|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
209, çerçeve, finansal, hakkında, ilişkin, kavramsal, raporlamaya, sıra, tebliğ |
![]() |
Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve Hakkında Tebliğ (Sıra No: 209) |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve Hakkında Tebliğ (Sıra No: 209)Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve Hakkında Tebliğ (Sıra No: 209) 27 Ocak 2011 PERŞEMBE Resmî Gazete Sayı : 27828 TEBLİĞ FİNANSAL RAPORLAMAYA İLİŞKİN KAVRAMSAL ÇERÇEVE HAKKINDA TEBLİĞ SIRA NO: 209 Amaç MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeveyi ve buna ilişkin uygulamayı ve Türkiye Muhasebe Standartları ile tek tip finansal tabloların düzenlenmesi ve finansal tabloların Uluslararası Finansal Raporlama Standartları ile uygunluğunun sağlanmasına dair usul ve esasları belirlemektir ![]() (2) Bu Tebliğ Ekinde yer alan Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve, Türkiye Muhasebe Standartlarının oluşturulmasına esas alınmak üzere hazırlanmıştır ![]() Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ ile Kavramsal Çerçeve, finansal raporlamanın amacını, finansal raporlarda yer alan bilgilerin yararlılığını belirleyen niteliksel özelliklerini, finansal tabloları oluşturan unsurların tanımını, tahakkuk ve ölçümleme esasları ile sermayenin devamlılığı kavramlarını Uluslararası Finansal Raporlama Standartları ile uyumlu olarak ele alınmasına dair uluslararası esasları kapsar ![]() (2) Adı geçen usul ve esaslara ilişkin ayrıntı açıklamalar bu Tebliğ ekinde yer almıştır ![]() Hukuki dayanak MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 28/7/1981 tarih ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun Ek-1 inci maddesi ile 24/2/2004 tarihli ve 2004/6924 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe giren Türkiye Muhasebe Standartları Kurulunun Çalışmalarına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin (a) bendine dayanılarak hazırlanmıştır ![]() Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen, a) TMSK ve Kurul: Türkiye Muhasebe Standartları Kurulunu, b) TMS: Türkiye Muhasebe Standartlarını, c) TFRS: Türkiye Finansal Raporlama Standartlarını, d) Yorum: Türkiye Muhasebe Standartları ve Türkiye Finansal Raporlama Standartları ile ilgili olarak uygulamaya yön vermek veya bu Standartlara açıklık kazandırmak üzere Kurul onayı ile kamuoyuna duyurulan metni, e) Standartlar: Bir bütün olarak TMS, TFRS ve Yorumları, f) Kavramsal Çerçeve: Türkiye Muhasebe Standartları Kurulunca Türkiye Muhasebe Standartlarının oluşturulmasında esas alınan amaç, kavram ve ilkelerin düzenlendiği Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve’yi ifade eder ![]() Uygulama MADDE 5 – (1) Türkiye Muhasebe Standartları Kurulu, Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarına göre bilanço esasına göre defter tutmakla yükümlü kılınan, Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu kapsamı dışındaki gerçek ve tüzel kişilere ait finansal tabloların ihtiyaca uygun, güvenilir, anlaşılabilir, karşılaştırılabilir ve tutarlı olmasını sağlayan Türkiye Muhasebe Standartlarını Kavramsal Çerçeve’ye uygun olarak saptar ve yayımlar ![]() ![]() ![]() (2) TMSK, bu Standartların Uluslararası Muhasebe Standartları Kurulu tarafından yayımlanan “Uluslararası Finansal Raporlama Standartları” ve “Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler için Uluslararası Finansal Raporlama Standartları” ile uyum içinde olmasını hedef olarak belirlemiş olmakla birlikte, değişik işletme ölçütleri ve sektörler itibariyle bu Standartlardan farklı istisnai uygulamalara, finansal tablo dipnotlarında açıkça belirtilmek koşuluyla karar verebilir ![]() (3) Kanunlarla belirli alanları düzenlemek ve denetlemek üzere kurulmuş bulunan Kurum ve Kurullar, TMSK tarafından yayımlanan Standartlarda yer alan esaslara uygun olmak kaydıyla, kendi alanları için geçerli olacak ayrıntıya ilişkin ihtiyatlı, sınırlayıcı düzenlemeleri yapabilir ve ek mali tablo ve raporlar hazırlanmasını isteyebilirler ![]() (4) Kavramsal Çerçevenin uygulanması konusunda zaman içinde gereksinim duyulan değişiklikler TMSK tarafından duyurulur ![]() Vergi mevzuatı ile ilişkisi MADDE 6 – (1) Türkiye Muhasebe Standartları ve Yorumları ile bu Kavramsal Çerçevede yer alan kavram ve ilkeler doğrultusunda düzenlenecek finansal tablolar ticari bilançonun oluşumu ile ilgilidir ![]() ![]() ![]() (2) Maliye Bakanlığının, Türkiye Muhasebe Standartlarına uygun olmak koşuluyla ihtiyatlı ve sınırlayıcı düzenlemeler yapma ve mükelleflerden ek mali tablolar ile raporlar isteme hakkı saklıdır ![]() Yürürlükten kaldırılan mevzuat MADDE 7 – (1) Bu Tebliğ ve bu Tebliğin 1 no’lu ekinde yer alan Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçevenin uygulanmasıyla, 16/1/2005 tarih ve 25702 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Finansal Tabloların Hazırlanma ve Sunulma Esaslarına İlişkin Kavramsal Çerçeve Hakkında Tebliğ ve Tebliğ eki Kavramsal Çerçeve yürürlükten kalkar ![]() Yürürlük MADDE 8 – (1) Bu Tebliğ yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer ![]() Yürütme MADDE 9 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Türkiye Muhasebe Standartları Kurulu yürütür ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve Hakkında Tebliğ (Sıra No: 209) |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve Hakkında Tebliğ (Sıra No: 209)EK 1 Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve ![]() ![]() ![]() Giriş Finansal tablolar, dünya genelinde birçok işletme tarafından, işletme dışındaki kullanıcılar için hazırlanmakta ve sunulmaktadır ![]() ![]() ![]() Söz konusu farklılıklar, finansal tablo unsurları için farklı tanımların kullanılmasına neden olmuştur; örneğin, varlıklar, borçlar, özkaynaklar, gelir ve giderler farklı tanımlanmıştır ![]() ![]() ![]() Kurul, söz konusu farklılıkları, finansal tabloların hazırlanması ve sunulmasına ilişkin kuralları, muhasebe standartlarını ve uygulama usullerini uyumlaştırmak suretiyle azaltmayı amaçlamaktadır ![]() ![]() Uluslararası Muhasebe Standartları Kurulu (Kurul) bu amaçla hazırlanan finansal tabloların, çoğu kullanıcının ortak amaçlarını karşılayacağını düşünmektedir ![]() (a) Sermayede payı temsil eden yatırımları satın almaya, elde tutmaya veya satmaya karar verme, (b) Yönetimin yeterliliğini ve sorumluluğunu değerlendirme, (c) İşletmenin, çalışanların ücret ve diğer menfaatlerini sağlayabilecek güçte olup olmadığını değerlendirme, (d) İşletmeye borç verilen fonların emniyette olup olmadığını belirleme, (e) Vergi politikalarını belirleme, (f) Dağıtılabilir kâr ve temettü tutarlarını belirleme, (g) Ulusal gelir istatistiklerini hazırlama ve kullanma ya da (h) İşletmelerin faaliyetlerini yasal açıdan düzenleme amacıyla ve benzeri amaçlarla ekonomik kararlar almalarıdır ![]() Kurul ülke amaçları doğrultusunda bir takım farklı veya ek yükümlülükler belirlenebileceğinin farkındadır ![]() ![]() Genel olarak finansal tablolar, geri kazanılabilir tarihi maliyet ve nominal sermayenin korunması kavramını esas alan bir muhasebe modeli çerçevesinde hazırlanmaktadır ![]() ![]() ![]() Amaç ve statü Kavramsal Çerçeve, işletme dışındaki kullanıcılar için hazırlanan ve sunulan finansal tabloların tabi olacakları usul ve esasları belirlemektedir ![]() a) Kurul’a yeni Standartları* geliştirmede ve mevcut Standartları gözden geçirmede yardımcı olmak, b) Standartların izin verdiği alternatif muhasebe yöntemlerinin azaltılmasına yönelik bir temel oluşturmak suretiyle Kurul’a finansal tabloların sunumuna ilişkin kuralların, muhasebe standartlarının ve uygulama usullerinin uyumlaştırılması konusunda yardımcı olmak, c) Kendi görev alanları dahilinde muhasebe kural ve uygulamalarını belirleyebilen otoritelere yardımcı olmak, d) Finansal tablolarını Standartlara göre hazırlayanlara, Standartların uygulanmasında ve henüz herhangi bir Standartların kapsamına girmeyen konularda yardımcı olmak, e) Bağımsız denetçilere, finansal tabloların Standartlara uygun olup olmadığı konusundaki görüşlerini belirlemelerinde yardımcı olmak, f) Finansal tablo kullanıcılarına, Standartlara uygun olarak hazırlanmış olan finansal tablolarda yer alan bilgileri yorumlamalarında yardımcı olmak ve g) Kurul’un çalışmaları konusuna ilgi duyanlara Standartları belirlemedeki yaklaşımı konusunda bilgi sağlamaktır ![]() Kavramsal Çerçeve bir Standart değildir ![]() ![]() ![]() Kurul tarafından, Kavramsal Çerçeve ile Standartlar arasında bazı hususlarda uyuşmazlık olabileceği kabul edilmektedir ![]() ![]() ![]() Kurul Kavramsal Çerçeve’nin uygulanmasında edineceği deneyimler çerçevesinde zaman zaman Kavramsal Çerçeve’de değişiklikler yapabilir ![]() Kavramsal çerçeve ile ilgili olarak yapılan değişiklikler Türkiye Muhasebe Standartları Kurulu tarafından da aynen benimsenmiştir ![]() Kapsam Kavramsal Çerçeve aşağıda belirtilen konuları düzenler: (a) Finansal raporlamanın amacı (b) Faydalı finansal bilginin niteliksel özellikleri (c) Finansal tabloları oluşturan unsurların tanım, tahakkuk ve ölçümleme esasları (d) Sermaye ve sermayenin devamlılığı (korunması) kavramları * Türkiye Muhasebe Standartları Kurulunca 16/1/2005 tarih ve 25702 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır ![]() * Türkiye Muhasebe Standartları Kurulunca Uluslararası Finansal Raporlama Standartları (IAS ve IFRS) ile (IFRIC ve SIC Yorumları) Türkiye Muhasebe Standartları (TMS), Türkiye Finansal Raporlama Standartları (TFRS), (TMS ve TFRS Yorumları) ad ve kısaltmaları ile yayımlanmakta ve sürekli olarak güncellenmektedir ![]() Ayrıca, Uluslararası Muhasebe Standartları Kurulunca yayımlanan Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler için Finansal Raporlama Standardı da (IFRS for SMEs) KOBİ TFRS adı altında yayımlanmış bulunmaktadır ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve Hakkında Tebliğ (Sıra No: 209) |
![]() |
![]() |
#3 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve Hakkında Tebliğ (Sıra No: 209)Bölüm 1: Genel amaçlı finansal raporlamanın amacı Giriş A1 Genel amaçlı finansal raporlamanın amacı, Kavramsal Çerçeve’nin temelini oluşturmaktadır ![]() ![]() Genel amaçlı finansal raporlamanın amacı, faydası ve sınırları A2 Genel amaçlı finansal raporlamanın[1] amacı, mevcut ve potansiyel yatırımcılara, borç verenlere ve kredi veren diğer taraflara raporlayan işletmeye kaynak sağlama kararlarını verirken faydalı olacak finansal bilgiyi sağlamaktır ![]() ![]() A3 Mevcut ve potansiyel yatırımcılar, özkaynağa dayalı finansal araçlar ile borçlanma araçlarının satın alınması, satılması veya elde tutulması kararlarını, bu araçlara yapılan yatırımlardan bekledikleri getirilere (örneğin temettü ödemelerinden, anapara ve faiz ödemelerinden ya da piyasa fiyatında meydana gelen artışlardan elde edilen getiriler gibi) bağlı olarak alırlar ![]() ![]() ![]() ![]() A4 Mevcut ve potansiyel yatırımcılar, borç verenler ve kredi veren diğer taraflar, işletmeye yönelik gelecekteki beklenen net nakit girişlerini değerlendirebilmek için, işletmenin ekonomik kaynakları, işletmeye karşı ileri sürülebilen talep hakları ve işletme yönetimi ile yönetim kurulunun[2] işletmenin kaynaklarını kullanmadaki sorumluluklarını ne ölçüde etkin ve verimli bir şekilde yerine getirdiği ile ilgili bilgiye ihtiyaç duyarlar ![]() ![]() ![]() A5 Mevcut ve potansiyel yatırımcıların, borç verenlerin ve kredi veren diğer tarafların birçoğunun, raporlayan işletmelerden doğrudan kendilerine bilgi sağlanmasını talep etme imkanı bulunmamaktadır ve ihtiyaç duydukları finansal bilginin çoğu için genel amaçlı finansal raporlara güvenmek durumundadırlar ![]() ![]() A6 Ancak, genel amaçlı finansal raporlar mevcut ve potansiyel yatırımcıların, borç verenlerin ve kredi veren diğer tarafların ihtiyaç duyduğu bütün bilgileri sağlamazlar ![]() ![]() ![]() A7 Genel amaçlı finansal raporlar, raporlayan işletmenin değerini gösterecek şekilde düzenlenmezler ![]() ![]() A8 Bireysel asli kullanıcıların farklı ve muhtemelen birbiri ile örtüşmeyen bilgi ihtiyaçları ve istekleri vardır ![]() ![]() ![]() A9 Raporlayan işletmenin yönetimi de işletmeye ilişkin finansal bilgiye ihtiyaç duyar ![]() ![]() A10 Yatırımcılar, borç verenler ve kredi veren diğer taraflar hariç olmak üzere, kamu ve düzenleyici kuruluşlar gibi diğer taraflar da, genel amaçlı finansal raporlardan yararlanabilir ![]() ![]() A11 Finansal raporlar, büyük ölçüde, kesin açıklamalardan çok tahminlere, yargılara ve yöntemlere dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Raporlayan işletmenin ekonomik kaynaklarına, talep haklarına ve kaynaklardaki ve haklardaki değişimlere yönelik bilgi A12 Genel amaçlı finansal raporlar, raporlayan işletmenin finansal durumu hakkında bilgi sağlar ![]() ![]() ![]() ![]() Ekonomik kaynaklar ve talep hakları A13 Raporlayan işletmenin ekonomik kaynakları ile talep haklarının yapısı ve tutarları hakkındaki bilgi, kullanıcılara, raporlayan işletmenin finansal açıdan güçlü ve zayıf yönlerini belirlemelerinde yardımcı olur ![]() ![]() ![]() A14 Farklı türdeki ekonomik kaynaklar, raporlayan işletmeye yönelik gelecekteki beklenen nakit akışlarının değerlendirilmesini farklı şekilde etkiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ekonomik kaynaklardaki ve talep haklarındaki değişimler A15 Raporlayan işletmenin ekonomik kaynakları ve talep haklarındaki değişimler, işletmenin finansal performansı (bakınız: A17–A20 paragrafları) ile borçlanma araçları ya da özkaynağa dayalı finansal araçlar ihraç etmek gibi diğer olay veya işlemlerden (bakınız: A21 paragrafı) kaynaklanır ![]() ![]() A16 Raporlayan işletmenin finansal performansı hakkındaki bilgi, işletmenin kendi ekonomik kaynakları ile sağladığı getirinin belirlenmesinde yararlı [1] Bu Kavramsal Çerçevede kullanılan finansal raporlar ve finansal raporlama terimleri, aksi özel olarak belirtilmediği sürece sırasıyla genel amaçlı finansal raporları ve genel amaçlı finansal raporlamayı ifade etmektedir ![]() [2] Bu Kavramsal Çerçeve’de, yönetim terimi aksi özellikle belirtilmedikçe, işletmenin yönetimine ve yönetim kuruluna atıfta bulunur ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve Hakkında Tebliğ (Sıra No: 209) |
![]() |
![]() |
#4 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve Hakkında Tebliğ (Sıra No: 209)olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tahakkuk esasına göre yansıtılan finansal performans A17 Tahakkuk esaslı muhasebeleştirme uyarınca, işlemler ile diğer olaylar ve durumların raporlayan işletmenin ekonomik kaynakları ve hakları üzerindeki etkileri, bu etkilerin gerçekleştiği dönemde gösterilir ![]() ![]() ![]() A18 Raporlayan işletmenin belirli bir dönemdeki finansal performansına (direkt olarak yatırımcılar ve kredi verenlerden elde edilen ek kaynakların yarattığı değişimler (bakınız: A21 paragrafı) dışında ekonomik kaynaklarda ve talep haklarında meydana gelen değişimlerle yansıtılan finansal performansa) ilişkin bilgi, işletmenin geçmişteki ve gelecekteki net nakit girişleri yaratma gücünün değerlendirilmesinde faydalıdır ![]() ![]() A19 Raporlayan işletmenin belirli bir dönemdeki finansal performansına ilişkin bilgi, ayrıca piyasa fiyatlarındaki ya da faiz oranlarındaki değişimler gibi olayların işletmenin ekonomik kaynaklarını ve haklarını ne ölçüde artırdığını veya azalttığını, dolayısıyla işletmenin net nakit girişi yaratma gücünü ne şekilde etkilediğini gösterebilir ![]() Geçmişteki nakit akışları tarafından yansıtılan finansal performans A20 Raporlayan işletmenin belirli bir dönemdeki nakit akışlarına ilişkin bilgi, işletmenin gelecekteki net nakit girişleri yaratma gücünün değerlendirilmesinde yardımcı olur ![]() ![]() ![]() Ekonomik kaynaklar ve talep haklarındaki finansal performanstan kaynaklanmayan değişimler A21 Raporlayan işletmenin ekonomik kaynakları ve talep hakları, ilave ortaklık paylarının ihraç edilmesi gibi finansal performans dışındaki başka nedenlerden ötürü de değişebilir ![]() ![]() Bölüm 2: Raporlayan İşletme [eklenecektir] Bölüm 3: Faydalı finansal bilginin niteliksel özellikleri Giriş NÖ1 Bu bölümde ele alınan faydalı finansal bilginin niteliksel özellikleri, raporlayan işletmenin finansal raporunda sunulan bilgilere (finansal bilgilere) dayanarak işletme hakkındaki kararlarını alırken mevcut ve potansiyel yatırımcılara, borç verenlere ve kredi veren diğer taraflara en çok fayda sağlayacak bilgiyi tanımlamaktadır ![]() NÖ2 Finansal raporlar, raporlayan işletmenin ekonomik kaynakları, işletmeye karşı ileri sürülebilen haklar ve bu kaynaklar ile haklarda değişime neden olan işlemler, diğer olaylar ve koşulların etkileri hakkında bilgi sağlar ![]() ![]() ![]() NÖ3 Faydalı finansal bilginin niteliksel özellikleri1, finansal tablolarda sunulan finansal bilgiye uygulandığı gibi diğer yollarla sağlanan finansal bilgiye de uygulanır ![]() ![]() ![]() ![]() Faydalı finansal bilginin niteliksel özellikleri NÖ4 Finansal bilginin faydalı olması için, ihtiyaca uygun olması ve açıklamayı amaçladığı hususu gerçeğe uygun bir şekilde sunması gerekir ![]() ![]() Temel niteliksel özellikler NÖ5 Temel niteliksel özellikler, ihtiyaca uygunluk ve gerçeğe uygun şekilde sunumdur ![]() 1 Bu Kavramsal Çerçeve’de, niteliksel özellikler ve kısıt kavramları, faydalı finansal bilgiye ilişkin niteliksel özelliklere ve söz konusu bilgi üzerindeki kısıt anlamında kullanılmışlardır ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve Hakkında Tebliğ (Sıra No: 209) |
![]() |
![]() |
#5 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve Hakkında Tebliğ (Sıra No: 209)İhtiyaca uygunluk NÖ6 İhtiyaca uygun finansal bilgi, kullanıcılar tarafından verilen kararları etkileme gücüne sahiptir ![]() ![]() NÖ7 Finansal bilgi; tahminlerde kullanılabilme, teyit etme veya her iki özelliği birden taşıyorsa, verilen kararları etkileme gücüne sahiptir ![]() NÖ8 Finansal bilgi, gelecekteki sonuçlar tahmin edilirken kullanıcılar tarafından bir veri olarak kullanılabiliyorsa, tahminlerde kullanılabilme özelliğine sahiptir ![]() ![]() ![]() NÖ9 Finansal bilgi, önceki değerlendirmelere yönelik geri bildirim sağlıyorsa (yani önceki değerlendirmeleri doğruluyor ya da değiştiriyorsa) teyit etme özelliğine sahiptir ![]() NÖ10 Finansal bilginin tahminlerde kullanılabilme özelliği ve teyit etme özelliği birbiri ile ilişkilidir ![]() ![]() ![]() ![]() Önemlilik NÖ11 Bir bilginin verilmemesi veya yanlış verilmesi kullanıcıların belirli bir raporlayan işletmeye ilişkin finansal bilgiye dayanarak verecekleri kararları etkileyebiliyorsa bu bilgi önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçeğe uygun şekilde sunum NÖ12 Finansal raporlarda, ekonomik olaylar kelimelerle ve sayılarla ifade edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NÖ13 Tam bir sunum; ekonomik olayın bir kullanıcı tarafından anlaşılması için tanımlamalar ve açıklamalar da dâhil olmak üzere gerekli tüm bilgileri içerir ![]() ![]() ![]() NÖ14 Tarafsız sunum, finansal bilginin seçiminde ve gösteriminde önyargı taşımaz ![]() ![]() ![]() ![]() NÖ15 Bilginin gerçeğe uygun şekilde sunulması her açıdan doğru olduğu anlamına gelmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NÖ16 Tek başına gerçeğe uygun sunumun faydalı bilgi sağlaması beklenemez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Temel niteliksel özelliklerin uygulanması NÖ17 Bilginin faydalı olması için, hem ihtiyaca uygun olması hem de gerçeğe uygun bir şekilde sunulması gerekir ![]() ![]() NÖ18 Temel niteliksel özelliklerin uygulanmasına ilişkin en verimli ve etkin süreç, genellikle aşağıdaki şekilde gerçekleşir (sürecin uygulanmasında destekleyici niteliksel özellikler ile maliyet kısıtının etkilerinin de göz önünde bulundurulması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Destekleyici niteliksel özellikler NÖ19 Karşılaştırılabilirlik, doğrulanabilirlik, zamanında sunum ve anlaşılabilirlik, ihtiyaca uygun ve gerçeğe uygun bir şekilde sunulan bilginin faydasını arttıran niteliksel özelliklerdir ![]() ![]() Karşılaştırılabilirlik NÖ20 Kullanıcılar, bir yatırımın satılması ya da elde tutulması veya yatırım yapılacak işletmenin seçimi gibi alternatifler arasında tercih yapmayı gerektiren kararlar verirler ![]() ![]() NÖ21 Karşılaştırılabilirlik, kullanıcıların kalemler arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları belirleyebilmesini ve anlayabilmesini sağlayan niteliksel bir özelliktir ![]() ![]() ![]() NÖ22 Tutarlılık, karşılaştırılabilirlik ile ilgilidir fakat aynı anlama gelmemektedir ![]() ![]() ![]() NÖ23 Karşılaştırılabilirlik tekdüzelik değildir ![]() ![]() ![]() NÖ24 Temel niteliksel özelliklerin sağlanması ile birlikte belirli bir seviyede karşılaştırılabilirliğe ulaşmak mümkündür ![]() ![]() NÖ25 Tek bir ekonomik olayın birden fazla yöntemle gerçeğe uygun bir şekilde sunumu sağlanabilir ![]() ![]() Doğrulanabilirlik NÖ26 Doğrulanabilirlik, kullanıcıların, bilginin açıklamayı amaçladığı ekonomik olayı gerçeğe uygun bir şekilde sunduğundan emin olmasına yardımcı olur ![]() ![]() ![]() ![]() NÖ27 Doğrulama, doğrudan ya da dolaylı olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() NÖ28 Bazı açıklamaların ve ileriye yönelik finansal bilgilerin gelecekteki bir döneme kadar doğrulanması mümkün olmayabilir ![]() ![]() Zamanında Sunum NÖ29 Zamanında sunum, bilginin, karar verenler açısından kararlarını etkileyebileceği zamanda mevcut olması anlamına gelir ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve Hakkında Tebliğ (Sıra No: 209) |
![]() |
![]() |
#6 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve Hakkında Tebliğ (Sıra No: 209)eskidikçe faydası da azalır ![]() ![]() Anlaşılabilirlik NÖ30 Bilginin açık ve öz olarak sınıflandırılması, tanımlanması ve sunulması onu anlaşılır kılar ![]() NÖ31 Bazı ekonomik olaylar, doğası gereği karmaşıktır ve basitleştirilemezler ![]() ![]() ![]() NÖ32 Finansal raporlar, işletme faaliyetleri ve ekonomik faaliyetler hakkında makul seviyede bilgisi olan, bilgileri dikkatle gözden geçiren ve analiz eden kullanıcılar için hazırlanır ![]() ![]() Destekleyici niteliksel özelliklerin uygulanması NÖ33 Destekleyici niteliksel özellikler, mümkün olduğu ölçüde azami seviyeye çıkarılmalıdır ![]() ![]() NÖ34 Destekleyici niteliksel özelliklerin uygulanması, belirli bir sırayı takip etmeyen, yinelemeli bir süreçtir ![]() ![]() ![]() ![]() Faydalı finansal rapolamada maliyet kısıtı NÖ35 Maliyet, finansal raporlarla sağlanan bilgi üzerindeki genel bir kısıtı oluşturmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() NÖ36 Finansal bilgiyi sağlayanlar, finansal bilginin toplanması, işlenmesi, doğrulanması ve yayımlanması için oldukça fazla çaba harcarlar ![]() ![]() ![]() ![]() NÖ37 İhtiyaca uygun olan ve açıklamayı amaçladığı hususu gerçeğe uygun bir şekilde sunan finansal bilginin raporlanması, kullanıcıların daha güvenle karar vermelerine yardımcı olur ![]() ![]() ![]() ![]() NÖ38 Maliyet kısıtı uygulanırken, belirli bir bilginin raporlanması ile sağlanacak faydanın, bilginin raporlanması ve kullanılması için katlanılan maliyetleri karşılamasının muhtemel olup olmadığı değerlendirilir ![]() ![]() ![]() NÖ39 Öznellik nedeniyle, farklı bireyler finansal bilginin belirli kısımlarını raporlamanın maliyet ve faydasını farklı şekilde değerlendireceklerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Bölüm 4: Kavramsal Çerçeve (1989): kalan metin Finansal tabloların hazırlanma ve sunulma esaslarına ilişkin Kavramsal Çerçevenin (1989) kalan metni TMS 1 Finansal Tabloların Sunuluşu (2008 yılında gözden geçirilen) standardında yapılan değişiklikleri yansıtacak şekilde değiştirilmemiştir ![]() Kalan metin, Kurul finansal tablo unsurları ile bu unsurlara ilişkin ölçüm esaslarını dikkate aldığı zaman güncellenecektir ![]() Temel varsayım İşletmenin sürekliliği 4 ![]() ![]() ![]() ![]() Finansal tabloların unsurları 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Finansal durum 4 ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve Hakkında Tebliğ (Sıra No: 209) |
![]() |
![]() |
#7 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve Hakkında Tebliğ (Sıra No: 209)(a) Varlık, geçmişte olan işlemlerin sonucunda ortaya çıkan ve halihazırda işletmenin kontrolünde olan ve gelecekte işletmeye ekonomik fayda sağlaması beklenen değerlerdir ![]() (b) Borç, geçmiş olaylardan kaynaklanan ve ödenmesi işletmenin ekonomik fayda sağlayabilecek değerlerinde bir çıkışa neden olacak mevcut yükümlülüklerdir ![]() (c) Özkaynaklar, işletmenin varlıklar toplamından yabancı kaynakların indirilmesi suretiyle kalan kısımdır ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() Varlıklar 4 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() (a) İşletme tarafından satılan mal ve hizmetlerin üretiminde tek başına veya diğer varlıklarla beraber kullanılabilir, (b) Diğer varlıklarla değiştirilebilir (Takas edilebilir), (c) Bir borcun ödemesinde kullanılabilir, (d) İşletme sahiplerine dağıtılabilir ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Borçlar 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() (a) Nakit ödemesi, (b) Diğer varlıkların verilmesi, (c) Hizmet sağlanması, (d) Bir yükümlülüğün bir başka yükümlülükle değiştirilmesi, (e) Yükümlülüğün özkaynaklara dönüştürülmesi ![]() Bir yükümlülük, alacaklının alacağından vazgeçmesi ya da alacak hakkını yitirmesi gibi durumlarda da sona erer ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özkaynaklar (Özsermaye) 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve Hakkında Tebliğ (Sıra No: 209) |
![]() |
![]() |
#8 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve Hakkında Tebliğ (Sıra No: 209)dağıtılmasında daha az kısıtlamalar olabilir ![]() ![]() Faaliyet sonuçları 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() (a) Gelir, muhasebe döneminde, ekonomik yararlarda işletme bünyesine varlık girişi veya diğer şekillerdeki varlık çoğalmaları sonucundaki artışı veya özkaynaklarda hissedarların yatırdıkları fonlar dışındaki kalemlerde artış meydana getiren borçlardaki azalmayı ifade eder ![]() (b) Giderler, muhasebe döneminde, ekonomik yararlarda varlık çıkışı veya diğer şekillerdeki varlık eksilmeleri sonucundaki azalışları veya özkaynaklarda hissedarlara yapılan ödemelerin sonucunda ortaya çıkan azalmaların dışında özkaynaklarda azalma sonucunu doğuran borçlarda meydana gelen artışları ifade eder ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() Gelir 4 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Giderler 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sermaye Koruma Düzeltmesi 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Finansal tablolara ilişkin unsurların tahakkuku 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() (a) Unsur tanımına giren bu kalem muhtemelen ileride işletmeye ekonomik yarar sağlayacak veya işletmeden ekonomik yarar çıkışına neden olacaktır ![]() (b) Söz konusu kalemin maliyeti veya değeri güvenilir1 bir şekilde ölçümlenebilmelidir ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Gelecekteki Ekonomik Yarar Olasılığı 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ölçümlemenin Güvenilirliği 4 ![]() ![]() 1 Bilgi, tam, tarafsız ve hatasız olduğunda güvenilirdir ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve Hakkında Tebliğ (Sıra No: 209) |
![]() |
![]() |
#9 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve Hakkında Tebliğ (Sıra No: 209)Birçok durumda maliyet veya değerin tahmin edilmesi gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Varlıkların Tahakkuku 4 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Borçların Tahakkuku 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gelirin Tahakkuku 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Giderlerin Tahakkuku 4 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Finansal Tabloların Unsurlarının Ölçüm Esasları 4 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() (a) Tarihi Maliyet: Varlıklar elde edildikleri tarihte alımları için ödenen nakit veya nakit benzerlerinin tutarları ile veya onlara karşılık verilen varlıkların gerçeğe uygun değerleri ile ölçümlenir ![]() ![]() (b) Cari Maliyet: Varlıklar aynı varlığın veya bu varlıkla eşdeğer olan bir varlığın alınması için halihazırda gereken nakit veya nakit benzerlerinin tutarı ile gösterilirler ![]() ![]() (c) Gerçekleşebilir Değer (Ödeme Değeri): Varlıklar, işletmenin normal faaliyet koşullarında, bir varlığın elden çıkarılması halinde ele geçecek olan nakit ve nakit benzerlerinin tutarıdır ![]() ![]() (d) Bugünkü Değer: Varlıklar, işletmenin normal faaliyet koşullarında, ileride yaratacakları net nakit girişlerinin bugünkü iskonto edilmiş değerleri ile gösterilirler ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sermaye ve Sermayenin Korunması Kavramları Sermaye Kavramı 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sermayenin Korunması ve Kârın Belirlenmesi 4 ![]() ![]() (a) Sermayenin Nominal Olarak Korunması (Finansal Sermayenin Devamlılığı): Bu kavrama göre, dönem içinde hissedarlara yapılan ödemeler ve onların işletmeye koyduğu tutarlar hariç olmak kaydıyla, eğer net varlıkların dönem sonundaki finansal (para cinsinden) tutarı dönem başındaki finansal (para cinsinden) tutarını aşıyorsa bir gelir elde edilmiş demektir ![]() ![]() (b) Sermayenin Üretim Gücünün Korunması (Fiziki Sermayenin Devamlılığı): Bu kavrama göre, dönem içinde hissedarlara yapılan ödemeler ve onların işletmeye koyduğu tutarlar hariç olmak kaydıyla, eğer net varlıkların dönem sonundaki fiziki üretim kapasitesi (veya faaliyet kapasitesi) dönem başındaki fiziki üretim kapasitesini (veya faaliyet kapasitesini) aşıyorsa bir gelir elde edilmiş demektir ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|