|  | elviya çelebi |  | 
|  06-25-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   elviya çelebiiiÖÖçsEvliya Çelebi Asil adi Dervis Mehmed Zillî olan Evliya Çelebi'dir 1611 yilinda Istanbul Unkapani'nda dogdu  Babasi Dervis Mehmed Zillî, sarayda kuyumcubasiydi  Evliya Çelebi'nin ailesi Kütahya'dan gelip Istanbul'un Unkapani yöresine yerlesmisti  Ilkögrenimini özel olarak gördükten sonra bir süre medresede okudu, babasindan tezhip, hat ve nakis ögrendi  Musiki ile ilgilendi  Kuran'i ezberleyerek "hafiz" oldu  Enderuna alindi, dayisi Melek Ahmed Pasa'nin araciligiyla Sultan IV  Murad'in hizmetine girdi  Evliya Çelebi Seyahatname’nin girisinde seyahate duydugu ilgiyi anlatirken bir gece rüyasinda Sevgili Peygamberimiz Hazreti Muhammed'i gördügünü, ondan "sefaat ya Resulallah" diyerek sefaat isteyecek yerde, sasirip "seyahat ya Resulallah" dedigini, bunun üzerine Sevgili Peygamberimiz'in ona gönlünün uyarinca gezme, uzak ülkeleri görme imkani verdigini yazar   Evliya Çelebi bu rüya üzerine 1635'te, önce Istanbul'u dolasmaya, gördüklerini, duyduklarini yazmaya basladi  1640’larda Bursa, Izmit ve Trabzon’u gezdi, 1645'te Kirim'a Bahadir Giray'in yanina gitti  Yakinlik kurdugu kimi devlet büyükleriyle uzak yolculuklara çikti, savaslara, mektup götürüp getirme göreviyle, ulak olarak katildi   1645'te Yanya'nin alinmasiyla sonuçlanan savasta, Yusuf Pasa'nin yaninda görevli bulundu  1646'da Erzurum Beylerbeyi Defterdarzade Mehmed Pasa'nin muhasibi oldu  Dogu illerini, Azerbaycan'in, Gürcistan'in kimi bölgelerini gezdi  Bir ara Revan Hani'na mektup götürüp getirmekle görevlendirildi, bu sebeple Gümüshane, Tortum yörelerini dolasti  1648'te Istanbul'a dönerek Mustafa Pasa ile Sam'a gitti, üç yil bölgeyi gezdi  1651'den sonra Rumeli'yi dolasmaya basladi, bir süre Sofya'da bulundu  1667-1670 arasinda Avusturya, Arnavutluk, Teselya, Kandiye, Gümülcine, Selanik yörelerini gezdi   Seyahatname Evliya Çelebi 50 yili kapsayan bir zaman dilimi içinde gezdigi yerlerde toplumlarin yasama düzenini ve özelliklerini yansitan gözlemler yapmistir  Bu geziler yalniz gözlemlere dayali aktarmalari, anlatilari içermez, arastiricilar için önemli inceleme ve yorumlara da olanak saglar  Seyahatname'nin içerdigi konular, belli bir çalisma alanini degil, insanla ilgili olan her seyi kapsar  Üslup bakimindan ele alindiginda, Evliya Çelebi'nin, o dönemdeki Osmanli toplumunda, özellikle divan edebiyatinda yaygin olan düzyaziya bagli kalmadigi görülür   Divan edebiyatinda düzyazi ayri bir marifet ürünü sayilir, agdali bir biçimle ortaya konurdu  Evliya Çelebi, bir yazar olarak, bu gelenege uymadi, daha çok günlük konusma diline yakin, kolay söylenip yazilan bir dil benimsedi  Bu dil akicidir, sürükleyicidir, yer yer eglenceli ve alaycidir  Evliya Çelebi gezdigi yerlerde gördüklerini, duyduklarini yalniz aktarmakla kalmamis, onlara kendi yorumlarini, düsüncelerini de katarak gezi yazisina yeni bir içerik kazandirmistir  Burada yazarin anlatim bakimindan gösterdigi basari uyguladigi yazma yönteminden kaynaklanir  Anlatim belli bir zaman süresiyle sinirlanmaz, geçmisle gelecek, simdiki zamanla geçmis iç içedir  Bu özellik anlatilan hikayelerden, söylencelerden dolayi yazarin zamanla istedigi gibi oynamasi sonucudur   Evliya Çelebi belli bir süre içinde, özdes zamanda geçen iki olayi, yerinde görmüs gibi anlatir, böylece zaman kavramini ortadan kaldirir  Seyahatname'de, yazarin gezdigi, gördügü yerlerle ilgili izlenimler sergilenirken, basli basina birer arastirma konusu olabilecek bilgiler, belgeler ortaya konur  Bunlar arasinda öyküler, türküler, halk siirleri, söylenceler, masal, mani, agiz ayriliklari, halk oyunlari, giyim-kusam, dügün, eglence, inançlar, komsuluk baglantilari, toplumsal davranislar, sanat ve zanaat varliklari önemli bir yer tutar   Evliya Çelebi insanlara ilgili bilgiler yaninda, yörenin evlerinden, cami, mescid, çesme, han, saray, konak, hamam, kilise, manastir, kule, kale, sur, yol, havra gibi degisik yapilarindan da söz eder  Bunlarin yapilis yillarini, onarimlarini, yapani, yaptirani, onarani anlatir  Yapinin çevresinden, çevrenin havasindan, suyundan sözeder  Böylece konuya bir canlilik getirerek çevreyle bütünlük kazandirir  Seyahatname'nin bir özelligi de degisik yöre insanlarinin yasama biçimlerine, davranislarina, tarimla ilgili çalismalarindan, süs takilarina, çalgilarina dek ayrintilariyla genis yer vermesidir  Eserin bazi bölümlerinde, gezilen bölgenin yönetiminden, eski ailelerinden, ileri gelen kisilerinden, sairlerinden, oyuncularindan, çesitli kademelerdeki görevlilerinden ayrintili biçimde söz edilir  Evliya Çelebi'nin eseri dil bakimindan da önemlidir   Yazar, gezdigi yerlerde geçen olaylari, onlarla ilgili gözlemlerini aktarirken orada kullanilan kelimelerden de örnekler verir  Bu örnekler, dil arastirmalarinda, kelimelerin kullanim ve yayilma alanini belirleme bakimindan yararli olmustur  Evliya Çelebi'nin Seyahatname'si çok ün kazanmasina ragmen, ilmi bakimdan, genis bir inceleme ve çalisma konusu yapilmamistir  1682'de Misir'dan dönerken yolda ya da Istanbul'da öldügü sanilmaktadir   | 
|   | 
|  | 
|  |