06-23-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Atatürk'ün Bilim Ve Teknolojisi..!
Atatürk’ün Bilim ve Teknik Anlayışı Azgelişmiş ülkeleri niteleyen temel göstergelerden biri de eğitim eksikliği ve okuma-yazma bilenlerin toplam nüfustaki oranının düşüklüğüdür Gelişmiş ve kalkınmış ülkelerde bu oranın yükseldiği, hatta yüzde yüze vardığı görülmektedir Ekonomik kalkınma ile eğitim arasındaki ilişki açık ve kesindir Atatürkün eğitime verdiği önem yanında asıl dikkati çeken özellik, eğitimin ekonomik kalkınmaya olan olumlu ve vazgeçilmez etkisini ısrarla belirtmesidir Altyapı ve eğitimin ekonomik kalkınmadaki temel rolleri için halkın da özlem ve isteğini katarak şöyle der: Halk ve köylüler, beni her yerde şu iki sözle uyardılar: Yol ve okul (1924) Kendi yüksek kişiliğinin uyandıracağı etkiyi düşünerek, çevresindekilere, eğitime verdiği önemi göstermek için, kişisel bir özlem biçiminde zaman zaman şunları söyler: Eğer Cumhurbaşkanı olmasam, Milli Eğitim Bakanlığını almak isterdim Okuma-yazma oranının düşük olması, Atatürkün gözünde ayıptır, utanç vericidir: Düşününüz ki, bu ulusun, bu sosyal topluluğun yüzde onu, yirmisi, okuma-yazma bilir, yüzde sekseni, doksanı bilmezse, bu ayıptır Bundan insan olarak utanmak gerekir Ulusun geri kalmışlığını yaratan nedenler arasında eğitim en önemlilerinden biridir: Şimdiye dek izlenen eğitim ve öğretim yöntemlerinin ulusumuzun gerileme tarihinde en önemli bir neden olduğu kanısındayım Eğitimden beklenen nedir? Eğitimdir ki bir ulusu ya özgür, bağımsız, onurlu, yüksek bir topluluk biçiminde yaşatır ya da bir ulusu tutsaklık ve yoksulluğa götürür Çünkü: Eğitimde hızla yüksek bir düzeye çıkacak bir ulusun yaşam savaşımında maddi ve manevi bütün güçlerinin artacağı kesindir (1928) Ulusun kalkınmasında bu denli önem taşıyan eğitimin temel nitelikleri nasıl olmalıdır? Eğitim işlerinde kesinlikle zafere ulaşmak gerekir Bir ulusun gerçek kurtuluşu ancak bu yolla olur Bu zaferin sağlanması için hepimizin tek can ve tek düşünce olarak özlü bir program üzerinde çalışması gerekir Bence bu programın özlü noktaları ikidir: 1-Sosyal hayatımızın gereksinmesine uygun olması; 2-Yüzyılın gereklerine uyması (1922) Yaşamının sonlarına dek bu görüşünü sürdürür: Büyük davamız, en uygar ve en gönençli ulus olarak varlığımızı yükseltmektir Bu, yalnız kurumlarında değil, düşüncelerinde de temelli bir devrim yapmış olan büyük Türk ulusunun dinamik idealidir Bu ideali en kısa zamanda başarmak, düşünce ve atılımı beraber yürütmek zorundayız Bu girişimde başarı, ancak süreli bir planla ve en akılcı çalışmakla mümkün olur Bu nedenle, okuma yazma bilmeyen tek vatandaş bırakmamak, ülkenin büyük kalkınma savaşının ve yeni çatısının istediği teknik elemanları yetiştirmek, ülke davalarının ideolojisini anlayacak, anlatacak, kuşaktan kuşağa yaşatacak kişi ve kurumları yaratmak; işte bu önemli ilkeleri en kısa zamanda sağlamak; Eğitim Bakanlığının üzerine aldığı büyük ve ağır zorunlu -
|
|
|