Burgonya Romanesk üslubu |
|
|
#1 |
|
Şengül Şirin
|
Burgonya Romanesk üslubuBURGONYA ROMANESK ÜSLUBU Burgonya romanesk üslubu,y 1075-y 1125 arasında Fransa"nın doğusundaki Burgonya Düklüğü"nde gelişen ve romanesk sanatın en başarılı örneklerinden bazısının yaratıldığı mimarlık ve heykel üslubu Belirli bir merkezden yönetilmeyen ve evrensel bir düzeye ulaşamayan Burgonya üslubu için bazen kullanılan "okul" terimi pek doğru bir niteleme olmamakla birlikte,bu üslubun bazı önemli örnekleri arasında bir yaklaşım benzerliği de göze çarpar![]() Burgonya üslubunun mimarlık alanındaki ilk örneği Cluny"de bulunan ve aynı yerde kurulan üçüncü yapı olduğu için Cluny III adıyla bilinen manastır kilisesiydi Ortaçağda inşa edilmiş en büyük kilise olan Cluny III (1088 -y 1130 )yan nefleri,orta nefinin doğu ucundaki yarım daire biçimli apsis çıkıntısı ve uzunlamasına plan düzeniyle)erken Hristiyan dönemi bazilika planının çok büyütülmüş ve geliştirilmiş bir örneğiydi Beş nefli yapının sivri tonozlarla örtülü orta nefi duvarlarının üst kesimindeki pencerelerden ışık alabilmesi için yan neflerden daha yüksek tutulmuştu İki tane geniş transepti,bir ambulatuvarı ile bunu çevreleyen ışınsal şapelleri ,iki tanesi batı cephesinde,bir tanesi de orta nefle transeptlerin keşişme noktasında olmak üzere toplam yedi tane kulesi vardı Dev bir yapı olan kilisenin oranları romanesk dönem için olağandışı büyüklükteydi![]() Cluny III Fransız romanesk mimarlığının gelişmesinde önemli bir rol oynadı Vezelay"deki La Madeleine (y 1104),Paray-le Monial (y 1109),Saulieu (y 1119),Beaune (y 1120-40) ve Autun (y 1130-40) gibi Burgonya yöresindeki Cluny tarikatının başka büyük kiliselerinin yapımında titizlikle örnek alındı İspanya"da Santiago de Compostela"da yapılan büyük hac kilisesinde de Cluny III planının bir çeşitlemesi uygulandı Cistercium tarikatının kiliseleri ise,benzer bir planın uygulanmasına karşın çok daha küçük boyutlardaydı hatta 12 yüzyıl sonlarında bunlarda artık kule yapılmasına bile izin verilmiyordu Cluny III ve bazı başka Burgonya kiliselerinde (özellikle Vezelay) görülen bazı özellikler (olağandışı büyük oranlar,tonozlarda romanesk dönemin tipik beşik kemeri yerine sivri kemer kullanılması,bileşik kemer ayakları,biraz ilkel de olsa kaburgalı tonozlar ve uçan payandalar)gotik mimarlığa özgü bazı temel strüktür öğelerinin habercisi gibiyse de,henüz gotik estetik anlayışından uzaktır Ama bu kiliselerin tasarımında da,daha sonra gotik mimarlığın belli başlı özelliklerinden biri olacak yükseklik kavramına karşı belirli bir ilgi gösterildiği açıktır![]() Kaynak;AnaBritannica cilt 7 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır |
|
Cevap : Burgonya Romanesk üslubu |
|
|
#2 |
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Burgonya Romanesk üslubuCistercium tarikatı mimarlıkta bezemeyi yasakladığı için,Burgonya üslubunda heykel sanatı bütünüyle Cluny tarikatının yönlerdirmesiyle gelişti Daha çok kiliselerdeki sütun başlıklarıyla batı kapılarındaki alınlık tablalarında toplanan yüksek kabartma niteliğinde yapılmış heyket sanatı ürünleri,sanat tarihinin en değerli örnekleri arasındadır Bunlarda öyküsel ya da duygusal konular yerine romaneks üslubun özelliklerine uygun olarak Son Yargı ve Mahşer gibi ya da daha başka metafizik konular işleniyordu Burgonya heykelinin özelliğini oluşturan dingin ve görkemli ağırbaşlılık duygusu,figürlerin aşırı uzatılması köşeli bir anlatıma kavuşturulması ,büyük ölçüde yassılaştırılması ve hiyerarşideki yerine göre boyutlandırılmasından başka,kumaşların kıvrımlarının adeta sonsuza değin uzanan çizgileri ile de elde edilmekteydi Cluny III,Vezelay ve Autun kiliselerindeki sütun başlıkları ile Vezelay ,Autun ve Congues kiliselerindeki alınlık tablaları ,Burgonya heykeli üslubunun başlıca örnekleri arasındadır Ayrıca bak Cistercium üslubu![]() Kaynak;AnaBritannica cilt 7 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır |
|
|
|