|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
anayasaya, aykırılık, başvuru, dilekçesi, iddiası, mahkeme, re’sen, tarafından, yapılan |
![]() |
Mahkeme Tarafından Anayasaya Aykırılık İddiası Ile Re’sen Yapılan Başvuru Dilekçesi |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Mahkeme Tarafından Anayasaya Aykırılık İddiası Ile Re’sen Yapılan Başvuru DilekçesiMahkeme Tarafından Anayasaya Aykırılık İddiası ile Re’sen Yapılan Başvuru Dilekçesi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Esas No : ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ANAYASA MAHKEMESİ’NE BAŞVURMA KARARI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dava dosyasının incelenmesinden; imar planında turizm tesis alanı ve günübirlik tesis alanı olarak ayrılan ve Turizm Bakanlığı'nca Akertur Turizm ve Ticaret Anonim Şirketine tahsis işlemleri yürütülen alanda Hazine ve orman arazileri yanında özel mülkiyete konu arazilerin de bulunması nedeniyle bu yerdeki özel mülkiyete konu taşınmazların 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu'nun 8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Davalı idarenin savunmasında ve kamulaştırma işleminde yasal dayanak olarak gösterilen 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu'nun taşınmaz malların turizm amaçlı kullanımı başlıklı 8 ![]() “Madde 8- A ![]() 1- Hazineye ait olan yerlerle ormanlar ilgili kuruluşlarca Bakanlığa tahsis edilir ![]() Bu tahsisler: a) Hazine adına tescili yapılmamış Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerlerle kapanan yollar ve yol fazlalarının resen tescili b) Ormanların turizme ayrılması ve amenejman planlarının tadili işlemleri tamamlandıktan sonra yapılır ve talep tarihinden başlayarak en geç l ay içinde tamamlanır ![]() 2- Kamu kuruluşlarına ait olanlar talep tarihinden başlayarak en geç 2 ay içinde Hazine adına tapuya tescil ve Bakanlığa tahsis edilir ![]() ![]() 3- Diğer gerçek ve tüzelkişiler ile vakıflara ait olup turizm işletmesi belgesine sahip olmayanlar Bakanlıkça kamulaştırılarak Hazine adına tapuya tescil ve tescil tarihinden başlayarak en geç l ay içinde Bakanlığa tahsis edilir ![]() ![]() ![]() B ![]() ![]() C ![]() ![]() D ![]() ![]() E ![]() ![]() F ![]() ![]() G ![]() ![]() Madde hükmüne göre; turizm alanlarında ve turizm merkezlerinde Turizm Bakanlığı'nın talebi üzerine imar planları yapılmış ve turizme ayrılmış yerlerdeki taşınmaz mallardan Hazineye ait olan yerlerle ormanlar ilgili kuruluşlarca Bakanlığa tahsis edilecek kamu kuruluşlarına ait olanlar ise talep tarihinden başlayarak en geç 2 ay içinde Hazine adına tapuya tescil edilerek Bakanlığa tahsis edilecektir ![]() Maddenin (A) Fıkrasının 3 ![]() ![]() Maddenin (C) fıkrasında bu taşınmaz malların yatırımcılara tahsisi kiralanması ve bunlar üzerinde irtifak hakkı tesisine ilişkin esaslar ile süreler bedeller hakların sona ermesi ve diğer şartların Bakanlık Maliye Bakanlığı ve Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından 2490 sayılı Artırma ve Eksiltme ve İhale Kanunu ile 6831 sayılı Orman Kanunu hükümlerine bağlı olmaksızın müştereken tespit edileceği kuralı yer almıştır ![]() Maddenin (D) fıkrasıyla da Turizm Bakanlığı madde kapsamındaki taşınmaz malları (C) fıkrası uyarınca belirlenmiş olan şartlarla Türk ve yabancı uyruklu gerçek ve tüzel kişilere kiralamaya tahsis etmeye irtifak hakkı tesisir ve yetkili kılınmıştır ![]() Maddenin (F) fıkrasıyla ise imar planları ile turizme ayrılan ancak turizm alan ve turizm merkebi dışında kalan yerlerde de bu madde hükümlerinin uygulanabilmesine olanak sağlanmıştır ![]() Bu açıklamalar ışığında madde genel olarak değerlendirildiğinde Hazine ve orman arazileri ile Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerler yanında özel kişilere ait taşınmazların da turizm yatırımcılarına kiralanması ve tahsisinin öngörüldüğü faunan için ise özel mülkiyete konu taşınmazların üçüncü kişilerin faaliyetleri için kamulaştırılmasının kabul edildiği bu kamulaştırma işlemlerine karşı yargı yolunun kapatıldığı taşınmazlar la ilgili tahsis kira ve benzeri işlemlerin 2490 ve 6831 sayılı Kanunlar dışında tutulduğu ve bu konuda herhangi bir kriter getirilmeden bu işlemlerle ilgili esasların idarenin takdirine bırakıldığı görülmektedir ![]() Davalı idare savunmasında mahallinde yapılan çalışmalar sırasında tahsis işlemleri sürdürülen imar parselinde özel mülkiyete konu arazilerin de bulunduğunun anlaşılması üzerine özel mülkiyete konu arazilerin kamulaştırılması yoluna gidildiği belirtildiğinden dava konusu kamulaştırma işleminin bir kısım kamu arazisinin de aynı maddeye dayanılarak tahsisiyle doğrudan ilgili olduğu anlaşılmaktadır ![]() ![]() ![]() Mahkememizin görüşüne göre idareyi sınırlandırılmamış yetkilerle donatarak mülkiyet hakkının özünü zedeleyici tasarruflar yapmasına olanak sağlayan ve kamulaştırma işlemine karşı idari yargıda dava açma yolunu kapatan bu düzenleme Anayasanın 2 10 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu nedenle konu önce Anayasanın anılan maddelerine aykırılık yönünden ele alınacak ardından davalı idare tarafından ileri sürülen ve Anayasanın geçici 15 ![]() ![]() 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın 2 ![]() ![]() ![]() Anayasa’nın 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu nedenle Turizmi Teşvik Kanunu'nun 8 ![]() ![]() ![]() 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 10 ![]() ![]() Hiçbir kişiye aileye zümreye veya sınıfa imtiyaz tanınamaz ![]() Devlet organları ve idare makamları bütün işlemlerinde kanun önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek zorundadırlar ![]() ![]() Turizmi Teşvik Kanunu'nun 3 ![]() ![]() Anayasa’nın mülkiyet hakkı başlıklı 35 ![]() ![]() Bu haklar ancak kamu yararı amacıyla kanunla sınırlanabilir ![]() Mülkiyet hakkının kullanılması toplum yararına aykırı olamaz ![]() ![]() Bir şey üzerinde dilediği biçimde kullanma ürünlerinden yararlanma tasarruf etme (başkasına devretme biçimi değiştirme) gibi yetkileri içeren mülkiyet hakkının toplum yararına aykırı olmayacak biçimde ve yasaların koyduğu sınırlamalara uyularak kullanılması Anayasa'nın 35 ![]() ![]() Bu hükme göre temel haklardan olan mülkiyet hakkının ancak kamu yararı amacıyla sınırlandırılması mümkündür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anayasa'nın 43 ![]() ![]() Deniz göl ve akarsu kıyılarıyla deniz ve göllerin kıyılarını çevreleyen sahil şeritlerinden yararlanmada öncelikle kamu yararı gözetilir ![]() Kıyılarla sahil şeritlerinin kullanılış amaçlarına göre derinliği ve kişilerin bu yerlerden yararlanma imkan ve şartları kanunla düzenlenir ![]() ![]() Turizmi Teşvik Kanunu'nun 8 ![]() ![]() Anayasa'nın 46 ![]() ![]() ![]() Bu nedenle özel mülkiyet hakkına bir sınırlama olan kamulaştırma işleminin kamu yararını gerçekleştirmek amacıyla yapılması gerekir ![]() ![]() ![]() Anayasa'nın 125 ![]() ![]() ![]() İdarenin yargısal yolla denetiminin en önemli yaygın ve etkili aracı iptal davasıdır ![]() ![]() ![]() İdarenin işlem ve-eklemlerinin kişisel değerlendirmelere bırakılmaması için bunların yargı yoluyla somut ve etkili bir denetime tabi tutulmaları zorunludur ![]() ![]() Turizmi Teşvik Kanunu'nun 8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anayasa'nın 169 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Devlet ormanlarının mülkiyeti devrolunamaz ![]() ![]() ![]() Ormanlara zarar verebilecek hiçbir faaliyet ve eyleme müsaade edilemez Ormanların tahrip edilmesine yol açan siyasi propaganda yapılamaz; münhasıran ![]() ![]() ![]() ![]() Turizmi Teşvik Kanunu'nun 8 ![]() ![]() ![]() Anayasa’nın Geçici 15 ![]() ![]() “Geçici Madde 15- 12 Eylül 1980 tarihinden ilk genel seçimler sonucu toplanacak Türkiye Büyük Millet Meclisinin Başkanlık Divanını oluşturuncaya kadar geçecek süre içinde yasama ve yürütme yetkilerini Türk milleti adına kullanan 2356 sayılı Kanunla kurulu Milli Güvenlik Konseyinin bu Konseyin yönetimi döneminde kurulmuş hükümetlerin 2485 sayılı Kurucu Meclis Hakkında Kanunla görev ifa eden Danışma Meclisinin her türlü karar ve tasarruflarından dolayı haklarında cezai mali veya hukuki sorumluluk iddiası ileri sürülemez ve bu maksatla herhangi bir yargı merciine başvurulamaz ![]() Bu karar ve tasarrufların idarece veya yetkili kılınmış organ merci ve görevlilerce uygulanmasından dolayı karar alanlar tasarrufta bulunanlar ve uygulayanlar hakkında da yukarıdaki fıkra hükümleri uygulanır ![]() Bu dönem içinde çıkarılan kanunlar kanun hükmünde kararnameler ile 2324 sayılı Anayasa Düzeni Hakkında Kanun uyarınca alınan karar ve tasarrufların Anayasaya aykırılığı iddia edilemez ![]() Söz konusu madde “geçici” bir maddedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anayasa koyucunun iradesi 12 Eylül 1980 tarihinden yapılacak ilk genel seçim sonucu toplanacak Türkiye Büyük Millet Meclisinin Başkanlık Divanı oluşuncaya kadar geçecek süre içinde çıkarılacak kanunların hiçbir zaman Anayasa'ya aykırılığının ileri sürülemeyeceği yolunda olsaydı bu dönemde çıkarılan kanunların Anayasa'ya aykırılığının ileri sürülemeyeceği şeklinde bir kural 90 veya 174 ![]() ![]() ![]() Bu dönemin hangi dönem olduğuna gelince; Geçici 15 ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı sonuca 2949 sayılı Anayasa Mahkemesi'nin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun'un 25 ![]() ![]() ![]() Görüldüğü üzere maddede; 12 Eylül 1980 tarihinden Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlık Divanı oluşturuluncaya kadar geçecek süre içinde Milli Güvenlik Konseyinin yönetim dönemi içinde çıkarılan kanunların Anayasa'ya aykırılığının iddia edilemeyeceğihükme bağlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anayasanın 2 ![]() ![]() ![]() Öte yandan Anayasa'nın Geçici 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anayasa'nın Geçici 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görülmekte olan davada kamulaştırma işleminin dayanağını oluşturan 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununda Anayasanın Geçici 15 ![]() ![]() ![]() ![]() Açıklanan nedenlerle ve bir davaya bakmakta olan mahkemenin uygulanacak bir kanun veya kanun hükmünde kararname hükümlerini Anayasa’ya aykırı görmesi durumunda gerekçeli kararı ile Anayasa Mahkemesi’ne başvurması gerektiğini öngören 2949 sayılı Kanun’un 28 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başkan Üye Üye İmza İmza İmza
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|