![]() |
İlköğretim eğitsel oyunlar - Kurallı Oyunlar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İlköğretim eğitsel oyunlar - Kurallı Oyunlar21- Karşıtını Bul Öğretmen, "ben size bir sözcük söyleyeceğim, siz de o sözcüğün taşıdığı anlamın karşıtı anlam taşıyan bir sözcük bulup söyleyeceksiniz" der ![]() ![]() ![]() 22- Yattı Kalktı Oyunu Her çocuğa bir ad konur ![]() ![]() ![]() ![]() "-Lahana, yattı kalktı biber ![]() ![]() ![]() "-Biber, yattı kalktı domates" Oyun böylece devam eder ![]() ![]() 23- Bum Oyunu Çocuklar halka biçiminde otururlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocukların öğrendikleri her sayıdan sonra "bum" denilerek bu oyun oynanabileceği gibi, daha büyük sınıflarda sayıların katlarına gelince de "bum" denilerek oynanabilir ![]() ![]() ![]() 24- Ayna Oyunu Bir çocuk "ayna" olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 25- Zıp Zıldır Oyunu Çocuklar yerlerinde otururlarken öğretmen veya ebe oyunu yönetir ![]() ![]() ![]() ![]() 26- Gülme Oyunu Çocuklar halka olurlar, bir ebe seçilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu oyunda topu yukarı atacak çocuk bulunamazsa, ebenin görevini öğretmen üstlenir ![]() 27- Külah Giyme oyunu Bir ebe seçilir ![]() ![]() ![]() Ebe orta yerde durur, başında bir külah vardır ![]() - Bu külahı kim giyer ? Bu soruyu sorulan çocuğun eşi yanıtlar: - Giyse, giyse Ayşe giyer, der ![]() Bu kez Ayşe'nin eşi yanıt verir : - Benim Ayşe'm giymez, Ahmet giyer, der ![]() Bu kez de Ahmet'in eşi yanıtlar ![]() ![]() Çabuk yanıt vermeyen, yada şaşıran çocuk ve eşi oyundan çıkarlar ![]() ![]() 28- Kaç Kabak Oyunu Bu oyun, çocuklar kaça kadar saymayı biliyorlarsa o kadar sayıda çocukla oynanır ![]() ![]() ![]() Ebe sorar ; - Olsun, olsun, olsun… ![]() Sözü beş numaralı kabak alır: - Neden beş kabak olsun ? Ebe : Ya kaç kabak olsun ? Beş numaralı çocuk : Olsun, olsun, olsun da sekiz ( yada istediği bir sayıyı söyler ) kabak olsun ![]() Sözü bu kez de sekiz numaralı çocuk alır : - Neden sekiz kabak olsun ? vBulletin ![]() ![]() ![]() 29- Kartal ve Güvercinler Bir ebe seçilir, bu kartal olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oyun kartalın işaretiyle başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 30- Aslan ve Maymunlar Bir ebe seçilir, bu aslan olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oyun başlayınca maymunlar bir yuvadan öbür yuvaya giderken, aslanın yanına gelirler ve uyuyan aslanı elleyerek onu uyandırmaya çalışırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 31- Kümes Oyunu Çocukların sayısı kadar yuvarlak çizilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oyun başlayınca, her kümes hayvanı kendi kümesinde durur ![]() ![]() ![]() ![]() Örneğin : Öğretmen, "tavuklar" diye seslenince, tavuklar çıkar, gezinirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocukların kurttan kaçtığı sırada, öğretmen de bir kümese girer, bir çocuk açıkta kalır ![]() ![]() ![]() ![]() 32- Ne Yapalım ? Sayışmayla bir ebe seçilir ![]() ![]() Ne yapalım, ne yapalım Siz söyleyin biz yapalım Haydi şöyle oynayalım… Ebe yapsın, biz yapalım… derler ![]() Ebe bir hayvan öykünmesi yapar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 33- Kıskanç Tavuklar Oyuncular iki kümeye ayrılır, karşılıklı dururlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 34- Mısır Patlatma Çocuklar halka olur, çömelirler ![]() - Çocuklar, sizinle mısır patlatacağız ![]() ![]() ![]() Çocuklar ateşte mısır patlatıyormuş gibi, kollarını sağa sola sallamaya başlarlar ![]() - Patt ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 35- Eşini Bul Oyunu Çocuklar, ikişer ikişer eşlendirilir ![]() ![]() - Ben işaret verdiğim zaman, kim eşini daha çabuk bulur ve karşıma sıra olursa, onlar oyunu kazanırlar, der ![]() Öğretmenin işaretiyle istenilen yerde sıralanan çiftler, oyunda başarılı sayılırlar ![]() 36- Öt Kuşum Öt Çocuklar arasından bir ebe seçilir ![]() ![]() ![]() - Arkadaşını tanıyabilecek misin ? diye sorar ![]() Ebe, karşısındakinin yüzünü, saçlarını eliyle yoklar, tanıyamazsa ; - Öt kuşum öt… der ![]() Arkadaşı da, sesini değiştirerek kuş gibi ötme öykünmesi yapar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 37- Horoz Dövüşü Çocuklar iki kümeye ayrılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yere oturup düşen, ellerini yere değdiren, dayanan oyunu yitirmiş sayılır ![]() ![]() ![]() 38- Fırıldak Oyunu Çocuklar sayışarak aralarından bir "fırıldak" seçerler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu oyunda, "bir-iki-üç" diye sayı sayma işlemi yerine, "ön, dö, turva, arkada çorba" biçiminde de söylenebilir ![]() 39- Meyve Sepeti Çocuklar aralarından bir ebe seçerler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Meyve adı verilen öğrencilere adları sesli olarak bir kaç kez yinelettirilir, iyice öğrenmeleri sağ>ır ![]() Oyun başlayınca, ebe iki meyve adı söyler ![]() ![]() ![]() ![]() Ebe iki ad söylediği yada "meyve sepeti" diye bağırdığı zaman, yeri boşalan birinin yerini kapmaya çalışır ![]() ![]() ![]() ![]() 40- Sekerek Yer Kapmaca Sayışarak bir ebe seçilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İlköğretim eğitsel oyunlar - Kurallı Oyunlar |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İlköğretim eğitsel oyunlar - Kurallı OyunlarARAÇSIZ YAPILAN OYUNLAR 1- Seke Seke Yürüme Öğretmen, çocuklardan belirtilen mesafeye kadar seke seke yürümelerini ister Yorulacakları için bir süre sonra ayakları değiştirilir ![]() ![]() ![]() 2- Hacıyatmaz Çocuklar üçer kişilik kümelere ayrılırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Ayak Ayak Yürüme Bir ayağın burnuna, öteki ayağın topuğunu değdirerek yapı> yürüyüşe, "ayak-ayak yürüme" denir ![]() Bu oyunda çocuklar, yaklaşık bir metre arayla, arka arkaya dizilirler ![]() ![]() ![]() ![]() Bu oyun iyice öğrenildikten sonra, çocukların gözlerini kapatmaları istenerek de oynatılabilir ![]() 4- Çapraz Sıçrama Çocuklar, ikişer ikişer kümelere ayrılırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5- Aç Kapıyı Bezirgân Başı Bu oyun iki aşamada oynanır ![]() ![]() ![]() Şarkılı oyun başlamadan önce sayışma yapılır, iki çocuk seçilir, bunlar "Bezirgân" olurlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bezirgânlar, çizginin iki yanında olmak üzere, karşılıklı geçerler, el ele tutuşurlar; ellerini yukarı kaldırarak "kapı" yaparlar ![]() ![]() Kervancılar, "aç kapıyı bezirgan başı" şarkısını söyleyerek "kapı"dan geçmeye başlarlar ![]() ![]() Bezirgânlar, "tutsak"ın kulağına sorar: "al mı ?,yeşil mi?" Tutsak da fısıltıyla yanıtlar:"al" derse, adı "al" olan bezirgânın arkasına, "yeşil" derse, adı "yeşil" olanın arkasına geçer; belinden tutar, bekler ![]() Oyun şarkılı olarak yeniden başlar ve bir çocuk kalıncaya kadar aynı kurallarla sürer ![]() ![]() ![]() ![]() Burada oyunun çekişme aşaması başlar ![]() ![]() ![]() Öğretmenin ( yada bir çocuğun ) "başla" demesi üzerine, Al kümesi ile Yeşil kümesi çekişmeye başlar ![]() ![]() Kazanan kümedeki çocuklar ellerini tempo ile çırparak "çürük elma, çürük elma" diye bağrışırlar ![]() ![]() Çocuklar isterlerse oyun, "bezirgân"ları ve adları değiştirilerek yinelenir ![]() Kervancılar : -- Aç kapıyı bezirgân başı, bezirgân başı Bezirgânlar : -- Kapı hakkı ne verirsin, ne verirsin Kervancılar : -- Arkamdaki yadigâr olsun, yadigâr olsun Oyun sonunda bezirgânlar : "Bir sıçan, iki sıçan, üç sıçan" diye, şarkısız olarak sorarlar ![]() 6- Kim Güçlü Alanın ortasına bir düz çizgi çizilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu oyun, bir çizgi üzerinde çekişmeli yapıldığı gibi, çizgi olmaksızın, iki çocuğun bir eksen çevresinde dönerek çekişmesi biçiminde de yapılabilir ![]() 7- İmdat Yarışı Alana uzun ve düz bir çizgi çizilir ![]() ![]() Çocuklar iki eşit kümeye ayrılır ![]() ![]() Çocukların tümü, çizgiye sağ ayaklarını basarak, koşmaya hazır biçimde ve yan yana dururlar ![]() ![]() Her kaptan, kendi kümesinin karşısındaki kale içinde durur ![]() Öğretmenin yada bir çocuğun "başla" komutuyla oyun başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hangi küme kaleye önce gelirse, o küme oyunu kazanmış olur ![]() ![]() 8- Çürük Yumurta Çocuklar arasından bir ebe seçilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9- Gölgeme Basma Bu oyun, güneşli havada, bahçede oynanır ![]() Çocuk sayısına göre bir alan belirlenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10- Çömel Kurtul Çocuklar, aralarından bir ebe seçerler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 11- Zıpçıktı Çiçek Açtı Çocuklar halka biçiminde çömelirler ![]() ![]() ![]() Oturan çocuklar, " zıpçıktı çiçek açtı" denilince, hızla ayağa kalkar, kollarını yana açar ve yine çömelirler ![]() ![]() ![]() " Zıpçıktı çiçek açtı" denilince çömelik kalan yada "zıpçıktı çiçek açmadı" denilince ayağa kalkan çocuk, yanmış olur; oyun dışı kalır ![]() 12- KöGoogle Page Rankingü Nöbetçisi Oyun alanına bir dikdörtgen çizilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 13- Sıçrama Yarışı Oyun alanında, duvara paralel bir çizgi çizilir ![]() ![]() Çocuklar, duvarın dibinde yan yana sıralanırlar; ayaklarını topuklarında bitiştirir ve ayak burunlarını açık olarak tutar, beklerler ![]() Öğretmen düdük çalınca ( yada "başla" diyerek başlama komutu verince " çocuklar topukları üzerinde sıçraya sıçraya gitmeye başlarlar ![]() ![]() ![]() ![]() 14- Çömleğimde Ne Var ? Bir ebe seçilir ![]() ![]() ![]() Ebe : Çömleğinde ne var ? Oyuncu : Yağ var, bal var ![]() Ebe : Satar mısın ? Oyuncu : Satmam ![]() Ebe : Tattırır mısın ? Oyuncu : Tattırmam Ebe : ( oturan oyuncunun eline hızla vurur ve "Al öyleyse, sen o yoldan, ben bu yoldan" der ve halkanın çevresinden dolaşarak aynı yere gelmek üzere koşmaya başlar ) Eline vurulan oyuncu da, hemen yerinden kalkar, ebenin koştuğu yönden değil, ters yönden halkanın çevresinde koşmaya başlar ![]() ![]() ![]() ![]() 15- Balık Tutma Bahçeye, oyun alanı olarak, iki metrekarelik bir dikdörtgen çizilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Balıkçı ise, ağa giren balıkları yakalamaya çalışır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Balıkçı, balıkları sayar, arkadaşlarına sayısını söyler, ebelikten kurtulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 16- Parmak Şıklatma Bu oyun, kolaydan zora doğru, üç aşamada oynanmalıdır ![]() Çocuklar halka olur, otururlar ![]() a)- Öğretmenin göstermesiyle ve hep birlikte - Öğretmen "bir-iki" der, iki avucunu sayma temposuyla dizlerine vurur ![]() ![]() - Öğretmen "üç-dört" der, iki avucunu sayma temposuyla birbirine vurur ![]() ![]() - Öğretmen "bir-iki-üç-dört" der ve avuçlarını iki kez dizlerine, iki kez de birbirlerine ( sayma temposuna uyarak ) vurur ![]() ![]() Buraya kadar alıştırma yöntemiyle öğretilen sayma-vurma işlemi pekiştikten sonra öğretmen, parmak şıklatmayı gösterir, anlatır; çocuklara birer birer ve topluca yaptırır ![]() ![]() - Öğretmen "beş-altı" der, sağ ve sol elleriyle ( sayma temposuna göre ) parmaklarını şıklatır ![]() Çocuklar öykünerek yaparlar, gerektiği kadar yinelenir ![]() - Son aşamada öğretmen, "buraya kadar ayrı ayrı öğrenilmiş olan sayma-yapma devinimlerini birleştirir"; "bir-iki-üç dört-beş-altı " diye sayarak, sırasıyla iki kez dizlerine, iki kez ellerine vurur, iki kez de parmaklarını şıklatır ![]() ![]() Bu oyun iyice öğrenildikten sonra, alıştırmalar yaptırılmadan, birden altıya kadar sayılarak gereken devinimler yaptırılır ![]() Öğretmen, çocukların dikkatlerini, ritmik duyuşlarını ve reflekslerini geliştirmek amacıyla, sayma-yapma temposunu hızlandırabilir, ağırlaştırabilir ![]() 17- Acı-Tatlı Oyunu Çocuklar sıra biçiminde yan yana dizilirler ![]() ![]() ![]() Acı denilince, çocuklar hep birlikte, ağızlarını açıp elleriyle ağızlarını yelpazeleyerek, ağızlarının acıdan yandığını belirtmeye çalışırlar ![]() Ekşi denilince, yüzlerini buruşturup ekşi yemişler gibi mimikler yaparlar ![]() ![]() 18- Tadından Bul Çocuklar yan yana dizilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 19- Ellem Büllem Oyunu Çocuklar yere otururlar ![]() ![]() ![]() ![]() Ellem büllem Epelek sepelek Sarı kızın satması Kara koyunun dolması Al bunu çek bunu Ebe : Hamam önüne vardın mı ? Çocuk : Vardım ![]() Ebe : Benim devemi gördün mü ? Çocuk : Gördüm ![]() Ebe : Çullu muydu, çulsuz muydu ? Çocuk : Çulluydu ![]() Ebe : Benim devem çulsuzdu, bilemedin ![]() Ebe : Yolda tavuk gördün mü ? Çocuk : Gördüm ![]() Ebe : Ak mıydı, kara mıydı ? Çocuk : Karaydı ![]() Ebe : Benim tavuğum ak idi, bilemedin ![]() Ebe : Develerime tuzlu su mu içirdin, tuzsuz su mu ? Çocuk : Tuzlu su içirdim ![]() Ebe : Vah vah benim develerimin ciğerlerini yakmışsın ha !… ve çocuğu kovalamaya başlar, çocuk kaçar ![]() ![]() ![]() ![]() 20- Dudaktan Anlama Öğretmen, bilinmesi kolay olan sözcüklerden birini ( anne, baba, kardeş, arkadaş, adları gibi ) seçer, dudak hareketleriyle (hiç ses çıkarmadan) söyler ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İlköğretim eğitsel oyunlar - Kurallı Oyunlar |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İlköğretim eğitsel oyunlar - Kurallı Oyunlarc)- HALKADA OYUNLAR 1- Çiftçi Çukura Daldı ( şarkılı oyun ) Çocuklar elele tutuşup bir halka oluştururlar ![]() ![]() ![]() ![]() Oyun sırasında "çiftçi hanımını aldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çiftçi çukura daldı Haydi peri kızı Çiftçi çukura daldı Çiftçi hanımını aldı Haydi peri kızı Çiftçi hanımını aldı Hanım çocuğunu aldı Haydi peri kızı Hanım çocuğunu aldı Çocuk dadısını aldı Haydi peri kızı Çocuk dadısını aldı Dadı köpeğini aldı Haydi peri kızı Dadı köpeğini aldı Köpek kedisini aldı Haydi peri kızı Köpek kedisini aldı Kedi sıçanını aldı Haydi peri kızı Kedi sıçanını aldı Sıçan peynirini aldı Haydi peri kızı Sıçan peynirini aldı Peynir ortada kaldı Haydi peri kızı Peynir ortada kaldı ( oyun bitinceye dek bu dize yinelenir ![]() 2- Bülbül Kafeste Çocuklar el ele tutuşarak bir halka oluştururlar ![]() ![]() ![]() ![]() Oyun sırasında, halkadaki çocuklar,"bülbül kafeste" sözlerini yineleyerek ve ellerini (halkayı bırakarak ) çırpmaya başlarlar ![]() ![]() ![]() Kafesten ( arkadaşlarının kolları, bacakları arasından ) kaçabilen bülbüller oyunu kazanmış olurlar ![]() 3- Ambara Vurdum Bir Tekme Çocuklar el ele tutuşup bir halka oluştururlar ![]() ![]() Ambara vurdum bir tekme ( bir tekme ) Ambarın kapısı açıldı ( açıldı ) İnci de boncuk saçıldı ( saçıldı ) Limonu da böyle keserler ( keserler ) Suyunu da böyle sıkarlar ( sıkarlar ) Çamaşırı böyle yıkarlar ( yıkarlar ) Suyunu da böyle sıkarlar ( sıkarlar ) Ütüyü de böyle yaparlar ( yaparlar ) Saçımı da böyle örerler ( örerler ) vBulletin ![]() 4- Kutu Kutu Pense Çocuklar el ele tutuşur bir halka oluştururlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kutu kutu pense Elmayı yense Arkadaşım Ayşe ( dönmesi istenilen çocuğun adı söylenir ![]() Arkasını dönse 5- Asiye As Çocuklar el ele tutuşarak bir halka oluştururlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Asiye as Altın tas Ayağıma basma Tahtaya bas Tahta çürük Çivi tutmaz Asiye büyük Kin tutmaz 6- Gezen Yüzük Uzun bir ipe bir yüzük geçirilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oyun başladığı zaman, ebe ortada durur; ipe geçirilmiş yüzük, bir çocuğun, ipi tutan eli altında saklanır ![]() ![]() ![]() ![]() Ebe yüzüğün kimde olduğunu bulmaya çalışır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu oyun yere oturularak da oynanabilir ![]() 7- Kedi-Fare Çocuklar el ele tutuşarak bir halka oluştururlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kedi, fareyi yakalarsa, yakalanan fare, oyunun yinelenmesinde kedi olur ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İlköğretim eğitsel oyunlar - Kurallı Oyunlar |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İlköğretim eğitsel oyunlar - Kurallı Oyunlarb)- KOŞMACA OYUNLARI 1- Saklambaç Oyunu Bir ebe seçilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebe aramak için kaleden uzaklaştığında, saklanan çocuklar ortaya çıkıp, ebeden önce kaleye ulaşarak "sobe" yapmaya çalışırlar ![]() Bu arada, yanan ve yanmayan çocuklar ( açığa çıkmış çocuklar ), öteki arkadaşlarına yardımcı olmak için "Elma dersem çık, armut dersem çıkma ![]() ![]() ![]() Ebe tarafından bulunarak yanmış olan çocuklar, oyunun bitiminde, kendi aralarında sayışarak yeni bir ebe seçerler ![]() ![]() Bu oyunun oynanışında, isteğe göre, şöyle bir kural da uygulanabilir ; saklananlar içinden son çocuk, ebeden önce sobe yaparsa , kendinden önce sobelenmiş çocukların tümü kurtulur ![]() ![]() Ebe yumulduktan sonra, 10'a kadar sayı sayabileceği gibi bu saymayı renkleri sayma, meyveleri sayma biçiminde de yapabilir ![]() ![]() Ebenin sayması, öğretmen hangi konuyu pekiştirmek istiyorsa, o konuya ilişkin sözcük ve kavramlarla da yapılabilir ![]() 2- Köşe Kapmaca Bu oyunu oynayacak çocukların sayısından bir eksik sayıda köşe saptanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Köşe kapmaca oyununda, çocukların durdukları köşelere üniteye uygun adlar verilebilir ![]() ![]() ![]() 3- Kilitlenme Oyunu Oyunun oynanacağı bir alan ( ya çizilerek, yada çocuklara "şuradan dışarı çıkılmayacak" denilerek ) belirlenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4- İpi Tutma Oyunu Yaklaşık 10 m ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İçlerinden birisi ebe seçilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5- Bayrak Verme Oyunu Üniteye uygun bir bayrak hazırlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6- Kedi Atlama Oyunu Bahçede yada salonda, birbirine koşut iki çizgi çizilir ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuklar iki kümeye ayrılırlar: birinci kümeye "Kara kediler", ikincisine de "Tekir kediler" denir ![]() Önce kara kediler, birer birer, dereyi atlayarak geçmeye çalışırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Bu oyunun oynanması sırasında öğretmen, dere çizgilerinin arasındaki açıklığı, çocukların yaş durumlarına ve yeteneklerine göre saptar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İlköğretim eğitsel oyunlar - Kurallı Oyunlar |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İlköğretim eğitsel oyunlar - Kurallı Oyunlarİlköğretim için eğitsel oyunları - Kurallı Oyunlar a)- BEN OYUNLARI 1- Bu Kim Oyunu Çocuklar, yarım halka biçiminde ( yere ta da iskemleye ) otururlar ![]() Öğretmen sorar : "-Ben kara gözlü, kıvırcık saçlı bir kız görüyorum; kim bu ?" Çocuklar, öğretmenin bakmakta olduğu çocuğa bakarak, sorduğu kızın kim olduğunu bulurlar, adını söylerler ![]() Aynı oyun, çocukların aşağıda gösterilen başka özellikleri sorularak da oynanır : a) Göz renkleri ve biçimleri ( mavi, kahverengi, yeşil, kara, ela, iri, küçük…vBulletin ) b) Yüz biçimleri ( yuvarlak, uzun…vBulletin ) c) Saç rengi ve biçimi ( kara, sarı, kahverengi, kıvırcık, düz, dalgalı ; uzun, kısa…vBulletin ) Bu tür oyunlar, usandırmamak koşuluyla, arkadaşlarının çeşitli özelliklerini ( ve bu arada renkleri ) çocuklar öğreninceye kadar sürdürülür ![]() 2- Dokunma Oyunu Bu oyun kolaydan zora doğru üç aşamada oynanmalıdır ![]() ![]() a)- Öğretmenin göstermesiyle Öğretmen, elini kendi başına koyar, çocuklara "başına dokun" der, çocuklar, öğretmene öykünürler, ellerini kendi başlarına dokundururlar ![]() ![]() ![]() b)- Öğretmen göstermeden Dokunma oyunu bu kez, öğretmenin söylediği yerlere kendisi dokunmadan oynanır ![]() ![]() c)- Şaşırtma yapılarak Çocuklar, öğretmenin "dokun" dediği yerleri iyice öğrendikten sonra, aynı oyun, bu kez de şaşırtmacalı olarak oynanır ![]() ![]() ![]() ![]() Doğal ki, bütün çocuklar doğru yere şaşırmadan dokunmayı yapabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Dörtlü Dokunma Oyunu Dörtlü dokunma oyunu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4- Zıp Zıp Zıpla Oyunu Çocuklar oyun alanında, aşağıda gösterilen sözleri tekerleme gibi söylerler ve belirtilen devinimleri tekerlemeye uyarak yaparlar ![]() Zıp zıp zıpla ( tek ayakla zıplanır ) Hop hop hopla ( iki ayakla hoplanır ) Top top topla ( Son iki hecede yere çömelinir ![]() 5- Çevir Salla Oyunu Çocuklar yere otururlar ![]() ![]() ![]() Başını çevir, çevir ( başlar soldan sağa, sağdan sola çevrilir ) Başını salla, salla ( Başlar sağa-sola, öne-arkaya sallanır ) Kolunu çevir, çevir ( kollar önden arkaya, arkadan öne çevrilir ) Kolunu salla, salla ( kollar, aşağıya indirilir, avuçlar yere birbirine koşut olarak önde tutulur, soldan sağa, sağdan sola sallanır, sonra da yine iki kol birbirine koşut olarak, ön tarafta bir daire çizecek biçimde sallanır ![]() 6- Büyü Büyü, Küçül Küçül Oyunu Çocuklar ayakta durur ![]() ![]() ![]() Büyü büyü Kollarını yukarıya kaldır Daha çok kaldır, daha çok kaldır Ayak parmaklarının ucuna bas Daha çok yüksel, daha çok yüksel Büyü büyü kocaman ol, büyü büyü kocaman ol… ( Çocuklar en çok yükseldiklerinde, ara vermeden küçül küçül oyununa geçilir ) Küçül küçül Kollarını indir Çömelerek büzül Daha çok büzül, daha çok büzül Küçül küçül, minicik ol… 7- Kim Yok Oyunu Çocuklar yere oturtulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8- Rengi Nedir Oyunu Bu oyun çocuklara renkler öğretildikten sonra oynanır ![]() ![]() Öğretmen, küme halindeki çocuklara, üstlerindeki giysilerin, duvarların, kitap kaplarının, blokları, araç-gereç ve oyuncakların vBulletin ![]() ![]() ![]() Daha sonra çocuklar bir ebe seçerler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Rengi nedir ?" sorusunu, öğretmen yerine herhangi bir çocuk da sorabilir ![]() ![]() ![]() 9- Hangisi Yok Oyunu Üniteye uygun birkaç nesne, varsa bir masanın üzerine ( yada oyun alanına ) konulur ![]() ![]() ![]() İçlerinden biri ebe seçilir, dışarı çıkarılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10- Ses Tanıma Oyunu Öğretmen oyun alanına bir kaç çalgı getirir ![]() ![]() Bu çalgıları birer birer çalarak ( adları, biçimleri ve sesleriyle ) çocuklara tanıtır ![]() ![]() Ancak öğretmen, soru sormak için çalgıyı çalmadan önce ( bir paravanın yada kukla sahnesinin arkasına ) saklanır ![]() ![]() ![]() Bu oyun daha sonra, her çocuğa ayrı ayrı sorularak da oynanmalıdır ![]() ![]() 11- Ben Kimim Oyunu Çocuklar yarım halka biçiminde otururlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu oyun hayvan seslerini tanıtmak amacıyla da oynanır ![]() ![]() ![]() 12- Tatmadan Bul Oyunu Öğretmen çocuklara, bir yiyeceğin tadını ve özelliklerini söyler ![]() ![]() ![]() ![]() Örneğin: "Sarı kabuklu, sulu, çekirdekli, tadı ekşi, çaya, çorbaya, salataya sıkılır; bunun adı nedir ?"diye sorulur ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|