|  | İniş |  | 
|  09-14-2010 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   İnişiniş 1  inmek eylemi ya da biçimi: iniş, çıkıştan daha çabuk oldu  Otobüste inişler arka kapıdan yapılmalıdır  Çarşıya her inişimizde ona  da uğrarız  Ağaçtan inişini bir görmeliydin   —2  Bir yere doğru inme,  düzenli yükseklik kaybı: Mecburi iniş yapmak  Uçak inişe geçti   —3  Yukarıdan aşağıya doğru eğimi olan yer: inişin hemen başında  oturuyorlar  (Karşt  YOKUŞ  ) —4  iniş aşağı, bayır bir yerden aşağıya  doğru   || iniş çıkış, engebeli olan   || İniş yokuş, hem inişi, hem yokuşu bulunan  —Havc  Bir uçağın, bir uzay aracının yere konmak eylemi  (Bk  ansikl  böl  ) || Otomatik iniş  bir uçağın pilot katkısı olmadan inişi, || iniş takımı, bir uçağın inmesi ve kalkması için altına yerleştirilen düzenek   —Mad  oc  Maden ocağına inen kimseleri  sayma birimi, (iniş ve çıkışların sayısı, ocakta kaç kişi bulunduğunu  tam bilmek için çok duyarlı biçimde denetlenir  ) —Spor  izlenecek yönün,  bayraklı, değişik renkte sopalardan oluşan kapı"larla belirtildiği bir  pist üzerinde yapılan kayak sürat yarışı  (Uluslararası yarışmalarda  düzey farkı, yakaşık 3 km'lik bir pist İçin 800 ile 1 000 metre  arasındadır  ) —ANSİKL  Ask  havc  Askeri uçakların çağdaş teknolojiden  kaynaklanan bazı iniş sorunları vardır; ağırlık ve hız artışı daha uzun,  daha dayanıklı pistlerin yapımını, ayrıca özel fren malzemelerinin  kullanımını gerektirir  Bazı hava kuvvetleri sorunu, kısa ya da düşey  kalkış ve inişli uçaklarla çözmeye çalıştı  Bununla birlikte, kötü hava  koşullarında iniş İçin gereken yardımcı sistemlerle ilgili önemli sorun  henüz çözülemedi  Hava kuvvetlerinin birçoğunun 50'lerln başından bu  yana uyguladığı İLS (borda donanımı ve yerde bir istasyon gerektiren  instrument Lan-ding System [aletli iniş sistemi]) hâlâ kullanılır Buna  koşut olarak NATO'da hizmete giren PAR'nin (yerde üslenmiş Preclsi-on  Approach Radar [duyarlı yaklaşım radarı]) kimi sakıncaları yüzünden uzun  vadede değiştirilmesi gerekmektedir  Kim NATO ülkelerinde 1970'te  başlayan araştırmalar, XX  yy  'ın son on yılında sonuçlanacaktır; MLS  (Microwave Landing System [mikrodalgalı iniş sistemi]) denilen bu yeni  sistem bir yer istasyonuna ve borda donanımına dayanacaktır  Bir kaç  yıldır Sovyetler'in 70'lerln başında Amerikalıların ilgilenmediği lasere  dayalı yardımcı İniş sistemi üzerinde çalıştığı sanılmaktadır  —Havc  Bir uçak ya da helikopter yere göre hızını azaltmak için daima  rüzgâra karşı iniş yapar; uçak görece düşük bir hızla, flapları ve iniş  takımları açık halde, önceden belirlenen eğimde bir yörüngeyi izleyerek  yaklaşır ve motorları ralantiye almış durumda çok düşük bir yükseltide  pist başına ulaşır; ama motor gücü, rüzgâr hızının ani yükselişi halinde  pist dışına düşme tehlikesini önlemek İçin yeterli düzeyde tutulur; bu  andan başlayarak iniş, uçak yere teğetsel biçimde dokunacak ve hızın  düşey bileşeni olabildiğince, örneğin 1 m/sn'den düşük olacak biçimde  bir "palyeye geçiş" ile tamamlanır; hızın bu düşey bileşenini veren  kinetik enerjiyi tekerlek lastikleri ve özellikle iniş takımlarındaki  uzun esnemeli amortisörler sönümler; amortisörler düşey hızın 2,5 ile  3,6 m/sn arasında değişen maksimum değerlerine göre hesaplanmıştır  Tekerlekler yere dokunduğu anda pilot, frenleme araçlarını kullanır; bu  frenler arasında şunlar sayılabilir: tekerlek frenleri; aerodinamik  frenler (90° kırılabilen kanat ya da gövde panoları) pervane adımını ya  da türbojet-lerde İtme kuvvetini ters çevirme; kuyruk paraşütü (yüksek  hızlarda iniş yapan askeri uçaklarda ya da buzlu pistleri sık kullanan  bazı nakliye uçaklarında)  iniş hızı özellikle kanat yüküne ya da uçağın kütlesiyle kanat yüzeyi arasındaki orana ve kanattaki tutunma artırıcı düzeneklerin (hücum ve kaçış kenarı flapları) etkinliğine bağlıdır  Hafif ve kısa inişli  uçaklarda bu hız 20 ya da 25 m/sn'nin (72 ile 90 km/sa) altına inebilir;  en hızlı uçaklarda İse (savaş uçakları, sesüstü sivil uçaklar) 300  km/sa'e ulaşabilir  Bu yüzden hızlı uçaklar için betonlanmış uzun  pistler (3 km'den 4 km'ye kadar) ve çok iyi yetiştirilmiş pilotlar  gerekir; ayrıca uçaklar, pilotlara yardımcı olan otomatik pilotaj  aygıtlarıya donatılır  ilk iniş takımları, basit kızaklardan (planörlerde hâlâ kullanılır) ya da gövdeye amortisörlerle bağlı makaslara takılan parmaklı hafif tekerleklerden oluşuyordu  Çağdaş bir uçağın iniş takımlarının yapımında  çok ileri tekniklere ve ayırtedici mekanik özellikleri yüksek  malzemelere başvurulur, çünkü takımın iniş anındaki çarpmayı ve frenleme  enerjisini soğurması ve çok hafif olması (aracın toplam kütlesinin °/o 2  ile 3'ü) gerekir  Üstelik iniş takımını içeri çekme zorunluluğu  bunların yapımını büyük ölçüde güçleştirir  Bu yüzden iniş takımlarında  dayanımı çok yüksek çelikler ve hafif alaşımlar, çok İyi nitelikte  disklı frenler (bazen karbondan), inişte ani yuvarlanmaya dayanabilecek  özel lastikler kullanılır  Kısa İniş ve kalkıştı, düzensiz alanlara  inebilen kimi uçaklarda, düşük basınçla şişirilmiş, böylece düzensiz ya  da devingen yüzeyli zeminlerde yuvarlanmaya elverişli birçok lastik  taşıyan ve çok yüksek esneklik gösteren özel iniş takımları kullanılır  Günümüzde benimsenen düzen üçlü takım kullanmaya dayanır; bu düzende ana tekerlekler ağırlık merkezinin arkasında yer alır; burun tekerleği ya da teker¡ekleri yönlendirilebilir ve pistte yuvarlanma sırasında uçağın manevra yapmasını sağlar  Suya ya da karlı bir alana İniş yapacak  uçaklarda, çoğunlukla tekerleklerle birlikte, kayaklı ya da şamandıralı  iniş takımları bulunur (amfibi uçaklar)  Hava yas-tıklı iniş takımları  denenmiş, ama uygulama evresine ulaşmamıştır  Günümüzde otomatik iniş sistemlerine, görüş koşulları kötü havalimanlarında çalışan havayolu şirketleri çok sık başvurur  Bu alanda  öncü rolünü Caravelle oynadı  Ama günümüzde Concorde, Alrbus, Boeing  747 vb  gibi hemen hemen bütün uçaklar çok gelişmiş sistemlerle  donatılmıştır Bu sistemler radyoelektrik ya da aerodinamik  algılayıcıların sağladığı işaretleri kullanan hesaplayıcılara  (bilgisayarlar) dayanır; radyoelektrik işaretlerini, radyo-biykınlar,  yükseltiölçen radyosondalar, uzayda bir iniş ağı oluşturan İLS, yani  "instrument Landing System" yayınları sağlar  Yerdeki ve uçaktaki  yardımcı aygıtların niteliğine göre çeşitli otomatik iniş sistemleri  vardır  III  kategori denilen en gelişmiş sistemle, yatay ve düşey görüş  sıfır olsa bile iniş yapılabilir  
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |