06-24-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Tanrılar Tablosunda Değişim

Tanrılar Tablosunda Değişim
Yunan tanrıları insan biçiminde olmakla ve insana özgü yetkinliklerin ve hatta eksikliklerin en abartılmış biçimleriyle donatılmış bulunmakla birer insan azmanı gibidirler Yaşamları insan yaşamını, insanın toplumsal, ailevi, bireysel yaşamını andırır ya da yansıtır Mısır’da olduğu gibi burada da her tanrı bir kentin koruyucusudur: Athena Atina’yı, Artemis Ephesos’u korur
Dinsel yaşam toplumsal yaşama sıkı sıkıya bağlıdır: tanrılara saygı göstermeyenler topluma karşı suç işlemiş olurlar Çok karmaşık tanrılar tablosu başlangıçta yalındı, yeni ögeler kazanarak gelişti Bu gelişimde Yunanlıların başka ülkelerle ilişkilerine girmesi de belirleyici olmuştur Akalar zamanında tanılar tablosu iki kişilikti, Zeus’un yanında Hera’nın ilk biçimi olsa da Hera’yı andırmayan bir tanrıça yer alıyordu Zeus çok zaman baba olarak, ışıklı göklerin tanrısı olarak, tanrıça da toprak ve ana olarak düşünülüyordu
Zamanla pekçok değişiklik oldu Yunan toplumu bir erkekler toplumuydu, bu durum seviciliğin ve oğlancılığın yayılmasını getirdi ve tanrılar düzeninin yapısını da etkiledi Yunanistan’da dor egemenliği geliştikçe tanrıçalar önemlerini yitirmeye başladılar Eski Yunanlılar iyi tanrıçaların tümünü Giritlilerden almışlardı Bu iyi tanrıçaların başında Demeter gelir Bazı tanrıçalar da Mikenai kaynaklıdır, Hera, Athena, Artemis bunlardandır Bazı tanrıçalar daha yenidir: Akalar zamanında, yalnız yaşayan Aphrodite de, “bekar” tanrı Apollon da yoktur
|
|
|