Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Biyografiler

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
gustav, mahler

Gustav Mahler

Eski 11-09-2010   #1
Şengül Şirin
Varsayılan

Gustav Mahler





Gustav Mahler Yahudi asıllı Avusturyalı besteci ve orkestra şefi
(7 Temmuz 1860, Bohemya – 18 Mayıs 1911, Viyana),



On senfonisi ve romantizmin farklı birçok türünü bir araya getiren orkestra eşlikli şarkılarıyla ünlüdür Ölümünden sonra müziği 50 yıl görmezlikten gelinmiş, ama daha sonra 20 yüzyıl bestecilik tekniklerinin öncülerinden biri olduğu Arnold Schoenberg, Dmitri Şostakoviç ve Benjamin Britten gibi bestecileri etkilediği kabul edilmiştir
Mahler’in müzik dehası çok erken yaşlarda dikkati çekti Dört yaşındayken yöredeki kışladaki askeri müziğin ve köylülerin çalışırken söyledikleri Çek halk şarkılarından etkilendi Hem akordeon hem piyanoyla bu şarkıları çalıyor, bir yandan da kendi bestelerini yapıyordu Doğadaki seslerin yanı sıra, askeri müzik ve halk müziği onun olgunluk çağının başlıca esin kaynakları oldu Piyanist olarak ilk kez Jihlava’da izleyicilerin karşısına çıktı



On yaşında müzikte ulaştığı seviye, onun Viyana Devlet Konservatuvarı’na kabul edilmesini sağadı Çeşitli piyano ve kompozisyon ödülleri kazandıktan ve okulunu bitirdikten sonra, bir yandan kendini besteci olarak kabul ettirmeye, bir yandan da müzik dersleri vererek geçimini sağlamaya çalıştı İlk önemli yapıtı olan Das Klagende Lied (Yakınma Şarkısı) adlı kantatı ile konservatuvarın koyduğu Beethoven Kompozisyon Ödülü’nü kazanamadı ve beste yapmayı uzun yaz tatillerine bıraktı; kendisine daha güvenli bir geçim sağlama amacıyla orkestra şefliğine yöneldi

Orkestra Şefliği


Bundan sonraki 17 yıl boyunca şeflikte adım adım yükseldi Avusturya’da yönettiği müzikal Farsların ardından Budapeşte ve Hamburg gibi önemli operalarda çalıştı ve nihayet 37 yaşındayken, Viyana Sanat Operası’nın sanat yönetmenliğine getirildi Şef olarak yaygın ününe karşılık,besteciliğinin ilk yıllarında müzik izleyicilerinin anlayışsızlığıyla karşı karşıya kaldı bu, onun moralini bozsa da Mahler’i yıldırmadı
Mahler, şef olarak daha çok geleneksel operalar ile ilgilenmeyi tercih etti Bu nedenle olgunluk dönemindeki tüm eserlerinin senfonik olması insana şaşırtıcı gelebilir
Bununla birlikte Mahler’in müzikteki tek amacı kendi yaşam hikâyesini yazmaktı Biraz da Wagner ile Liszt’den etkilenerek, kişisel dünya görüşünü müzikle ifade etmeye çalıştı Bu iş için ise, içerdiği lirizm sebebiyle şarkı Wagner ve Liszt’in yaklaşımının yardımıyla içerdiği öznel anlatım gücüyle senfoni, hüzünlük bir atmosfer yaratan operadan daha uygun iki araçtı

Müzik yaşamının İlk Dönemi


Mahler, bestecilik hayatını oluşturan üç dönemin her birinde birer senfoni üçlemesi üretti İlk döneminin üç senfonisi de planlı müzik örnekleriydi
Mahler, o dönemdeki geleneksel dört bölümlü senfonilerden daha fazla bölüm içeren senfoniler bestelemek için Beethoven’in Pastoral Senfonisi ile Berlioz’un Symphonie Fantastique’ini örnek aldı Yapıtın süresini uzatmakta, müziğindeki orkestral kaynakları geliştirmekte ve engellenmemiş duyguları ifade etmekte Wagner’ müzikli dramlarını, solocuların ve koronun seslendirdiği sözlü metinleri aktarmakta ise Beethoven’in Koral senfonisinden esinlendi


Daha önceki eserlerini (örn Des Knaben Wunderhorn’dan yaptığı şarkı besteleri) kullanarak yeni parçalar üretirken, Schubert’in bazı oda müziği yapıtlarından da esinlendi Mahler, bütün bunları, gerilimli ve işlenmiş üslubuyla, olağanüstü canlı orkestra düzenlemesiyle ve popüler müziği alaycı bir şekilde kullanmasıyla birleştirerek, kendi yaratıcı kişiliğini ve senfonik egemenliğini de yansıtan, daha önce eşi görülmemiş ölçüde zıtlıklar içeren üç senfoni yarattı Bunlardan salt orkestral Re Majör Senfonisi (Titan) kendi yaşamöyküsünden izler taşır

Sergilediği yaşama sevinci, özünde bir halk müziği parodisi olan Callot tarzında cenaze marşı başlıklı bölümde ölüm saplantısıyla bulutlanır, bu da yerini parlak bir final içinde, huzura bırakır Beş bölümlü ikinci senfoni(Ölümden Sonra Diriliş) gene ölüm saplantısıyla başlar ve hıristyanların ölümsüzlük inancını hissettirerek zirveye ulaşır
Bu Son Yargıyı canlandıran görkemli finaldir ve Alman yazar Friedrich Klopstock‘ un ‘Ölümden Sonra Diriliş’ od’undan solo ve koro için düzenlenmiş bir müzikle biter Daha uzun bir yapıt olan Re Majör Üçüncü Senfoni’de (Bir Yaz sabahı Rüyası) altı bölüm içinde, cansız doğadan insan bilincine ve kurtarıcı tanrı sevgisine kadar uzanan büyük bir varlık zinciri Dionysiosçu bakışla dinleyiviye sunar


Mahler’in bu yapıtlarında din öğesi çok anlamlıdırÇalkantı içinde geçen çocukluk hayatına,koyu bir Yahudi inancı taşıması da (çünkü babası hür iradeli bir insandır) eklenince Mahler kendini metafizik bir fırtına içinde bulmuştu


Bu fırtınayı, Hıristyanlığa sarılarak atlatmayı denediViyana Devlet Operasına atanmasını kolaylaştıracağı için 1897 de kendisini vaftiz ettirmesinde bir çıkar hesabı bulunsa daşüphesiz gerçek bir eğiliminin sonucuydu Bu operada geçirdiği 10 yıl, onun sanatının daha dengeli orta dönemini oluştururBenimsediği yeni inanç ve yeni görev kendine güven duymasını ve olgunlaşmasını sağladı 1902′de evlendiği Alma Maria Schindler’den 1902 ve 1904 yıllarında iki kızı oldu
Mahler’in özellikle nadir bestelerinin yüz de doksan’ı bakır üflemeliler ile yapmıştı Trombon’a önem veren Mahler kısa bir süre boyunca trombon çalmıştır



Müzik Yaşamının Orta Dönemi


Viyana Devlet Operasının (ve bir süre Viyana Filarmoni Orkestrasının) konserlerinin yöneticisi olarak Mahler, o güne dek eşi görülmemiş bir yorum ve çalış düzeyine ulaştı Orta döneminin yapıtlarının çoğu, Mahler’in daha sonraki olgunluk döneminin ateşli dinamizmini yansıtır Bu çerçevenin dışında kalan tek yapıtı, daha çok ilk döneminin ürünü sayılabilecek Dördüncü Senfonisidir


Altı bölümlü olarak tasarlanmış bu senfoninin finali soprano ses için bir Wunderhorn şarkısından oluşur Basit hıristyan köylülerinin kafasındaki cennet kavramını hatırlatan bu bölüm önce üçüncü senfoninin bir bölümü olarak tasarlanmıştır
Beşinci senfoni belirlenmiş bir programa ve koroya yer vermemesi, normal orkestral bir senfoniye daha yakın olması bakımından Mahler’in orta dönemdeki üçlemesi Beşinci, Altıncı ve Yedinci senfonileri haber vermektedir


Bunlar salt orkestral senfoniler,programa hiç yer vermeyen yapıtlardır; böyle olmasına rağmen her biri sonunda çözüme ulaşan tinsel bir çalışmayı dile getirir İkisi de beş bölümlü olan Beşinci ve Yedinci senfoniler karanlıktan aydınlığa doğru ilerler ama bu öbür dünyadan yansıyan bir aydınlık değil,olanaca canlılığıyla yaşamın yeryüzündeki kendi ışığıdır


Bu iki senfoninin arasında, Mahler’in “Trajik Senfoni” olarak andığı, La Minör altıncı senfoni bulunur Altıncı Senfoni karanlıktan zorlukla sıyrılsa da, gecenin karanlığına tekrar geri döner Bu üçlemeden sonra Mahler şarkılarını senfonilerinde kullanmaktan vazgeçti Bununla beraber senfonilerinde, Kindetotenlieder denen çocuklar için ölüm şarkısı anlamına gelen şarkıları kullandı


Sekiz solo ses ve, çift koro ve orkestra için anıtsal Mi Bemol Majör Sekizinci Senfonisini besteledi Bu yapıt çalınması için çok alet gerektirmesi nedeniyle “Binler Senfonisi”olarak da bilinir Çalınması için çok alet gerektirmesinin yanı sıra çok sayıda insan sesine gerek duyulduğu için ‘Binler Senfonisi’ adını almıştır
Mahler’in ilk dönemindeki yaygın metafizik eğilimlerine bir dönüş sayıldığı için ayrı bir yeri olan bu senfonide bu eğilimlerin daha da arttığı gözlenir Binler Senfonisi ayrıca başta sona korolu ve orkestral olan ilk senfonidir


Yapıta insan özlemlerinin görkemli bir bildirisi gözüyle bakılabileceği gibi, hem dinsel, hem hümanist görüş açılarından aydınlığa erişme uğrunda bir haykırış olarak yorumlanabilir İlk bölümünde kullanılan ezgi, Pentekostes ayinlerinde okunan “Veni Creator Spiritus” ilahisinin bestesidir
Geleneksel senfoninin üç bölümlü türüne karşılık gelen ikinci bölümün sözleri Goethe’nin Faust’unun bitiş sahnesinden alınmıştır Bu eser Mahler’in olgunluk döneminin zirvesini oluşturur



Müzik Yaşamının Son Dönemi


Mahler’in son dönemi 47 yaşında başladı 1907′de Viyana Operası’ndan ayrılmak zorunda bırakıldıktan sonra ABD’ye gitti; Metropolitan Operasının konserlerini yönetti ve New York Filarmoni Derneği’nin orkestrasını yöneterek kendine tekrar bir ün sağladı Ama yine her yaz Avusturya kırlarına gidip, orada besteler yapmayı sürdürüyordu 1911 yılında Viyana’ya döndü ve orada öldü


Avusturyalı besteci Gustav Mahler’in son dönem yapıtlarından Das Lied von der Erde (Yeryüzü Şarkısı) gerçekte bir senfoni formundadır ve bestecinin senfonileri arasında dokuzuncu sırada yer alır Ama Mahler batıl inançları nedeniyle, Beethoven ve Bruckner örneklerine bakarak dokuzuncu sıradaki senfoninin ölümünden önceki son senfonisi olacağına inanmış ve Yeyüzü Şarkısı’na Dokuzuncu Senfoni adını vermemiştir Daha sonra Dokuzuncu Senfoni’ye başladığında şaka yollu artık tehlikenin geçtiğini, çünkü bu senfoninin gerçekte onuncu senfoni olduğunu söylemiştir Oysa Dokuzuncu Senfoni Mahler’in de son senfonisi oldu, Onuncu Senfoni bitmeden taslak olarak kaldı



Değerlendirme


Çağdaş müzik eleştirmenleri, Mahler’in, müzikteki değişim dönemini güçlü bir şekilde etkilediğine dikkat çeker Onu yapıtları, 20 yüzyılda kullanılan köklü yöntemlerin habercisi niteliğindedir Bu yöntemler arasında, ilerleyici tonalite (bir eserin başladığı ton ile bitmemesi), tonalitenin çözülümü (yabancı akorları sürekli kullanarak tonaliteyi bulanıklaştırma), büyük orkestra gruplarında solo çalgı grupları için iç içe melodiler üzerine kurulmuş kontrapuntal bir yapıyı yeğleyerek orkestranın tümünün ürettiği armoniden kopuş, temaları tekrarlamak yerine temayı sürekli değiştirme, popüler üsluplardan ve günlük yaşamdaki seslerden alaycı alıntılar yapma ve Liszt’in çevrimsel biçiminden ustalıkla yararlanan teknikleri senfonide biçim yönünden yeni bir birlik sağlama sayılabilir


Sanatını kişisel içeriğini ise en çok çağının hak ve özgürlüklerden yoksun insanını tinsel çalkantısını başka herhangi bir besteciden çok daha fazla yaşamış olması etkileniş, bu da onun kişiliği ile müziğini özdeşleştirmiştir


Diğer Önemli Yapıtları


Lieder und Gesänge aus der Jugendzeit (gençlik liedleri ve Şarkılar), Lieder eines fahrenden Gesellen (1883-1885; gezginci bir gencin Şarkıları), Fünf Lieder Nach Rückert (1901-02; Rückert’den 5 şarkı)

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.