() ![]() [size="1"] Koçel, s ![]() ![]() [size="1"] Henry Mintzberg, James Brian Quinn, Sumantra Ghoshal, The Strategy Process, Printice Hall, London, 1998, s ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|