Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > ForumSinsi Ansiklopedisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
horon

Horon

Eski 07-15-2009   #1
Şengül Şirin
Varsayılan

Horon







Horon

Horonun kökeni ve kelime anlamı


Türkler, tarihin akışı içinde Orta Asya'dan batı dünyasında doğru akarken, hiç kuşkusuz sosyal kültürel özelliklerini de birlikte götürmüşlerdir Yoğun göç dalgaları ve tutulan yeni ''yurtluklar-vatan''da karşılaşılan değişik ulus ve halklarla da etkileşimde bulunmuşlardır 1071 öncesi ve sonrasında Anadolu'ya akmaya başlayan Türk--Budun-Boy ve Oymakları çok kısa bir zaman diliminde Anadolu'yu Türkleştirip, İslamlaştırırlar Yalnız Türkler, Anadolu'nun ötesindeki Türk ellerinde İslamiyet'i her ne kadar


benimsememişlerse de eski ''Gök dinleri'' ya da ''şamanist'' inanımlarının kalıntılarını çağımıza dek yaşatabilmişlerdir Bugün Anadolu'nun kırsal ve dağlık kesimlerinde, Orta Asya'nın kültürel özelliklerini şamanist inanımlarını görmek mümkündür

Oğuz Türkleri 12 yy'dan itibaren sürekli ve yoğun bir şekilde Karadeniz yöresini yurt tutmaya başlarlar 200 yıl içerisinde bu olgu tamamlanır, tüm Karadeniz yörelerini fetheden ve Türkleştiren Oğuz Türklerinden olan ''ÇEPNİLER''ir Çepniler, bu yöreyi kıyı çizgisine paralel olarak doğu-batı yönünde fethederken Anadolu'nun iç kesimlerinden de diğer Türk boy ve oymakları Erzincan, Gümüşhane ve Harput dolaylarından sahile akmaya başlarlar 1461 yılı başlarında iç kesimlerden gelen 100000 Çepni

Türk'ün Giresun-Trabzon arasına yerleştirildiğini, yine Yavuz Sultan Selim'in Trabzon'da, Şehzadeliği sırasında İran'da Şah İsmail'in kılıcından kaçan Akkoyunlu Türkleri'ni de Rize-Trabzon arasındaki yörelere yerleştirildiğini tarihi kaynaklardan biliyoruz Yöreye yapılan bu tarihi göç Doğu Karadeniz'in kısa bir zaman içinde Türkleşmesini sağlar




Türkler Doğu Karadeniz bölgesine yerleştiklerinde yabancı olmadıkları bir doğa parçasıyla karşılaşırlar Yöre çok engebeli, sarp, dik ve dağlıktır Öte yandan bölgeyi kuzey yönünde baştan başa kuşatan, sürekli dalgalı ve hırçın bir deniz vardır Bu acımasız özellikleri içeren bir doğa üzerinde mücadele veren insanların tipik, yöreye özgü Folkloru ve Halk Oyunları da böylece oluşur


Romanya'da düğünlerde oynanan halk danslarına ''Gagauz Türkleri ''nce ''horon" denilmektedir Yine eski bir Bulgar ve Peçenek Türklerinde varolması dikkate şayandır Öte yandan Erzincan, Malatya, Siirt ve Afyon'da birer yerin adı ''Horon''dur



Yunan kelimesi ile büyük bir benzerlik gösteren horonun nereden geldiği hakkında bazı fikirler ortaya atılmıştır Bunlardan birisi Yunanlıların Karadeniz'in doğu sahillerine yerleşmiş olması, bir diğeri ise; horonun kemençe gibi Cenevizlilerden kalmasıdır Gerçekten Fransa'da ''Carole'' adı ile tanınmış bir oyun vardır ki bir halka oluşturularak oynanırdı ''Carole'' kelimesini Fransızca sözlükler bozuk Latince ''Carola'' olarak gösteriyorlardı Ancak, bu kelimenin diğer şekilleri olan ''Harol , Horol'' kelimeleri ve oyunun kalabalık oynanması dikkate alınırsa, Fransız oyunu ile Doğu Karadeniz oyunu (Horon) arasında şaşırtıcı bir benzerlik göstermektedir O halde Yunanca nedir?
-Hora, raks, dans Yunanca- Türkçe sözlükte;
1 Takım, grup
2 Bir kilisenin görevlilerinden oluşan kilise korosu
3 Kilise görevlilerinin kilisede durdukları yer
Şimdi karşılaştırmaya geçelim:




a kelimesinde ''topluluk'' esas olarak görülüyor Bu Karadeniz horonlarında da böyledir

b kelimesinin üçüncü maddesi ''kilise görevlilerinin kilisede durdukları yer'' dir Kelimenin bu anlamı ile Carole kelimesinin ikinci anlamı olan ''Halka şeklinde oynanan oyun'' arasında açıkça görülen bir ilişki vardır

Mimari ve kuyumculukta daire teşkil eden birçok şeye ve 18 yy'da kilisedeki koro dairesine Carole deniyordu
Yukarıdaki karşılaştırmalar gösterir ki, Horon, Carole vekelimeleri arasında bir anlam birliği oluşturur
Şimdi de bunlarla ilişkili olan diğer bir kelime üstünde duralım
Xor (hor) veya Kör -Destan söylenirken nakarat
xoroy (horoy)-Sırayla durmak (Pekarski-Yakut sözlüğü)
Esas vasıfları ''topluluk'' olan bu Yakutça kelimeler ile Karadeniz horonu, Fransız


''carole''sı ve Yunanca arasındaki anlam birliğini tespit ettikten sonra yukarıdaki araştırmalarımızı şöylece özetleyebiliriz:

Horon, Carole, ,Hor, Kör, Horoy kelimeleri birbirlerinden ayrı olmayıp, aynı Hor kökünün muhtelif şekilleridir


Bu açıklamalarla yöredeki ''horom'' ve ''horon'' kelimelerinin kullanımı arasında benzerlik olduğu görülmektedir Horom; mısır saplarının ve çayır (ot) 'ların 10-15 kucak bir araya getirilerek dikey durumda yığılıp, tarlada bulunan ''KABAK DEVEKLERİ'' ile üst kısımdan bağlanmasıdır Başka bir deyişle daire (halka) şeklinde sıkıca bağlamaktır
Yöre oyunlarını oynarken bir arada toplanarak sıkıca elele tutup daire halinde horon kurmalarındaki şekil ve benzerlik Horon ile Horom sözcüğünün gerek mana gerekse kelime yapısı bakımından birbirini tamamlamaktadır Horona başlarken ''Hayde bir horom kuralım'' sözü, bir araya toplanıp, sıkıca birbirimize bağlanalım demekten başka bir şey değildir





Horonların Oynandığı Yerler Ve Etkilendiği Unsurlar

Horonlar neşeli zamanlarda; Bayram, düğün, dernek, askere uğurlama ve arkadaşlar arasında düzenlenen eğlencelerde oynanır


Yürekleri dolduran coşkular, sevinçler buralarda horona dönüşür Nerede bir durak, bir oturak yeri varsa orası ''HORONDÜZÜ'' dür üstünde horon oynanmayan tek bir düzlük yoktur Karadeniz'de

Horon Karadenizin soluk alışı, yürek atışı, dalgalanışıdır

Horon doğa ile insanın elele, kol kola şahlanışıdır


İneğiyle, çadırıyla, çoluğu-çocuğuyla, silahıyla, giysisiyle dağlara çıkması, yol boyunca yol havalarının kemençe ve davul-zurna eşliğinde çalınıp söylenmesi, horon oynaya oynaya yolların bitirilmesi ve yayla düzüne silah atarak, nara atarak ve tabi ki horon oynayarak (sallama ritminde) kollar halinde girmeleri, halka içinde saatlerce horon oynamaları bahara olan özlemin coşkuya dönüşmesi, dile gelmesidir


Karadeniz'e özgü horonun yapısında tarım kültürünün varlığı apaçık ortadadır Horonda görülen öne eğilmeler ve kolların öne uzatılıp sallandırılması; tarlada kazma ile çapa yapılması gibidir Horoncuların el tutması ve hamle yapmaları ile belcilerin ''VOL ATMA'' hamleleri aynıdır


Karadeniz'de yalnız başına iş yapmak çok zor olduğundan horon; Karadenizlinin her işte elele verilmesini, birlikte çalışmaya duyduğu ihtiyacı anlatmasıdır

Doğa yapısının sert ve dağlık oluşu, denizinin ve havasının kararsızlığı horon oyunlarında göze çarpar


''Mısır Gumulları hep, beraber bağlanır;
İşte, horoncular da, öyle halkalanırlar

Dizili horon ise, bel bellmek gibidir;
Tavaya birer birer, hamsi dizilmesidir

Omuz titretmeleri, hamsi can çekişmesi;
Çıkarılan o sesler, rüzgarın ıslık sesi

Hele o silkenmeler, ağaçlarda fırtına;
O çabukluk benziyor, martı kanatlarına

Dalgalar gider-gelir, bir kararda durmazya;
Horoncular da öyle, uyar davul zurnaya

Kemençe; horonun sevgi küpü, kaşığıdır;
Neş'eli zannederler, en garip aşığıdır

Horon; yağmur duası, horon, çareye koşmak;
Zafer için zıplamak,, yahut suyu okşamak

Horon; tetikte dumrak, kayık küreği çekmek;
Horonda alın teri, horonda emek çekmek

Horon bayram yapmaktır, halk murada erince;
Canlanmayan var mıdır, oynayanı görünce

Bu sevinç gösterisi, hem bolluk, hem bereket,
Dağ-bayır, iniş-çıkış, elbet lazım hareket
Horon deyince akla Akçaabat geliyor,
Bunu hem Türkiye ve hem de Dünya biliyor
Karadeniz horonu, horonların beyidir,
Karadenizli korkmaz, eğlenceden bellidir
Fişek, saat ve çizme seferberlik işidir,
Kalleşlik edenleri hesaba çekişidir
Horon, bir oyun değil, bir folklor kanunudur,
Oyna horoncu oyna,i horon, milli konudur ''

Horonlar Üç Bölümden Oluşur






1 DÜZ HORON BÖLÜMÜ: Horon oynanmaya başlarken ağır tempoda oynanır Bundan ötürü oyunun bu bölümüne ''ağır horon bölümü'' de denir Oyun halkası saat ibresinin tersi yönünde döner Söylenen türkülere ellerle tempo tutulur Müzik ne kadar yüksek tempolu çalınırsa, oyuncular da o kadar kıvrak ve hareketli olurlar Ritim arttıkça vücut dikleşir, kollar yukarıya kalkar Gelen komutla ''yenlik yenlik'' ''alaşağı'' ya da ''ufak ufak'' diğer oyuncular da uyarılarak doğrudan sert bölüme geçildiği gibi yenlike bölüme de geçilir


2 YENLİK BÖLÜMÜ: Kollar aşağıya iner, dizler kırık ve bel kısmı dizlerin açısında öne doğru eğiktir Kol çıkarmalar ve omuz sallamalar bu bölümde ön plandadır Adımlar geriye, yana ve öne basarak belli alan içinde gezinilir Vücudun yapmış olduğu çalımlar yumuşak ve hafiftir Oyunun ritmi düz horon bölümüne oranla biraz daha hızlıdır Komutçudan gelen ''alaşağa'', ''aloğlum'', ''kimola'', ''taktum'', ''yıkoğlum'' veya ''ıslık'' şeklinde gelen komutla sert bölüme geçilir


3 SERT BÖLÜMÜ: Diğer bölümlere nazaran hareketler daha sert ve canlıdır Omuz sallamalar daha seri, ayaklar yere daha sert basar Oyunun en gösterişli, temposunun oldukça yüksek olduğu ve oyuncuların tüm yeteneklerini ortaya koyduğu bir bölümdür Oyuna devam edilecekse tekrar düz horon bölümüne geçilir

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla

Cevap : Horon

Eski 08-27-2009   #2
KRDNZ
Varsayılan

Cevap : Horon




Hehe bizim kızlar yahu bunlar burda işleri ne:)))) Ben 6 veya 7 sınıfta falan olmalıyım bu resim çekildiği tarihte:D Çekildiği yer Rize'nin Ayder yaylası diye tanıtım da yapalım bari:)

__________________

Garbın âfâkını sarmışsa çelik zırhlı duvar
Benim iman dolu göğsüm gibi serhaddim var
Ulusun, korkma! Nasıl böyle bir imânı boğar,
'Medeniyyet!' dediğin tek dişi kalmış canavar?




Ey ŞaiR! Bana Yağmurdan bahsetme, yağdır
Alıntı Yaparak Cevapla

Cevap : Horon

Eski 08-28-2009   #3
Gözyaşı
Varsayılan

Cevap : Horon



İzlemeyi severim o kadar hareketlik nerden geliyor bu insanlara
__________________
Alıntı Yaparak Cevapla

Cevap : Horon

Eski 08-28-2009   #4
[KAPLAN]
Varsayılan

Cevap : Horon



En azından telif hakları konusunda sıkıntı çekmeyeceğiz Sevgili KRDNZ :)
Alıntı Yaparak Cevapla

Cevap : Horon

Eski 09-09-2010   #5
Şengül Şirin
Varsayılan

Cevap : Horon






HORON ya da HORAN a (yun kho-ras'tan) Folk

1 Karadeniz bölgesinde, özellikle D Karadeniz'in kıyı kesimlerinde toplu olarak ve daha çok bağlı diziyle oynanan disiplinli halk oyunlarının genel adı (Horan, horum, horom, horun, foron vb biçimlerde de söylenir [Bk ansikl böl])

—2 Horon faslı, horon türü çeşitli halk oyunlarının belli bir sıra izleyerek oynan-masıyla oluşan kalıplaşmış dizi

|| Açık horon, oyuncuların aralarında mesafe bırakarak oluşturdukları bağlı diziyle oynadıkları horon oyunlarının genel adı


|| Ağır horon, yavaş tempolu horonların genel adı (Of, Tonya, Vakfıkebir, Akçaabat ve Maçka yörelerinde yaygın bir horon türüdür)

|| Alaca horon, kadın erkek birlikte oynanan horon oyunlarının genel adı (Genellikle ağır horon türü oyunlar kadın erkek birlikte oynanır)

|| Atlama horonu, horonların en hızlı oynanan ikinci bölümü

— Oyun sırasında sık sık atlama ve sıçrama figürlerinin yer aldığı horonların genel adı

|| Bıçak horonu, iki erkek oyuncu tarafından elde bıçakia oynanan horon, (iki kişi tarafından karşılama biçiminde oynanır ve savaşımı simgeler Atılma, korunma, korkutma ve dalaşma bölümlerinden oluşur Bıçağın havaya atılıp tutulması ve dalaşma bölümü ustalık isteyen tehlikeli bir oyundur)

|| Deli horon, yalnız erkeklerin oynayabildiği çok hareketli ve güç isteyen horonların genel adı (Yörelere göre değişik ritimlerde oynanır En ayırıcı özelliğini sık yinelenen ayakları yere vurma figürü oluşturur Çalgı eşliği olmadan oynandığı da olur)

|| Düz horon, yalın ve fazla hareketli olmayan figürlerle oynanan horonların genel adı (Adi horon da denir) [Oynanışı kolay olduğundan çok yaygındır ve çeşitli oynanış biçimleri vardır Yalnız erkekler ya da yalnız kadınlar tarafından genellikle 6-8 kişilik gruplar halinde oynanır]

|| Karma horon, ikinci bölümü sözsüz olarak, yalnızca ezgi eşliğinde oynanan sözlü horonların genel adı

|| Kapalı horon, oyuncuların arada mesafe bırakmadan sık bir bağlı dizi oluşturarak oynadıkları horonların genel adı

|| Kılıç horonu, iki erkek tarafından elde kılıç ya da kılıç gibi kullanılan bıçaklarla oynanan horon (Bıçak horonuna benzerse de ayrıldıkları nokta, kılıç horonunda silahın kılıç biçiminde kullanılmasıdır)

|| Kız horonu, daha çok kadınlar tarafından oynanan yumuşak ve yalın figürlü horonların genel adı (Çoğunluğu düz horon türündedir Alaca diziler oluşturularak oynandığı ya da yalnız erkeklerin oynadığı yöreler de vardır)

|| Rahat horon, çömelme hareketi olmadan düz yürüme figürleriyle ve genellikle kadın erkek birlikte oynanan horonların genel adı

|| Sallama horonu, düzenli bir şekilde hep aynı doğrultuda ilerleyerek ve bedenin alt bölümünü iki yana sallayarak oynanan horonların genel adı (Yalnızca sallama da denir)

|| Sözlü horon, sözlü ezgiler eşliğinde oynanan horon oyunları (Kız horonları genellikle sözlü horonlardır, Güftesi oyuna uygun olarak yazılır ve bestelenir)

|| Sözsüz horon, sözsüz ezgiler eşliğinde oynanan horonların genel adı


—ANSİKL Horonun, özelliğini oluşturan tüm vücudu titretme, silkinme, giderek hızlanıp durulma figürleri nedeniyle denizi ya da denizden tutulmuş balığın çırpınışlarını simgelediği öne sürülür Yöre halkının yaşamında önemli bir yeri olan denizin ve balığın oyunun oluşumunda etkili olduğu, birçok araştırmacı tarafından kabul edilen bir görüştür
Genellikle en az iki, en çok sekiz kişiyle oynanır, iki kişiyle oynanan horonlar, daha çok özel beceri gerektiren oyunlardır (bıçak horonu, kılıç horonu vb) Günümüzde sekizden çok kişiyle oynandığı da görülmektedir Yalnız erkekler tarafından oynanan horonlar (deli horon vb) olduğu gibi yalnız kadınlar tarafından (kız horonu) ya da kadın erkek birlikte oynanan horonlar da vardır

Horon oyunları çoğunlukla yedi tanımlıdır Bu tartıma (zamana) göre bölünmüş çeşitli tadımlarda horon oyunları da vardır Yedili tartım yanında beşli, ikili, dörtlü zamanlarda, aksak ve düz tartımda oyunlar da görülür

Kadınlar arasında oynanan horonların çoğunluğu nanay * türündedir Yani sözlü ezgiler eşliğinde oynanır Horonun kendine özgü uyarı sözcükleri vardır Oyun sırasında horonbaşı, öteki oyuncuları genellikle bu sözcüklerle yönetir "Ha uşak ha, taktum, üç yap, yaylan, ule ule hop hop hop" vb türden sözler oyunun yönetimine katkıda bulunduğu gibi horona da ayrı bir özellik ve canlılık katar Horon sıra biçiminde oynandığı gibi halka biçiminde de oynanabilir Ya da bazı horonlarda sıra dizilişiyie oynanan bölümlerin arasında halka dizilişine geçilir Horonların belli bir sırası vardır Oynanırken, özellikle gelenekselliğini koruyan yörelerde horon faslı denilen dizilişe uyulur Horonlara Rize, Trabzon, Maçka, Tonya, Vakfıkebir ve çevresinde kemençe eşlik eder iç kesimlerde davul zurna ya da bağlama eşliğinde de horon oynandığı görülmektedir Yalnız buralarda kullanılan davulların boyutları küçüktür Kadınlar kendi aralarında tef, fincan, güğüm dibi ya da darbuka çalarak da horon oynarlar

Artvin, Hemşin, Gümüşhane ve çevresinde ise horonlara tulum eşlik eder Kemençe eşliğinde oynanan horonlarda ritim çalgısı kullanılmaz Ayaklar yere vurularak ritim sağlanır Horonlarda titreme, ani diz kırma, sağa sola açılma, omuzların titretilmesi, öne eğilme, elleri aşağı indirme, yukarı kaldırma, tepinme, çömelerek ayak fırlatma ve yürüme, ayakların yeri dövmesi başlıca devinimlerdir Bunların hızlı gerçekleştirilebilmesi için kural olarak omuzdan kavranan diziler kurulmaz, oyuncular birbirlerinin ellerinden ya da parmaklarından tutarlar

Horon giyimi yörelere göre farklılıklar göstermekle birlikte genellikle erkekler başlarına uzun uçları dolanarak biçimlendirilmiş ve düğümlenmiş kara başlık, üzerlerine ak ya da kara mintan, sol omuzdan ilikli kara yelek, paçaları dar ağı körüklü pantolon (zıpka), kuşak, üzerine enli kayış ve ayaklarına çapula* ya da salenk* denen ayakkabı giyerler Giysi üstüne gümüş zincirle içinde muska bulunan pazu-bent ya da hamaylılar takılır Horon oyunundaki erkek giysilerinin XVI ve XVII yy korsan ve eşkıya giysisiyle benzerlik gösterdiğini öne sürenler vardır

Kadınlar ise içlik, koyu renk gömlek, salta ve üstüne üç etek biçiminde fistan giyer, önlerine çubuklu peştemaldan önlük bağlarlar Bele kuşak ya da şal sarılır, baş ipekli başörtüsüyle, yazma vb örtülerle örtülür Ayakkabılar erkeklerlnkl gibidir Yemeni giyildiği de olur

Horon oyunlarında birinci bölüm genellikle daha ağır devinimlidir Atlama ya da atlama horonu denen ikinci bölümse çok hareketli figürlerden oluşur ve üçüncü bölümde tempo giderek düşer ve figürler ağırlaşarak sona erer

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.