04-17-2011
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Agones,Attika Komedyasında Iki Karakter Arasındaki Karşılıklı Tartışma Ya da Yarışma
Agones,Attika komedyasında iki karakter arasındaki karşılıklı tartışma ya da yarışmaBelirli yapısal özellikler taşıyan bu oyunların gelenekselleşmiş birkaç biçimsel öğesinden birini de agones oluştururDionnysos Şenliklerine,İÖ 487"de giren ve varlığını Aristophanes"in yapıtlarında sürdüren Eski Komedya"nın kendi içinde çok az çeşitlemeye olanak tanıyan katı bir yapısı vardırOlay örgüsünü oluşturan ikilemin kabaca açıklandığı bir prologos ile başlayan oyunlar parados ile ( koronun içeri girişi ) devam ederAristophanes"in komedyalarında koro üyeleri sahneye çoğu kez hayvan kılığında girerlerArdından oyunculardan biriyle koro arasında ya da iki oyuncu arasında bir tartışma ya da agones başlarKoronun yarısı bir oyuncuyu,yarısı da öbür oyuncuyu desteklerKarşıt ilkeleri temsil eden oyuncular Platon"un diyalektik diyaloglarını anımsatırbir biçimde tartışırlarÖrneğiin; Aristophanes"in Nephelai (İÖ 423;Bulutlar 1959) adlı oyununda agones,doğru ve yanlış mantığı konu alırTartışmayı parabasis ( öne doğru geliş) bölümü izlerBu noktada koro,öne doğru ilerleyerek doğrudan seyircilere seslenirşair adına konuşurçoğu kez ünlü ve varlıklı kişilere,toplumsal ve siyasal ilkelere saldırarak seyircilere söylev verir
Büyük olasılıkla agones"in ve Eski Komedya"nın inceden inceye işlenip geliştirilmiş geleneklerinin kaynağı,komedyanın da kaynağını oluşturan mimetik ( tatlikçi)törenlerdirÖrneğin insanların,yeniden üremeyi ve dünyaya gelmeyi tatlit etmeye çalıştıkları ilkçağ bereket törenleri,bunlar arasındadır
Kaynak;AnaBritannica cil 1"den frmsinsinetiçin derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|