| Türk Hava Yolları ve Tarihi | 
|  | #1 | 
| 
Şengül Şirin   | Türk Hava Yolları ve TarihiTürk hava yolları ve tarihi  THY’nin merkezi  Atatürk Havalimanı (IST) Yeşilköy, İstanbul, Türkiye’dir  Ayrıca  Esenboğa Uluslararası Havalimanı (ESB), Ankara’da da bir hub’ı  bulunmaktadır  Türk Hava Yolları’nın uçuş ağı Avrupa, Orta Doğu, Uzak Doğu, Kuzey Afrika, Güney Afrika ve Amerika’ya kadar uzanmaktadır  Tarihi Devlet Hava Yolları Olarak Kuruluşu 20 Mayıs 1933 tarihli 2186 sayılı kanunla kurulan ve ilk adı Havayolları Devlet İşletme İdaresi olan THY, 1935 yılına kadar Millî Savunma Bakanlığı’na bağlı kaldıktan sonra 2744 sayılı kanunla, Bayındırlık Bakanlığı’na bağlanmıştır  O zamanlardaki ismiyle Devlet Hava Yolları İşletmesi, şimdiki adıyla THY, beş uçak ve 23 koltuk kapasitesi ile Ağustos 1933 tarihinde operasyona başlamıştır  1933 yılındaki filo: * 2 adet King Bird (5 koltuklu) * 2 adet Junkers F-13 (4 koltuklu) * 1 adet Tupolev ANT-9 (10 koltuklu) İlk genel yönetim merkezi Ankara’dadır  İdarenin adı, 03  06  1938  tarih ve 3424 sayılı kanunla, Devlet Hava Yolları Umum Müdürlüğü’ne  çevrilmiş ve katma bütçeli bir idare olarak Ulaştırma Bakanlığı’na  bağlanmıştır  Nihayet 21 Mayıs 1955 tarihli ve 6623 sayılı kanunla Devlet Hava Yolları Umum Müdürlüğü kaldırılmış, Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı adı ile her nevî hava nakliyatı ve buna müteferri yapmak ve hususî hukuk hükümlerine göre idare edilmek üzere Hükûmete bir Anonim Ortaklık kurma yetkisi verilmiştir  20 Şubat 1956 tarihinde Esas Mukavelenâmesi’nin Bakanlar Kurulu’nca tasdik edilmesi, Ticaret Sicili’ne kayıt ve ilan olunması ile Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı kurulmuş ve 1 Mart 1956 tarihinde faaliyete geçmiştir  Kuruluşundaki sermayesi 60 Milyon TL idi  Anonim Ortaklık Olurken İştirak Eden Kurucu Ortaklar – 1956 İşin doğası gereği en büyük ortak TC Maliye Vekâleti’ne bağlı olan Hazine Müsteşarlığı idi  Bununla birlikte kurucu ortaklar arasında, payları küçük olmakla birlikte; * Cumhuriyet Matbaacılık ve Gazetecilik T  A  Ş  * Sedat Simavi Halefleri, Haldun ve Erol Simavi Kollektif Şirketi * Sefa Kılıçoğlu, Yeni Sabah Gazetesi Sahibi * Ercüment Karacan, Milliyet Gazetesi Sahibi * Vatan Gazetecilik ve Matbaacılık T  A  Ş * Hayat Mecmuası Tifdruk Matbaacılık Sanayi A  Ş  * Mithat Perin, İstanbul Ekspres Gazetesi Sahibi * Yusuf Ziya Ortaç, Akbaba Yayınevi Sahibi; gibi, basın dünyasının önde gelen temsilcileri de bulunuyordu  İlk İdare Meclisi: İlk İdare Meclisi (Yönetim Kurulu) Başkanı Rıza Çerçel, üyeler ise Osman Nebioğlu ve Semih Sipahioğlu idi  İlk Uluslararası Sefer: İlk uluslararası sefer 12  02  1947 tarihinde Atina’ya yapıldı  Devlet  Hava Yolları pilotları Orhan AYATA ve Adil GÖZENDER yönetimindeki,  TC-ABA tescil kodlu DC-3 uçağı bugün saat sabah 10:00’da Ankara’dan  havalanmış, İstanbul’da aktarma yaptıktan sonra Atina’ya hareket  etmiştir  Yolculuk toplam 2 saat, 40 dakika sürmüştür  DHY Genel Müdürü  Osman Nuri BAYKAL da uçakta bulunan heyet içindedir  Basın Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü bu ânı; “Devlet Hava Yolları Genel Müdürlüğünün, Ankara ile Atina arasında uçak servisi tesisi için Yunan Hükümetiyle bir müddetten beri yapmakta olduğu müzakereler neticelenmiş ve ilk tecrübe uçağı bu sabah saat 10’da Atina’ya gitmek üzere Ankara’dan hareket etmiştir  Dug-lâs-3 tipinde  çift motorlu olan bu uçak, bugün İstanbul’dan kalkacak ve yarın sabah  Atina’ya gidecektir” şeklinde duyurmuştur  Sermaye Değişimleri: Yola 60 milyon TL sermaye ile çıkan THY A  O  sermayesini; * 1967 yılında 90 ytl, * 1968′de 200 ytl, * 1972′de 400 ytl, * 1975′te 1 milyar, * 1980′de 3 milyar, * 1982′de ise 20 milyar TL’ye yükseltmiştir  THY, 1984 yılında 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile 60 milyar TL’ye sermaye ile Kamu İktisadi Teşebbüsü statüsüne geçti  1985 yılında  A310 uçaklarının filoya katılması ile, ilk uluslararası uçuştan yaklaşık  40 yıl sonra Uzak Doğu ve Atlantik ötesi uçuşlar başladı  1990 yılında  700 milyar TL sermayeye ulaşan THY, Kamu Ortaklığı İdaresi’ne bağlandı  Günümüzde T  C  Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’na bağlı olan THY’nin  sermaye yapısı, Mayıs 2006′da yapılan yeni bir halka arz ile yeniden  değişmiş ve hisselerin %53,57′lik kısmı IMKB’de işlem görür hale  gelmiştir  Geri kalan %46,43′lük pay ise halen T  C  Özelleştirme İdaresi  Başkanlığı’na aittir  THY’nin bakım ünitesi, 2006 yılında THY Teknik Anonim Şirketi adı altında ve %100 sermayesi THY A  O  ’ya ait olmak üzere ayrı bir yapıya  kavuşmuştur  THY AO ile Teknik AŞ toplamda yaklaşık 12  000 kişilik bir işgücüne sahiptir  Ayrıca Antalya merkezli SunExpress havayolunda da Lufthansa ile %50-%50 ortaklığı vardır  Ankara merkezli AnadoluJet havayolu markasının  da sahibidir  24  04  2007 tarihinde yapılan Olağan Genel Kurul, THY tarihine bir ilk  olarak geçmiştir  Toplam şirket hisselerin %50′den fazlasının özel  mülkiyette olduğu bir ortamda yapılan Genel Kurul sonucunda, Franklin  Templeton Investments adlı yatırım fonu, THY Yönetim ve Denetim  Kurulları’na ikişer adayını seçme imkânına sahip olmuştur  Havayolu İttifakları THY ilk havayolu ittifakı tecrübesini, 1990′lı yılların ikinci yarısında yaşamıştır  O yıllarda Swiss Air’in başını çekmekte olduğu  Qualiflyer grubuna 31 Mart 1998 tarihinde üye olmuştur  Bu kapsamda, THY’nin 1989 yılından beri sürdürmekte olduğu ‘Sık Uçan Yolcu Programı’ (Frequent Flyer), Qualiflyer ile birleştirilmiştir  Ancak bu ittifak denemesi hedeflendiği gibi gitmemiş, THY 2000 yılında gruptan ayrılmıştır  Bu gelişmenin ardından, THY sık uçan yolcu programı yeniden yapılandırılmış ve yoluna ‘Miles&Miles’ adı altında devam etmiştir  THY’nin ikinci ittifak denemesi ise, ilkinden tam 10 yıl sonra gerçekleşmiş ve 1 Nisan 2008 tarihinde İstanbul’da imzalanan anlaşma ile şirket bu kez, Lufthansa’nın başını çektiği Star Alliance’a üye olmuştur  THY - Turkish Airlines - Global Gateway – Online Hizmetler THY, yolcularına kolaylık sağlamak amacıyla web sitesinden değişik birçok online hizmet sunmaktadır  THY ANKARA Tarife Rezervasyon Online Bilet eBilet Öde&Uç Ödül Bilet Check-in Yer seçimi Yemek seçimi Biniş Kartı Kalkış-Varış bilgisi Filo THY, Aralık 2008 itibarı ile 120 uçağa sahiptir  Filonun ortalama  yaşı, kargo uçakları hariç 6,5′tur  Hindistan Jet Airways firmasından 3  adet Ağustos 2007 imalatı Boeing 777 kiralanmıştır  Ocak 2009 tarihinden  itibaren seferleri başlanması beklenmektedir  Kargo Turkish Cargo: Uzakdoğu’dan Amerika’ya, Avrupa’dan Ortadoğu ve Afrika’ya uzanan, geniş uçuş ağı ve çağdaş teknoloji ile hizmet veren TURKISH CARGO, ISO 9001:2000 kalite belgesine sahiptir  Globalleşen dünyada yaygın kargo otomasyon sistemi sayesinde, gönderici, alıcı, acenteler ve hava yolları arasında mükemmel bir iletişim sağlamaktadır  Yoğun rekabetin yaşandığı havacılık sektöründe,  başarıyı, kaliteli hizmet sunumu ile yakalayacağının bilincinde olan  TURKISH CARGO; müşteri taleplerini karşılayan, kaliteli, hızlı ve  güvenli hava kargo taşıma hizmeti sunmayı misyon ve Uçuş yapılan tüm  noktalarda hava kargo taşımacılığı konusunda ilk tercih edilen kuruluş  olmayı vizyon edinmiştir  THY Teknik Bakım Merkezi THY, Atatürk Havalimanı (IST)’de, bir teknik bakım merkezine sahiptir  Türk Hava Yolları Bakım Merkezi (THY Teknik), THY’nin  filosundaki uçakların, motor ve komponentlerin tüm bakım, onarım ve  mühendislik desteğinden sorumludur  2006 yılında, %100′ü THY A  O  ’ya ait olmak THY Teknik A  Ş  adı altında ayrı bir tüzel kişilik olarak yeniden yapılandırılmıştır  Ayrıca HABOM adı altında Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı’nda yeni bir bakım merkezi daha kurulmakta olup, yakın gelecekte hizmete girmesi planlanmaktadır   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  |