![]() |
Kuyucaklı Yusuf Özeti Sabahattin ALİ |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Kuyucaklı Yusuf Özeti Sabahattin ALİTanzimattan 1950’lere kadarki Türk romanımızın ana sorununu batılılaşma oluşturuyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sosyal açıdan Yusuf içinde bulunduğu kent toplumuna kendini yabancı hisseder; yalnız ve mutsuzdur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuyucaklı Yusuf gerçekleri topluma ışık tutan, toplumdaki olaylarla örtüşen, şekli dışında romantizmden de etkilenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuyucaklı Yusuf’u dini açıdan değerlendirecek olursak aşağıdaki metni incelemek zorunda kalırız ![]() “Bu alevi köylerinin daha geniş mezhepli, daha temiz ve daha samimi olduğunu ona uzun memuriyet seneleri öğretmişti ![]() ![]() ![]() Yazarın yaptığı en büyük hata olarak şunu söyleyebilirim ki; yazar eserin içine kendi ideolojik anlayışını katması, kendi ideolojik anlayışının ortaya çıkardığı insan proto tipinin daha temiz daha saf, daha iyi olduğunu söylemesi yazarın hatası olarak değerlendirebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() Aşağıda yazarın bir yanlışı daha göze çarpıyor ki dikkatle metni inceleyeceğiz: “İkisi de akşama kadar masa başında uyumak, öğle ve ikindi namazı kılmak suretiyle vakit geçirmişlerdi ![]() ![]() ![]() Burada yazar doğrudan olmasa da dolaylı olarak olmasa da günün beş vakti namaz kılmanın düşünülemeyeceğini söylemek istiyor ![]() ![]() ![]() ![]() “Şakir’in kendine benzeyenlerden ibaret bir partisi vardı ![]() ![]() ![]() Bu grubun ekseriyetini yaşlıca hovardalar teşkil ederdi ![]() ![]() Şehrin iyi aileleri arasında bile bunların istedikleri zaman alamayacakları kız yoktu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu olaylar zinciri içerisinde aslında arayacak, sorup soruşturacak bir olay bulamıyorum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserde bakıldığı zaman yine Selahattin Bey’in evlatlığı, damadı Yusuf’u devlet kirasına işe alırken gösterdiği iltimas da gözlerden kaçmıyor ![]() ![]() Eserde içinde bulunduğu toplumun idari-siyasi yapısını görmek mümkündür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yusuf işaret ettiğimiz aksaklıklara karşın yine de kuşkusuz Türk romanı için yeni ve ilginç bir kahramandır ![]() ![]() ![]() İlk verdiğimiz örnekte eşraf sınıfını, o zamandaki idari-siyasi olayların nasıl geliştiğini anlatırken “Ne candarma, ne hükümet bunlara karışmadı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu örnekleri vermem sebebim işte bu tür olayların yıllardan beri süregelmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() Eksik olan bir yönü de yazar dini inançlarını eserin içinde kullanırken aşırıya kaçmıştır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Kuyucaklı Yusuf Özeti Sabahattin ALİ |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Kuyucaklı Yusuf Özeti Sabahattin ALİ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buradan da anlaşılacağı üzere halk, ezilen köylü, işçi sınıfını konu alan eserlere 1950’li yıllardan sonra görebiliyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() Sosyal açıdan Yusuf içinde bulunduğu kent toplumuna kendini yabancı hisseder; yalnız ve mutsuzdur ![]() ![]() ![]() Aynı koşullar ve kişiler yüzünden karısı ölür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuyucaklı Yusuf gerçekleri topluma ışık tutan, toplumdaki olaylarla örtüşen, şekli dışında romantizmden de etkilenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuyucaklı Yusuf’u dini açıdan değerlendirecek olursak aşağıdaki metni incelemek zorunda kalırız ![]() “Bu alevi köylerinin daha geniş mezhepli, daha temiz ve daha samimi olduğunu ona uzun memuriyet seneleri öğretmişti ![]() ![]() ![]() Yazarın yaptığı en büyük hata olarak şunu söyleyebilirim ki; yazar eserin içine kendi ideolojik anlayışını katması, kendi ideolojik anlayışının ortaya çıkardığı insan proto tipinin daha temiz daha saf, daha iyi olduğunu söylemesi yazarın hatası olarak değerlendirebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() Aşağıda yazarın bir yanlışı daha göze çarpıyor ki dikkatle metni inceleyeceğiz: “İkisi de akşama kadar masa başında uyumak, öğle ve ikindi namazı kılmak suretiyle vakit geçirmişlerdi ![]() ![]() Kendisi için böyle bir hayat tasavvur etmek korkunçtu ![]() Burada yazar doğrudan olmasa da dolaylı olarak olmasa da günün beş vakti namaz kılmanın düşünülemeyeceğini söylemek istiyor ![]() ![]() ![]() ![]() “Şakir’in kendine benzeyenlerden ibaret bir partisi vardı ![]() ![]() ![]() Bu grubun ekseriyetini yaşlıca hovardalar teşkil ederdi ![]() ![]() Şehrin iyi aileleri arasında bile bunların istedikleri zaman alamayacakları kız yoktu ![]() ![]() ![]() Ekserisi pis bir tahin hastalıklara malul olan bu heriflerin evleri bundan sonra dışarıdan pek belli olmayan ve şiddetle saklanan faciaların yuvası olurdu ![]() ![]() Bu olaylar zinciri içerisinde aslında arayacak, sorup soruşturacak bir olay bulamıyorum ![]() ![]() ![]() ![]() Aile hayatının nasıl bozulduğunu dost (metres) hayatının yaşanmaya başladığı bir nevi Türk toplumunun kendi örf, adet, gelenek görenek ananelerinden uzaklaştığı da ortaya koyulmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserde bakıldığı zaman yine Selahattin Bey’in evlatlığı, damadı Yusuf’u devlet kirasına işe alırken gösterdiği iltimas da gözlerden kaçmıyor ![]() ![]() Eserde içinde bulunduğu toplumun idari-siyasi yapısını görmek mümkündür ![]() ![]() Yine eserde idari işlerin işleniş şekli anlatıldığında devlet kadrolarındaki lüzumsuz, aşırı derecede fazla olan işçi sayısı, tembellik kavramları ortaya çıkıyor ![]() ![]() ![]() Yusuf işaret ettiğimiz aksaklıklara karşın yine de kuşkusuz Türk romanı için yeni ve ilginç bir kahramandır ![]() ![]() ![]() İlk verdiğimiz örnekte eşraf sınıfını, o zamandaki idari-siyasi olayların nasıl geliştiğini anlatırken “Ne candarma, ne hükümet bunlara karışmadı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kadın, onlardan hesap sormaya kimsenin gücü yetemeyeceğini söylediği zaman Kaymakam Bey “Benim kudretim yeter ![]() ![]() ![]() Bu örnekleri vermem sebebim işte bu tür olayların yıllardan beri süregelmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() Eksik olan bir yönü de yazar dini inançlarını eserin içinde kullanırken aşırıya kaçmıştır ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|