![]() |
Mirac - Meâric |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Mirac - MeâricMirac - Meâric Kur'an'da çoğul halde (meâric) iki yerde geçen (Meâric, 3; Zuhruf, 33) bu kelime uruc kökünden türemiştir ![]() Urûc, fiil halinde kullanılmış olarak 5 ayette yer alır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anlaşılan odur ki, urûcun mahiyetini ve nasıllığını üç boyutlu âlemin verileriyle tam açıklamak mümkün olmaz ![]() Miraç buraya kadar açıkladığımız urûc kökünden türetilmiş olup, aşağıdan yukarıya doğru çıkmada kullanılan her türlü âlet ve yükselişte ulaşılan derece, yükseklik ve mertebe anlamındadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah her şeyin sahibidir ![]() ![]() ![]() Miraç kavramıyla ilgili bu genel tespitten sonra bu kavramın Hz ![]() ![]() Bu açıdan baktığımızda Miraç, aklımıza, Peygamberimizin mucizelerinden biri sayılan göklere yükselişini getirir ![]() Kısa bir ifadeyle Miraç diye andığımız büyük mucize olay, biri İsra (Hz ![]() ![]() ![]() Son Peygamber Hz ![]() Bütün varlıklar, kendilerinin kemalini temsil eden peygamberlere hürmet ve sevgiyle doludurlar ![]() ![]() ![]() ![]() Bu, varlığa arz olayı her peygamberin nübüvvet kurumu içindeki yeri ile orantılıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi, Mirac'ın esas kısmı olan urûc (göğe yükselme) ve Allah'ın huzuruna varış safhasını anlatan Kur'an ayetlerini görelim: "Andolsun o yıldıza, aktığı zaman ki, arkadaşınız Peygamber, ne sapmış ne azıtmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mirac'ı anlatan bu on sekiz ayetteki en büyük sırlardan biri de anlatımdaki zamirlerin sergilediği tablodur ![]() ![]() ![]() ![]() Cebrail'in Miraç olayında Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam'da ruhsal tecrübe ve yükselişlerin kurumu olan tasavvuf, bazı istisnalar dışında, birinci grup müfessirlerin görüşünü benimser ![]() ![]() Çünkü, böyle üçlü bir beraberlik, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Mirac - Meâric |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Mirac - MeâricBu noktada önemle kaydedilmesi gereken bir şey daha vardır: Buhari'nin beyanına göre, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görüşlerden herhangi birini ne ret, ne de kabul durumunda değiliz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mirac'ın ruhsal bir yolculuk mu, yoksa ruh - be^en beraberliğinde gerçekleşmiş bir yolculuk mu olduğu hususu, sahabiler arasında bile tartışılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yükselişin ruhsal olduğunu söyleyenler Kur'an'ın İsrâ Suresi 60 ![]() ![]() ![]() Miraç gibi yüce bir erişin rüya olarak düşünülmesi onun değerini küçültücü bir yaklaşım olarak görülmüş ve buna karşı çıkılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Olay, Hamidullah'ın güzel ifadesiyle, şöyle özetlenebilir: "Bu mucize, tamamen ruhsal — manevi alanda cereyan etmiş bir olaydır ve bu olayın tasavvufı manada olmak üzere açıklanıp ortaya konması gerekir ![]() ![]() ![]() İkinci görüşe göre, bu yükseliş bedenle birlikte olmuştur ![]() Tasavvufta hâkim olan izah şekli, insilah—i külli kavramına dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görüşlerden hangisi esas alınırsa alınsın, Miraç, mucize varlığını korur ve bir iman konusu olur; O, "turistik ve coğrafi" bir seyahat değil, mistik bir yükseliştir ve bu yükselişten beklenen sonuçlar, beden ve madde kavramı etrafında değil, ölümsüz benlik, yani ruh etrafında küme-lenmektedir ![]() Yükselişin bedenle gerçekleştiğini, söyleyenler, Mirac'la ilgili hadislerdeki Burak adlı bineğe dikkat çekerler ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi biz, madde ve akıl ölçülerinin çok ötelerinde olan Miraç olayının "nasıl" ve "neredesi"ni, Allah ve Hz ![]() ![]() Her şeyden önce şu noktaya, altını çizerek dikkati çekmek isteriz: "Miraç, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam'ın ruhsal yükseliş ve manevi kemal kurumu olan tasavvuf, Mirac'ın bu yönü üzerine ısrarla durmakta ve Hz ![]() ![]() Kur'an buna İşar (başkalarının iyiliğini kendi rahatına tercih) ahlakı demekte ve bunu peygamberlerin en önemli özelliklerinden biri olarak kaydetmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı İslâm bilginleri, İsra ayetinin geçtiği İsra süresindeki 12 emrin, Miraç sırasında vahyedildiğini ve bunların Musa'ya gelen 10 emre mukabil Muhammed ümmetine geldiğini söylerler, (bk ![]() ![]() Miraç olayı, Mekke devrinin sonlarına doğru, Taif'te Hz ![]() ![]() İsra ve Miraç, İslam tarihinde doğrudan veya dolaylı yüzlerce eserde ele alınmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Batı'da Mirac'ın etkisiyle yazılmış en büyük eser, Dan-te'nin İlahi Komedya'sıdır ![]() Dante üzerine Mirac'ın ve kişi olarak da Dante ile çağdaş sayılabilecek İbn Arabi'nin etkileri ciddi çalışmalara konu edilmiştir ![]() ![]() ![]() Cerrulli'nin bu çalışması, bir başka oryantalist olan Asin Palacios'un 1920'de yayınlanan islam and the Divine Comedy adlı eserinde ortaya koyduğu görüşleri bir kez daha vesikalandırmıştır ![]() |
![]() |
![]() |
|