![]() |
Sınıfta Iletişim Becerileri ve Eğitim |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Sınıfta Iletişim Becerileri ve EğitimSınıfta iletişim becerileri ve eğitim ![]() ![]() ![]() ![]() Sözsüz iletişimin kişiler arası iletişimde ayrı bir önemi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Aşağıda sözel olmayan davranışlarla ilgili bir diyalog verilmektedir ![]() GÖZLEMCİ: Öğretmeninizin bir şeyi yapmanızı gerçekten istediğini nasıl anlarsınız? ÖĞRENCİ: Gözleri açılır ve yuvarlaklaşır,doğruca bize bakar ![]() ![]() ![]() GÖZLEMCİ: O zaman ne olur? ÖĞRENCİ: Hemen dediğini yaparız ![]() Bu diyalogda da görüldüğü gibi , sözü edilen öğrenci öğretmenin davranışlarını açıklarken sözel mesajlardan ziyade sözel olmayan mesajlar üzerinde durulur ![]() Sözel olmayan bu tür davranışları doğru algılayabilmek için davranışı yapan kişi hakkında mümkün olduğunca çok bilgi sahibi olmak gerekir ![]() ![]() Sözel olmayan iletişimin 4 ana niteliği şunlardır: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Sözel olmayan iletişimin başlıca işlevleri de şunlardır : 1-)Tamamlama: Sözel bir mesajı pekiştirmek Ör:Öğretmenin bir öğrenciye yumuşak bir sesle “aferin” demesi ve öğrencinin başını okşaması 2-)Tekrarlama: Sözel ifadeyi kullanmanın yanı sıra , o ifadenin sözel olmayan karşılığını da kullanma Ör: Öğretmenin “şimdi 3 ![]() ![]() 3-)Düzenleme: Sözel mesajların akışını denetlemek amacı ile sözel olmayan mesajlar kullanmak ![]() Ör: Sözel almak isteyen bir öğrenciye henüz kendi sözünün bitmediğini belirtmek için eliyle bekle işareti yapması ![]() 4-)Yerine Geçme: Sözel mesaj kullanmaksızın onların yerine geçen sözel olmayan mesajlar kullanmak ![]() Ör: Çıkabilirsiniz anlamında baş işareti ,güle anlamında el sallanması ,bir öğrencinin bir soru karşısında başını önüne eğmesi… 5-)Vurgulama: Bazı kelimeleri her zamankinden daha yüksek sesle söylemek,konuşurken biraz ara verip biraz sonra söyleneceklerin önemine dikkat çekmek ![]() Sözel Mesajlarla Sözel Olmayanların Çatışması Bir öğretmen çok kötü bir ödev hazırlayan öğrenciye “nasıl becerdin bunu ,gerçekten harika!” derken bedel dili ile onunla alay ettiğini belirtebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sözel Olmayan İletişim Öğeleri Beden hareketleri Jestler Göz Teması Mekânın kullanımı ve Alancılık Yüz İfadeleri Ses Değişimi JESTLER ve BEDEN HAREKETLERİ: Sözel iletişimin diğer öğelerini anlamak gibi beden hareketlerini anlamakta oldukça güçtür ![]() ![]() ![]() Burada önemli olan öğretmenin sınıf içindeki duruşu , sesiyle hareketleri arasındaki uyum,hareketli veya yavaş oluşu ,sakin veya sinirli oluşu beden hareketleri ve jestleri ile ilgilidir ![]() Ayrıca farklı bir husus ise öğrencinin beden hareketlerdir ![]() ![]() GÖZ TEMASI ve GÖZLER : İnsanlarla olan iletişimde göz ve göz teması çok önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Beden dilinde farklı ve çarpıcı bir husus ise her yerinizi kontrol edebilirsiniz ancak göz bebeklerinizi değil ![]() ![]() ![]() ![]() Gözbebeklerinin büyük ve küçük hali Mekân Kullanımı ve Alancılık: Öğretmen sınıf içinde hareketli olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Çevremizdeki Bölgeler : Bizden 50cm ye kadar olan bölge özel alanımızdır ![]() ![]() ![]() ![]() YÜZ İFADELERI: Kaş çatma , gülme, hüzün , umut, beklenti ,şaşkınlık ,sinirlenmek ,merak …gibi ifadelerin insan yüzünde verdiği ifadelerdir ![]() ![]() SES DEĞİŞİMİ: Öğretmen eğer hep aynı tonda bir ses kullanırsa öğrencinin derse olan ilgisi azalacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konu anlatımında dikkat edilmesi gereken bir husus: Ders anlatımında öğretmen asalak kelimeleri çok kullanmamalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Sınıfta uygulanması gereken birkaç ilke; 1-)Öğrencilere daima olumlu beklentilerle yaklaşılmalıdır ![]() 2-)İtirazlarını önceden tahmin edip seslendirin ![]() 3-)Bütün noktaları tek tek numaralandırın ve belgeleyin ![]() ![]() 4-)İhtiyaçlarına cevap verin ve onların dilini konuşun ![]() 5-)Öğrencileri fikirlerinizi denemeye esinlendirin ![]() ![]() “Hoca talebesinin kat edeceği yolu daha önceden kat edendir ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|