Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Biyografiler

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
ata, zengi

Zengi Atâ

Eski 08-02-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Zengi Atâ



HAKKINDA YAZILANLAR


Siyah güneş! Zengi Atâ

İrfan Özfatura bilgi@tgcomtr

Türkiye 19 Şubat 2004


Asyanın nurlu velilerinden Hakîm Atâ biraz esmercedir Bir ara hanımının (Anber Ananın) içinden, “kocam siyah olmasaydı” gibilerinden bir düşünce geçer Allahü teâlânın izniyle Hakim Atâ’ya mâlum olur, mânâlı mânâlı hanımına bakar, “sen beni beğenmiyorsun ama, benden sonra dişinden başka beyazı olmayan bir zenciye düşeceksin” buyururlar Anber Ana pişman olur ve çok ağlar Ağlar ama neye yarar

Hakîm Atâ vefâtına yakın, Harezm’de ilim tahsîl etmekte olan oğulları Muhammed ile Asgar Hoca’yı çağırtır Onlara; “Ölümümden sonra gün doğusundan kırk ebdâl gelecek, içlerinde gözü zayıf, ayağı aksak bir siyahi vardır ki annenizi onunla evlendirirsiniz” emrini verir Gerçekten bir süre sonra vefât eder ve bahsedilen cihetten kırk mübârek gelir En arkada yürüyen bir garip vardır ki kıvırcık saçıyla, iri dudaklarıyla gözden kaçacak gibi değildir Bu sevimli zenci Taşkent’i mekân edinir Çobanlıkla meşgul olur ama davar sahibi değildir Bir kuru değneğinden başka malı yoktur, sürü sahipleri ne verirlerse alır, kör topal geçinir

Bu garip çoban nasıl bir işaret alırsa alır ve neyine güvenirse güvenir tam iddet müddeti bittiği gün Anber Ana’ya aracılar gönderir Mübarek kadın görücülere pas vermez, “Ben Hakîm Atâ gibi zirvenin hanımı olmuşum, gayri kimseye varmam” der Der ama daha cümlesini bitiremeden boynu tutulur Günlerce sıkıntı çeker, yüzünü çevirmek için taa belinden döner Ah o ağrılar, o elemler


Hakim Atâ ne demişti?

Zengî Atâ aracıları tekrar yollar ve “Anber Hanım’a sorun bakalım” der, “bir gün hatırından ‘Hakîm Atâ esmer olmasaydı’ diye bir düşünce geçmiş miydi? Hakîm Atâ da bunu kerâmetiyle bilip “sen beni beğenmiyorsun ama benden siyahına eş olacaksın” demiş miydi?

Anber Ana’nın diyecek sözü kalmaz, takdîrin böyle olduğunu anlar Nikâha râzı olur olmaz boynu açılır, ağrısı sızısı kalmaz Zengî Atâ ile evlenir ve anlatılamayacak kadar saadetli günler yaşar Çok çocukları olur, bunlar ulemaya, evliyaya katılırlar

Zengî Atâ mânâ âleminde doruklara yürürken yine eskisi gibi çobanlık yapar, sürüsünü önüne katar Taşkent dağlarını adımlar Hayvanlar uslu uslu otlarken o yayar seccadesini namazını kılar Bazen boynunu büker, gözünü yumar Kuzucuklar etrafını sarar ve hayran hayran ona bakarlar Kimbilir belki de zikre katılırlar

Bir gün eve dönmeli olmuştur Kırda topladığı odunları denk yapıp sırtına vururken dört genç gelip selâm verirler Onları her zamanki sıcaklığı ile karşılar, hâllerini hâtırlarını sorar Delikanlılar “biz Buhârâ medreselerinde zâhirî ilimleri itmam (tamam) eyledik, lâkin şimdi bir gönül ehli ararız ki bize tesavvuf öğretsin” derler Zengî Atâ; ayağa kalkar yüzünü dört bir tarafa çevirip şarkı garbı, şimali, cenubu koklar ve “sizin bu ilimden nasîbiniz, bizden başkasında değildir” buyururlar


Yıllara malolan hata

Haydaaa! Şimdi sen dünyaca ünlü Buhara Medreselerinde yıllarca dirsek çürüt Koca koca cildleri devir, onlarca âlim tanı, binlerce sahife ezberle, allı pullu icazeti beline koy ve Karşına bir çoban (hem siyahi bir çoban) çıksın ve ders vermeye kalksın!

Manzara budur ancak gençlerden Uzun Hasan Atâ ile Sadr Atâ her gördüklerini Hızır bilir, “Cenâb-ı Hak nelere kadir değil ki” derler, “isterse ince ilimleri bir çobana verir

Diğerleri (Seyyid Ahmed Atâ ile Bedr Atâ) o kadar kolay teslim olmaz ama karşı da koymazlar İşte bu tereddütleri yıllarına mal olur arkadaşları tesavvuf basamaklarında yükselip hallere sırlara kavuşurken onlar yerlerinde sayarlar Uğraşırlar didinirler ama mesafe alamazlar Zengi Atâ’yı incitmiş olmaktan korkar ve gidip Anber Anaya akıl sorarlar Anber Ana klasik bir af dileme usulünden medet umar Gece bir keçeye sarınıp Zengî Atâ’nın yolu üzerine yatmalıdırlar Büyük velî sabah namazına çıkarken onları görecek ve acıyacaktır

Zengî Atâ seher vakti, namaz için dışarı çıkar, yolu üstünde yatan karaltıyı fark eder ve durur O anda Seyyid Atâ, yüzünü Zengî Atâ’nın ayağına sürerek af diler Büyük velî ellerini açıp öyle içten bir dua ederler ki Seyyid Atâ’nın kalbi zikre başlar Perdeler aralanır, mesafeler aradan kalkar

Yesevî yolu, Zengî Atâ’dan sonra, Seyyid Atâ ve Sadr Atâ vâsıtasıyla devam eder Bilahare Hâce Azîzân’ın (Pîr-i Nessâc diye anılan Ali Râmitenî’nin) sohbetleriyle şereflenir ve Silsile-i âliyye denen altın halkadan feyz alırlar

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.