Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > ForumSinsi Ansiklopedisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
gemi

Gemi

Eski 06-12-2010   #1
Şengül Şirin
Varsayılan

Gemi






GEMİ a 1 Açık denizde ya da iç denizde seyretmek için yapılmış güverteli, büyük tonajlı yüzer deniz yapılarına verilen genel ad: Ticaret gemisi Savaş gemisi Yelkenli, motorlu, buharlı gemi (Bk ansikl böl)

—2 Gemi aslanı, kalıbı kıyafeti, gösterişi yerinde olan, ama hiçbir işe yaramayan değersiz adam: Bakma öyle olduğuna, tam bir gemi aslanıdır o

|| Gemi karaya oturmak, denizin sığ bir yerine saplanarak yoluna devam edememek

|| Gemisi şapa oturmak, bir kimsenin beklentileri, umutları gerçekleşmeyip boşa çıkmak, işleri düzelemeyecek ölçüde bozulmak

|| Gemisini kurtaran kaptan, sıkıntılı ve güç bir durumdan ne yapıp edip sıyrılan ve İşlerini yürütmesini bilen kimselere övgü yollu söylenir || Gemisini yürütmek, işlerini her yola başvurarak sürdürmek

|| Karadeniz'de gemilerin mi battı?, üzgün, sıkıntılı, karamsar görünen bir kimseye söylenir

—Ask denize Gemi subayı, askeri bir gemide yetkili olduğu bölümdeki eratın disiplininden ve çalışmasından sorumlu ve doğrudan geminin en kıdemli subayına (gemi kaptanı) bağlı olan subay: güverte subayı, makine subayı, telsiz subayı vb

|| Ağır savaş gemisi, ağır silahlarla ve güçlü zırhlarla donatılmış büyük tonajlı savaş gemisi

|| Filo sancak gemisi, filoya komuta eden subayın (amiral) bulunduğu gemi

|| Hafif gemi, manevra yeteneği ve vurucu gücü yüksek olan süratli gemi (avi-zo, refakat muhribi) || Hedef gemisi, atışlarda hedef olarak kullanılan gemi

— Herhangi bir hedefi yedekte çeken gemi || Helikopter gemisi, üzerinde helikopterlerin inişi ve kalışı için bir pist bulunan ve açık denizde yapılan harekâtlarda helikopterlere yakıt ikmali yapan gemi |j Muharebe gemisi, donanmanın en ağır silahlarıyla donatılmış, vuruş gücü çok yüksek gemi (Bu gemiler düşmanın her tip gemisiyle savaşacak güçte olduğu gibi düşman kıyılarının bombardımanında da çok yüksek ateş gücüyle etkili olur Deplasmanı 45 000 t olan bu gemilerin güverteleri ve top taretleri kalın çelik zırhlarla pekiştirilmiştir)

|| Savaş gemisi, donanmaların genelde temel gemilerini oluşturan, hücum ve savunma için özel silahlarla donatılmış gemi (Bk ansikl böl) || Yardımcı gemi, savaş halindeki bir donanmaya lojistik destek (teçhizat, akaryakıt, cephane, gıda maddeleri, sağlık malzemeleri, yedek parça, personel vb) sağlayan gemi: tanker, kuru yük gemisi, cephane gemisi, onarım gemisi vb

—Ask tar ve Esk denize Gemi azapları -> azar || Gemi azapları bölük başıları, azapların başındaki subaya verilen ad || Gemi imamı, savaş gemilerinde dinsel törenleri yönetmek, askerlere dinsel öğütler vermekle görevli din adamı

—Atç Gemi azıya almak, attan söz ederken, gemi azıların arasına alarak binici ya da sürücünün yönetiminden çıkmak

—Deniz huk Kullanılması denizde hareket etme olanağına bağlı olan ve çok küçük olmayan her tür tekne |j Denizde kürekten başka bir aletle yola çıkabilen her tür araç (Bk ansikl böl)

|| Gemi adamları — ADAM || Gemi alacaklısı hakkı, geminin işletilmesiyle ilgili alacaklarda gemi ve navlun üzerinde alacaklılar lehine doğan yasal rehin hakkı || Gemi borda evrakı — BORDA' EVRAKI

|| Gemi ipoteği, bir gemi ya da gemi payı üzerinde kurulan ve alacaklıya o gemi ya da payı üzerinden alacağını öncelikle alma yetkisi veren aynı hak (Bk ansikl böl) || Gemi jurnali, geminin her yola çıkışında yolculuk boyunca geçen önemli olayların yazıldığı defter (Gemi jurnali günü gününe tutulur, kaptan ve İkinci kaptan tarafından imzalanır Jurnale şunlar yazılır: hava durumu; geminin rotası, bulunduğu enlem ve boylam dairesi; sintinelerdeki su yüksekliği; iskandil edilen su derinliği; kılavuz alınması, kılavuzun gemiye girdiği ve gemiden ayrıldığı saatler; gemi adamlarındaki değişiklikler; ^emi meclisinin aldığı kararlar; gemi ya da yükün uğradığı kazalar; gemide işlenen suçlar, doğum ve ölüm olayları)

|| Gemi sicili, gemilerin nitelikleri ve üzerlerindeki hakların yazıldığı resmi sicil (Bk ansikl böl)|| Gemi tasdiknamesi, geminin sicile yazılmış olduğunu gösteren, gemi sicili memurluğunca düzenlenmiş belge (Gemi tasdiknamesi gemi sicilindeki kayıtları ya da bunların özetini içerir ve özellikle geminin türk bayrağını çekme hakkını gösterir)

|| Gemi tonajı, geminin hacmini ve taşıma kapasitesini belirten ölçü (Türkiye'de gemilerin tonajı 14 nisan 1966 tarih ve 6/6125 sayılı Bakanlar kurulu kararı'yla yürürlüğe konan tüzüğe göre saptanır Tescil, liman, vb harçların saptanmasında gemilerin tonajı dikkate alınır)

—Denize Gemi adamı, bir geminin sevk ve idaresini sağlayan kaptan, gemi zabiti, lostromo, tayfa, miço vb, || Gemi beşiği, gemiyi denize indirmekte kullanılan kızak || Gemi jurnali, sefer sırasında gemiyle ilgili tüm işlerin ve belli başlı olayların kaydedildiği defter (manevralar, işaretleme vb)

|| Gemi reisi, yelkenli gemilerde birinci kaptana verilen ad


|| Gemiyi terk etmek, bir yangın ya da bir kaza sonucu batma tehlikesi bulunan gemiden ayrılmak

|| Açık deniz gemisi, açık denizde seyretmeye elverişli gemi || Balıkçı ana gemisi, filoda bulunan balıkçı gemilerinin avladığı balıkları ambarlarında depolayan, bu gemilere yakıt İkmali yapan, filo gemilerinde ortaya çıkan belli arızaları onaran ve gerektiğinde diğer balıkçı gemilerinin mürettebatına yardım eden geniş soğuk hava depolu gemi || Harita gemisi, deniz haritaları çıkarmak için özel olarak yapılmış ve donatılmış gemi

|| Hizmet gemileri, seyre elverişli sularda ve limanlarda çalışmaya yönelik mekanik donanımlar taşıyan yüzer yapı (tarak gemisi, elevatör, ma-I çuna vb) || İtfaiye gemisi, yangında kullanılan ve en güçlü itfaiye araçlarınınkin-den çok üstün bir hidrolik sistem içeren gemi (itfaiye gemilerinden liman bölgelerinde, hem su üzerindeki hem de rıhtım kenarındaki yangınlarda yararlanılır; ayrıca bu gemiler, kimi kez uzak bölgelere giden itfaiye araçlarını beslemek için yüzer pompalama istasyonları olarak da kullanılır) || Motorlu gemi, itme aracı olarak motor kullanan gemi

(Ana motor dışında, küçük manevraları yapmak ya da yedekte çekilirken geminin yüzebilirliğini artırmak için yardımcı motorlar da vardır) || Onarım gemisi, tersane ya da liman tesisleri bulunmayan açık denizlerde görevli suüs-tü ya da sualtı gemilerinin bakım ve onarım işlerinde kullanılan gemi (Onarım gemisinde genel makine, motor, elektrik, kaynak, elektronik vb atölyeleri bulunur)

|| Ticaret gemisi, yolcu ve yük taşıyan ge-Imi Yolcu gemisi, yolcu taşımak için düzenlenmiş motorlu büyük gemi (Bk ansikl böl) |! Yük gemisi, yük taşımak İçin düzenlenmiş gemi

♦ ünl Denize Gemiyi terk eti, batma tehlikesi bulunan bir gemide, yolcuların ve mürettebatın gemiden ayrılması için verilen komut

—Mim Bir bina yüksekliğinin en büyük bölümünü ya da en azından birçok katın yüksekliğini işgal eden, genellikle uzunlamasına iç mekân (Latin haçı planlı kiliselerin sahnı, çaprazsahnı, hatta koroye-ri bir ya da birçok gemiden oluşur) [Bk ansikl böl]
—Uz havc Uzay gemisi, özellikle İnsanların uzay uçuşlarında kullanılan büyük boyutlu uzay taşıtı






—ANSİKL Motorlu gemiler Gemiler inşa sistemlerine göre enine inşalı gemiler ve boyuna inşalı gemiler biçiminde ikiye ayrılır; birinci halde enine gemi çerçeveleri (postalar) ikinci halde ise boyuna gemi çerçeveleri (boy takviyeleri) gemi iskeletinin ana öğelerini oluşturur

Ayrıca gemilerin seyir alanlarına, yani açık denizde, kıyı sularında ve korunaklı sularda seyretmelerine göre de bir ayırım yapılabilir Bütün sularda seyretmeye elverişli gemilere "açık deniz gemisi", korunaklı bir yere en çok altı saatlik uzaklıkta seyreden gemilere de "kıyı gemisi" denir; "korunaklı su gemisi" terimi de limanlarda, koylarda ya da haliçlerde seyreden gemileri belirtir

Gemiler kullanılış amaçlarına göre de sınıflandırılabilir:

1 yolcu gemileri, 1974'te kabul edilen denizde insan hayatını kurtarma anlaşmasına göre on ikiden çok yolcu taşıyan teknelerdir Bu kategoride okyanusaşırı ya da kıyı yolcu gemileri ile feribotlar ve araba vapurları yer alır
XVIII yy'da posta hizmeti gören ve yolcu taşıyan küçük gemilere de "yolcu gemisi" deniyordu

Daha sonra "yolcu gemisi" adı, yalnız yük taşıyan kargo gemilerinin tersine, posta hizmeti dışında yolcu taşıyan ve düzenli seferler yapan buharlı gemiler için kullanıldı
Gerçek anlamıyla yolcu gemisi hem belli bir yol izleyen bir hat gemisi, hem bir gezi gemisi, hem de yolcu ve yük taşıyan karma gemi olabilir Atlas okyanusu'nu aşan ilk yolcu gemisi, 71,9 m boyunda yandan çarklı Great Wesfem'dir; Bristol' den New York'a 15 gün 5 saatte ulaştı (1838) Bunu Great Britain (1843) ve Great" Eastern (1858) izledi Daha sonra yolcu gemileri uluslararası uzak hatlarda ve özellikle Kuzey Atlas okyanusu'nda bir yüzyıl boyunca kullanıldı Bu gemiler İçinde en ünlüleri Normandie", Queen Mary, United States ve 35,6 deniz millik ortalama hızla mavi kurdelayı ele geçiren France"tır Uçakla girdiği rekabeti sürdüremeyen bu yolcu gemisi tipi ortadan kalkma yolundadır; yalnız Queen Eliza-beth II Kuzey Atlas okyanusu'nda hizmettedir

Günümüzde denizcilik şirketleri, saatte yaklaşık 21 deniz mili hız yapan ve 400 ile 1 000 yolcu taşıyan 15 000 ile 20 000 grostonluk gezi sınıfı yolcu gemilerine doğru yönelmiştir;

2 yük gemileri ya da kargolar çok değişik yükler taşır ve klasik kargolar, çoka-maçlı kargolar, konteyner gemileri, dökme yük gemileri, cevher gemileri, kuru yük gemileri vb olarak sınıflandırılır Okyanusaşırı yük barçları da bu kategoride yer alır

3 tankerler içinde petrol tankerleri, metan gemileri, sıvı yağ ve kimyasal madde taşıyan gemiler sayılabilir

4 liman hizmet gemileri ise, yüzer havuzlar, römorkörler, tarak gemileri ve diğer hizmet araçlarından oluşur

5 deniz çalışmalarında dinamik konum-landırmalı kuyu açma gemileri, dalış gemileri, kaldırma barçları kullanılır

Kargo alanında, günümüzde, limanlardaki bekleme sürelerini en aza indiren konteyner gemilerini ve roroları kullanma eğilimi vardır

• Gemi inşaatı Gemi inşaatında çeşitli uygarlıklarca çok değişik malzemeler kullanılmış olmasına rağmen, bu inşaatın uzun süre hemen hemen yalnız ağaç işleme tekniklerine dayandığı görülür Geçen yüzyılın sonuna doğru metal gemi inşaatı ağaç gemi inşaatının yerini aldı ve günümüzde, özellikle gezinti tekneleri alanında, plastik malzemeden (poliester) inşaat önemli bir gelişme gösterdi

• Ağaç gemi inşaatı, ilk ağaç gemiler sallar ve piragualardır Kaburgalı gemilerin ortaya çıkışı büyük bir gelişmenin belirtisini oluşturdu Eğriler, baş ve kıç bodoslamalarına sıkıca bağlı omurga üzerine önce tamamen sezgiye dayanan yöntemlerle yerleştiriliyordu; daha sonra yavaş yavaş bilimsel hesaplara başvuruldu XVIII yy başında, inşaata başlamadan önce geminin planları çiziliyor ve malzeme boyutları hesaplanıyordu Yerine oturtulan eğriler iç omurgaya tutturulmakta ve postaları kemerelere bağlanmaktaydı Kaburga yapıldıktan sonra dış borda kaplaması yerleştiriliyordu Günümüzde de ağaç gemi inşa eden küçük tersaneler vardır Çeşitli parçalar blok halinde İnşa edilir (baş ve kıç bodoslamaları, postalar vb) ve değişmez bir sürece göre birleştirilir işe, omurgayı son konumunda birleştirme ve düzenlemeyle başlanır, sonra endaze kalıpları monte edilir ve bunların üzerine aralıklı borda kaplamaları ile postalar oturtulur Takviye kuşakları yerleştirilir, döşekler, postalar ve omurga cıvatalanır, ardından boşluklar doldurularak borda kaplaması tamamlanır Borda kaplaması armoz yerine bindirme inşaat biçiminde yapılıyorsa, kaplama tahtaları aşağıdan yukarı doğru çakılır

1960'a doğru soğuk su tutkallarının ortaya çıkışı, kalıplanmış ağaç gemi inşaatın gelişmesini sağladı Endaze kalıpları, bükülmez bir kalıp oluşturacak şekilde tekne biçimine göre birleştirilir Genellikle tekne tersine çevrili olarak, yani omurga üstte kalacak biçimde inşa edilir Esnek boy takviyeleri ve postalar yerlerine oturtulduktan sonra tutkallanır Ağaç şeritler halindeki tabakalar birbirine yapıştırılarak elde edilen borda kaplaması yerleştirildikten sonra teknenin omurgayla bağlantı yeri bir ek doblinle kaplanır On günlük kurumadan sonra endaze kalıpları sökülür, tekne parlatılır, uzun süre sulanıp kurutulduktan sonra yeniden parlatılır Nihayet tekne döndürülerek iç takviyeler ve güverte döşenerek inşaat tamamlanır

Kontrplak gemi teknesi, genellikle omurga üstte teılacak biçimde endaze kalıpları üzerinde inşa edilir Bu tür inşaatta borda kaplaması çok çabuk gelişir Çünkü kontrplak parçaları, tekne kaburgasını baş bodaslamasından kıç aynalığa kadar kaplayabilecek büyüklüktedir Böylece yalnız dört öğeden oluşan basit sintine dönümlü bir tekne elde edilir Ayrıca kontrplak kıt halindeki inşaatta amatörler-ce yeğlenir

• Metal gemi inşaatı Çelik gemi inşaatı XIX yy'ın başında başladı; ağaç gemi inşaatından esinlenen bu inşaat türünde, özellikle baş ve kıç bodoslamalarıyla uzatılmış bir omurga oluşturulur; buna enine gemi çerçeveleri bağlandıktan sonra borda kaplamaları yerleştirilir, ilk dönemlerde çelik gemiler parça parça İnşa edilir, bu parçalar perçinle birleştirilirdi Bu yöntem 1940 ile 1945 arasında, özellikle kaynağın kullanılması sonucu gelişti Bu dönemde ABD'de kaynak ve belli ölçüde blok inşaat yönteminden yararlanarak //-berty ship denilen yük gemilerini inşa etti Bugün bir gemi teknesinin inşaatı, tersanenin sanayisel olanakları temel alınarak belirlenir ve aşağıdaki aşamalardan geçer: gereç sağlama ve depolama, endaze çizimi, işleme, blok inşaat, montaj, donatım ve teslimden önce deneme Atölyelerin malzeme gereksinimini gecikmeden karşılamak için gerekil sac ve profiller parklarda depolanır Araştırma bölümü geminin gerçek karinasını belirleyen planların çizimini yapar ve gereğinde düzeltir

Bu işlemler büyük modern tersanelerde bilgisayarlarla otomatik olarak gerçekleştirilir inşa planları tamamlandıktan sonra parçaların işlenmesine (kesme ve biçimlendirme) geçilir; bu işlemler saclara ya da profillere istenilen boyutları ve biçimleri vermeye dayanır Sonra elde edilen metal parçalar blok inşaat atölyesine gönderilir Burada saclar ve gemi çerçeveleri az ya da çok büyük levhalar ya da bloklar halinde birleştirilir Atölyelerde blokların yapımını, büyük tersanelerde inşa havuzuna yakın bir alanda uygulanan bir ön montaj evresi izler

Bu evrede atölyelerden gelen bloklar birleştirilerek ağırlığı 800 t'a ulaşan büyük bloklar oluşturulur Bu blokların son montajında, kaldırma gücü 1 000 t'a yaklaşan modern kaldırma araçları kullanılır Nitekim bir geminin üst yapılarının ön montajı bir ya da iki blok halinde yapılabilir Son montaj işlemi modern tersanelerde, yatay tabanlı inşa havuzlarında ya da klasik tersanelerde, indirme kızağı üzerinde uygulanır Bu işlem teknenin montajı ve geminin donatımı biçiminde ikiye ayrılır Tekne indirme kızağı üzerinde monte edilmişse, donanım gemi suya indirildikten sonra döşenir Tekne, havuzda monte edildiğinde, donanımın yerleştirilmesi daha kısa sürede tamamlanabilir; bir yandan geminin yapım sırasında yatay konumda oluşu, öte yandan çok büyük önüretim bloklarını taşıyan kaldırma araçlarının gücü, bu işlemin hızla gelişmesini sağlayan etkenlerdir Ayrıca ağır donanımlar (örneğin turboreaktör grubunun tamamı) tek bir blok halinde yerleştirilebilir Dolayısıyla bu montaj tipinde donatımın tamamlanması denizde donatımdan çok az zaman alır Gemi armatöre teslim edilmeden önce çeşitli denetimlerden ve denemelerden geçirilir

Ticaret gemilerinin tekneleri iki ana sisteme göre inşa edilir; boyuna ya da enine
Boyuna sistem tüm büyük boyutlu gemilerde kullanılır; bu sistemde borda kaplama, güverte kaplama ve karina kaplama sacları 600 ile 900 mm aralıklı boyuna gemi çerçeveleriyle ya da boy takviyelerime desteklenir Kemereler, derin postalar ya da döşekler gibi bu boy takviyeleri de, 3 ile 5 m aralıklı birincil enine gemi çerçevelerine dayanır Ambar mezar-naları, iç omurgalar ya da destekler gibi birincil boyuna gemi çerçeveleri de kuvvetlerin enine gemi çerçeveleri arasında dağılmasını sağlar Petrol tankerleri dışında, bu gemilerde genellikle çiftdip vardır

Enine sistem küçük boyutlu gemilerde kullanılır; bu sistemde borda kaplama sacı 600 ile 900 mm aralıklı enine gemi çerçeveleriyle ya da postalarla desteklenir Bu postalar karinada döşeklerle ya da boş döşeklerle, güverte düzeyinde de kemerelerle tutturulur Birincil boyuna gemi çerçeveleri, ambar mezarnaları, iç döşekler ya da stringerler, yüklerin enine öğeler arasında daha iyi dağılmasını sağlar

Bir tekne karma bir sistemle, yani hem boyuna hem enine sistem kullanılarak inşa edildiğinde, teknenin dayanımının, iki sistemin bağlantı yerlerinde özel olarak incelenmesi gerekir

Savaş gemileri iki evrede inşa edilir: havuzda inşaat ve denizde donatım Bu gemilerde, yaşam yerlerinin genellikle çok kısıtlı olması ve yerleştirilecek donanımın karmaşıklığı göz önüne alınarak donatım evresi titizlikle düzenlenir Gezinti gemilerinde, çelik yerine alüminyum alaşımı kullanılabilir Çünkü önemli ağırlık kazançları sağlar (yaklaşık % 40), ancak maliyeti daha yüksektir

• Plastik malzemeden gemi inşaatı Plastik malzemeden İlk tekneler 1960'a doğru ortaya çıktı Laboratuvarda yapılan incelemeler bu yeni malzemenin güvenirliğini gösterdi; nitekim yalnız gezinti gemilerinin yapımında değil hücumbotların, balıkçı teknelerinin ve küçük ticaret gemilerinin yapımında da kullanılmaya başlandı Dökme kalıplamaya çok elverişli olan poliesterin ve pekiştirilmiş plastiğin kullanılması, gezinti teknesi inşa eden kimi tersanelerin seri üretime geçmesini sağladı

• Çelik hasırlı beton gemi inşaatı'nda çok güvenli bir teknik kullanılmasına rağmen, malzemenin homojenliğini ve sızdırmaz-lığını sağlamak için aşırı özen gerektirmesi, tekne biçimi ve duyarlı boyutlar gibi kimi alanlarda karşılaşılan güçlükler bu yöntemin geleneksel tersanelerce benimsenmesini önledi

—Coğ Gemi inşaatı, gemilerin kullanımına göre farklılaşan dört büyük pazarın istemini karşılar: gezi (su sporları sanayisi), balıkçılık, askeri denizcilik, ticaret filoları (ticaret ve hizmet gemileri: römorkörler, tarak gemileri, bilimsel araştırma gemileri vb) 1960'tan bu yana ise, gemi inşaatı, yeni yapım alanlarına, özellikle denizde kuyu açma platformlarının yapımına yöneldi, hatta bu alanı benimsedi Bununla birlikte gemi inşa tersaneleri düzeyinde, pazar türleri arasında kesin bir ayrım yapmak güçtür Gezinti tekneleri inşa eden tersanelerin birçoğu önceleri balıkçı gemileri yaptı Askeri tersaneler kimi kez ticaret gemileri üzerinde çalışırken sivil tersaneler, özellikle ABD'de ve ingiltere'de, mali yüklerini askeri siparişlerle dengelediler





Her tür gemi inşaatında göz önüne alınan boyutlara göre çeşitli ölçeklerde tersaneler kurmak gerekir Yalnız karayoluyla ya da demiryoluyla taşınabilen çok küçük tekneler denizden uzak bölgelerde yapılabilir Bu tür kuruluşlar özellikle büyük kentlerin pazarına yönelir ve bir ölçüde küçük gezinti gemileri inşaatıyla sınırlıdır Temel gemi inşa sanayisi çoğunlukla kıyılarda ya da derinliği elverişli su yollarında kurulur

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla

Cevap : Gemi

Eski 06-12-2010   #2
Şengül Şirin
Varsayılan

Cevap : Gemi



Gemilerin boyutu ve birçok geminin aynı anda inşası tersane boyutlarını da etkiler Birçok tersanenin alanı yüzlerce hektarı aşar ve atölyeler inşa havuzuyla (ya da geleneksel indirme kızağı) donatım rıhtımı arasında yer alır Blok gemi inşaatının gelişmesi ve blok inşaat öğelerini birleştirmede dev kaldırma pratiklerinin kullanımı' büyük tersanelerin açık arazide kurulmasına yol açtı Ayrıca gerekli alanın büyüklüğü bazen tersaneleri, büyük ticaret limanları dışında kurma zorunluluğu doğurdu (Türkiye'de Pendik ve Tuzla tersaneleri gibi)

Gemi onarım tersanelerinin yerleşim yeri gemi inşa tersanelerininkinden bir dereceye kadar farklıdır; gemi inşa tersanelerinin tersine onarım tersaneleri ticaret trafiği yoğun olan bölgelerde ve gemi parçalama tersanelerinin yakınında bulunur, ayrıca bu tersaneler de geniş bir alan kaplar Buna karşılık askeri tersaneler güvenlik nedeniyle doğal korumalı kıyılarda kurulur

Gemi inşa sanayisinin dünya düzeyindeki dağılımı bu sanayinin kimi temel özelliklerine dayanır: bir yandan büyük anapara gerektiren bir ağır sanayi, öte yandan bir montaj sanayisidir; dolayısıyla çok çeşitli ham ya da işlenmiş ürün (en önemlileri demir-çelik ürünleri ve deniz motorları) gerektirir; ayrıca teknolojik gelişmeye bağımlıdır Sonuç olarak bu sanayi, uluslararası rekabete açık olduğundan üretim etkenlerinin (ücretler, yardımlar, sübvansiyonlar) değişimlerine aşırı ölçüde duyarlıdır ve hızla bunalıma girer

Gemi boyutlarının artışına ve özel görevli gemilerin yapımına uyarlanan tersanelerin 1950 ile 1975 arasındaki gelişme döneminin ardından dünya gemi inşaatında bir sipariş düşüşüyle karşılaşıldı, mart 1974'te 133,4 Mt olan inşaat hacmi mart 1979'da 25 Mt'a düştü; bu azalmanın nedeni dünya petrol filosunun gereğinden çok artma-sıydı; ancak daha sonra yeniden hafif bir canlanma görüldü

Bugün, gemi inşa eden ülkeler dört gruba ayrılabilir 1960'ta dünya gemi inşaatında birinci sıraya Japonya yerleşti (1981 sonunda dünya siparişlerinin % 38'i) Demir-çelik sanayisi gruplarıyla donatım şirketleri arasındaki yakın ilişki, özgün örgütlenme biçimi ve teknolojik yenilikler japon gemi inşaatının gelişmesinde temel etkenler oldu; birkaç büyük sanayi grubu (ishikawajima-Harima Heavy industries, Mitsubishi, Kawasaki, Hitachi, Mitsui, Nippon Kokan, Sumitomo) ve birkaç büyük tersane (Çiba, Tokyo, Ariake, Kobe, Kure, Sasebo) ile birlikte japon gemi sanayisi kıyılarda, büyük liman ve sanayi merkezleri (Tokyo körfezi, Osaka -Kobe, Hiroşima) yakınında kimi kez dağınık kimi kez toplu halde kuruluşların çoğalması sonucu başarıya ulaştı Dünya genelinde gemi inşa sanayisindeki bunalım Japonya'yı da etkiledi; 1981'de 1975'e göre denize indirilen gemi sayısı yarıya düştü ve 1974 ile 1979 arasında 66 000 tersane işçisi işten çıkarıldı; bununla birlikte dünya gemi inşa sanayisi alanındaki üstünlüklerini korudular
1981 sonunda siparişlerin yaklaşık °/o 21,4'üyle, "geleneksel gemi inşa şirketleri" grubunda, yani 1938'de dünyadaki gemilerin % 82,5'ini (ve 1900'de % 98'ini) inşa eden ülkeler grubunda (Avrupa ülkeleri ve ABD) çok belirgin bir gerileme görüldü

Amerika'nın savaş gemisi yapımı alanındaki çabaları bir yana bırakılırsa, Büyük Britanya Clyde ve Tyne üzerindeki ünlü tersaneleriyle 1960'a kadar dünya gemi inşa sanayisinin tartışmasız lideri olarak kaldı British Shipbuilders kuruluşunda yeniden gruplaştırılmasına rağmen, ingiliz gemi inşa sanayisi genellikle Clyde ve Tyne üzerinde, Barrow-in-Furness'te ve Belfast'ta (Kuzey irlanda) bulunan önemli tersanelerinin etkinliğini güçlükle sürdürür

Amerikan tersaneleri, özellikle Chester, Baltimore, Newport News, Pascagoula, New Orleans ve San Francisco'da kurulmuştur ve etkinliklerini genellikle askeri siparişlerle sürdürür Amerikan tersanelerinin dünya piyasasındaki rekabetini azaltan teknolojik gelişme eksikliği değil, ücretlerin yüksek olmasıdır Ote yandan demir-çelik sanayisinin desteğine rağmen Almanya Federal Cumhuriyeti (Hamburg, Bremen, Kiel), Danimarka (Odense, Kopenhag), isveç (Malmö, Uddevalla, Göteborg, Arendal), Norveç (Stavanger), Hollanda (Amsterdam ve özellikle de Rotterdam), Belçika (Anvers) tersanelerinin ve italcantieri (Cenova, Sestri, Castellamare di Stabbia, Monfalcone) ya da Cantleri Navali Riuniti (Palermo, Ancona, Riva La Spezia) kuruluşu altında birleşmelerine rağmen, italyan tersanelerinin karşılaştığı güçlüklerin tek nedeni olarak mali yükler gösterilemez

Gemi inşaatına "yeni başlayan" avru-palı ülkeler, gemi inşa sanayisinin gelişme döneminden, yukarıda adı geçen yaşam düzeyi yüksek ülkelerden daha fazla yararlanmaya çalıştılar Böylece ispanya, Ferrol'da ve Câdiz'de bulunan tersanelerinin yanı sıra diğer tersanelerini de geliştirerek gemi inşa eden ülkeler arasında üçüncü sıraya yükseldi Onu Yunanistan (Skaramangas) ve Portekiz, özellikle Yugoslavya (Pula, Rijeka, Split) ve Finlandiya (Turku, Helsinki, Rauma) örnek aldı; SSCB, Finlandiya'nın ayrıcalıklı müşterisi oldu Ayrıca Doğu Avrupa ülkelerinde, Polonya'da (Gdansk, Gdynia, Szczecin), Romanya'da (Galaji), Alman Demokratik Cumhuriyeti'nde (Rostock, Wismar) gemi inşa sanayisi alanında büyük bir gelişme görüldü Bu Avrupa ülkelerinin tümü, başta özellikle ispanya ve Polonya olmak üzere 1981 sonunda dünya siparişlerinin % 21'ini aldı

Üçüncü dünya ülkeleri, araç-gereç, demir-çelik sanayi, sermaye ve pazar eksikliği nedeniyle uzun süre gemi inşa sanayisinin yoksul akrabası durumunda kaldı 1970'te Hindistan'da, Arjantin'de, Mısır'da, Peru'da, Singapur'da ve Türkiye' de birkaç küçük tersane çalışıyordu, ilk önemli gelişme Brezilya'da görüldü (Rio de Janeiro'da, japon ve hollanda yabancı sermayesinin yatırımıyla) Ancak en parlak gelişme Tayvan'da (1981'de dünya siparişlerinin % 11,4'ü) ve özellikle Güney Kore'de (°/o 23,5) oldu; Güney Kore'nin Hyundai (Ulsan) ve Daeuoo (Okpo) tersaneleri japon tersanelerinden °/o 15 daha düşük fiyat önerir Ayrıca Çin de Dalien, Ciangnan ve Kanton tersanelerini geliştirmiştir

—Ask denize Yelken döneminde savaş gemileri, büyüklüklerine göre birçok sınıfa ya da kategoriye ayrılıyordu Ancak bu sınıflandırma teknik gelişmelerle birlikte değişti 1716'da birinci sınıf bir savaş gemisi 84 ile 120 top taşırken, ikinci sınıf bir gemi 64 ile 74, üçüncü sınıf bir gemi 50 ile 62, dördüncü sınıfbir gemi de 40 ile 48 top taşıyordu 1846'da üç güverteli birinci sınıf bir gemi, sayısı 110 ile 120 arasında değişen toplarla donatıldı; diğer bütün savaş gemilerinin yalnız iki güvertesi vardı; ikinci sınıf savaş gemilerinde 92 ile 100, üçüncü sınıf savaş gemilerinde 80 ile 90, dördüncü sınıf savaş gemilerinde de 50 ile 74 top bulunuyordu

Sağlam bir direk takımına ve kare yelkenlerle donatılmış bir yelken takımına sahip savaş gemileri savaş filolarının İskeletini oluşturdu Yelken döneminden sonra da, "savaş gemisi" deyimi savaş hattında yararlanılan zırhlılar için kullanılmaya devam etti Bu deyim günümüzde de, temel silahı top olan ve savaş hattından başka bir yerde kullanılmayan bütün büyük savaş gemilerini kapsar Ancak uçak gemileri için kullanılmaz

—Deniz huk Kullanım amaçlarına göre çeşitli gemiler vardır: ticaret gemileri; yatlar, denizci yetiştirme gemileri, gezinti, spor, eğitim ve bilimsel araştırma gemileri; kamu hizmetine ayrılmış gemiler; savaş gemileri Gemi siciline kayıtlı bir geminin devri için geminin sahibiyle devir alanın anlaşmaları yeterlidir, icra ve iflas k gemileri taşınmaz mallardan saymıştır Amme alacaklarının tahsili usulü hakkındaki 21 temmuz 1953 tarih ve 6183 sayılı yasa açısından da gemi taşınmaz mal işlemi görür Her geminin bir milliyeti vardır ve bağlı olduğu devletin bayrağını taşır Her devlet hangi gemilerin kendi bayrağını çekebileceğini belirleme yetkisine sahiptir Devletler genellikle kendi kıyılarında yük ve yolcu taşımayla, diğer hizmetler için yalnızca kendi bayrağını taşıyan gemilere kabotaj* hakkı tanırlar Türkiye 19 nisan 1926 tarih ve 815 sayılı Kabotaj yasası'yla bu hakkı yalnız türk bayrağı taşıyan gemilere tanımıştır

• Gemi ipoteği'nin kurulması için geminin sahibi ile alacaklının, İmzaları noterce onaylı bir ipotek sözleşmesi yapmaları ve bu sözleşmeyi gemi siciline tescil ettirmeleri gerekir

Gemi ipoteği, denizcilik işletmelerinde gemi satın alma ve gemi işletmede büyük kredi gereksinmelerini, gemiyi kredi verene teslim etmeden rehnetmek suretiyle, karşılama olanağı sağlar; alacaklıya teslim edilmeden sadece gemi siciline tescil, geminin rehnedilmiş olması için yeterlidir İpotek koşullarına göre çeşitli adlar taşıyan gemi ipoteği türleri vardır Borcun tamamı için aynı zamanda birden çok gemi üzerinde ipotek kurulursa buna "birlikte gemi ipoteği" denir ve gemilerden her biri borcun tamamından sorumlu olur Maksimal gemi ipoteği, miktarı belli olmayan ya da devamlı değişen alacaklar için bir en yüksek had saptanarak yapılan ipotektir Yurtdışından kredi ile gemi satın alınmalarında, yabancı para ile ödenecek borçlar İçin Maliye bakanlığından İzin alınarak yabancı para üzerine ipotek kurulabilir Geminin karşılayacağı alacak miktarının saptanması altın ya da yabancı para ölçüsüne bağlanan fakat türk parası ile ödenecek olan borçlar için ipotek sabit kıymetli ipotek adını alır Kıymetli evraka ait gemi ipotekleri özel hükümlere bağlanmıştır, inşa halindeki gemiler üzerinde kurulan yapı İpoteği de akdi gemi ipoteği çerçevesinde yer alır

• Gemi sicili, geminin milliyetini saptamada ve üzerindeki ayni hakların açıklığa kavuşturulmasında önem taşır Gemi sicilindeki bazı kayıtlar açıklayıcı bazı kayıtlarsa yaratıcı niteliktedir Örneğin geminin bağlama limanına ve adına ilişkin kayıtlar açıklayıcı nitelik taşır Buna karşılık gemi ipoteğine ilişkin kayıt yaratıcı niteliktedir; ipotek hakkı ancak tescille doğar Gemi sicilindeki bazı kayıtlar için yasanın benimsediği karineler vardır: gemi sicilinde sahip gözüken kişi geminin sahibi sayılır; gemi sicilinde lehine bir gemi ipoteği ya da ipotek üzerinde bir hak ya da intifa hakkı tescil edilmiş olan kişi o hakkın sahibi sayılır Türkiye'de gemi sicilleri, asliye mahkemelerinin gözetimi altında, liman başkanlıkları tarafından tutulur Gemi siciline ilişkin tüzüğe göre Türkiye'de on sicil dairesi vardır: İstanbul, izmir, Mersin, Trabzon, Samsun, Zonguldak, iskenderun, Antalya, Çanakkale, Bandırma Savaş gemileriyle yalnızca kamu hizmetine ayrılmış gemiler gemi siciline kaydedilmezler

Geminin denize, yola ve yüke elverişliliği Gemi tekne, makine, kazan gibi esas kısımları bakımından yapacağı yolculuğun deniz tehlikelerine karşı koyabilecek durumdaysa denize elverişli sayılır Geminin yola elverişli olması için önce denize elverişlilik koşullarının gerçekleşmiş bulunması ayrıca donanım, yakıt, yiyecek ve içecek, gemi adamları bakımından yeterli durumda olması gerekir Böylece denize ve yola elverişli hale gelmiş olan gemi, ambarlarının yükü almaya, taşımaya ve korumaya elverişli olması halinde yükede elverişli olur TürkTic k'nun 1019 maddesine göre taşıyan, yükle ilgililere karşı geminin denize, yola ve yüke elverişli olmamasından doğan zararlardan sorumludur

-'Gemilerin sınıflandırılması Denizci ülkelerin çoğunluğunda, İç idare birimleri yerine, uluslararası alanda faaliyet gösteren sınıflandırma kuruluşları tarafından yapılır Sınıflandırma kuruluşları, gemilerin yapıları, her yönden yapacakları yolculuklara uygun bulundukları, iyi durumda oldukları hakkında özellikle denizcilik sigorta şirketlerine bilgi verirler Başlıca sınıflandırma kuruluşları 1828'de kurulan Bureau Veritas, faaliyete geçişi 1834'lere çıkan Lloyd's Reglster of Shipping, Almanya'da Germanischer Lloyd (1867), Norveç'te Norskeverltas (1864), Amerika1 da American Bureau of Shipping (1862) vb'dir Bu kuruluşlar, kayıtlarında bulunan gemiler için bir kota saptarlar Kota gemiye güven derecesini gösterir Bureau Veritas, çok iyi durumda olan gemilere 3/3 kotasını verir; 5/6 kotası göreceli olarak daha az güven vericidir Lloyd's Register için en İyi kota 100 A I işareti ile ifade edilir

Gemilerin, dönemsel denetimler sonucu kotalarını koruyup korumadıkları saptanır Ayrıca gemiler her zarar verici olaydan, yapılan tamirlerden sonra da denetlenir ve kota durumu gözden geçirilir

—Mim Erken hırlstiyanlık dönemine ait büyük bazilikaların sahınları, sayısı beşi bulan tavanlı gemiler içerir (San Paolo fu-ori le Mura) Ortaçağ'da hıristiyanlığı yaymaya çalışan tarikatların kiliseleri, bazen bir ayak dizisiyle birbirinden ayrılmış, aynı yükseklikte iki tonozlu gemiden oluşuyordu, ama katedrallerin çoğu, yan sahın-lar yüksek pencerelerle donatılmış merkezi gemiden çok daha alçak olmak üzere üç gemi içerirlerdi Toulouse'daki St -Sernin manastırı gibi birkaç katedralin (Paris, Bourges, Köln) beş gemisi vardır Güney Fransa'da katedrallerin hemen hepsi tek gemili bir sahna sahiptir Alman hal* kilisesi, eşit yükseklikteki gemilerden hareketle bir çeşit hypostylos salon oluşturur

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.