|  | Biruni ( 25.06.972)- (14.07.1050) |  | 
|  08-06-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Biruni ( 25.06.972)- (14.07.1050)Biruni hastalıkları tedavi konusunda değerli bir uzmandı  Yunan ve Hint tıbbını incelemiş, Sultan Mes'ud'un gözünü tedavi etmişti  Otların hangisinin hangi derde deva ve şifa olduğunu çok iyi bilirdi  Eczacılıkla doktorluğun sınırlarını çizmiş, ilaçların yan etkilerinden bahsetmiştir  Bîrûnî, Cebir, Geometri ve Coğrafya konularında bile o konuyla ilgili bir âyet zikretmiş, âyette bahsi geçen konunun yorumlarını yapmış, ilimle dini birleştirmiş, fennî ilimlerle ilahî bilgilere daha iyi nüfuz edileceğini söylemiş, ilim öğrenmekten kastın hakkı ve hakikatı bulmak olduğunu dile getirmiş ve "Anlattıklarım arasında gerçek dışı olanlar varsa Allah'a tevbe ederim  Razı olacağı şeylere sarılmak hususunda Allah'tan yardım dilerim  Bâtıl Şeylerden korunmak için de Allah'tan hidayet isterim  İyilik O'nun elindedir!" demiştir  Hayatı Yaşadığı çağa damgasını vurup " Biruni Asrı" denmesine sebepolan zekâ harikası bilginimiz  973 yılında Harizm'in merkezi Kâs'ta doğdu  Esas adı Ebû Reyhan b  Mu-hammed'dir  Küçük yaşta babasını kay-betti  Annesi onu zor şartlarda, odunsatarak büyüttü  Daha çocuk yaştaaraştırmacı bir ruha sahipti  Birçok ko-nuyu öğrenmek için çılgınca hırs göste-riyordu  Tahsil çağına girdiğinde Hâ-rizmşahların himayesine alındı ve saray terbiyesiyle yetişmesine özen gösterildi  Bu aileden bilhassa Mansur, Bîrû-nî'nin en iyi bir eğitim alması için herimkânı sağladı  (1)Bu arada İbn-i Irak ve Abdüssamed b  Hakîm'den de dersler alan bilginimizin öğrenimi uzun sürmedi, daha çok özel çabalarıyla kendisini yetiştirdi  Araştırmacı ruhu, öğrenme hırsı ve sön-meyen azmiyle birleşince 17 yaşındaeser vermeye başladı  Fakat Me'mûnîlerin Kâs'ı alıp Hârizmşahları tarihten silmeleriyle Bîrûnî'nin huzuru kaçtı, sıkıntılar başladı veKâs'ı terketmek zorunda kaldı  (2) An-cak iki yıl sonra tekrar döndüğünde ün-lü bilgin Ebü'l-Vefâ ile buluşup rasat ça-lışmaları yaptı  Daha sonra hükümdar Ebü'l-Abbas,sarayında Bîrûnî'ye bir daire tahsisedip, müşavir ve vezir olarak görevlen-dirdi  Bu durum, hükümdarların ilme duydukları derin saygının göstergesi,bilginimizin de devlet başkanları yanın-daki yüksek itibarının belgesiydi  (3) Gazneli Mahmud Hindistan'ı alınca hocalarıyla Bîrûnî'yi de oraya götürdü  Zira onun yanında da itibarı çok yük-sekti  " Bîrûnî, sarayımızın en değerli hazinesidir' derdi  (4) Bu yüzden ted-birli hünkâr, liyakatını bildiği Bîrûnî'yiHazine Genel Müdürlüğü'ne tayin etti  O da orada Hint dil ve kültürünü bütü-nüyle inceledi  Üstün dehasıyla kısa sü-rede Hintli bilginler üzerinde şaşkınlıkve hayranlık uyandırdı  Kendisine sağ-lanan siyasî ve ilmî araştırmalarına de-vam etti  Bir devre adını veren, çağınıaşan ilmî hayatının zirvesine erişti  Sul-tan Mes'ud, kendisine ithaf ettiği Ka-nun-u Mes'ûdî adlı eseri için Bîrûnî'yebir fil yükü gümüş para vermişse de o,bu hediyeyi almadı  (5) Son eseri olanKitabü's-Saydele fi't Tıb'bı yazdığında80 yaşını geçmişti  Üstad diye saygıylayâd edilen yalnız İslâm âleminin değil,tüm dünyada çağının en büyük bilginiolan Bîrûnî, 1051 yılında Gazne'de hayata gözlerini yumdu  Ruhu şâd, ma-kamı cennet olsun  Âmin  ŞAHSİYETİ:Bîrûnî, " Elinden kalemdüşmeyen, gözü kitaptan ayrılmayan,iman dolu kalbi tefekkürden dûr olma-yan, benzeri her asırda görülmeyen bil-ginler bilgini bir dâhiydi  Arapça, Farsça, Ibrânîce, Rumca, Süryânice, Yunan-ca ve Çinçe gibi daha birçok lisan bili-yordu  Matematik, Astronomi Geomet-ri, Fizik, Kimya, Tıp, Eczacılık, TarihCoğrafya, Filoloji, Etnoloji, Jeoloji, Din-ler ve Mezhepler Tarihi gibi 30 kadarilim dalında çalışmalar yaptı, eserlerverdi  (4) Onun tabiat ilimleriyle yakından ilgi-lenmesi, Allah'ın kevnî âyetlerini anla-mak, kâinatın yapı ve düzeninden Al-lah'a ulaşmak, O'nu yüceltmek gâyesi-ne yönelikti  Eserlerinde çok defa Kur ân âyetlerine başvurur, onların çeşitli ilimler açısından yorumlanmasınıamaçlardı  Kurân'ın belâğat ve i'cazı-na olan hayranlığını her vesileyle dilegetirdi  İlmî kaynaklara dayanma, deney vetecrübeyle ispat etme şartını ilk defa oileri sürdü  İbn-i Sinâ'yla yaptığı karşı- ;lıklı yazışmalarındaki ilmî metod ve yo-rumları, günümüzde yazılmış gibi taze-liğini halen korumaktadır  Tahkîk ve Kanûn-ı Mes'ûdî adlı eserleriyle trigonometri konusunda bugünküilmî seviyeye tâ o günden,ulaştıgı açık-ça görülür  Bu eser astronomi alanındazengin ve ciddî bir araştırma âbidesiolarak tarihe mal olmuştur  İlmiyle dinehizmetten mutluluk duymaktadır  Gaz-ne'de kıbleyi tam olarak tespit etmesive kıblenin tayini için geliştirdiği mate-matik yöntemi dolayısıyla kıyamet günüRabb'inden sevap ummaktadır  Ayın, güneşin ve dünyanın hareketle-ri, güneş tutulması anında ulaşan hadi-seler üzerine verdiği bilgi ve yaptığı ra-satlarda, çağdaş tespitlere uygun neti-celer elde etti  Bu çalışmalarıyla yer öl-çüsü ilminin temellerini sekiz asır önceattı  Israrlı çabaları sonunda yerin çapı-nı ölçmeyi başardı  Dünyanın çapınınölçülmesiyle ilgili görüşü, günümüz ma-tematik ölçülerine tıpatıp uymaktadır  Avrupa'da buna BÎRÛNI KURALI den-mektedir  Newton ve Fransız Piscard yaptıklarıhesaplama sonucu ekvatoru 25  000 mil olarak bulmuşlardır  Halbuki bu öl-çüyü Bîrûnî, onlardan tam 700 yıl öncePakistan'da bulmuştu  O çağda Batılı-lardan ne kadar da ilerideymişiz  (6)Biruni, hastalıkları tedavi konusundadeğerli bir uzmandı  Yunan ve Hint tıbbını incelemiş, Sultan Mes'ud'un gözü-nü tedavi etmişti  Otların hangisininhangi derde deva ve şifa olduğunu çokiyi bilirdi  Eczacılıkla doktorluğun sınır-larını çizmiş, ilaçların yan etkilerindenbahsetmiştir  Daha o çağda Ümit Burnu'nun varlı-ğından söz etmiş, Kuzey Asya ve Ku-zey Avrupa'dan geniş bilgiler vermişti  Christof Coloumb'dan beş asır önce Amerika kıtasından, Japonya'nın varlı-ğından ilk defa sözeden O'dur  Dünyanın yuvarlak ve dönmekte olduğunu,yerçekimin varlığını Newton'dan asır-larca önce ortaya koydu  Henüz çağımızda sözü edilebilen karaların kuzeye doğru kayma fikrini 9  5asır önce dile getirdi  Botanikle ilgilendi, geometriyi botaniğe uyguladı  Bitki ve hayvanlarda üreme konularına eğil-di  Kuşlarla ilgili çok orjinal tespitler yaptı  Tarihle ilgilendi  Gazneli Mah-mud, Sebüktekin ve Harzem'in tarihleri-ni yazdı  Bîrûnî, ayrıca dinler tarihi konusunaeğildi, ona birçok yenilik getirdi  Çağından dokuz asır sonra ancak ayrı birilim haline;gelebilen Mukayeseli DinlerTarihi, kurucusu sayılan Bîrûnî'ye çokşey borçludur  Bîrûnî, felsefeyle de ilgilendi  Ama felsefenin dumanlı havasında boğulupkalmadı  Meseleleri doğrudan Allah'a dayandırdı  Tabiat olaylarından söze-derken, onlardaki hikmetin sahibinigösterdi  Eşyaya ve cisimlere takılıpkalmadı  Bîrûnî, Cebir, Geometri ve Cografyakonularında bile o konuyla ilgili birâyet zikretmiş, âyette bahsi geçen ko-nunun yorumlarını yapmış, ilimle dinibirleştirmiş, fennî ilimlerle ilahî bilgileredaha iyi nüfuz edileceğini söylemiş,ilim öğrenmekten kastın hakkı ve haki-katı bulmak olduğunu dile getirmiş ve"Anlattıklarım arasında gerçekdışı olanlar varsa Allah'a tevbeederim  Razı olacağı şeylere sa-rılmak hususunda Allah'tan yar-dım dilerim  Bâtıl şeylerden ko-runmak için,de Allah'tan hida-yet isterim  İyilik O'nun elinde-dir!" demiştir  Eserleri halen Batı bilim dünyasındakaynak eser olarak kullanılmaktadır  Türk Tarih Kurumu 68  sayısını Bîrû-nî'ye Armağan adıyla bilginimize tah-sis etti  Dünyanın çeşitli ülkelerinde Bîrûnî'yianmak için sempozyumlar, kongrelerdüzenlendi, pullar bastırıldı  UNESCO'nun 25 dilde çıkardığı Conrier Dergisi 1974 Haziran sayısını Bîrûnî'ye ayırdı  Kapak fotoğrafının altına,"1000 yıl önce Orta Asya'da yaşayanevrensel dehâ Bîrûnî; Asrtonom, Tarih-çi, Botanikçi, Eczacılık uzmanı Jeolog,Şair, Mütefekkir, Matematikçi, Coğraf-yacı ve Hümanist" diye yazılarak tanı-tıldı  Eserleri;Biruni, toplam 180 kadar Eser kaleme aldı  En meşhurları şunlardır: 1  EI-Asâr'il-Bâkiye an'il-Kurûni'I-Hâli-ye: (Boş geçen asırlardan kalan eser-ler  ) 2  EI-Kanûn'ül-Mes'ûdî; En büyük ese-ridir  Astronomiden coğrafyaya kadarbirçok konuda yenilik, keşif ve buluşları içine alır  3  Kitab'üt-Tahkîk Mâ li'I-Hind: HindTarihi, dini, ilmi ve coğrafyası hakkın=da geniş bilgi verir  4  Tahdîd'ü Nihâyeti'l-Emâkin li Tas-hîh-i Mesâfet'il-Mesâkin: Meskenler ara-sındaki mesafeyi düzeltmek için mekân-ların sonunu sınırlama  Bu eseriyle Bîrû-nî, yepyeni bir ilim dalı olan Jeodezi'nintemelini atmış, ilk harcını koymuştu  5  Kitabü'I-Cemâhir fî Ma'rifet-i Cevâ-hir: Cevherlerin bilinmesine dair kitap  6  Kitabü't-Tefhim fî Evâili Sıbaâti't-Tencim: Yıldızlar İlmine Giriş  7: Kitâbü's-Saydele fî Tıp: EczacılıkKitabı  İlaçların, şifalı otların adlarınıaltı dildeki karşılıklarıyla yazmış  Bu yazı Eğitim Bilim Dergisi Ocak 2000sayısından alınmıştır  KAYNAKLAR1  Zeki Velidi Togan, İbn-i Fadlan,s  10/TDV Ansiklopedisi, c  6, s  207-2082  şifat eI-Mâ'mure alel Bîrûnî, s  593 İslâm Alimleri Ansiklopedisi  c  4,, s  594  Şaban Döğen, Müslüman İÎim Oncüleri,s  50-535  Şaban Dögen, a  g  e  /s  49  6  Islâm Ansiklopedisi, c  2, s  635 | 
|   | 
|  | 
|  |