![]() |
Otoyol |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() OtoyolOtoyol OTOYOL a ![]() ![]() —ANSİKL ![]() ![]() Güzergâhı geometrik karakteristiklerle belirlenen bir otoyol tasarımında şu ilkelerin göz önünde tutulması gerekir: —büyük debill bir tarfik akışına olanak vermek (aynı genişlikteki normal bir yoldan birkaç kat daha fazla): aynı yöndeki iki yoldan saatte 3 000 - 3 600 taşıt geçişi; —yüksek hızda (Türkiye'de otomobiller için maksimum 80 km/sa) ve özellikle düzenli bir trafik sağlamak: hızı 90 km/sa olarak sınırlanmış bir ağır taşıt için otoyol kullanımı, normal bir yola göre ortalama hızın % 20 artmasına, yakıt tüketiminin ise % 10-15 azalmasına olanak verir; —büyük debi ve yüksek hıza karşın otoyoldan yararlananlara çok büyük bir güvenlik sağlamak: taşıt ve km başına kaza oranı, normal trafiğe göre 3 kat daha düşüktür ![]() ![]() Otoyollardaki trafik yoğunluğunun büyüklüğü, güzergâhları kısaltmak, profilleri yumuşatmak ve uyumlu kılmak (optik konfor), karayollarının düzlüğüne özen göstermek, yolculara yüksek nitelikte bir hizmet sunmak (telefon kulubeleri, dinlenme alanları, servis istasyonları, lokantalar, hareketli panolarla verilen bilgiler, kimi zaman trafiğin otomatik olarak düzenlenmesi) için büyük yatırımları gerektirir ![]() Avrupa'daki ilk otoyallar, ikinci Dünya savaşı'ndan önce italya'da, ardından da Almanya'da yapıldı ![]() ![]() ![]() Otoyol yapım çalışmalarının büyüklüğü, yol tekniğinde parlak gelişmelere yol açmıştır Proje hazırlama aşamasında bilgisayarlardan yararlanma, yapım harcamaları ve otoyolu kullananların bilançosu bakımından en ekonomik güzergâh ve profilleri kısa sürede bulmaya, sanat yapılarını tasarlamaya ve gelecekteki otoyolun perspektif görünümlerini çizmeye olanak vermiştir ![]() ![]() Otoyol yapımı, enine boyutlarının büyüklüğü nedeniyle (25 ile 30 m arasındaki platform, kimi zaman 50 m'yi aşan kamulaştırma) doğal çerçeveyi kaçınılmaz olarak değiştirdiği için, otoyol projeleri en gelişmiş "etki incelemelerini" zorunlu kılan projeler arasında yer alır ![]() ![]() ![]() Türkiye'de, ekspres yol da denilen otoyol yapımına 6 haziran 1972 tarih ve 1593 sayılı Erişme kontrollü karayolları kanunu' nun kabulünden sonra başlandı ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|