Dragster Bir Tür Yarış Otomobili, Dragster Yarışları |
|
|
#1 |
|
Şengül Şirin
|
Dragster Bir Tür Yarış Otomobili, Dragster YarışlarıDragster bir tür yarış otomobili, dragster yarışları Dragster, bir tür yarış otomobilidir Yarış pistinde, ya başka otomobillerle ya da saate karşı yarıştırılır Bir ivme deneyi sayılabilen dragster yarışları, 400 m'lik yarış pistlerinde yapılır![]() Çeşitli modellerden uyarlanmış otomobillerle yapılan yarışların, A B D 'nde 1919-1933 yıllarında ortaya çıktığı söylenmektedir O yıllarda, içki kaçakçıları, güvenlik güçlerine yakalanmamak için otomobillerinin motorlarında değişiklikler yapmışlardı İkinci Dünya savaşından sonra, bu biçimde uyarlanmış otolarla yapılan yarışlar geniş bir seyirci kitlesi topladı Sıfır hızla yarışa başlayan bir dragster, 400 m'yi 6,5 saniyelik bir süre içinde alır Saatte 320 km hıza kadar çıkan bu araç, ancak paraşüt yardımıyla durabilir![]() Motor: Silindir hacimlerinin yüksek olması nedeniyle, A B D yapısı V-8 motorları dragsterler için en uygun tiptir (Bk İÇTEN YANMALI MOTORLAR) Normal otomobillerde motorlar, dayanıklılık ve en az yakıt tüketimi gibi etkenler göz önüne alınarak yapılır Dragster yarışçısı için bu etkenlerin bir önemi yoktur Bu yüzden, motorlar tümüyle sökülüp ve dikkatle dengelenip parlatılarak yeniden takılır Amaç, motoru olabildiğince hafifletmek ve daha kısa bir sürede daha yüksek çevrim sayısına ulaşmaktır Motor ceketindeki su, 400 metrelik bir yolda yeterli olacağı için radyatör, hortum ve devri daim pompalarından oluşan soğutma sistemi çıkarılır![]() Devri daim pompasının çıkarılmasının bir başka yararı da, gücünü bir kayış aracılığıyla krank milinden alan bu parçanın çektiği güçten kurtulmaktır Böylece uyarlanan motora, bir SÜPERŞARJÖR ile YAKIT PÜSKÜRTME sistemi eklenir Yakıt olarak, oldukça yanıcı bir madde olan nitro metanol karışımı kullanılır Egzoz sistemi, yeterli miktarda bir geri tepmeyi sağlamak için manifolddaki çapa uygun oranda ayarlanmış borulardan oluşur Susturucu takılmaz Bu nedenle, yarış alanları çok gürültülüdür![]() Şasi: Dragsterin bir türünde, üstünde bazı değişiklikler yapılmış bir motor, normal bir otomobil gövdesine takılır Ancak, gerçek dragster, normal otomobillerden bütünüyle değişik bir yapıdadır Kaynaklı çelik borulardan yapılan bir iskelet üstüne bir alüminyum kaporta takılır ve sürücüye, zorlukla sığabileceği kadar küçük bir yer bırakılır İvme gücü çok yüksek olan dragsterin önü, havaya kalkmasını önlemek için uzatılır (10 m kadar) ve aerodinamik ölçüleri, aracı yerde tutacak biçimde tutulur![]() «Sapan dragster Arka aksın boyu, ivmenin yarattığı burulma momentiyle kırılmaması için, kısa tutulmuştur Jantlar hafif, ama güçlü magnezyum alaşımından yapılmıştır Yüksek çekiş gücü elde etmek için, tırtıksız balon lastikler kullanılmaktadır (yarış pisti kuru ve temiz olmalıdır) Bu tür lastik, ivme altında biçim değiştirse de patlamaz Bazen yarıştan önce lastiklere çamaşır suyu dökülerek lastiklerin daha kavrayıcı olması sağlanır![]() Önceleri amatörce bir uğraş olan dragster yarışları, maliyetin artması nedeniyle, günümüzde garaj sahipleri, otomobil parçaları satıcıları ve benzeri kuruluşlarca desteklenerek yaşatılmaktadır
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır |
|
|
|