|  | Otorite |  | 
|  01-18-2011 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   OtoriteOtorite OTORİTE a  (fr  autorité)   1  Karar verme, emretme yetkisi, isteklerini başkalarına kabul ettirme gücü; yetke: Devlet başkanının otoritesi  Otoritesini güçlendirmek, yitirmek  (Bk  ansikl  böl  Eğit  ) —2  Bir kimsenin bir başkasına kendi kişiliğini kabul ettirmesini, kendisine saygı duyulmasını, itaat edilmesini sağlayan niteliklerin tümü; bu niteliklerden kaynaklanan nüfuzu: Babanın çocukları üzerindeki otoritesi  Meslektaşları üzerinde büyük bir otoritesi olmak  Kimse üzerinde otorite kura-mamak   —3  Düşünceleri, tezleri geniş bir kitlece benimsenmiş yazar ya da yapıt: O, medeni hukuk alanında bir otoritedir  Bilim otoritelerine başvurmak   —4  Otoritesini kabul ettirmek, bir yazar, bilim adamı sözkonusuysa, kendi alanındaki kimselere üstünlüğünü onaylatmak, yapıtları kaynakça olarak gösterilmek; bir kimse sözkonusuysa, çevresindekilerin kendisine itaat etmelerini sağlamak   —ANSİKL  Eğit  K  Lewin'in gösterdiği gibi, otorite iklimi, bir grubu oluşturan bireylerin günlük davranışlarını yoğun bir biçimde etkiler: otoriter bir önderlik, grubu kenetler, saldırganlığa ve suçlu aramaya iter; otoriteyi yadsıyan bir önderlikse, grubu derin bir huzursuzluğa sokar ve onu hızla yapısal bozukluğa ve eyleme sürükler  Ancak Lewin'in demokratik olarak nitelendirdiği önderlik grubun gerçekliği göğüslemesine, dayanışma içinde etkinlik göstermesine ve eğitimi kolaylaştıran, hatta temellendlren güvenli bir hoşgörü ortamı oluşturmasına olanak sağlar   Gerçekten de, G  Mendel ve C  Vogt'un Eğitim bildirisi'nde (1973) ileri sürdükleri gibi, otorite, var olan sistemin toplumsal ve kültürel yasasının gösterimi olarak anlaşılan bir ruhsal-duygusal kalıntı ise, insanın bilinçli ve bilinçsiz yapılanması için temel bir nitelik taşıyan simgesel gerçekliğin belirtisi olarak işlev görüyor demektir  Bu durumda, gerçek sorun, eğitim alanında otoriteyi güçlendirmek ya da tersine onu zayıflatmak değil, gerek çocuğun, gerekse yetişkinin onun içinde yer alabilmesini ve bir kimlik kazanmasını sağlayan yanını bulup çıkarmaktır  Bu durumda, otorite sınırlı, ama benimsenmiş ve yadsınmaz bir yeterlikler düzeni olarak ortaya çıkar  Bir kooperatif sınıfta basımevi sorumlusunun öğretmen kadar, kanıtlanabilir bir yeterliliği vardır  Bu, belli sınırlar içinde kurumsal bir yetkiyi haklı kılar   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |