|
|
Konu Araçları |
demiryolu, gelişimi, nedirdemiryolu, tarihi, ulaşımı |
Demiryolu Ulaşımı Nedir?Demiryolu Tarihi ve Gelişimi |
09-27-2010 | #1 |
Şengül Şirin
|
Demiryolu Ulaşımı Nedir?Demiryolu Tarihi ve GelişimiDemiryolu Ulaşımı Nedir?
Madeni bir yol üzerinde insanların yada yüklerin araçlar içerisinde bir yerden bir yere gitmesine demiryolu ulaşımı denilmektedirDemiryolları hem şehir içinde hem şehirler arası hemde ülkeler arası taşımacılık ve yolculuk amacı ile yoğun bir şekilde kullanılmaktadırDemiryoları deyince akla ilk gelen tren olabilir fakat, tren ile birlikte metro, tramvay, hızlı tren gibi son teknolojik araçlarda çok sık bir şekilde kullanılmaktadır Buradan demiryolunun bir bütün olduğu, sadece, ray, travers ve balasttan ibaret bulunmadığı, istasyon binalarının, köprü ve tünellerin, lokomotif depolarının, telgraf, telefon direkleri ve benzerlerinin de demiryolunun bir parçası olduğu ve tarifte sözü geçen taşıma işine yardımcı her tesisin aynı şekilde demiryolunun bir kolunu teşkil ettiği anlaşılır Bu tariften iyi bir demiryolunda sadece yolun iyi nitelikte olmasının yeterli olmayacağı, bütün tesislerin aynı şekilde iyi olmasının gerektiği, dolayısıyla bunu temin etmenin de çok büyük masraflara yol açacağı kendiliğinden anlaşılır Detaylı Bilgi Traversler üzerine özel tertibatla bağlanan rayların ucuca eklenmesi ile, elde olunan paralel iki demir şerit, en basit şekliyle bir demiryolu olur Burada ray dizileri arasındaki iç yüzlerden ölçülen uzaklığa hattın açıklığı denir George Stephenson’un yaptığı ilk yolda, bu açıklık 4 ayak, 8,5 inç=1435 mm idi Bundan sonra başkaları tarafından yapılan hatlarda farklı açıklıklar kullanıldı Ve kısa zamanda İngiltere’de 7 muhtelif açıklıkta yol meydana geldi, bir hattan diğerine geçişte meydana gelen zorluklar sebebiyle bu keyfiliğe son verme lüzumunu duyan hükümet 1846′da çıkarılan bir kanunla bunu yaptı ve açıklık olarak 1435 mm kabul edildi Bugün bütün dünyada Japonya, Rusya ve bazı diğer ülkeler hariç 1435 mm normal açıklık olarak kabul edilmiştir Yolda kabul edilen bu tek açıklık sayesindedir ki, bugün Londra’dan çıkan bir vagonun hiç kesilmeden Kars’ a kadar devamı sağlanır Demiryolu Tarihi ve Gelişimi Arkeologlar Mısır’daki bir piramitin yakınında MÖ 2600 yıllarında yapıldığı sanılan bronz ray kalıntılarını gün ışığına çıkarmışlardır Piramidin yapımında kullanılan taşların ocaklardan taşınmasında bu raylardan yararlanıldığı sanılmaktadır Mısır’da kullanılan ray örneğinden, lokomotifyapımının gerçekleşmesine dek binlerce yılın geçmesi gerekmiştir Bu süre içinde raylar, özellikle maden ocaklarında, hayvanların ya da insanların ağır maddelerle yüklü araçları daha kolay çekmelerini sağlamak amacıyla kullanılmıştır Bu raylar genellikle tahtadan kimi zaman da rayın dayanıklılığını arttırmak amacıyla metallerle kaplanarak yapılmaktaydı İlk demir ray 1738 yılında İngiltere’de, Cumberland’daki bir maden ocağında kullanılmıştır
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|