|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
culture, eğlence, entertainment, geleneksel, konya, konyanın, kültürü, traditional |
![]() |
Konya'nın Geleneksel Eğlence Kültürü - Traditional Entertainment Culture in Konya |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Konya'nın Geleneksel Eğlence Kültürü - Traditional Entertainment Culture in KonyaKonya'nın Geleneksel Eğlence Kültürü - Traditional Entertainment Culture in Konya Kuruluşu tarih öncesi çağlara dayanan Konya'nın yaşayan kültürü şüphesiz geçmişin izlerini taşımaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() With a beginning which is reaching back to prehistory, Konyas living culture carries doubtless the marks of it's past cultures ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuruluşu tarih öncesi çağlara dayanan Konya'nın yaşayan kültürü şüphesiz geçmişte yaşadığı kültürün izlerini taşımaktadır ![]() ![]() ![]() Birbirine zıt temel İslâmî akımların çarpıştığı, şeriatçı akımlarla, neredeyse din dışı tasavvufî akımların yüzyıllarca bir arada yaşadığı Konya, öteden beri uç kültürel yaklaşımların kenti olmuştur ![]() Bu kültürel yapının çok sayıda yan unsuru olmakla beraber, en başta Orta Asya'dan gelen Türk kültürü ile yerli Hıristiyan kültürünün ve Selçuklu döneminde İran ağırlıklı olarak gelişen kültürün ürünü olduğu söylenebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı dönemine gelindiğinde, Mevlevîlik ve Mevlevîhane, diğer tarikatlara önemli oranda üstünlük sağlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cumhuriyet dönemi Konya'sı ise, uzun yıllar savaşın, yoksulluğun ve disiplinsizliğin getirdiği başıboşluğun hüküm sürdüğü bir kültürü geliştirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Konya'nın bugün yaşayan kültürünün iki temel ayırt edici özelliği bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konya'nın geleneksel eğlence kültürü anlatılırken söz konusu kültüre ait örnekler bir çok şekilde sınıflandırılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaynak Vedat ÇAKIR
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Konya'nın Geleneksel Eğlence Kültürü - Traditional Entertainment Culture in Konya |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Konya'nın Geleneksel Eğlence Kültürü - Traditional Entertainment Culture in KonyaMÜZİKLİ EĞLENCELER Konya, başta Mevlâna ve Mevlevîlikten kaynaklanan bir müzik kültürüne sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konya'nın halk müziği, son derece zengin ve kendine özgüdür ![]() ![]() ![]() ![]() Ahmet Hamdi Tanpınar, klasikleşen eseri "Beş Şehir" de Konya'yı anlatırken; Konya hapishanesinin kadınlar kısmında bulunan, yüzünü görmediği bir kadının türkülerinden söz eder ![]() ![]() ![]() ![]() "Bu türkünün havası ve ritmi kadar ten hazlarını zalimce tefsir eden başka eserimizi tanımadım ![]() ![]() Bu türküler içinde en çok bilinen ve çalınıp söyleneni Konya'lı türküsüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçekten de Konyalı türküsünün hemen her dörtlüğünde müstehcen ifadeler yer almaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Yine, "Develi" adındaki oturak kadını için de çeşitli türküler yakılmıştır ![]() ![]() ![]() "Çek deveci develerin yokuşa Bal memeler birbirine tokuşa Ben yandım aman Develi *** Al yanaklım kiraz dudaklım öpmeye nazik Sıkmış kolların altın bilezik Ben yandım aman Develi *** Develi kız kapılara yan gelir Hovardası Konyalı'ya şan verir Ben yandım aman Develi" "Saffet Efendi" adlı çok farklı varyantları bulunan bir başka meşhur Konya türküsünde de yine cinsel çağrışımlar yapan şu mısralar kullanılmaktadır: "Toprak tencerede bakla pişer mi/Kızoğlan kızın karnı da şişer mi?" ![]() Görüldüğü gibi, Konya müziğinin önemli bir bölümü dinî musiki olarak şekillenmiş olsa da, özellikle halk müziği, ağırlıklı olarak eğlenceye yöneliktir ![]() ![]() ![]() ![]() Cumhuriyet'in ilk yıllarını anlatan Mahmut Sural'a göre, zamanın uleması, eğlencenin aşırısını hep yasaklamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aslında, dinî musiki icra eden müzisyenlerin de eğlence kültürüne çok yabancı olmadığı bilinmektedir ![]() (Odabaşı, 2000a: 124-125) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Konya'nın Geleneksel Eğlence Kültürü - Traditional Entertainment Culture in Konya |
![]() |
![]() |
#3 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Konya'nın Geleneksel Eğlence Kültürü - Traditional Entertainment Culture in KonyaOturak Âlemleri Konya eğlence kültürünün en temel ayırt edici özelliklerinden biri oturak âlemleridir ![]() ![]() ![]() Üzerine çok şey söylenen oturak âlemleri, kimilerine göre, kendine has kuralları olan ve ahlâkî sınırlar içinde yapılan bir eğlence olarak başlamış, sonradan yozlaşmıştır ![]() ![]() ![]() Oturak âlemlerinin Cumhuriyet'in ilk yıllarından itibaren yozlaştığı ileri sürülmektedir (Odabaşı, 2000a: 95; Sural, 1975: 3) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hovardalar, varlıklı kişilerdi ![]() ![]() ![]() ![]() Uzun süren savaşların psikolojik etkisi, merkezî otoritenin zayıflaması, kolluk kuvvetlerinin yeterince müdahale edememesi gibi nedenlerle 1900'lü yıllarda o ağırbaşlı, nezih oturakların yerini oturak âlemleri almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konya oturaklarının özünü kaybederek yozlaşması ve genel ahlâk ve asayişi bozucu bir niteliğe bürünmesi neticesinde 1900'lü yıllarda Ferit Paşa döneminde yasaklanmıştır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Konya'nın Geleneksel Eğlence Kültürü - Traditional Entertainment Culture in Konya |
![]() |
![]() |
#4 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Konya'nın Geleneksel Eğlence Kültürü - Traditional Entertainment Culture in KonyaKızlı Kahveler Cumhuriyet'in ilk dönemlerinde Konya'nın eğlence yerlerinden biri de kızlı kahvelerdi ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kahveler, bar ve pavyonların açıldığı zamana kadar işletildi ![]() ![]() ![]() Baranalar Eskiden gençlerin sıra ile bir evde oturarak akşamları eğlenmeleri baranayı teşkil ederdi ![]() ![]() ![]() ![]() Baranalarda türkü gündüz değil gece icra edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Muhabbet edilecek ortam önceden erkek konukların gelebileceği şekilde hazırlanır (Sakman, 2001: 79) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oturak kelimesinin mümkün olduğunca telaffuz edilmediği barana toplantılarında eski Konya oturaklarının türkü repertuarı muhafaza edilmeye çalışılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Konya'nın Geleneksel Eğlence Kültürü - Traditional Entertainment Culture in Konya |
![]() |
![]() |
#5 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Konya'nın Geleneksel Eğlence Kültürü - Traditional Entertainment Culture in KonyaOYUNLAR Zengin bir kültürel geçmişe sahip olan Konya, elbette çok zengin bir oyun kültürüne de sahiptir ![]() ![]() ![]() Çünkü, oyun araçları oyuncular tarafından üretilmektedir (Arabacı, 2003: 14) ![]() ![]() ![]() "İyne batdı, Ciyerimi yakdı, Tombil guş, Arabayı goş, Çıngıldaklı mıngıldaklı goş ![]() Ene mene dostum, Ben sana küsdüm, Armudu kesdim, Tavana asdım, Tap dedi düşdü, Gargalar uçdu, Annem yoğurt getirdi, Kedi burnunu batırdı, O kediyi napmalı? Minareden atmalı, Minarede bir guş var, Ganadında gümüş var, Enişdemin cibinde Türlü türlü yimiş var ![]() Bu gün bir kısmı yaşamayan, önemli ölçüde unutulmaya yüz tutmuş oyunları; küçüklere ya da büyüklere ait olanlar, açık alanlarda veya kapalı alanlarda oynananlar, bireysel ya da toplu olarak oynananlar, kadınlara veya erkeklere has olanlar, mevsimine göre; yazın ya da kışın oynananlar vs ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Konya'nın Geleneksel Eğlence Kültürü - Traditional Entertainment Culture in Konya |
![]() |
![]() |
#6 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Konya'nın Geleneksel Eğlence Kültürü - Traditional Entertainment Culture in KonyaYüzük Oyunu Televizyonsuz, videosuz, hatta radyo ve gramofonsuz yılların en revaçta gece eğlencesi şüphesiz yüzük oyunu idi ![]() ![]() ![]() ![]() Yüzük oyunu duruma göre 6, 9 ya da 12 fincan ile oynanır ![]() ![]() ![]() ![]() "Ya şunda, ya şunda, Keçe külah başında ![]() "Eteğine meteğine, Kulpuna köşesine, Evliyalar paşasına, Şunda var, şunda yok" Saklanan yüzüğü bulan ekip oyuna başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Tuttum, tuttum ![]() ![]() ![]() Bunun üzerine arkadaşları ile aralarında şöyle bir konuşma geçer: "Ne tuttun?" "Şu iti ![]() ![]() ![]() ![]() "Koyver gitsin şu b ![]() ![]() Bunun üzerine bileğinden yakalanan oyuncu serbest bırakılır, arayan taraf sayı kazanır ve yüzük yeniden saklanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüzük tepsisi bu minval üzere defalarca gider gelir, karşı taraf yüzüğü bir türlü bulamazsa, yüzüğü saklayanlar şu mâniyi söylerler: "Ocak başının minderi, Öldük dönderi, dönderi, Oyuncuların pis mundarı, Bilir oynar bilmez oynar Akşamdan beri ![]() Dağdan keserler ardıcı, Sallanır gelir bir ucu, Vay zavallı itin gavalı, Oynama bari ![]() Bu mânilere iyice sinirlenen karşı ekibin oyuncuları, yüzüğü buldukları zaman cevap olarak şu mâniyi söylerler: "Tavuklara serptim darı, Başaklar oldu sarı, Biz yüzüğe kavuştuk, Çatlasın yüzükbaşı ![]() Oyun bu şekilde devam ederken ekiplerden dokuz sayıya ulaşan karşı tarafa "tort" cezası verir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Biz de denk olduk size, Sizde döndünüz bize, Vay vay zavallı, İtin gavalı, Bilir oynar, bilmez oynar, Akşamdan beri ![]() ![]() ![]() Bu maniler söylenirken, muhtarın alnına fincanın altındaki is ile mühür vuran oyuncu, bu mührü dili ile yalayarak siler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Yüzüğü buldu eşimiz, Hayra döndü işimiz, Şu muydu yüzükçübaşınız? Vay vay zavallı, İtin gavalı, Oynama bari, Akşamdan beri ![]() ![]() ![]() Destegülde sayısı geride olan ekip, birinci hakkında yüzüğü bulamazsa, ikinci hakkını kullanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yattı-Kalktı Oyunu - Vız Vız Oyunu |
![]() |
![]() |
#7 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Yattı-Kalktı Oyunu - Vız Vız OyunuYattı-Kalktı Oyunu Yattı-kalktı oyunu, uzun kış gecelerinde gençler arasında, özellikle de "çetnevir" olarak bilinen düğün eğlencelerinde oynanan, erkeklere mahsus, evlerde ya da köy odalarında oynanan oyunlardandır ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde diğer pek çok oyun gibi artık oynanmayan bu oyun, Akşehir'de yaren toplantılarında hâla oynanmaktadır (Cenikoğlu, 1998: 100) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oyunu yöneten delikanlıbaşı, isim verdiği cezalı yarenlerden birisinin sırtına topuz ile vurarak: Örneğin, "kabak yattı-kalktı!" der ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yattı-kalktı oyununun bir benzeri de şu şekilde oynanır: Oyuncular yine iki eşit gruba bölünür, bir tarafa "ibibik" diğer tarafa "guguguk" adı verilir ![]() ![]() ![]() Konya'nın farklı yörelerinde yüzük oyununun oynanışı ile ilgili olarak bkz ![]() ![]() Vız Vız Oyunu Vız vız oyunu da tıpkı "yüzük oyunu" ve "yattı - kalktı" oyununda olduğu gibi, uzun kış gecelerinde gençler arasında ve çetnevirlerde oynanan, erkeklere mahsus, evlerde ya da köy odalarında oynanan oyunlardandır ![]() Oyun ayakta durarak oynanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1998: 101) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dilsiz Oyunu - Düdük Oyunu- Deve Oyunu |
![]() |
![]() |
#8 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Dilsiz Oyunu - Düdük Oyunu- Deve OyunuDilsiz Oyunu Gençler arasında oynanan ve erkeklere mahsus olan bu ilginç ve eğlenceli oyun, dış mekânlarda oynanır ![]() ![]() ![]() ![]() Tek sıra hâlinde liderin ardı sıra dizilmiş olan oyuncular artık lider ne yaparsa aynısını yapmak zorundadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düdük Oyunu Düdük oyunu genellikle düğün eğlencelerinde oynanan oyunlardandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düdüğü ebenin ardından birisi üfler ve ebe doğrulmadan oyunu bilmeyen gencin eline tutuşturuverir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Deve Oyunu Günümüzde artık oynanmayan deve oyunu genellikle düğünlerde gençler tarafından oynanırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gıncırak veya Cıngırak Oyunu - Harmanbiş Oyunu - Depiş Depiş Oyunu - Yerim Kurtlandı |
![]() |
![]() |
#9 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Gıncırak veya Cıngırak Oyunu - Harmanbiş Oyunu - Depiş Depiş Oyunu - Yerim KurtlandıGıncırak veya Cıngırak Oyunu Gıncırağa genellikle uzun süren dinî bayramlarda binilirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yalnız tahterevalliden farkı, uçlara binenlerin dört metre çapında bir daire oluşturacak şekilde ine-kalka dönmeleridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Harmanbiş Oyunu Harmanbiş oyunu toprak ve su ile oynanır ![]() ![]() ![]() ![]() "Harman biş, Gurban biş, Keloğlanın başı biş ![]() Kümbetin üzeri su ile sulandırılırken bir yandan da avuç içi ile toprak sıkıştırılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Depiş Depiş Oyunu Ev ortamında geceleri oynanan bu oyunda yedi, sekiz ya da daha fazla kız veya erkek çocuk yüzlerini birbirine dönerek, daire şeklinde ve ayaklarını ortaya uzatmış bir şekilde otururlar ![]() "Edin nene, Bedin nene, Suya düşmüş, Gadın nene, Al çıh, Bal çıh, Aradan, Önçül, Sen çıh ![]() Tekerlemeyi söyleyen oyuncu bu "sen çıh" sözü söylerken eli hangi oyuncunun ayağına değerse, o oyuncu bacağını bükerek ayağını altına alır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yerim Kurtlandı Oyunu Erkek ve kız çocukların birlikte oynadıkları bu oyunda çocuklar halka şeklinde çömelerek otururken ebe ayakta şu tekerlemeyi söyler: "Ğulü ğulü gubbe, Eğsesi zuppa (züppe), Gel bizim dama, Çulları yama, Ahçı başı, Yağçı başı, Gel bizim dama, Gaygana bişir, Ben yiyim ![]() Ebe bu tekerlemeyi söylerken yerde çömelmiş vaziyette oturan çocukların başlarına dokunarak dolaşır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Belirli gün ve zamanlarda yapılan eğlenceler |
![]() |
![]() |
#10 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Belirli gün ve zamanlarda yapılan eğlencelerBELİRLİ GÜN VE ZAMANLARDA YAPILAN EĞLENCELER Belirli gün ve zamanlarda yapılan eğlenceler başlığı altında, çalışmanın önceki bölümlerinde anlatılan heterojen kültürel yapının bir başka boyutu ele alınmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hıdrellez Konya'nın değişik yörelerinde "Hıdrillez" veya "Hıdırillez" şeklinde telaffuz edilen Hıdrellezin nasıl ve ne zaman doğduğu ile ilgili kesin bir bilgi yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() Şüphesiz bu gelenek, İslâmiyet öncesi Paganizm döneminde görülen, tabiattaki çeşitli evrelerin toplum yaşamı üzerine bıraktığı etkilerin yanı sıra, çok tanrılı dinlerin bazı inanç ve geleneklerinin bir yansımasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Hızır ve İlyas hakkında hayli zengin ve renkli İslâmî kaynak mevcut olmasına rağmen, Hıdrellez günü kutlamaları ve merasimleri ile ilgili hiçbir şey yoktur ![]() ![]() Konya'da Hıdrellez etrafında teşekkül eden inanç ve gelenekler, bazı küçük farklılıklarla beraber Anadolu'nun diğer yörelerindeki inanç ve geleneklerle benzeşmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hıdrellez kutlamaları, Hızır ve İlyas peygamberlerin halk inançlarındaki işlevlerini yansıtmaktadır ![]() ![]() ![]() Eski Konya'da Hıdrellez günü piknik ve eğlence için fayton, landon veya arabaya binilerek ya da yaya olarak şehir merkezinden uzak olan Meram'a gidilirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Sekelim gızlar sekelim, Arpa buğday ekelim, Arpayı nerden alalım? Garıncadan alalım, Garıncada yoğumuş, Demircide çoğumuş, Demircinin atları, Kişir kişir kişneyo, Neyin için kişneyo? Arpanın için kişneyo ![]() Sekelim gızlar sekelim, Arpa buğday ekelim, Hay hay demeye geldim, Gız seni görmeye geldim, Gız seni nerden alayım, Ali beyden alayım, Ali bey hasta, Çorbası tasta, Püskülü mavi, İnadına gavi, Sekelim gızlar sekelim, Arpa buğday ekelim ![]() Bundan başka, ip sekme ya da sek sek oyunu da hanımların oynadıkları oyunlardır ![]() Sultan Navrız Farsça "yeni gün" anlamına gelen Nevruz, Orta Asya'da yaşayan Türkler, Anadolu Türkleri ve İranlıların yılbaşı olarak kutladıkları bir gündür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türklerde baharın gelişinin bayram şeklinde şenliklerle kutlanması ile ilgili olarak iki ihtimal üzerinde durulmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yahudiler ve Hıristiyan âleminde de bahar bayramı kutlamaları vardır ![]() ![]() İslâm inancına göre, Nevruz ile izah edilen yani Nevruz günü zuhur ettiğine inanılan olaylar arasında; dünyanın yaratıldığı gün, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anadolu'da "Sultan Nevrız", "Nevruz Sultan", "Mart Dokuzu" ve "Mart Bozumu" gibi adlarla anılan Nevruz, eskisi kadar yaygın olmamakla birlikte hâlâ yaşamaktadır ![]() ![]() ![]() Eski Konya'da yüzyıllardan beri sürdürülen bir gelenek olarak "Sultan Navrız", kendiliğinden bir araya gelen insanlar tarafından âdeta bir defa daha yaşanılırdı ![]() ![]() ![]() ![]() Sakaoğlu (1996: 316-317), o günleri yaşayanlardan derlemiş olduğu bildirisinde Sultan Navrızı şöyle anlatır: "Mahallelinin ve çevre sakinlerinin Sultan Navrız diye adlandırdığı gün, bugünkü takvimle Mart'ın kaçına geliyor bilemiyoruz; ancak anlatılanlardan çıkardığımıza göre, günümüzdeki Nevruz günlerine yaklaşmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Şivlilik |
![]() |
![]() |
#11 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() ŞivlilikŞivlilik Şivlilik kelimesinin anlamına dair kesin bir bilgi olmamakla birlikte eskiden Konya'da çocuklar yırtıcı, göçmen bir kuş olan ve yerel ağızda "Cüllülük" adıyla bilinen kuşa çıkardığı ses dolayısıyla şivlilik derlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buna göre, üç aylar olarak bilinen "Recep" "Şaban" ve "Ramazan"ın Müslüman Türkler arasında özel bir yeri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "İlk Namaz" (Recep) ayına bir aydan daha fazla bir süre önce gençler ve çocuklar arasında hazırlıklar başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Haftalar boyunca devam eden gece eğlenceleri, akşam yemeğinin alelacele yenilip dışarıya çıkılmasıyla başlar ve gece geç saatlere kadar sürerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Şivli şivli şişirmiş, Ergen oğlan bişirmiş, İki çörek bir börek, Bize namazlık gerek ![]() ![]() ![]() ![]() Çocukların şivlilik toplamaları öğleye kadar devam eder, dolaşmaya yakın komşulardan başlanır, uzak semtlere kadar gidilirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tekecik Gezme Gecesi |
![]() |
![]() |
#12 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Tekecik Gezme GecesiTekecik Gezme Gecesi Tekecik gezmesi, Toroslar'ın kuzey eteğinde yer alan Bozkır ve Hadim gibi çok dar bir bölgede bilinen, çobanlarla köyün delikanlılarının bir araya gelerek yaptıkları eğlencedir ![]() ![]() Tarım ve hayvancılıkla geçinen bu bölgelerde kasım ayı gelmeden elli gün önce tekeler (erkek keçi) sürüden ayrılır, sadece tekelerin ya da oğlakların olduğu bir başka sürüye katılarak, iki ay keçilerden uzak tutulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Teke kattık duydunuz mu? Selâm verdik aldınız mı? Tek tekecik tekecik, Ballı yağlı tekecik, Bal olmazsa yağ olsun, Verenin evine buğday yağsın, Vermeyenin evine taş yağsın ![]() Odada bulunan delikanlılar da hep birlikte şu tekerleme ile cevap verirler: "Ekiz ekiz guzulasın, Dördü sekiz guzulasın, Verenin bir oğlu olsun, Vermeyenin yağır başlı bir gızı olsun, Verenin ambarı buğdayla dolsun ![]() Bu tekerlemenin ardından delikanlılar ellerinde kap kacak ve heybelerle "Tek tekecik tekecik" diye bağrışarak köydeki evleri dolaşmak üzere yola çıkarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğlencenin yapılacağı gecenin mehtaplı olması tercih nedenidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Konya'nın Geleneksel Eğlence Kültürü - Traditional Entertainment Culture in Konya |
![]() |
![]() |
#13 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Konya'nın Geleneksel Eğlence Kültürü - Traditional Entertainment Culture in KonyaTürkler Anadolu'ya ilk geldiklerinde kendi sayılarının en az on katı daha kalabalık bir halkla karşılaşmış, kendi getirdiklerini orada bulduklarına katarak kaynaşmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Konya'nın bugün yaşayan kültürünün iki temel ayırt edici özelliği bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğlence hayatının geleneksel kuralları da giderek gevşemiş ve en sonunda asayişi zedeleyecek boyuta ulaşmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konya'nın geleneksel kültürünü araştıran ve konuyla ilgili derlemeler yapan araştırmacılar, geleneksel eğlence kültürünün kitle iletişim araçlarının, özellikle de televizyonun gelişimine bağlı olarak kaybolmaya yüz tuttuğunu ya da yok olduğunu savunmaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() KAYNAKLAR And, Metin (1974), Oyun ve Bügü: Türk Kültüründe Oyun Kavramı, İstanbul, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Sanat Dizisi: 17 ![]() ![]() Ekim-Kasım, S ![]() ![]() Dünden Bugüne Konya'nın Kültür Birikimi ve Selçuk Üniversitesi, Konya, Selçuk Üniversitesi Yayınları ![]() Caferoğlu, Ahmet (1994), Anadolu Dialektolojisi Üzerine Malzeme II: Oyunlar, Tekerlemeler, Yanıltmaçlar ve Oyun Istılahları: Konya, Isparta, Burdur, Kayseri, Çorum, Niğde Vilayetleri Oyunları, Ankara, Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu T ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cenikoğlu, G ![]() ![]() Çay, Abdülhaluk (1993), Türk Ergenokon Bayramı Nevruz, Ankara, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü yayınları, No:128 ![]() Genç, Reşat (1995), "Türk Tarihinde ve Kültüründe Nevruz", Türk Kültüründe Nevruz Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri, Haz ![]() ![]() ![]() ![]() Gül, Muammer, Bayram, Atilla & Hakkoymaz, Oğuzhan (2003), Selçukludan Günümüze Konya'nın Sosyo-Politik Yapısı, Konya, Konya İl Emniyet müdürlüğü AR-GE Yayınları, No: 1 ![]() Güldağ, Ahmet (2002), "Kırklı Yıllardaki Yeşil Meramdan", Baharda Yazda Meram, Meram Belediyesi Dergisi, S ![]() ![]() Güngör, Harun (1995), "Önasya Kültürlerinde Yeniden Doğuş ve Türklerde Nevruz", Türk Kültüründe Nevruz Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri, Haz ![]() ![]() ![]() ![]() Güzel, Abdurrahman (1995), "XIV - XV Yüzyıl Edebiyatında Nevruz ve Nevruziyeler", Türk Kültüründe Nevruz Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri, Haz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Güzel, Abdurrahman (1996), "Tür Kültüründe Nevruz ve Milli Birlik-Beraberlik", Nevruz ve Gelenekler: Türk Dünyasında Nevruz İkinci Bilgi Şöleni Bildirileri, Haz ![]() ![]() Horvath, Bela (1997), Anadolu 1913, Çev ![]() ![]() Işık, Ali (2001), "Hıdrellez ve Konya'da Bazı Hıdrellez İnanç ve Gelenekleri", 2 ![]() ![]() ![]() Kabadayı, Abdülkadir (2003), "Cumhuriyet Devrinde Konya'da Oynanan Çocuk Oyunları ve Bu Oyunların çocuğun Gelişimi ve Eğitimine Katkıları", Konya Kitabı VI, Konya, İpek Yolu Konya Ticaret Odası Dergisi, Özel Sayı, Aralık ![]() Kafalı, Mustafa (1995), "Türk Kültüründe Nevruz ve Takvim", Türk Kültüründe Nevruz Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri, Haz ![]() ![]() ![]() ![]() Karpuz, Haşim (1999), "Konya'da Selçuklu, Karamanoğlu ve Osmanlı Medreseleri", Dünden Bugüne Konya'nın Kültür Birikimi ve Selçuk Üniversitesi, Selçuk Üniversitesi Yayınları, Konya ![]() Küçükbezirci, Seyit (1960), Issız Yuvalar, Konya, Umut Yayınevi ![]() Küçükdağ, Yusuf (1999), "Osmanlı Dönemi Konya Tekke ve Zaviyeleri", Dünden Bugüne Konya'nın Kültür Birikimi ve Selçuk Üniversitesi, Konya, Selçuk Üniversitesi Yayınları ![]() Küçükdağ, Yusuf ve Arabacı, Caner (1999), "Osmanlı Dönemi Konya Medreseleri", Dünden Bugüne Konya'nın Kültür Birikimi ve Selçuk Üniversitesi, Selçuk Üniversitesi Yayınları, Konya ![]() Ocak, A ![]() Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları: 113 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Valiliği İl Kültür Müdürlüğü Yayınları ![]() ![]() Kültür Müdürlüğü Yayınları ![]() ![]() ![]() ![]() Kültür Müdürlüğü Yayınları ![]() ![]() ![]() Dünden Bugüne Konya'nın Kültür Birikimi ve Selçuk Üniversitesi, Konya, Selçuk Üniversitesi Yayınları ![]() Sakaoğlu, Saim (1985a), "Yüzük Oyunu", Görgü Ansiklopedisi: Geleneklerimiz, Göreneklerimiz, Tercüman Gazetesi Eki ![]() Sakaoğlu, Saim (1985b), "Şivlilik", Görgü Ansiklopedisi: Geleneklerimiz, Göreneklerimiz, Tercüman Gazetesi Eki ![]() Sakaoğlu, Saim (1985c), "Tekecik Gezme Gecesi", Görgü Ansiklopedisi: Geleneklerimiz, Göreneklerimiz, Tercüman Gazetesi Eki ![]() Sakaoğlu, Saim (1996), "Eski Konya'da Sultan Navrız Gelenek ve İnanmaları", Nevruz ve Gelenekler: Türk Dünyasında Nevruz İkinci Bilgi Şöleni Bildirileri, Haz ![]() ![]() ![]() Sakaoğlu, Saim (2000), Çaybaşı Yazıları, Konya, Meram Belediyesi Kültür Yayınları ![]() Sakman, M ![]() ![]() ![]() ![]() Sakman, M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanpınar, A ![]() ![]() Tekin, Mehmet (1999), "Nevruz (Yeni Gün) Coğrafyası ve Nevruzun Akdeniz Bölgesine Yansımaları" Türk Dünyasında Nevruz Üçüncü Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri 18-20 Mart 1999 Elazığ, Haz ![]() ![]() Tosun, Bekir (2001), Bozkır ve Çevresi Yelbeği, İstanbul, Ekip Matbaası ![]() Ülker, A ![]() ![]() Yuvalı, Abdülkadir (1995), "Nevruz Bayramı ve Çarşamba Günleri", Türk Kültüründe Nevruz Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri, Haz ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|