![]() |
Milli Mücadele Dönemi Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Milli Mücadele Dönemi Türk EdebiyatıMilli Mücadele Dönemi Türk Edebiyatı Millî Mücadele Dönemi Türk Edebiyatı Yakup Kadri Karaosmanoğlu (1899-1974) Üsküdar İdadisi'nde edebiyat ve felsefe öğretmenliği yaptı (1916-17) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplumsal yapıdaki bu değişimi öykü ve romanlarında yansıtan Yakup Kadri, hayata bakışını, bu farklılaşma durumlarının ondaki yansılarını şöyle dile getirmektedir: "On sekiz yaşımda iken şeyda (deli) bir anarşist idim ![]() ![]() Sonradan bir ihtilalin başına geçmek ve halk kitlelerini bir rüzgârın bir ormanı dalgalandırışı gibi harekete getirmek istedim ![]() ![]() Fakat etin bu iltihabından ruhun başka türlü bir iltihabı ile uyandım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lâkin, bu yeni dinde kendime peygamber yine kendimdim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kütahya, Simav, Gediz, Eskişehir, Sakarya yörelerine gezi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1932'de yazdığı Yaban birçok tartışmalara neden oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1961'de Kurucu Meclis üyeliğinde, 1961-1965'te de Manisa milletvekilliğinde bulundu ![]() ![]() Romanlarında, ülkenin yaklaşık yüz yılı aşkın zaman dilimini (1861-1950) konu edindi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öykü ve romanlarında dilde sadeleşme ve yeni bir edebiyat anlayışının örneklerine veren Yakup Kadri, bir bakıma değişim döneminin romancısıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Romanda yegâne (biricik) gayem, hayatın heyecanını verebilmek ve canlı tipler yaratmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fecr-i Âtî’de iken ferdiyetçi sanat anlayışını benimseyen sanatçı, daha sonra millî Edebiyat cereyanına katıldı ![]() İlk eserlerinde mistik bir hava vardır ![]() 1916’dan sonra ülke gerçeklerini ve millî duyguları işleyen hikâyeler yazmıştır ![]() Roman, hikâye, deneme, mensur şiir, makale ve anı türünde eserleri vardır ![]() ![]() Tanzimat’tan Cumhuriyet’e kadar olan dönemde Türk halkının yaşadığı gelişme ve değişmeleri işlemiştir ![]() ![]() Eserlerinde sağlam bir gözlemcilik ve ona dayanan bir realizm vardır ![]() ![]() ![]() Titiz bir üslûpçudur ![]() Hikâyeleri: Bir Serencam, Rahmet, Millî Savaş Hikâyeleri Romanları: Kiralık Konak, Nur Baba, Hüküm Gecesi, Sodom ve Gomore, Yaban, Ankara, Bir Sürgün, Panorama ![]() ![]() ![]() Diğer eserleri: Erenlerin Bağından, Zorakî Diplomat, Anamın Kitabı, Vatan Yolunda ![]() ![]() ![]() Halide Edip Adıvar (1884-1964) Romancı ve hikâyeci ![]() Ünlü, Sultanahmet mitingi ile halkı coşturmuş ve bizzat millî mücadelenin içinde yer almıştır ![]() Romanlarındaki belli başlı konular, Kurtuluş Savaşı, çocukluk hatıraları ve aşktır ![]() Kahramanlarını daha çok kadınlar arasından seçen sanatçı, karakter bulmakta başarılıdır ![]() ![]() Gözlem, tasvir ve tahlillerde başarılıdır ![]() Sosyal çevreye önem verir ![]() Dili kullanmada başarılı değildir ![]() ![]() Eserleri: Handan, Son Eseri, Ateşten Gömlek, Vurun kahpeye, Zeyno’nun Oğlu, Sinekli Bakkal, Tatarcık, Mor Salkımlı Ev, Dağa Çıkan Kurt, Harap Mabetler Beş Hececiler Şiire 1 ![]() ![]() Memleket sevgisi, yurt güzellikleri, kahramanlık ve yiğitlik, işledikleri başlıca konulardır ![]() Hecenin bu beş şairi millî edebiyat akımından etkilenmiş ve aruzu bırakarak şiirlerinde heceyi kullanmaya başlamışlardır ![]() ![]() Şiirde sade ve özentisiz olmayı tercih etmişlerdir ![]() Orhan Seyfi Orhon (1890-1972) Şiirlerinde konuşma dilini kullanmıştır ![]() Bazı şiirlerinde halk şiiri şekillerini kullanmıştır ![]() Daha çok şahsî temaları işleyen şair vatanî konuları da işlemiştir ![]() Eserleri: Fırtına ve Kar, Peri Kızı ile Çoban, Gönülden Sesler, O Beyaz Bir Kuştu ![]() Yusuf Ziya Ortaç (1896-1967) Şiire aruzla başlamış, da ha sonra heceyi kullanmıştır ![]() Günlük hayatın çeşitli görünümlerini sade bir dille işlemiştir ![]() Akbaba adlı mizah dergisini çıkarmıştır ![]() Eserleri: Akından Akına, Aşıklar Yolu, Yanardağ, Bir Rüzgâr Esti ![]() Faruk Nafiz Çamlıbel (1898-1973) Beş Hececilerin en genci ve en başarılısıdır ![]() ![]() Şiirlerinde Anadolu’yu, memleket sevgisini anlatmıştır ![]() işlemiştir ![]() ![]() Lirik şiirleri vardır ![]() Şiirleri: Han Duvarları, Çoban Çeşmesi, Dinle Neyden, Gönülden Gönüle ![]() Tiyatro eserleri: Canavar, Akın, Özyurt, Kahraman ![]() Enis Behiç Koryürek'in (1892-1949) Şiire aruzla başlamıştır ![]() Heceyle yazdığı ilk şiirlerinde aşkı işlemekle beraber, daha sonra Kurtuluş Savaşı yıllarında millî duyguları ve tarihî kahramanlıkları işlemiştir ![]() Şiirleri: Miras, Güneşin Ölümü ![]() Halit Fahri Ozansoy (1891-1971) “Aruza Veda” adlı şiiriyle aruzu bırakıp heceyi kullanmaya başlamıştır ![]() Şiirlerinde konuşulan Türkçeyi başarıyla kullanmıştır ![]() Derin bir melânkoli ev karamsarlık taşıyan şiirlerinde ferdî konuları işlemiştir ![]() Şiir, roman ve tiyatro türünde eserleri vardır: Cenk Duyguları, Efsaneler, Baykuş, Hayalet ![]() Dönemin Bağımsız İsimleri Mehmet Âkif Ersoy (1873-1936) Dinî, millî şiirleriyle tanınır ![]() Bir destan şairidir (Çanakkale Şehitlerine) ![]() ![]() ![]() ![]() Savaş sırasında ve sonrasında kurtuluşun ve gelişmenin ancak dine sarılmakla olacağını, batının sadece ilminin alınabileceğini savunmuştur ![]() Türk şiirine gerçek realizm onunla girmiştir ![]() yönleriyle aksettirmiştir ![]() ![]() Gözlemlerinden çokça faydalanmıştır ![]() sayesinde şiirinde canlı tablolar çizmiştir ![]() Aruzu Türkçeye başarıyla uygulamıştır ![]() Nazmı nesre yaklaştıranlardandır ![]() ![]() Bu şiirlerinde günlük hayatı, toplum hayatını başarıyla anlatmıştır ![]() ![]() ![]() Şiirlerini Safahat adlı kitabında toplamıştır ![]() Safahat, Hakk’ın Sesleri, Süleymaniye Kürsüsünde, Fatih Kürsüsünde, Hatıralar, Asım ve Gölgeler ![]() Makaleleri A ![]() ![]() Yahya Kemal Beyatlı (1884-1959) Şair ve yazar ![]() Eski nazım biçimleriyle -az da olsa değişikliğe uğratarak- yeni konuları işlemiştir ![]() Aruzu Türkçede başarıyla uygulamıştır ![]() ![]() Şiirde dile, uygun kelimelerin seçilerek yerli yerinde kullanılmasına özen göstermiştir ![]() Parnasizmin en önemli temsilcisidir ![]() Şiirde şekil mükemmelliğine, ahenge ve kafiyeye önem vermiştir ![]() İşlediği başlıca konu ve temalar: aşk,i tabiat, kahramanlık, ölüm, sonsuzluk ![]() Şiirlerinde Osmanlı hayranlığı oldukça açıktır ve İstanbul'u da şiirde en çok işleyen şairdir ![]() ![]() İstanbul'u tahkir ettiği şiirine karşı “Siste Söyleniş” adlı şiiriyle cevap vermiştir ![]() Şiirleri: Kendi Gök Kubbemiz, Eski Şirin Rüzgârıyla, Rubailer ![]() Nesirleri: Eğil Dağlar, Aziz İstanbul, Edebiyata Dair ![]() |
![]() |
![]() |
|