![]() |
Tiyatroda Dramaturgi Kavramı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tiyatroda Dramaturgi KavramıGünümüzde Dramaturgun İşlevi Bir oyunun sahnelenmeye düşünülmesiyle birlikte karşımıza çıkacak ilk kişi dramaturgdur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oyun seçimi dramaturgun kendi kişisel beğenisine dayalı olmamalıdır ![]() ![]() • “Oyunun konusu nedir ve bu konu nasıl işlenilmekte? • Yapıt ![]() ![]() ![]() ![]() • Öz ve biçim açısından bir bütünleşme söz konusu mu ![]() • Yazar özgün mü ![]() ![]() • Yapıt çok anlamlı mı ![]() ![]() Dramaturgi tanımı bir kenara ![]() ![]() ![]() 1-Sahne dışı çalışmalar 2-Sahne üstü çalışmalar 1- Sahne Dışı Çalışmalar: Dramaturgun sahne dışında yaptığı işler; a-Oyun okuma ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b-Repertuar çalışması: Repertuar oluşturmada üstünde durulması gereken nokta ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c-Tiyatronun yayınları: Tiyatro yayınları denilince akla ilk gelen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Sahne Üstü Çalışmalar Sahne üstü çalışmalar ![]() ![]() ![]() a- Metin incelemesi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b- Masa başı çalışması: Masa başı çalışmalarında ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c- Sahne provaları: Daha önceden üzerinde uzun uzun düşünülen sahneleme için kullanılacak malzemelerin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dramaturgide güdülen amaç tabi ki bilinçli insanlar yetiştirmek ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tiyatroda Dramaturgi Kavramı |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tiyatroda Dramaturgi KavramıDramaturgi; temelde bir metne bakış ve yorum yöntemi olarak ele alınırsa ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dramaturginin etimolojik kökeni Grekçe δgama’ya dayandırılmakta ![]() ![]() ![]() ![]() Eskiden beri dramaturgi için oyun yazarlığı sanatı ve tiyatro eserleri incelemesi yorumu yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() Dramatik bir metnin teknik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tüm tanımlardan sonra dramaturgi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dramaturg ![]() ![]() Özdemir Nutku ![]() 1-Çalıştığı tiyatro için seyirciyi tiyatronun uygulayım olanaklarını ve sanatçı kadrosunu dikkate alarak oyun seçmek ve önermek ![]() 2-Gönderilen yapıtlar üzerinde gerektiğinde yazarı ile çalışma yapmak ![]() 3-Yeni oyun yazarları bulmak ![]() 4-Dünya tiyatrosundaki gelişmeleri izleyerek çalıştığı tiyatroya yol göstermek ![]() 5- Bazı konularda yönetmene danışmanlık yapmak ve ön çalışmalar yaparak gerekli bilgi ve belgeyi sağlamak ![]() 6- Seyirciler için yayımlanan tiyatro dergisini yönetmek ![]() 7- Tiyatro arşivini ve kitaplığını kurmak ![]() 8- Çalıştığı tiyatronun olanakları varsa tiyatro ile ilgili çeşitli etkinlikler düzenlemek ![]() Dramaturgi bilinçli olarak ilk olarak Lessing’in Die Hamburgische Dramaturgie adlı eseriyle ortaya çıkmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı şekilde isimsiz ve sistemsiz dramaturgi çalışmalarını Roma tiyatrosunda görürüz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Lessing ![]() ![]() ![]() ![]() Lessing ile başladığı düşünülen dramaturgi kavramı; zamanla oyun seçimi ![]() ![]() ![]() ![]() Tiyatronun kendisine yön verebilmesi ve kendisini eğlenceden biraz uzaklaştırıp ![]() ![]() Brecht’ten Günümüze Dramaturgi XX ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sanatın ve sanat dallarının yeniden sorgulandığı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Piscator ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca yine bu dönemde içinde Brecht’in de bulunduğu bir grup yazar klasiklerin güncelleştirilmesi konusunda girişimlerde bulunmuşlardır ![]() ![]() ![]() Dramaturgi ve dramaturg kavramları ![]() ![]() ![]() ![]() Piscator ![]() “Dramaturgun görevinin diğer tiyatrolarda olduğu gibi repertuarı saptamak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Piscator’un metne bunun doğrultusunda dramaturga verdiği önem açıkça belirtilmiştir ![]() ![]() ![]() Diğer taraftan “Bertolt Brecht’in belirli bir atmosfer yaratmaktan kaçınan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buradan yola çıkarak epik dramaturgi hakkında; gösterilmek istenen toplumsal gerçekliği daha iyi betimleyebilmek ve onun değişmesine katkıda bulunmak için anlatıcı kullanma ve seyirci ile sahne arasında belli bir uzaklık koyma yoluna giden bir tiyatro biçimidir diyebiliriz ![]() Bu amaçla Brecht tiyatrosunda uygulanan dramaturgik süreç ![]() ![]() Barba’nın dramaturgi modeli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Barba’nın dramaturgi anlayışının ilginç bir yönü de ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tüm bunların da gösterdiği gibi dramaturgi metne dayalı olmayıp genelde doğaçlamaya ve oyunculuğa dayalı olan bir tiyatro türünde de önem arz edebilmektedir ![]() Tiyatroda Dramaturginin ve Dramaturgun Yeri ve İşlevi Dramaturgi ![]() ![]() ![]() ![]() Bilinçli ve titiz bir dramaturgi çalışması yapılmadığında metin ile gösteri arasında ya bir kopukluk baş gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Dramaturgların dramaturgi hakkında vardığı genel kanı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dramaturginin görevi sahneleme çalışmasında metindeki düşünce dizgesinin ortaya çıkarılmasından sorumlu olmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dramaturgi çalışmalarında dikkat edilmesi gereken bir başka konu da esnek olunması gerektiğidir ![]() ![]() Dramaturg ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|