|  | Nazım Şekilleri ve Türleri |  | 
|  06-24-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Nazım Şekilleri ve TürleriYENİ TÜRK ŞİİRİ NAZIM BİÇİM ve TÜRLERİ A  NAZIM BİÇİMLERİ I  DÜZENLİ NAZIM BİÇİMLERİ 1  Terza-rima Servet-ı Fünun şairleri tarafından batıdan alınarak edebiyatımıza kazandırılmış nazım biçimidir   Üç dizeli bentlerden oluşur, son bent tek dizeden meydana gelir   Kafiye düzeni örüşük kafiyedir  aba bcb cdc e 2  Sone Servet-i Fünun döneminde Fransız edebiyatından alınmıştır   On dört mısradan oluşur   Özellikle lirik konular işlenir   Kafiye şeması: abab abba ccd ede 3  Triyole On mısralı bir nazım biçimidir  aaaa aabb bb 4  Balad 14  yy  da doğmuş dans şarkısıdır  Gülünç ve acıklı olayları dile getiren şiirlerdir  Bir çeşit manzum masaldır  Üç uzun bir kısa bentten (sunu parçası) oluşur  Genellikle çapraz kafiye kullanılır   Edebiyatımızda fazla yaygın değildir  5  Serbest Müstezat Müstezat’ın daha özgürce kullanılmış biçimdir  Servet-ı Fünun ve Fecr-ı Ati şairlerince kullanılmıştır  Serbest müstezatta nazım nesre yaklaştırılmıştır, belirli bir kafiyeleniş görülmez  6  Mensur Şiir Düz yazı şiirdir  Özellikle seci (düzyazıda iç kafiye) ve alliterasyonlarla (belirli ünsüzlerin tekrarı) yazılır  Edebiyatımıza Halit Ziya Uşaklıgil (Mensur şiirler, Mezardan sesler) tarafından kazandırılmıştır  7  ÇAPRAZ UYAK 8  SARMA UYAK 9  ÖRÜŞÜK UYAK 10  DÜZ UYAK 11  HALK ŞİİRİNDEN ALINAN NAZIM BİÇİMLERİ II  SERBEST DÜZENLİ NAZIM BİÇİMLERİ A  EŞİT DÜZENLİ BİÇİMLER 1  ÜÇLÜLER Üçlük: Üç mısradan meydana gelen mazım birimidir  Bu birim Batı etkisindeki Türk edebiyatı nazım biçimlerinde kullanılır  2  DÖRTLÜLER Dörtlük: Dört mısralık nazım birimidir  Daha çok Halk edebiyatı ürünlerinde kullanılan bir nazım birimidir   3  BEŞLİLER 4  ALTILILAR 5  YEDİLİLER 6  SEKİZLİLER B  KARIŞIK DÜZENLİ BİÇİMLER C  SERBEST NAZIM Genel anlamda ölçü ve uyak kurallarına bağlı olmayan şiirdir  Serbest şiir Türk edebiyatına Servet-i Fünun döneminde Batı edebiyatından alınarak yeni Türk şiirine uygulanmış bir biçimdir   Serbest şiirde dizelerin uzunluk kısalıkları, uyak, redif, uyak düzeni, nazım birimi gibi nazmın bağlayıcı unsurları önemsenmez  Hatta bu unsurlardan mümkün olduğunca kaçılır  Ama tamamen kafiyesiz ve redifsizdir de diyemeyiz   Serbest şiirde bu şekil serbestliğinin yanı sıra içerik bakımından da bir serbestlik vardır  Nazmın belli kalıplarına uyularak yazılan/söylenen şiirlerde konularda belli ve sınırlıdır  Serbest şiirde ise konular sınırsızdır  Bunların yanında serbest şiirin okuyucusu da serbesttir  Her şiir sever aynı şiiri aynı şekilde değerlendirmez  Kimisinin hoşlandığı şiirden kimileri hoşlanmaz  Ama nazımda (Divan şiiri, Türk halk şiiri, Âşık tarzı Türk şiiri    ) beğeni ve takdir bakımından çoğunlukla bir ortaklık vardır   | 
|   | 
|  | 
|  | Nazım Şekilleri ve Türleri |  | 
|  06-24-2012 | #2 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Nazım Şekilleri ve Türleric  Medhiye Ø Kasidenin sunulduğu kişinin, yani padişahın veya bir devlet büyüğünün övüldüğü bölümdür   Ø Bu bölümde abartılı ve sanatlı bir övgü vardır  d  Tegazzül Ø Şairin, genellikle medhiyeden sonra bir gazel söylediği bölümdür  Her kasidede bulunmaz   e  Fahriye Ø Şairin kendini övdüğü bölümdür  Burada da şair abartılı bir ifade kullanır   f  Dua Ø Şairin, kendisi ve övdüğü kişi için Allah’tan yardım dilediği bölümdür  Bu bölümde şairin mahlâsı geçer ve bu mahlâs beytine “taç beyit” ya da “şah beyit” denir   Ø Kasidenin en güzel beytine beytü’l-kasid denir  3  Mesnevi Ø Kelime anlamı “ikili, ikişer ikişer”dir   Ø İran edebiyatından alınmıştır  İran edebiyatında Firdevsî’nin Şehname’si ünlüdür   Ø Klâsik halk hikâyeleri, destanî konular, aşk hikâyeleri, savaşlar, dinî ve felsefî konuları işlenir Ø Konu ne olursa olsun olaylar masal havası içinde anlatılır   Ø Konularına göre sınıflandırılırlar: aşk, din ve tasavvuf, ahlâk ve öğreticilik, savaş ve kahramanlık, şehir ve güzelleri, mizah  Ø İran edebiyatından alınmış nazım şeklidir   Ø Divan edebiyatının en uzun nazım şeklidir (beyit sayısı sınırsızdır)  20-25 bine kadar çıkabilir  Ø Mesnevi de bölümlerden oluşur: Önsöz, tevhit, münacat, naat, miraciye, 4 halife için övgü, eserin sunulduğu kişiye övgü, yazış sebebi, asıl konu, sonsöz   Ø Mesnevide her beyit kendi içinde kafiyelidir: aa bb cc dd ee     Ø Divan şiirinde beş mesneviden oluşan eserler grubuna (bugünkü anlamıyla setine) “hamse” denir   Ø Mevlânâ, Fuzulî, Şeyhî, Nabî ve Şeyh Galip (Hüsn ü Aşk) önemli hamse şairlerimizdir  Ø Bizde Leylâ vü Mecnun (aşk; Fuzulî), Hüsrev ü Şirin, Harname (hiciv; Şeyhî), Yusuf ü Züleyha, İskendername (tarihî, destanî; Ahmedî), 4  Kıta Ø İki beyitten oluşur   Ø Kelime anlamı “parça, bölük, cüz”dür   Ø Terim anlamı “kafiye düzeni ‘xaxa’ şeklinde olan nazım biçimi”dir   Ø Dörtlük de denir   Ø Değişik konularda yazılır: önemli bir düşünce, hikmet, nükte, yergi   Ø Mahlâs bulunmaz   5  Müstezat Ø Kelime anlamı “artmış, çoğalmış”tır  Ø Gazelin özel biçimidir   Ø Uzun dizelere kısa bir dize ekleyerek yazılır  İki kısa dize de eklenebilir  Matla beyti yoktur  Ø Uzun mısralara eklenen kısa mısralara ziyade denir   Ø Konu bakımından gazelden farkı yoktur  Ø Uzun mısraların ölçüsü “mefûlü / mefâîlü / mefâîlü / feûlün”, kısa mısraların ölçüsü “mefûlü / feûlün”dür   Ø Kafiye düzeni farklı farklıdır: a(a) a(a) – b(b) a(a) – c(c) a(a) – d(d) a(a) -     a(b) a(b) – c(c) a(b) – d(d) a(b) – e(e) a(b) -     a(b) a(a) – x(x) a(b) – x(x) a(b) – x(x) a(b) -     Ø Diğer özellikleri gazelle aynıdır  II  BENTLERLE KURULAN NAZIM BİÇİMLERİ A  TEK DÖRTLÜKLER 1  Rubai Ø İran edebiyatından geçmiş bir nazım biçimidir   Ø Tek dörtlükten oluşur   Ø Kafiye şeması: “aaxa” şeklinededir  Ø Kendine özgü aruz ölçüleriyle yazılır  Bu kalıplar “mef û lü” ile başlar, “fa’ul” ya da “fa” ile biter   Ø Rubailerde şair, dünya görüşünü, felsefesini, tasavvufi düşüncesini, maddi ve manevi aşkını özlü bir biçimde işler   Ø Az sözle çok şey söylemek esastır  Ø İran edebiyatında Ömer Hayyam; edebiyatımızda ise Mevlânâ, Nabi, Nedim, Yahya Kemal ve Arif Nihat Asya önemli rubai şairleridir  2  Tuyuğ (tuyuk) Türklerin yaratıp Divan şiirine kazandırdığı nazım şeklidir  Maninin karşılığı sayılabilir  Tek dörtlükten oluşur   Kafiyelenişi rubaiyle aynıdır  aaxa Manide olduğu gibi cinaslı uyak kullanılır  Halk şiirinde 11’li kalıpla söylenen mani biçimindeki şiirlere de tuyuğ denir   Aruzun yalnız “fâilâtün fâilâtün fâilün” kalıbıyla yazılır   Rubaide işlenen konular tuyuğda da işlenir  Edebiyatımızda Kadı Burhaneddin, Nesimi ve Ali Şir Nevai önemli tuyuğ şairleridir  aaba B  MUSAMMATLAR Musammatlar dört ya da daha fazla mısralı bentlerden oluşan şiirlerdir   a  DÖRTLÜLER 1  Murabba Bent denilen dört mısralık bölümlerden meydana gelen bir nazım şeklidir   En az üç en fazla yedi bentten oluşur   Aruzun her ölçüsüyle yazılabilir   Her konu işlenebilir  Özellikle felsefî konular ve aşk    aaaa bbba ccca    ya da bbba ccca ddda    Bazen dördüncü mısralar nakarat olabilir  Nedim, Fuzuli 2  Şarkı Türklerin Divan edebiyatına kattığı nazım şeklidir   Aşk ve güzellik konularını işler Bestelenmek üzere yazılmış şiirlerdir   Bu yüzden bent sayısı azdır  Konu genellikle aşk, sevgi, sevgili, içki ve eğlencedir   Kafiye düzeni murabbaa benzer  Ama farklı da olabilir: aaaa bbba ccca     ccca ddda eeea     aaxa bbba ccca ddda aanaan bbban cccan     aaxan bbban cccan dddan Nedim bu nazım şeklinin en önemli şairidir  Enderunlu Vasıf ve End  Fazıl da şarkı yazmışlardır  Yahya Kemal’in de şarkıları vardır  3  Terbi Kelime anlamı “dörtleme, dörtlü duruma getirme”dir   Bir gazelin beyitlerinin üstüne başka bir şair tarafından aynı ölçü ve uyakta ikişer dize eklenerek yazılan murabbaa denir   Kafiye şeması: (aa)aa (bb)ba (cc)ca (dd)da (ee)ea    b  BEŞLİLER 1  MUHAMMES Her bendi beş dizeden oluşan nazım biçimidir   Her konuda yazılabilir   Aruzun her kalıbıyla yazılır   Bu biçimde şarkılar da yazılabilir   Kafiye şeması: aaaanan bbbanan cccanan dddanan aaaaaan bbbban ccccan ddddan bbbaa cccaa dddaa eeeaa aaaaa bbbba cccca dddda 2  TARDİYE Muhammesin özel bir biçimidir   Sadece “mefûlü mefâilün faûlün” kalıbıyla yazılır   bbbba cccca dddda eeeea   Şeyh Galip, Hüsn ü Aşk’ta kullanmıştır  3  Tahmis Kelime anlamı “beşleme, beşli hâle getirme”dir   Bir şairin gazelinin beyitlerinin üstüne aynı ölçü ve kafiyede üçer mısra ilâve edilerek yazılmış muhammese denir   Kafiye düzeni (aaa)aa (bbb)ba    4  TAŞTİR Tahmisin başka bir biçimidir   a(aaa)a b(bbb)a c(ccc)a     c  ALTILILAR 1  MÜSEDDES Bentleri altı dize olan nazım biçimidir  çeşitli konularda yazılır   aaaaaa bbbbba ccccca ddddda    aaaaaa bbbbcc ddddee ffffgg    bbbbca ddddca eeeeca ffffca    aaaaanan bbbbanan ccccanan    2  TESDİS Tahmis gibidir   (aaaa)aa (bbbb)ba (cccc)ca (dddd)da    d  MÜSEBBA Bentleri yedi dizelidir  e  MÜSEMMEN Bentleri sekiz dizelidir   aaaaaaaa bbbbbbba cccccccca    aaaaaabb cccccccdd    f  MÜTESSA Bentleri 9 dizelidir  g  MUAŞŞER Bentleri 10 dizelidir   h  Terkib-i Bend Bentlerle kurulan uzun bir nazım biçimidir   Yaşamdan, talihten şikayet; felsefi düşünceler, dini, tasavvufi konular ve toplumsal yergilerin işlendiği şiirlerdir   En az beş en fazla on bentten oluşur   Her bent de beş ila on beyitten oluşur   Bentlerin kafiye düzeni gazele benzer   Her bendin (terkib-hane, kıta) sonunda vasıta beyti denen bir beyit vardır   Her bendin sonunda farklı vasıta beyitleri kullanılır  Bunlar bentlerden ayrı olarak kendi aralarında uyaklanır  Bentlerin kafiyelenişi gazeldeki gibidir   aa xa xa xa xa xa bb cc xc xc xc xc xc dd    (aa aa aa aa aa aa bb cc cc cc cc cc cc dd) Edebiyatımızda Bağdatlı Ruhi ve Ziya Paşa bu türün iki önemli şairidir  İkisi de toplumsal konularda yazmıştır  i  Terci-i Bend Biçim ve uyak bakımından terkib-i bende benzer   Farklardan biri vasıta beyitlerinin her bendin sonunda aynen tekrarlanışıdır  Konu bakımından da fark vardır: Genellikle Tanrı’nın gücü, evrenin sonsuzluğu, doğanın ve yaşamın karşıtlıkları işlenir   Ziya Paşa  B  NAZIM TÜRLERİ 1  Tevhid Allah’ın birliğini ve yüceliğini konu edinen ve kaside nazım biçimiyle yazılan şiirlerdir  Tevhit ve münacat divanlarda en başta yer alır  En tanınmış tevhit Nabi’nindir  2  Münacat Allah’a yalvarıp yakarılan ve ondan af dilenen şiirlerdir  Genellikle kaside nazım şekliyle yazılırlar  Tevhit ve münacat divanlarda en başta yer alır  3  Naat Hz  Muhammed’ı öven ve kaside şekliyle yazılan şiirlerdir  Hz  Muhammed’in türlü vasıfları ve mucizeleri anlatılır  En tanınmış naat Fuzuli’nin Su Kasidesi’dir  4  Mersiye Ölen kişilerin ardından söylenen yas şiirleridir  İslamiyet öncesi edebiyattaki adı sagu, halk edebiyatındaki adı ise ağıt’tır  Genellikle terkib-i bend ve kaside nazım şekliyle yazılır  5  Medhiye Ünlü bir kişiyi övmek için kaside şekliyle yazılan şiirlerdir  Ya padişah, vezir, şeyhülislâm gibi yaşayan devlet büyüklerine ya da 4 halife ve başka din-tarikat ulularına yazılır  4 halife için yazılanlara “medh-i çehar-yar-ı güzin” denir  Medhiyelerde ve hicviyelerde abartılı bir üslûp vardır  6  Hicviye Herhangi bir kişiyi ya da düşünceyi yermek amacıyla kaside veya kıta nazım biçimleriyle yazılan şiirlerdir  Halk edebiyatındaki adı “taşlama”, yeni şiirimizdeki adı “yergi”, batı edebiyatındaki adı ise “satirik şiir”dir  Medhiyelerde ve hicviyelerde abartılı bir üslûp vardır  En ünlü hicviye şairi Nefi’dir   7  Fahriye Şairin kendisini övdüğü kıta veya kasidelere fahriye denir  Genellikle kasideler içinde bir bölümdür  Fahriyede de sanatlı bir üslûp kullanılır  Bu alanda da Nefi meşhurdur   | 
|   | 
|  | 
|  | Nazım Şekilleri ve Türleri |  | 
|  06-24-2012 | #3 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Nazım Şekilleri ve TürleriŞiirler nazım birimlerine, kafiyeleniş şekillerine, vezinlerine ve mısra sayılarına göre nazım şekillerine; işledikleri konulara ve ilgili oldukları alanlara göre de nazım türlerine ayrılırlar   HALK ŞİİRİ NAZIM BİÇİMLERİ ve TÜRLERİ I  HECE ÖLÇÜSÜYLE YAZILAN HALK ŞİİRİ NAZIM BİÇİMLERİ ve TÜRLERİ A  ANONİM HALK ŞİİRİ NAZIM BİÇİMLERİ 1  Manİ Sözlü/anonim edebiyat ürünlerindendir   Dört mısradan meydan gelir   Yedili hece ölçüsüyle söylenir   Sevgi, tabiat, övgü, yergi, evlât sevgisi, ayrılık, hasret ve aşk konularını işler   İlk iki mısra doldurmadır, konuya giriş için söylenir  Son iki mısrada ise asıl söylenmek istenen verilir   Maniler, düz mani ve ayaklı (cinaslı, kesik) mani olarak iki grupta incelenir  Cinaslı manilerde mısra sayısı dörtten fazla olabilir  Söyleyeni belli olmayan, genellikle 7'li hece ölçüsüne göre söylenen dörtlüklerdir   Doğu Anadolu'da mani yerine bayatı sözü de kullanılmaktadır   Uyak düzeni aaba şeklindedir  2  Türkü Türkiye'nin sözlü geleneğinde, bir ezgi ile söylenen halk şiirinin her çeşidini göstermek için en çok kullanılan ad "türkü"dür  Özel durumlarda ya da ezginin, sözlerin çeşitlemesine göre ninni, ağıt, deyiş, hava adları da kullanılmaktadır   Çağdan çağa ve yöreden yöreye içerik ve şekil olarak değişiklikler gösterebilir   Aşk, doğa, güzellik, kahramanlık, sosyal konular türkülerin konusunu oluşturur   Türküler aynı zamanda aşık edebiyatı nazım şeklidir  Yani söyleyeni belli türküler de vardır  Kendine özgü bir ezgiyle söylenir   8‘li ve 11’li hece kalıbıyla söylenir   Bent ve kavuştak olmak üzere iki bölümden oluşur   Hecenin sekizli ve on birli ölçüleriyle yazılır   Türküler ezgilerine göre divan, usulsüz, bozlak, koşma, hoyrat, kayabaşı, Çukurova gibi çeşitlere ayrılır  Ninni Anonim/sözlü ürünlerdendir   Türkü çeşitlerinden biridir   Çocuğun uyumasının sağlanması ya da ağlamasının durması için, sade bir dille ve hece ölçüsüne göre ezgili olarak söylenen türkülerdir   Söyleyeni belli olmayan bu ürünler dörtlüklerden ve nakarat bölümlerinden oluşur  B  ÂŞIK EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Âşık edebiyatı nazım tür ve çeşitleri çoğunlukla sözlü ürünlerdir  Ancak şehirde yaşamış, okumuş yazmış olan âşıklarla günümüzde yaşamakta olan âşıklar şiirlerini yazarlar   1  Koşma Âşık edebiyatında en çok sevilen ve kullanılan nazım şeklidir   Dört dizeli bentlerden oluşur   Dörtlük sayısı 3-5 arasındadır   11’li hece ölçüsüyle (6+5 ya da 4+4+3 duraklı olarak) yazılır/söylenir  4+3 ve 4+4 kalıbıyla söylenmiş koşmalar da vardır   Şair son dörtlükte mahlâsını söyler   Uyak düzeni abab cccb dddb    şeklindedir  İlk dörtlüğün uyak düzeni xbxb ya da aaab şeklinde de olabilir   Koşmalar genellikle lirik konularda söylenir   Aşk, güzellik, tabiat, sevgi vb konular işlenir   Koşmalar konularına göre güzelleme, koçaklama, taşlama, ağıt gibi nazım türleri içerir   Karşılıklı konuşma (dedim-dedi) biçiminde olan koşmalar da vardır   Ziyadeli koşmalara ayaklı koşma denir: ab(b)ab(b) cccb(b) dddb(b)    Önemli koşma şairleri Köroğlu, Pir Sultan Abdal, Karacaoğlan, Gevherî, Erzurumlu Emrah, Âşık Ömer  2  Semai Aruzla ve heceyle yazılan olmak üzere iki türlü semai vardır   Heceyle yazılanlar koşmaya benzer   Tek fark dizelerin hece sayısıdır   Semai sekizli kalıpla yazılır   Kendine özgü bir ezgiyle söylenir   Dörtlüklerden oluşur  Dörtlük sayısı 3-5 arasındadır   Uyak düzeni aynıdır   Sevgi, güzellik, ayrılık ve doğa konularını işler   Karacaoğlan ve Erzurumlu Emrah bu alanda meşhurdur   3  Varsağı Toroslardaki Varsak (Avşar) boyunun özel bir ezgiyle söylediği türkülerden geliştirilmiş bir nazım biçimidir   Kendine özgü bestesi vardır   Epik şiirlerdir   Sert, yiğitçe bir söyleyişi vardır   Hayattan ve talihten şikâyet gibi konular da işlenir  Hecenin 8’li kalıbıyla yazılır   Genellikle “bre, bre hey, hey, be hey” gibi ünlem sözcüklerine yer verilir  Kafiyelenişi koşmayla aynıdır   Dörtlük sayısı 3-5 arasındadır   Dadaloğlu ve Karacaoğlan varsağılarıyla ünlü iki şairdir  4  Destan Âşık şirinin en uzun nazım biçimidir  (Anonim destanlardan farklıdır  ) Dörtlüklerden oluşur   Dörtlük sayısı konuya göre değişir  Kimi destanlarda yüzü geçer   Savaşlar, kahramanlıklar, ayaklanmalar, kıtlıklar, doğal afetler, salgın hastalıklar, eşkıya ve ünlü kişilerin serüvenleri, gülünç olaylar, toplumsal taşlama ve eleştiri, atasözleri, hayvanlar destanlara konu olur   Destan koşma gibi kafiyelenir: abab cccb dddb    İlk dörtlüğün uyak düzeni: xbxb şeklinde de olabilir   Hecenin daha çok on birli kalıbıyla yazılır/söylenir  Sekizli kalıpla söylenenler de vardır   Destanların kendine özgü bir ezgisi vardır   Destanda da şair son dörtlükte mahlâsını söyler   Seyranî ve Âşık Ömer bu alanda ünlüdür   C  ÂŞIK EDEBİYATI NAZIM TÜRLERİ Âşık edebiyatı nazım türleri genellikle koşma ve semai nazım şekilleriyle söylenir  Konuları bakımından koşma ve semaiden ayrılır   1  Güzelleme İnsan, tabiat, aşk, sevgi sevgilinin güzelliklerinden bahseden şiirlerdir  Koşma nazım şekliyle yazılır   Lirik şiirlerdir  En önemli şairi Karacaoğlan’dır   2  Koçaklama Coşkun ve yiğitçe bir üslûpla yiğitlik, kahramanlık ve savaş konularını işler   Epik şiirlerdir   Koşma şeklinde söylenir   Edebiyatımızda Köroğlu ve Dadaloğlu koçaklama şairi olarak tanınır  3  Taşlama Bir kimseyi veya toplumun bozuk yönlerini eleştirmek için yazılan şiirlerdir   Koşma nazım şekliyle yazılır   Aşık Dertli, Bayburtlu Zihni, Ruhsati ve Develili Seyrani önemli taşlama şairleridir   Divan edebiyatındaki adı hicviye’dir  4  Ağıt Sevilen bir kişinin ölümünden duyulan üzüntüyü dile getirmek amacıyla ve koşma nazım şekliyle yazılan şiirlerdir   İslamiyet öncesindeki adı sagu, Divan edebiyatındaki adı “mersiye”dir   Anonim halk edebiyatında da ağıtlar olmakla birlikte ağıtlar âşık tarzı Türk edebiyatına aittir   Doğal afetler, ölüm, hastalık vb  çaresizlikler karşısında korku, heyecan, üzüntü, isyan gibi duyguları ifade eden ezgili ürünlerdir   Ağıt söyleme işine ağıt yakma, ağıt söyleyenlere ise ağıtçı denilmektedir  Koşma nazım şekliyle söylendiğine göre dörtlüklerden oluşur   Kafiye şeması koşmadaki gibidir   D  TEKKE EDEBİYATI NAZIM TÜRLERİ Dinî-Tasavvufî Türk edebiyatına Tekke edebiyatı da denir   Tekke Edebiyatı nazım türleri şunlardır: 1  İlâhî Allah aşkını konu edinen, Tanrıyı övmek, ona yalvarmak için yazılan/söylenen şiirlerdir   Özel bir ezgiyle okunur   İlâhîler tarikatlere göre türlü adlar alır: Mevlevîlerde âyin, Bektaşîlerde nefes, Alevilerde deme (deyiş, deme), diğer tarikatlerde de cumhur yada ilâhî denir   Deme, Alevî ve Kızılbaş şairlerine aittir  Bestelenir  8’li kalıpla söylenir  İlâhîleriyle en çok Yunus Emre (XIII  yy  ) ünlenmiştir   İlâhî, yedili, sekizli ve on birli hece ölçüsüyle yazılır   Dörtlük sayısı 3-7 arasındadır  Kafiye düzeni koşmaya benzer: abab cccb dddb    İlk dörtlüğün uyak düzeni xbxb ya da aaab şeklinde de olabilir   2  Nefes Bektaşî şairlerinin yazdıkları tasavvufî şiirlerdir   Nefeslerde genellikle tasavvuftaki vahdet-i vücut (varlığı birliği) kavramı anlatılır  Bunun yanı sıra Hz  Muhammet ve Hz: Ali için övgüler de söylenir   Nefeslerde kalenderane ve alaycı bir üslûp göze çarpar   Edebiyatımızda Pir Sultan Abdal nefesleriyle ünlüdür   3  Nutuk Tekke önderlerinin tarikate yeni giren dervişlere tarikatin ilkelerini öğretmek macıyla söyledikleri didaktik şiirlerdir   4  Devriye İlâhîye benzer  Ezelden beri var olan insan ruhunun Allah’tan gelip tekrar Allah’a dönmesi düşüncesini işleyen şiirlerdir   5  Şathiye (Şathiyat-ı Sofiyane) Dinin ilkelerinden, inançlardan teklifsizce ve alaycı bir dille söz ediyormuş gibi söylenen şiirlerdir   Görünüşte saçma sanılan bu şiirler aslında toplumun ve insanların eleştirisini yapmakta ve tasavvuf kavramlarını anlatmaktadır   Bunlara genellikle Bektaşî şairlerinde rastlanır   DİVAN ŞİİRİ NAZIM BİÇİMLERİ ve TÜRLERİ Divan şiiri nazım şekil ve türleri -şarkı ve tuyuğ hariç- Arap ve Fars edebiyatlarından alınmıştır   Genellikle beyit ve dörtlük, nazım birimi olarak kullanılmıştır  A  NAZIM BİÇİMLERİ Mısra Ø Sözlük anlamı “çift kanatlı bir kapının kanatlarının her biri”dir   Ø Şiirdeki anlamı, “ölçülü ve anlamlı, bir satırlık nazım parçası”dır   Ø Divan şiirinde bir şiire bağlı olmayan, başlı balına bir anlamı olan mısralara “azade mısra” denir   Ø Vecize düzeyine yükselmiş mısralara “mısra-ı berceste” denir   Hâlini bilmez perişanın perişan olmayan (Ahmet Paşa) O mahiler ki derya içredir deryayı bilmezler  (Hayalî) Beyit Ø Sözlük anlamı “ev”dir   Ø Aynı ölçüde ve anlamca birbirine bağlı iki dizeden oluşan nazım birimidir   Ø Divan edebiyatında öncelikle kullanılır   Ø Beyit nazım birimiyle yazılan şiirlerde her beyit başlı başına anlam bütünlüğü arz eder   Ø Beyitte dizeler birbiriyle kafiyeli olabildiği gibi kafiyesiz de olabilir  Bu, beytin, şiirin neresinde kullanıldığına ve kullanıldığı şiirin türüne göre değişir  Bu şehr-i Sitanbul ki bî-misl ü bahadır Bir sengine yek-pare Acem mülkü fedadır (Nedim) O gül-endam bir al şala bürünsün yürüsün Ucu gönlüm gibi ardınca sürünsün yürüsün  (Enderunlu Vasıf) I  BEYİTLERLE KURULAN NAZIM BİÇİMLERİ 1  Gazel Ø Sözlük anlamı “kadınlarla âşıkane sohbet etmek”tir   Ø Divan şiirinde en çok kullanılan nazım şeklidir   Ø Aşk, sevgi, güzellik ve içki konularını işleyen şiirlerdir  Lirik bir nazım biçimidir  Ø Konularına göre adlandırılırlar: âşıkâne (garamî, lirik; Fuzulî), rindâne (Bâkî), şûhâne (Nedimâne; Nedim), hikemî (Nâbî) Ø Beyitlerle yazılır  Beyit sayısı 5-15 arasındadır (tek sayılar)  Ø Beyitler arasında genellikle konu bütünlüğü olmaz  Ama beyitler arasında anlam bakımından bir uyum olmalıdır  Bunu kafiye ve redif sağlar   Ø Gazelde bütün beyitler aynı konuyu işliyorsa bu tür gazellere “yek-ahenk” denir; bütün beyitler aynı söyleyiş güzelliğindeyse bu tür gazellere de “yek-avaz” denir   Ø İlk beytine “matla” (doğuş yeri) denir  Son beytine “makta” (kesme yeri, sonuç) denir  Şairin mahlâsını söylediği beyte (genellikle son beyit) “mahlâs beyti” denir  Gazelin en güzel beytine de “beytül-gazel” ya da “şah beyit” denir   Ø Kafiye düzeni: aa xa xa xa xa xa Ø Divan edebiyatında Fuzuli, Baki, Nedim, Necati, Taşlıcalı Yahya, Naili ve Şeyh Galip önemli gazel şairleridir  2  Kaside Ø Kelime anlamı “kastetmek, yönelmek”tir  Terim anlamı, “belli bir amaçla yazılmış manzume”dir  Ø Arap edebiyatından alınmıştır  Ø Beyitlerle yazılır Ø Bölümlerden oluşur  Nesib/Teşbib (giriş), girizgâh, tegazzül, methiye, fahriye dua  (Aşağıda anlatılacak) Ø Türk edebiyatında, din ve devlet büyüklerini övmek için yazılan şiirlerdir   Ø Beyit sayısı genellikle 33-99 arasındadır  Ama daha az veya çok da olabilir   Ø Kafiyelenişi gazeldeki gibidir: aa xa xa xa xa xa    Ø Türüne, giriş bölümünün konusuna veya redifine göre isimlendirilebilir  Rediflerine göre: Su Kasidesi (Fuzulî), Güneş Kasidesi (Ahmet Paşa)    Konularına göre tevhit, münacat, naat, methiye olmak üzere türlere ayrılabilir  (Nazım türleri başlığı altında anlatılacak  ) Ø İlk beytine matla; son beytine makta; en güzel beytine beytülkasid; mahlâs beytine de tac beyit denir  Ø Nefi, kasideleriyle meşhurdur  Kasidenin Bölümleri a  Nesib (teşbib) Ø Kasidenin giriş bölümüdür   Ø Şiir yönünden en ağır basan bölümdür   Ø Bir tabiat tasvirinin yapıldığı veya sevgilinin güzelliklerinin anlatıldığı bölümdür  Ø Bu bölümün konuları bahar, kış, yaz, Ramazan, bayram, nevruz, hamam, gül, sünbül, güneş, söz ustalığı, kalem, gece, savaş, at veya bir güzel olabilir  Kasideler bu bölümde ele alınan konuya göre adlandırılır   b  Girizgâh (giriz) Ø Asıl konuya giriş yapmak üzere düzenlenmiş en fazla iki beyitlik bölümdür   | 
|   | 
|  | 
|  |