|  | Tasavvuf (tekke ) Edebiyatı |  | 
|  04-29-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Tasavvuf (tekke ) EdebiyatıTASAVVUF (TEKKE) EDEBİYATI “Tasavvuf” dünya hayatının aşırılılıklarından uzak durarak Allah’a gönülden bağlanma,Allah’ın varlığına insanın kendi varlığından vazgeçmesi, benliğini (nefsini) yok edip gönlünü ilahi aşkla doldurması esasına dayanan, İslami bir düşünce akımıdır  Türkistanlı                           Hoca Ahmet Yesevi              Türk tasavvufunun kurucularındandır  Anadolu’da tasavvufun, onun              öğrencileri tarafından yayıldığı kabul edilir  Tasavvufçular              (mutasavvıflar, sofiler) düşüncelerini halka yaymak için edebiyatı,              özellikle              şiiri araç kabul ederler  Bunun sonucu olarak Anadolu’da              13  yy’dan itibaren güçlü bir tasavvuf (tekke) edebiyatı olmuştur   NOT Anlattıklarımızın ve soruların daha iyi yorumlanabilmesi için şu terimlerin bilinmesi yararlı olacaktır: VAHDET-İ VÜCUT: (Varlığın birliği) Evrende sadece Allah’ın varlığı söz konusudur  Diğer varlık zannettiğimiz, bu “mutlak varlığın”,              Allah’ın bir parçası ve görüntüsüdürler   Tekke: Tasavvuf ehli kişilerin, tarikat mensuplarının barındıkları, eğitim gördükleri yer, kuruluş  PİR: Tarikat kurucusu  ŞEYH:1) Tarikat kurucusu  2) Tarikatta en yüksek dereceye ermiş kişi  3)              Tarikat kollarından birinin başında bulunan kimse  TARİKAT: Allah’a varma yolunda benzer biçimde düşünenlerin oluşturduğu topluluk  DERVİŞ: Bir tarikata girmiş, onun kurallarına uygun yaşayan kimse  ABDAL: Gezgin derviş  HALİFE: Tarikat kurucusunun ya da şeyhin kendisine vekil tayin ettiği, yetki verdiği kişi  Genel Özellikler a) Gerek dini-tasavvufi görüşler, gerek bunların işlenişi yönünden Arap-İran tasavvuf edebi-yatlarının etkisi söz konusudur  Ancak etki-lenme, Divan Edebiyatı’ndaki              boyutlarla değildir  b) Tasavvufa ait kavramları anlatan terimler dolayısıyla yabancı sözcük ve tamlamalar Aşık Tarzı Edebiyattan daha fazladır  c)Eserlerin çoğu yazılı olarak oluşturulmuş ya da sonradan yazıya geçirilmiş  d)Manzum eserler düzyazıdan daha çoktur  e) Ağılıklı olarak hece ölçüsü kullanılmıştır  Aruzu kullananlar da çoktur  f)Dörtlüklerle kurulan, koşma biçim özellikleri taşıyan şiirler çoğunluktadır  Beyit birimiyle             gazel, kaside, mesnevi biçimli şiirler de yazmıştır  Divan              tarzı tevhit, münacaat, naat türü                           şiirlere rastlanır  g) Tekkelerde ve halkın karşısında şiirlerin okunuşu sırasında ya da ayinlerde müzik eşliği oldukça yaygındır  NOT Bu özelliklerin dışında kalan; eserlerini aruz ölçüsüyle ve Divan Edebiyatı diliyle, hatta tamamıyla Arapça-Farsça yazan tasavvufçular da vardır  Örneğin              Mevlana Anadolu’da yetişen ilk ve en büyük Türk mutasavvıf olduğu              halde eserlerini Farsça yazmıştır  Şeyh Galip, Divan tarzında eser              verdiği için Tekke Edebiyatı çerçevesinde düşünülmez,                                       Divan              Edebiyatımensubu sayılır   | 
|   | 
|  | 
|  | Cevap : Tasavvuf (tekke ) Edebiyatı |  | 
|  05-13-2010 | #2 | 
| 
Şengül Şirin   |   Cevap : Tasavvuf (tekke ) EdebiyatıTasav Vuf (Tekke) Edebiyatı Anadolu’da 13  yüzyıldan sonra yayılmaya başlamıştır  Kurucusu 12  yüzyılda  Türkistan’da yaşayan Ahmet Yesevi’dir  Tasavvufun etkisiyle doğan Tekke  edebiyatının amacı da tasavvuf düşüncesini insanlara benimsetmektir  Şairieri hecenin yanında aruzu, dörtlüğün yanında beyiti de  kullanılmıştır  Arapça - Farsça sözcükler, Halk edebiyatının en çok bu  bölümünde kullanmıştır  Bunların bir bölümü tasavvuf terimleridir  İlahi, sathiye, nutuk, devriye Tekke şiirinin başlıca nazım türleridir  Şimdi de “tasavvuf düşüncesi üzerinde kısaca duralım: Tasavvuf: Tasavvuf dinsel bir düşünce sistemidir  İslam dininin özgün bir yorumu olarak  da değerlendirilebilir, islamiyeti yorumlarken islamiyet öncesinde  oluşan Doğu ve Batı öğretileri de etkilidir  Tasavvuf, Tanrı ve evrenin ne olduğuna, evrenin niçin yaratıldığına, insanın evren içindeki konumuna İlişkin yorumlar getirir  Tasavvufa göre evren  Tanrısal güzelliğin bir yansımasıdır  Tanrının en belirgin görüntüsü  insandır  Temel gerçek, iyilik ve güzelliktir  Gerçek insan güzelliğe, iyiliğe,  dolayısıyla da Tann’ya yönelen insandır  Tann’ya da akıl yoluyla değil,  aşk yoluyla ulaşılır  Tekke edebiyatında dünyanın gericiliği, nefsin  kötülüğü, Tanrı ve insan sevgisi; Hazret-i Ali’ye duyulan sevgi,  Hazret-İ Muhammet’e bağlılık gibi temel konular işlenmiştir  Tekke edebiyatının başlıca sanatçıları şunlardır: Yunus Emre, Hacı Bayram Veli, Kaygusuz Abdal, Pir Sultan Abdal, Eşrefoğlu Rumi… 
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |