![]() |
5 yaş gelişim süreçleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() 5 yaş gelişim süreçleriMOTOR GELİŞİMİ ¨ İnce bir çizgi üstünde kolaylıkla yürüyebilir, ¨ Çevik bir biçimde parmak uçlarında koşabilir, ¨ Ayak değiştirerek sıçrayabilir, ¨ Hareketleri müziğin ritmine uygundur, ¨ Tek ayağı ile 2-3m öteye sıçrayabilir, ¨ Dizlerini bükmeden öne eğilip parmak uçlarına dokunabilir, ¨ Örneğe bakarak 6 küple 3 basamaklı merdiven yapabilir, ¨ Büyük gözlü iğnelere ipliği kendi başına geçirir ve gerçek anlamda (birkaç ilmik) dikiş dikebilir, ¨ Yazıp çizerken, resim yaparken, kalemleri ve boya fırçalarını ustaca kullanabilir, ALGISAL GELİŞİMİ ¨ Konuşması oldukça akıcıdır,dil bilgisi kurallarına uyan ifadeler içerir, ¨ Ezbere şiir okumaktan ya da çocuk şarkıları, çeşit çeşit tekerlemeler söylemekten hoşlanır, ¨ Kendine öykü okunması veya anlatılması çok hoşuna gider, sonradan kendi başına öyküyü tam ayrıntılarıyla oyununda canlandırır, ¨ Somut isimleri nesneyi kullanarak tanımlar, ¨ Şaka, fıkra, bilmece ve tekerleme gibi söz oyunlarından zevk alır, DİL GELİŞİMİ ¨ 5 yaşındaki çocuk hep konuşmak ister, ¨ Yetişkinler gibi uzun cümleler kurmaya çalışır, ¨ Bilgisini arttırmak için sorular sorar, ¨ Dil bilgisi kurallarına uygun konuşur, ¨ Her şeyin ‘neden’ ve ‘niçin’i ile ilgilenir, ¨ Söylemek istediğini dile getirmeden önce düşünür,sonra söyler, SOSYAL BECERİLERİ ¨ Ellerini, yüzünü yıkayıp kurulayabilir ama bedeninin diğer bölümlerini yıkarken yardıma ihtiyaç duyar, ¨ Genelde daha aklı başında ve bağımsızdır; daha kontrollü ve duyarlı bir yaklaşım içindedir, ¨ Kendi başına giyinip soyunabilir, ¨ Düzenli ve temiz olması gerektiğini kavrayabilir ancak yine de sürekli olarak anımsatılmalıdır, ¨ Grup oyunlarını tercih eder, ¨ Ev dışında daha mutlu olur, ¨ Arkadaşlarını kendi seçer, ¨ Yetişkinler ve kendinden büyükler yerine yaşıtlarıyla birlikte olmaktan hoşlanır, ¨ Saati ve saatin güniük programla ilişkisini anlayabilir, BİLİŞSEL GELİŞİMİ ¨ 2-7 yaşları arasındaki bu bilişsel gelişim evresindeki çocukların büyük bölümü ayrıntıları dikkate almadan genel olarak algılar ve ilişkisiz obje ve kavramları bütünleştirebilir, ¨ 5 yaş çocuğu her şey arasında her türlü ilişkiyi kurabilir, ¨ Parçayla bütünü aynı zamanda düşünemez, ¨ Zihinsel kıyaslama yapamazlar, ¨ Eylemlerinde, düşüncelerinde, bakış açılarında benmerkezlidir, Toplumsal yönelim tam biçimini ancak 7-8 yaşlarında alır, ¨ İşlem öncesi çocuk, başkalarının görüşüyle; dünyanın ne olduğunu düşünmez, ¨ Mantık henüz gelişmemiştir, ¨ Her şeyi kendine göre değerlendirdiği bu düşünce çağında çocuk ‘bazı’ ve ‘hepsi’ ayrımını yapamaz, |
![]() |
![]() |
|