![]() |
Zaman Ölçülebilir mi? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Zaman Ölçülebilir mi?![]() Zaman Ölçülebilir mi? Yazan: Nurettin Değirmenci Elk ![]() ![]() ![]() Zaman ile ilgili kalıcı çalışmaların Eski Mısır ve Yunan’da başladığını yazılı kaynaklardan biliyoruz ![]() ![]() ![]() A-Konunun kendisi bulanıktır; zamanla ilgili çalışma yapan dahiler karmakarışık düşünceler ileri sürerler ![]() B-Belleklerinde doğa ile doğaüstü zaman kavramları iç içedir ![]() Eski düşünürlerin bulanık görüşleri değişik yorumlara neden olur ![]() ![]() Yorumlarla: I-Süredurum Yasası gereği, güncel kavramlar geçmişe taşınır, geçmiş tahrip edilir ve yanlış bütünlere ulaşılır ![]() II-Toplanan bilgilerle orantılı olarak, ölçülü yorumlar sayesinde geçmiş aydınlanır ![]() Zamanla ilgili diğer bir esaslı kaynak Eski Ahittir ![]() ![]() ![]() 1-Felsefi olarak zaman kavramı üzerindeki düşünceler ![]() 2-Süre (Aralık) ölçüm çalışmaları ![]() Zaman kavramı ile ilgili ilk çalışma Platon’a aittir ![]() ![]() Platon, “Zaman, an olarak gökten gelir ![]() ![]() Platon, neye dayanarak bunu söylüyordu acaba? 1-İnsanların ve hayvanların nefes alış-verişleri düzenli değildir ![]() ![]() 2-İnsanların göz kapaklarının hareketi oldukça değişkendir ![]() ![]() 3-Kalp atışları düzenlidir ![]() ![]() ![]() ![]() Zamanı tanımlama ve süre ölçme çalışmaları Hıristiyanlığın ilk yıllarında engellerle karşılaşır ![]() ![]() Batı Roma İmparatorluğunun yıkılması, Batı Avrupa’da büyük kargaşalara ve yönetim boşluklarına neden olur ![]() ![]() ![]() A-Hıristiyan liderler sağlam kaleler içinde tapınaklarını yapar ve çevredeki toprakları ekip biçerler ![]() ![]() B-Yerleşik toplumlarda, özellikle dinsel topluluklarda ibadete başlama ve süre miktarı önemlidir ![]() ![]() ![]() Düzenli takvim yapıp süre ölçümü için sıkıntı şudur: 1-Ay, Dünya çevresini 29,5 günde tamamlar ![]() 2-Dünya, Güneş çevresini 365 gün 6 saatte tamamlar ![]() I- 12 X 29,5=354 gün eder ![]() ![]() ![]() II-Ay parçalara ayrılamaz; günahtır ![]() Günah nedeniyle uzun süre zaman üzerinde yapılan felsefi ve teknik çalışmalar verimli olmaz ![]() Manastır ve kiliselerde: 1-Çalışanların ve ibadet edenlerin; 2-Dini gün ve gecelerin sayısı arttıkça, süre ölçümüne olan ihtiyaç artar ![]() İnsanlar toprağa yerleştikten sonra bazı göçebe geleneklerini terk eder; bunların yerine, yerleşik adetler edinirler ![]() ![]() ![]() ![]() Göçebelere göre, tanrıların her günü birbirine benzer ![]() ![]() ![]() İşte, İsa’nın tahta parçalarıyla göğe yükselmesinin insan belleklerine milyonlarca zararı yanında tek yararı, süre ölçümüne katkısıdır ![]() Süre ölçümü için takvim yapmak zorunludur ![]() Takvim yapmak için: 1-Kilise babaları arasında felsefi zaman tartışmaları başlar ![]() ![]() 2-Ölçü için araç gereç yapımı hızlanır ![]() Bu arada pek çok dahi zamanla ilgili görüşler ileri sürerler ![]() ![]() Avrupa’da zamanla ilgili görüşler Rönesans, Reform ve Aydınlanma ile hızlanır ![]() Ortadoğu toplumlarında, Bağdat kurulup, Beytül-Hikme’de eğitim çalışmaları hızlandıktan sonra süre ölçümü ile ilgili bazı çalışmalar ortaya çıkar ![]() ![]() Niçin? Müslüman âlimler üretime yönelmezler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üretim, özgürlüğe; ayrıcalık, kulluğa, köleliğe açılan kapılardır ![]() Göçebe toplumlarda: 12 defa hilalin gözükmesi bir yıl eder ![]() Bir yıl kaç gün eder? Müslüman toplumlarda, neden her yıl dini günler düzenli olarak kayar acaba? Bir yıl kaç hafta ve gündür? Bir ayda kaç gün vardır? Bir günde kaç saat olur? Sorularına ilkeller ihtiyaç duymaz ![]() Batıda kilise ve manastırlarda süre ölçümüne ihtiyaç olur ![]() A-Her kilise ve manastır arazilerinde binlerce kişi çalışır ![]() ![]() B-Her kilise ve manastırda binlerce dindar değişik görevler yapar; elişleri, tamirat, yapı işleri… Dindarların ibadet saatleri ile çalışma saatlerini karıştırmak günahtır ![]() ![]() ![]() İlkel insanların belleklerindeki kavramlar karmakarışıktır ![]() ![]() ![]() Tanrısal kişiler, kuzucuklarına göre bilgili olduklarından: 1-Kurnaz olurlar; yaygara ile süre tayın ederler ![]() 2-Ender sayıda dahi, kum veya mekanik olarak çalışan sayıcılarla düzenleme yaparlar ![]() Batıda MS ![]() ![]() 1-Süre ölçümü için takvim ve değişik araç gereç üzerinde çalışmalar yapılır ![]() 2-Felsefi olarak zamanla ilgili çalışmalar pek olmaz ![]() Belki, anlaşılmayan pek çok belge ilahi zaman tanımları ile doludur ![]() Bize Kartezyen Sistemini hediye eden Descartes, süre ile ilgili şunları yazar: Biri uçan, diğeri uyuyan iki güvercin aynı süre yaşarlar ![]() ![]() Bu görüş değişik dahiler tarafından işlenir ![]() Newton’a göre, zaman, Yaratılıştan itibaren akan ve Evreni dolduran bir nehirdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zaman nehrinin maddesi nedir? Yasası var mıdır? Soruları Newton’da yanıtsızdır ![]() Zaman nehri oldukça bulanıktır: A-Yaratılış olmuş mudur? Görecelilik Yasası gereği: 1-Evrende bir başlangıç noktası yoktur ![]() 2-Evren, merkezi her nokta, sınırları belirsiz küredir ![]() B-Yaratılış olmamışsa zaman nehri nereden başlar? Ayrıca: I-Zaman nehrinden akan ilahi bir nesne midir? II-Nesne olmadan hareket olmaz ![]() Bu sorular yatısızdır ![]() Descartes ve Newton’a göre, zaman nehri, Kartezyen Sisteminin dışında akar; ama, süre Kartezyen Sisteminin içinde kalır ![]() Batıda zaman ve süre konusunda görüş belirten çok sayıda düşünür vardır ![]() ![]() ![]() Zaman ölçümü konusunda, Maxwell, hareket yasalarını dayanak alır; ama, ölçümün hayali olduğunu vurgular ![]() “Değişebilir Zaman” Düşünce Başlangıcı ![]() Ether (Esir) kavramının doğada nesnel karşılığının olmadığının kanıtlanması, ışık üzerindeki çalışmaları yoğunlaştırır ![]() ![]() 1880’li yıllarda Lorentz isminde bir dahi duran ve hareket eden hareketli nesnelerin hızları konusunda matematiksel tanımlar yapar ![]() Örneğin, saniyede 1000 birim dönen A ve B pervaneleri olsun ![]() ![]() 1-Yerdeki gözlemciye göre, A pervanesi 1000 birim hızla döner ![]() 2-Uçaktaki gözlemciye göre, B pervanesi 1000 birim hızla döner ![]() 3-Yerdeki gözlemciye göre, uçağa monte edilen B pervanesi ne kadar hızla döner acaba? Yerdeki gözlemciye göre, B pervanesinin hızı uçağın hızı ile değişir ![]() A-Uçak yerdeki gözlemciye yaklaşıyorsa; B pervanesinin hızı, yerdeki gözlemciye göre hızlanır ![]() ![]() B-Uçak yerdeki gözlemciden uzaklaşıyorsa; B pervanesinin hızı, yerdeki gözlemciye göre yavaşlar ![]() Lorentz, verilen örnekteki, uçak hızı ile pervane hızı arasındaki ilişkiyi matematiksel olarak tanımlar ![]() Lorentz dönüşümleri, Hareket yasaları ve Görecelilik Yasasına uygundur ![]() |
![]() |
![]() |
|