Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Kültür - San'at & Eğitim > Kültür-Sanat

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
alman, tiyatrosu

Alman Tiyatrosu

Eski 06-21-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Alman Tiyatrosu



Alman Halk Tiyatrosu

COMMEDİA DELL’ARTE
• Rönesansın akademik edebi tiyatrosuna karşı canlı bir muhalif olarak ortaya çıktı
• Dell’arte® zenaat®sanat anlamında
• Commedia Dell’arte gelişim dönemini “Barok Çağ” da yaşadı
• Komik doğaçlama sanatı ve mimik, müzikal ve koreografik buluşların eğlencesi,İtalyan tuluat tiyatrosunun dünya tiyatro tarihimne yansıyan en iyi oyun türü
• Sokak tiyatrosu kültürü gibi, köken olarak aynı zamanda saraydan gelen Rönesans tiyatrosunun bir ürünü olan CDell’arte, batışına kadar müstehcen kaba güldürü ve gelişmiş artistik kutuplar arasında gidip gelmiştir
• XVIYY ikinci yarısında ortaya çıkmıştır

ÖZELLİKLERİ
• Açık Alan; Sokak tiyatrosu, ancak özel ve ünlü alanlar(Venedik-San Marco alanı) Alana sahne kurulu
• Işık; doğal güneş ışığı,alanın süslü duvarlarına renk katıyor
• Sahneye yakın yerlere imtiyazlı kişiler için sıralar konulmuş
• Sıraların arkasında ayakta oyunun başlamasını bekleyen halk yer alıyorArka tarfta ise içecek satan satıcılar
• Dekor; arka düzeydeki boyalı panolarGerekirse iskemle kullanılabiliyor
• Kostümler; göz alıcı ve çok renkli,çok çeşitli
• Oyuncuların gülünç olanları maske takıyorAğız kısmı açıkta,genellikle yarım maskeler kullanılıyorAncak aşıklar ve ciddi karakterler (tiplemeler)maske kullanmıyor
• Kadın tiplemeler de maske kullanmıyor
• Oyuncular için bir perde varBu perdenin arkasını bir nevi kulis olarak kullanıyorlar
• Oyunun en komik tipleri uşaklar Büyük bir açlık ve daimi parasızlık içindeki uşaklar, hile ve kurnazlıkla aşıkların mutlu sonuna yardımcı olsalar da genellikle egoist çıkarlar peşinde koşarlarCanbazlık,jonglörlük,türlü işlevleri
• Çok oyunculu bir topluluk olmadan önce CDell’arte’nin ilk evresi, bazı oyuncuların bir tiplemeyle halkı güldürmesidir Bunun ilk örneği Angelo Beolco Beolco, “Ruzzante” sahne adıyla oynuyordu
• Ancelo Beolco kendine Padualı bir köylü tipini seçmişti1530’da Alplere ve Fransa’ya ulaştı
• “Ruzzante” (Angelo Beolco) kısa süre sonra yeni tipler yarattı ve Pedualı köylüyle aynı sahneye çıkardı Diğer tiplemeler için oyuncu tutuyordu
• Ruzzante’nin ardından Andrea Calmo, dikkate değer tek isim oldu Ancak onun kadar başarılı değildi Calmo, kendine yaşlı ve cimri bir Venedik zenginini tip olarak seçti Bu daha sonra C Dell’arte’deki Pantolone tiplemesine dönüştü
• XVI YY sonunda bütün Avrupa’da ün salmış topluluklar ortaya çıktı Bu topluluklardan, I Gelosi (Gayretli) anlamına geliyor,Fransa,Polonya ve Almanya’da o ülkelerin kendi komik tiplerini canlandırıyordu Almanya’da Hanswurst,Fransa’da Pierrot,İngiltere’de Punch halkın tuttuğu yöresel tipler oldu
• Bu topluluklardan başka, I Confidenti,I Uniti,I Fedeli, I Accesi,I Deoiosi en başarılı topluluklar olduFransız yazar Molliere bu toplulukların birinde oyuncu olarak yetişmiştir
BU OYUNLARIN KONULARI VE TİPLERİ

1 Ciddi Tipler

2 Komik Tipler
1Ciddi Tipler: Türün önemsiz kişileri ; yardımcı tipler
AŞIKLAR®(innomorati)
EZGİCİLER®(cantarini)
DANSÇILAR®(ballerini)
Ciddi tiplerin daha ön planda olanları aşıklar:
• Comica innomorato; gözü dünyayı görmeyen , kör aşık Tek amacı sevgilisine kavuşmak olan genç erkek Çağdaş giysiler
• Comica innomorata; ailesi tarafından baskı altında tutulan , aşığıyla gizli buluşmalar yapan eli yüzü düzgün bir aşık genç kız
• Ezgiciler ve Dansçılar; bunlar oyunun asıl kişileri değil, sahne aralarında şarkı söyler ve dans ederlerdi
2Komik Tipler:
• YAŞLILAR
• GENÇLER
• UŞAKLAR
YAŞLILAR: Yaşlıların başında Pantolone gelir Pantolone zengin bir Venedikli tüccar Attelan komedisindeki pappus’un devamı Bay Pantolone, cimri,kavgadan korkan,yeteneği olmadığı halde siyasete karışan,sık sık aldatılan, kızı tarafından aldatılan, yaşlı olmasına karşın sık sık aşık olup bu yüzden parasını kaptıran biri Kostüm; önceleri kırmızı, daha sonra kara pelerin giyen Pantolone, ayağına Türkiye’den ithal edilen çetik giyerdiMaskesi; koyu renkli,gag burunlu,ak saçlı ve uzun keçi sakallı
Yaşlıların diğer önemli kişisi Polonyalı hukuk doktoru Sıfatı Dottore Roma komedyasındaki dosennusun devamı Oyunlarda genel olarak Pantolone’nin yakın dostu Karısı ya da metresi tarafından sık sık aldatılırYa da uşaklar tarafından hileyle soyulur Hukuk doktoru olmasına karşın Dr Sıfatından yararlanıp ameliyat bile yapardı Şarlatan bir okumuş tipi Kostüm;o çağdaki üniversite profesörlerininki gibi geniş kenarlı bir şapkası var Kırmızı yanaklı, kara bir maskesi ve kısacık sakalı var
GENÇLER: Genç olan komik tiplerin en önemlisi Capitano’ydu Bir asker, Roma komedyasındaki mileo gloriosus, yani palavracı asker tipinin devamı olarak doğdu Coşkun ve devamlı böbürlenen bir tavrı var Herkese meydan okuyan ancak kavga sırasında korkaklığı ve acemiliği ortaya çıkan bir tip Maskesi; uzun burunlu ve kaytan bıyıklı bir maske Görünüşü dehşet verici ancak hareketleri gülünç(gestus)
Bir başka genç tip ise, Capitano’yu andıran ve daha sonraları kendi görünüşünü alan Scramuccia İyi gitar çalan,çirkin,oldukça iyi kılıç kullanan, ötekinden daha yürekli Bazen asker,bazen uşak olurdu Her zaman sarhoş dolaşırdı İlk zamanlar başında tüyle süslenmiş bere,belinde kılıç ve elinde gitar vardıSonradan kılıç ve maskeyi kullanmamaya başladı
UŞAKLAR: C Dell’arte’nin en ilgi çekici tipleri Bunların başında Arlecchino geliyor Sahneye takla atarak giren ve hiç umulmadık bir hareketle sahneden çıkan ,sevimli,hırsız bir dilenci Üzerinde çeşitli renkteki yamalarla kaplı kostümü,yıllar geçtikçe ekonomik durumu düzeltmiş olacak ki baklava biçimindeki renklerle bezendi Maskesi; budalalık ve kurnazlığı gösteren bir ifade taşırdı O aldattığı gibi başkaları tarafından da her an aldatılabilirdi Çoğu zaman oyunların baş kişisi
Diğer uşak tipi; gaga burnu, kalın dudakları,kötü bakışlarıyla Brighella Arleccihino bunun yanında insan yanları olan bir kişiydi Karanlık sokakta bir kimseyi kıstırıp düşünmeden öldürebilirdi Arleccihino’nun kaması süs gibi dururken,Brighella kamasını sürekli kullanırdı Kostüm; geniş paçalı bir pantalonu, kalçalarına gelen bir pelerini ve başında bir beresi vardıMandolin çalabiliyordu
• Pulchinella; kabur,uzun burunlu bir uşak tipi Attelan komedyasındaki maccus’un devamı olup bucco’dan da bir şeyler almışAcımasız, kötü yürekli, bencil,çıkarcı bir tipti Sevimli yanları olmakla birlikte pek yanında bulunmak istenmeyecek bir tip
• Kadın hizmetkar tiplerinin en ünlüsü; Colombina idi Uçarı,sevimli,çoğu zaman göz alıcı güzellikteAynı zamanda şarkı söyleyip dans eden bir tip
Bu ünlü C Dell’arte tiplerinden başka;
Yaşlılardan, cassandro,claudio,cola,tartaglia vs gibi tipler vardı Uşaklardan, Scapino,Mezzetino,Pedrolino vs Kadın hizmetkarlardan; Berta, Rosetta,Pimpinella vs var
• Commedia Dell’arte’nin çok sayıdaki İtalyan turne grupları, Avrupa panayırlarında izlerini miras bırakmışlar Yüksek hükümdarların misafirleri olarak şairlere ve sahneye duyulan saygının sembolü oldular
• Commedia Dell’arte tiyatrosundan yüzden fazla tipleme günümüze ulaşmıştırUşakların soytarı tiplemeleri ile İtalyan halk tiyatrosuna damgasını vurmuştur Üçyüz yıldan fazla Avrupa tiyatrosunu etkilemiştir
• Molliere’in karakter komedileri Commedia Dell’arte’den etkilenmiştir İtalyan drama yazarı Goldoni en çok etkilenen yazarlardan biridir


Alıntı Yaparak Cevapla

Alman Tiyatrosu

Eski 06-21-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Alman Tiyatrosu



Alman Tiyatrosu

1500’den 1800’e ALMANYA
Rönesans Almanya’ya geç geldiGerçek tiyatronun gelişiyse daha geç olduOn sekizinci yüzyıla kadar iyi kumpanyalar yoktu1767’den önce doğru dürüst bir tiyatro da yoktuAlman oyun yazarlığının gelişmesi için Lessing(1729-1781),Goethe(1749-1832),Schiller(1759-1805) gibi yazarları beklemek gerekti Almanya’nın tiyatroda böylesine geri kalmasının nedeni, bir ulus niteliği kazanamamış olmasında aranabilirKüçük dükalıklar,ufak ufak prenslikler,bağımsız kentler,1870’de Bismarc Almanya’yı birleştirmeden önce,bu memleketin Paris,Londra,ya da Madrid gibi bir başkenti,bir kültür merkezi yoktuAvusturya’nın başkenti Viyana düşman kenti sayılıyordu;üstelik oradaki sahnelerde de on sekizinci yüzyıl sonuna kadar daha çok operalar,şarkılı halk komedileri oynanmıştıGene de ayrı ayrı prensliklerde,ayrı ayrı kentlerde gelişen zengin,özellikleri belirmiş bir Alman kültürü vardı Leipzig, Hamburg, Mannheim, Frankfurt, Münih, Weimar, Berlin ayrı ayrı birer küçük kültür merkeziydiler

Almanya’nın bir ulus olarak birleşmesini geciktiren nedenlerin başında savaşlar geliyordu:İç savaşlar,dinsel savaşlar,yabancı orduların memleketi yakıp yıkmasıÇok kan dökülen Köy Savaşı 1525’te sona ermeden Reformation kavgaları başlamıştı,bu çekişmeler ta 1648’e,Otuz Yıl Savaşları’nın sonuna kadar sürdüDinsel savaşlar Almanya’da,İngiltere ile Fransa’dakilerden çok daha yıkıcı olduHapsburg,Fransız,İsveç orduları Almanya’yı yerle bir ettilerOtuz milyon Alman yirmi milyona indiAlmanya’nın kendini toparlayabilmesi için bu acı olayların üzerinden bir yüzyıl geçmesi gerekti

HANS SACHS’IN KISA SÜREN TİYATROSU

On altıncı yüzyıl başlarında bir tiyatro kıpırdanması olmuştu Ortaçağın dinsel oyunlarıyla ilgisi bulunmayan yerli bir komedi çeşidi yaratan Alman halkı buna Fastnachtsspiel (karnaval oyunları)adını vermişti İtişip kakışmadan, kaba sözlerden bol bol yararlanan bu kısa komediler halkı eğlendirmek amacını güdüyor,sık sık da baştakileri yerme yoluna gidiyordu En sevilen tip Narr denilen soytarıydı, eğlencesine düşkün,neşeli,biracı bir Alman tipiKarnaval oyunlarında çoğunca insanoğlunun kötü yanları ele alınır,sonunda da bir mahkeme kurulup yargıçlarla alay edilirdiBu farsları halka açık binalara, kasaba alanlarına kurulan kaba sahnelerde amatör oyuncular oynarlardı;seyircilerden para toplanmazdı Sonradan işi loncalar ele alınca birçok şehirlerde mastersingers denilen kumpanyalar ortaya çıktıKarnaval oyunları yazanların en ünlüsü Hans Sachs(1494-1576) adlı bir ayakkabı tamircisidir Sachs yaşamı boyunca birçok uzun komedi,trajedi yazmış,ama asıl başarısını seksen beşi bulan karnaval oyunlarıyla sağlamıştırÇoğunlukla konularını, kişilerini yerli tiyatronun gereklerine uydurdu,ama tarihten,Kutsal Kitap’tan klasiklerden de yararlandığı olurdu1550 yılında eski,boş bir kilisede ilk Alman tiyatrosunu kurup bir süre devamlı oyunlar oynadı

OKULLARDA

Okullardaki tiyatro çalışmaları hızlı bir gelişme göstermiyordu Katolik kilisesinin iki ünlü hümanizmacısı,Erasmus ile Melanchton Euripides’i Almanca’ya çevirdiler Ama onyedinci yüzyıla kadar Almanlar klasik kurallara uyarak, ya da klasik konuları ele alarak oyun yazmayı denemedilerAndreas Gryphius çıktığı yolculuklarda hem Fransız hem İtalyan oyunlarını görmüştü; Almanca oyunlar yazmaya giriştiTrajedilerinde ölçü kullanıyor, komedilerini düzyazıyla yazıyordu Yazdığı oyunların yalnız okullarda oynanmış olduğu anlaşılıyor Christian Weise basit,sağlam bir dille, düzyazı olarak çok değişik konularda oyunlar yazdı Farslarında ahlak kurallarına uydurulmuş bir Narr tipi yer alırdı

İNGİLİZ KOMEDİ OYUNCULARI

1650 yılından önce Almanya’daki profesyonel kumpanyalar hep yabancı topluluklardı –ilkin İngilizler,sonra Fransızlarla İtalyanlarİngiliz Komedi Oyuncuları Almanya’da önemli bir etki yarattılarsa da bu etki kalıcı olamadı 1585’te Earl of Leicester Hollanda seferine çıktığı zaman yanına oyuncular da almıştı,bunlar arasında ünlü Shakspeare soytarısı William Kempe de bulunuyordu Leicester’in oyuncuları önce Danimarka Sarayında beş yıl sonra da Dresden’de oyunlar verdiler
İngiliz Komedi oyuncularının repertuvarında Gammer Gurton’s Needle gibi komediler,jig’ler (danslı kısa oyun) interlude’lar, Kutsal Kitap’tan alınan oyunlar,Shakspeare ile Marlowe’dan kısaltılmış yapıtlar bulunurdu Önceleri oyunlar İngilizceydi,gülünç interlude’larda çatpa Almanca’da konuşulurduBu yüzden de oyunlarda daha çok harekete önem verilir,uzun konuşmalar,şiire ,felsefeye dayanan bölümler atılırdıBirkaç yıl sonra kumpanyalarda ,hem erkek,hem de kadın,yerli oyuncular yer almaya başlayınca, oyunların baştan sona Almanca oynanması sağlanmış oldu

Corneille ile Racine’in Alman oyun yazarlığı üzerinde az bir etkisi oldu,buna karşılık Moliér’in hiç etkisi olmadı1700 yılından sonra commedia dell’arte oyunları büyük bir ilgi gördüyse de 1767’ye Lessing’in Minna von Barnhhelm’ine kadar Alman oyun yazarları toplumsal komediye yanaşmadılar

FREDERİKA CAROLİNA NEUBER

Otuz Yıl Savaşları’nın sonuna kadar Almanya’da yerli kumpanyalar yoktu denilebilirKüçük oyuncu topluluklarıysa kent yöneticilerince hoş karşılanmaz,serserilerle,hırsızlarla bir tutulur,bir yere bağlanmalarına izin verilmezdi Oynadıkları çoğunlukla kaba farslarla Haupt-und Staaksaktionen diye anılan yerli oyunlardı Bu alanda ilk önemli adım Johann Velten adlı bir üniversite mezununun gezici kumpanyalardan birine girmesiyle atılmıştır 1669’da Velten,Corneille’in Polyeucte’ünden yapılmış kötü bir uyarlamada rol aldı; daha sonra da Moliére’in komedilerini,Hamlet’i oynadı Ama halk Hanswurst ile Harlequin’i seyretmek istiyordu

Alman sahnesinin önem kazanması Frederika Carolina Neuber adlı bir kadının öncülüğüyle başladı Bir avukatın kızı olan Frederika, 1717’de evlenmek için evden kaçmış,sonra da kocasıyla beraber bir tiyatro kumpanyasına girmişti 1727’de kendi kumpanyasını kurarak Leipzig Pazarı’nda oyunlar verdiLeipzig Üniversitesi’nin estetik profesörü olan Johann Christoph Gottsched Frederika’nın kumpanyasına on yıl kadar yardım ettiGottsched, karısıyla,daha başka arkadaşlarıyla birlikte Frau Neuber’e klasik Fransız trajedilerini çevirdi,uyarladı Neuber, Alman tiyatrosunun gerçek bir öncüsüydü 1739’da Gottsched ile Neuber’in araları açıldı 1742’de Neuber, genç bir öğrencinin, Lessing’in ilk komedisi Der Junge Gelehrte’i(Genç Bilgin) oynadı Frederika’nın pahalı sahne düzenlerine,gösterişe düşkünlüğü,sonunda kumpanyanın dağılmasına yol açtıÇoğu oyuncular gibi o da yoksulluk içinde öldü

Frederika Caroline Neuber oyuncularını dikkatle seçer, titizlikle prova yaptırırdı Onun kumpanyasından yetişen oyuncular Almanya’da bir oyunculuk geleneği kurulmasını sağladılar Johann Friedrich Schoenemann,Neuber Kumpanyası’ndan ayrıldıktan sonra Almanya’nın ikinci büyük tiyatro adamı oldu İki büyük oyuncu Konrad Ackermenn ile Konrad Ekhof onun kumpanyasındaydılar

HAMBURG’DA TİYATRO

Hamburg bağımsız bir kentti, geniş,zengin bir kent On altıncı,on yedinci yüzyıllarda Fransız Sarayı’nı taklit etme isteğiyle operalar yaptıran kimi Alman dükalıkları,prenslikleri gibi,Hamburg’da 1678 yılında bir opera yaptırmıştıKonrad Ackermenn Hamburg’a geldikten bir zaman sonra,1765’de kentin yöneticilerini kandırarak bu opera yapısının kusursuz bir tiyatro biçimine sokulmasını sağladıBöylece Almanya yalnızca iyi oyunları oynayan bir tiyatro kumpanyasına kavuşmuş oldu Hamburg Tiyatrosu kurulduktan sonra Viyana’daki tiyatroda da iyi yapıtlara yer verilmeye başlandı1771’de Gotha’da açılan ilk saray tiyatrosu ile 1778’de Mannheim’de açılan Ulusal Tiyatro da Hamburg’da kazanılan başarıların etkisiyle yaptırılmış tiyatrolardır

1767’de Ekhof,Ackermann,Sophie Schroeder “Hamburg Ulusal Tiyatrosué nu kurdular İki yıl bile geçmeden başarısızlığa uğrayarak kumpanyayı dağıttıkları görüldü,ama birkaç yıl sonra yeniden kurdukları kumpanya çok büyük bir başarı kazandı Bu ünlü oyuncuların Hamburg’da ilk oynadıkları yapıtlar arasında Lessing’in Minna von Barnheim’i,Moliére’in , Voltaire,Goldoni’nin oyunları vardı 1771’de kumpanya yeniden canlandırılınca bunlara Goethe,Holberg,Calderon,Schiller,Shakspeare gibi yazarların oyunları da eklendi

LESSİNG

Lessing, ilk profesyonel dramaturgdur İkinci bir görevi de haftada iki kere oyunlar,oyuncular,oynanış üzerine düşüncelerini yazıp bir keç sayfalık bir kitapçık halinde yayımlamaktı Tiyatro bu işi yaparken yan tutmamasını,bir dergiye yazar gibi yazmasını istemiştiAma Lessing üç ay sonra oynanışı eleştirmeyip yalnızca oyunlar üzerinde durmak gereğini duydu
Lessing’in yazdığı 104 eleştiri yazısı sonradan Die Hamburgische Dramaturgie adlı kitapta toplanmıştır Bu yazılar günümüzde de okunacak değerdedir
Gençlik yapıtı Der Junge Gelehrte’den başka en az dört oyun yazmıştırMiss Sara Sampson orta tabaka yaşamını ele alan duygulu bir trajedidir Bu oyunda Alman sahnesine ilk olarak doğal dil çıkarılmış,düzyazı kullanılmıştıLessing, Minna von Barnheim adlı komedisinden sonra,gene düzyazıya dönerek Emilia Galotti’yi yazdıBu oyunda soyluların ahlak anlayışını yerer Ölçülü olarak yazdığı Nathan der Weise adlı oyununda ise dinsel hoşgörüyü savunmuştur

SCHROEDER

khof’u,Lessing’i olan “Hamburg Ulusal Tiyatrosu” ilk açıldığında başarısızlığa uğramaktan kurtulamamıştıHalk iyioyunlarla düzenlenmiş bir repertuvara hazırlıklı değildi,duygulu komediler,cici baleler seyretmek istiyorduBaşarısızlık kumpanya içinde bir takım anlaşmazlıklar yarattıSonradan Almanya’nın en büyük oyuncusu olan genç Friedrich Ludwig Schroeder çevirdiği dolaplarla Ekhof’un kumpanyadan ayrılmasına yol açtı,ama kısa bir süre sonra kendisi de çekilmek zorunda kaldıİki yıl kadar sonra ise, Schroeder dağılmış olan kumpanyayı yeniden canlandırmak isteğiyle iş başına geldi; oyunculuktaki ustalığı kadar, yöneticilikteki ustalığının da yardımıyla gerçek bir başarıya erdiBir yandan duygulu komediler,müzikli,danslı oyunlar oynuyor,bir yandan da Shakspeare,Lessing,Goethe,Schiller gibi yazarların en güzel yapıtlarını sahneye koyuyordu
Günün duygululuğa düşkün seyircilerine değil Shakspeare’i,Goethe ile Schiller’i seyrettirmek bile çok güç bir işti Goethe’nin Goetz von Berlichingen adlı oyunu hem Sturm und Drang( Fırtına ve Bunalım) diye anılan edebiyat hareketinin başlamasına yol açmış,hem de Shakspeare ile Alman seyircisi arasında bir köprü olmuştuSturm und Drang hareketi içinde yazılan oyunların hepsi Shakspeare’in kural dinlemez davranışına uyuyordu; ama bu oyunlarda düzyazı kullanılmaktaydı Schroeder Sturm und Drang yazarlarının oyunlarını oynayan tek yönetmen değildi; buna karşılık Shakspeare’i Alman sahnesinde başarıya ulaştıran ilk tiyatro adamı olmak onuru yalnızca onundur

GOETHE

Johann Wolfgang von Goethe Almanya’nın en büyük şairiydiOyun yazarlığı,tiyatro yönetmenliği alanlarında sağladığı başarılar şairliğinin, felsefe,doğa bilimleri üzerine geniş bilgisinin izlerini taşırAyrıca,ressamlığı da vardı Daha yirmi dört yaşındayken yazdığı Goetz von Berlichingen adlı oyunuyla Sturm und Drang hareketinin öncüsü olmuştuErtesi yıl ünlü romanı Genç Werther’in Acıları’nı yazdıWilhelm Meister adlı yapıtıysa Alman romancılığını otuz yıl etkisi altında tuttu
Elli yıldan sazla bir süre Goethe,Weimar Dükü’nün devlet işlerini yürütmesine yardım etmiş; ayrıca yirmi altı yıl dükalığın tiyatrosunu yönetmiştiÖnceleri Sarayın içindeki küçük bir tiyatroda amatörlerin oynadığı oyunları düzenlemekteydiKısa bir zaman sonra hükümette önemli görevler aldı;işlerinin çokluğu yüzünden sanat çalışmalarından uzak kalmaya başladıWeimar’a 1775’te gitmişti;1786,1787 yıllarını İtalya’da geçirdi1791’de Weimar Dükü’nün yeni yaptırılan tiyatrosuna yönetmen oldu
Goethe Sturm und Drang çağında Shakspeare’in etkisindeydiKlasik tiyatro kurallarına uymak gereğini duymuyorduBaşkaldırmak kaçınılmaz bir şeydiKahramanlıkla trajedi yaşamda birbirinin ayrılmaz parçalarıydıİnsan,birey değerlendiriliyorduİtalya yolculuğu,Goethe’in düşüncelerinde de,oyun yazarlığında da önemli değişiklikler yarattıKlasik anlayışa yakınlaştığı görüldüİtalya’dayken bitirdiği Egmont gene düzyazıydı,eski yapıtlarındaki duygusallıktan büsbütün uzaklaşmış değildiSonra Goethe düzyazıyı bıraktı,Iphigenia’yı ölçülü olarak yazdıOyunlarının en ünlüsü Faust’u ise Sturm und Drang çağının ilk günlerinde yazmaya başlamıştı,ancak 1832’de ölümünden üç ay önce bitirebildiBöylece oyun iki ayrı sanat anlayışının ortak ürünü haline geldi

Weimar Dükü,sarayındaki tiyatronun bir yangın sonunda kullanılamayacak kadar zarar görmesi üzerine,yeni bir tiyatro yaptırmış,bir de kumpanya kurmuştuOyunların bir türlü başarılı olamadığını görünce, Goethe’den tiyatronun balına geçmesini istediBu göreve büyük bir coşkunlukla başlayan Goethe klasikleri,çağdaş oyunları Almanca’ya çevirdi,çevirtti,dekorlar çizdi,oyunculara tiyatro dersi verdi,dans etmeyi,eskrim yapmayı öğrenmelerini sağladı,pek çok oyun sahneye koydu
Schroeder’in oyun anlayışı karşısında Goethe’in savunduğu kuramlar hayli eski kalıyorduama ününün büyüklüğü Alman sahnesini uzun zaman etkisi altında tutmasını sağladıBu iki büyük tiyatro adamı arasındaki görüş ayrılığının yarattığı çekişme,kendileri sahne yaşamından çekildikten sonra da uzun zaman sürdüyse de,sonunda Schroeder anlayışının tam bir üstünlük sağladığı görüldü
Bir tiyatro yönetmeni olduğu halde Goethe’nin yazdığı oyunlar sahneye yatkın değildiYapıtlarını sahneye kafaya tutar gibi yazmış olduğunu kendisi de söylemiştir

SCHİLLER

Schiller 1784’te Kabale und Liebe ile soyluların ahlak anlayışına saldırdı; 1787’de Don Carlos’la hoşgörüyü savundu1798’de Goethe onu Weimar’a getirdi;1805’de veremden ölünceye kadar Schiller orada kalarak yeni oyunlar yazdıWallenstein,Maria Stuart,Die Jungfrau von Orleans,Die Braut von Messina,Wilhelm Tell

Schiller de Goethe gibi, ülküsel güzelliğe ulaşmak amacındaydıOyunları Sturm und Drang’ın canlılığını,gücünü taşıyor,bireyi değerlendirme eğilimi toplumsallığa doğru gelişiyorduOyun yazarlığı alanında Schiller’in Goethe’ye üstün olduğu bir gerçektirBu iki Alman yazarın elli yıl sonra Fransız sahnesinde ortaya çıkacak romantik anlayışı önceden yaşadıkları söylenebilir



Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.