![]() |
Milli Edebiyat Dönemi (1911-1923) |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Milli Edebiyat Dönemi (1911-1923)MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ (1911-1923) 1911 yılında Selanikte çıkan Genç Kalemler dergisinde Ömer Seyfettinin Yeni Lisan adlı makalesinin yayımlanmasıyla başlar ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönem sanatçılarının şiir anlayışıyla, Fecr-i Ati topluluğunun şiir anlayışı birbirinden pek farklı değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Şiirde daha çok bireysel konulara yönelen bu dönem sanatçıları, roman ve öyküde sosyal meselelere eğilmişler; milliyetçilik düşüncesi, Kurtuluş savaşı gibi konuları ele almışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNİN DİL ANLAYIŞI 1) Yabancı dilbilgisi kuralları, Arapça, Farsça ad ve sıfat tamlamaları bırakılmalıdır ![]() 2) Yabancı sözcükler, kendi dillerinde dilbilgisi bakımından hangi türden olursa olsun, Türkçede ne olarak kullanılıyorsa, dilbilgisi yönünden o türden sayılmalıdır ![]() 3) Arapça ve Farsça�dan gelen sözcüklerden, konuşma diline kadar girip yaygınlaşmış olanlar Türkçeleşmiş sayılmalı ve kullanılmalıdır ![]() 4) İstanbul hanımlarının günlük konuşma dili esas alınmalıdır ![]() 5) Terimler bilimle ilgili oldukları için aynen kullanılmalıdır ![]() 6) Türkiye Türkçesine diğer Türk lehçelerinden sözcük alınmamalıdır ![]() MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ SANATÇILARI: ÖMER SEYFETTİN (1884-1920): Milli Edebiyat hareketinin önderlerinden olan sanatçı daha çok hikayeleriyle tanınmıştır ![]() ![]() ![]() Hikayeleri: İlk Düşen Ak, Yüksek Ökçeler, Bomba, Gizli Mabet, Asılzadeler, Bahar ve Kelebekler, Beyaz Lale ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ZİYA GÖKALP (1876-1924): Şiiri, düşüncelerini halka yaymak için bir araç olarak kabul eden sanatçı, bu türde sanatsal yönden güçlü ürünler vermemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserleri: Şiir: Kızıl Elma, Altın Işık, Yeni Hayat Nesir: Türkçülüğün Esasları, Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak; Türk Medeniyeti Tarihi, Malta Mektupları ![]() REFİK HALİT KARAY (1888-1965): Milli Edebiyat ve Cumhuriyet döneminin en ünlü öykü ve roman yazarlarındandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserleri: Öykü: Memleket Hikayeleri , Gurbet Hikayeleri Roman: Sürgün , Hilgün, Bugünün Saraylısı, İstanbulun bir Yüzü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kirpinin dedikleri (Mizah yazıları) ![]() HALİDE EDİP ADIVAR (1884-1964): Daha çok İngilizi edebiyatındaki romanlardın etkilenen sanatçının eserlerini üç grupta inceleyebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dilbilgisi kurallarına ve anlatıma pek özen göstermeyen sanatçinin diğer önemli eserleri şunlardır: Yeni Turan, Kalp Ağrısı, Zeynonun Oğlu (Roman) Türkün Ateşle imtihanı, Mor salkımlı Ev (Anı) Harap mabetler, Dağü Çıkan Kurt, Kubbede Kalan Hoş Sada (Hikaye) Ayrıca santçının birçok araştırma yazısı ve çevirisi vardır ![]() REŞAT NURİ GÜNTEKİN (1889-1956): Realist bir analyışa sahip olan yazar Milli Eğitim müfettişliği görevi ile Anadoluyu dolaşmış, buradaki yaşamı gözlemlemiş, bu gözlemlerini yalın bir dil ve anlatımla eserlerinde dile getirmiştir ![]() Reşat Nuri Güntekin , romanlarında yoğun bir Anadolu atmosferi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Roman: Çalıkuşu, Damga, Yeşil Gece, Yaprak Dökümü, Bir Kadın Düşmanı, Miskinler Tekkesi, Kan Davası ![]() ![]() ![]() Öyküler: Tanrı Misafiri, Leyla ile Mecnun, Olağan İşler ![]() ![]() ![]() Oyunları: Hançer, Hülleci, Tanrı Dağı Ziyafeti ![]() ![]() ![]() MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ (1890-1966): Türk Edebiyatı araştırmalarını sistemleştiren ve edebiyat tarihçişi olarak ün kazanan sanatçının eserleri de bu yoldadır ![]() ![]() Eserleri: Türk Edebiyatı Tarihi, Türk Edebiyatında ilk Mutasavvuflar, Divan Edebiyatı Antolojisi, Türk Saz Şairleri Antolojisi ![]() YAKUP KARDİ KARAOSMANOGLU (1889-1974): Yakup Kadri Karaosmanoğlu , romanlarında kusursuz bir anlatım ve sağlam tekniği ile dikkat çeken sanatçı, tarihi ve sosyal olaylardan her birini bir romanına konu edinerek, Tanzimat dönemiyle Atatürk Türkiyesi arasındaki dönem ve kuşakların geçirdikleri sosyal değişiklik ve bunalımları yaşayış ve görüş ayrılıklarını işlemiş: düşünce ve teze dayalı özlü yapıtlar vermiştir ![]() Hep o şarkı da Abdülaziz döneminin yaşamı, Bir Sürgün de II ![]() Kiralik Konakta Tanzimattan I ![]() Hüküm Gecesi nde Meşrutiyet devrinindeki Bektaşi tekkelerinin durumu, Sodom ve Gomore de mütareke döneminde, işgal altındaki İstanbulda ortaya çıkan ahlaki çöküntü, Yabanda Kurtuluş Savaşı yıllanrındaki bir Anadolu köyü, Ankara da yeni başkentin üç dönemi, Panorama I, II de Cumhuriyet döneminin 1952�ye kadarki durumunu bir bir ele almıştır ![]() Diğer eserleri: Anı: Zoraki Diplomat, Politikada 45 yıl,Vatan Yolunda, Gençlik ve Edebiyat Hatıraları ![]() ![]() ![]() ![]() Monografi: Ahmet Haşim, Atatürk Mensur şiirleri: Erenlerin Bağından, Okun Ucundan Hikayeleri: Bir Serencam, Rahmet, Milli Savaş Hikayeleri Tiyatro eserleri: Nirvana, Veda, Sağanak, Mağara Önemli Makaleleri: İzmirden Bursa�ya, Ergenekon, Kadınlık ve Kadınlarımız ![]() ![]() ![]() ![]() YAHYA KEMAL BEYATLI (1884-1958): Milli Edebiyat hareketini makaleleri ve konferanslarıyla destekleyen Yahya Kemal in, esasen , kendine özgü Milli Edebiyatınkinden farklı bir anlayışı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şiir kitapları: kendi Gök Kubbemiz, Eski Şiirin Rüzgarıyla, Rübailer, Nesir Kitapları: Aziz İstanbul, Eğil Dağlar, Siyasi ve Edebi Portreler, Siyasi Hikayeler, Edebiyat Dair ![]() HECENİN BEŞ ŞAİRİ (BEŞ HECECİLER) Bu şariler 19117de Selanikte Genç Kalemlerle başlayan Milli Edebiyat akımının ilklerine bağlı olarak, halk şiirimizin özelliklerinden, yerli kaynaklarımızdan yararlanarak, şiirimizin aruzdan heceye geçişinde önemli rol aynamışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HALİT FAHRİ OZANSOY ENİS BEHİÇ KORYÜREK YUSUF ZİYA ORTAÇ ORHAN SEYFİ ORHON FARUZ NAFIZ ÇAMLIBEL |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Milli Edebiyat Dönemi (1911-1923) |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Milli Edebiyat Dönemi (1911-1923)Milli Edebiyat Dönemi Meşrutiyet (1908) 'den sonra memlekette başlayan ve o devirde “Türkçülük” adı verilen milliyet hareketi, “edebiyatta millî kaynaklara dönme” düşüncesinin doğmasına yol açmıştır ![]() ![]() ![]() “Millî kaynaklara dönme” sözüyle ; dilde sadeleşme, aruz vezni yerine hece veznini kullanma, yerli hayatı yansıtma kastedilmiştir a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c ![]() ![]() ![]() ![]() ç ![]() ![]() Gerçek değer taşıyan şiirler, aruzun son üç ustasının "Mehmet Akif, Ahmet Haşim, Yahya Kemal" kaleminden çıkmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu üç şair, bir yandan da, Türk şiirinde üç ayrı akımın temsilcisi olmuşlardır : Mehmet Akif, şiirde Tevfik Fikret'ten devir aldığı "Realizm" akımını geliştirmiş, "hayal ile alışverişi olmadığını, her ne demişse görüp de söylediğini, en beğendiği mesleğin hakikat olduğunu" bildirmiş, Fecr-i Âti topluluğundan gelen Ahmet Haşim, Batıdan gördüğü "Sembolizm" akımını benimsemiş, "dünyanın şekillerini hayal havuzunun sularında seyrettiğini; onun için, dünyanın taşlarını ve bitkilerini renkli bir akis gibi gördüğünü" belirtmiş; Yahya Kemal de, yine Batıda gördüğü "Romantizm" akımını benimsemiş ve bu anlayışla, Divan şiiri yolunda klasik şiir denemelerine girişmiş; sade dille ve yeni nazım biçimleriyle yazdığı şiirlerinde de yine biçim kusursuzluğuna, yapmacıksız ve sağlam anlatıma önem vermiştir ![]() Meşrutiyetten Mütareke sonuna kadar süren ve Trablusgarp Savaşı (1911), Balkan Savaşı (1912-1913), İkinci Dünya Savaşı (1914-1918), Mütareke yılları (1919-1922) gibi büyük olayları içine alan ve Osmanlı İmparatorluğunun parçalanıp yıkılmasıyla sonuçlanan bu dönemde, önemli sayılan yalnız iki şair (Mehmet Emin, Mehmet Akif) toplumsal konulara yönelmiş; ötekiler, ortalıkta sanki hiçbir şey yokmuşçasına, sadece aşk, özlem v ![]() ![]() ![]() Hikâye ve roman alanında, bir bölüğü "Fecr-i Âti" topluluğundan gelen "Yakup Kadri, Refik Halit), bir bölüğü bu topluluk dışında kalan (Ebubekir Hâzım, Ömer Seyfettin, Halide Edip, v ![]() ![]() ![]() Tanzimat ve Edebiyat-ı Cedide hikâye ve romanlarında vakaların İstanbul sınırları içinde kapalı durmasına karşılık, bu devirde, hikâye ve roman yurdun her köşesine açık tutulmuş, her tabakadan halkın yaşayışı konu olarak ele alınmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gözleme dayanan bu yerli hayatı yansıtma isteğinin sonucu olarak, çoğu yazalar Realizm (Ömer Seyfettin, Yakup Kadri, Refik Halit, Reşat Nuri, Memduh Şevket, v ![]() ![]() ![]() ![]() Çoğu Fransız (Yakup Kadri, Refik Halit Reşat Nuri, Peyami Sata, Abdülhak Şinasi), kimisi İngiliz (Hailde Edip), kimisi Rus (Memduh Şevke) edebiyatlarının etkisi altında kalan bu devir sanatçılarının bir bölüğü de Hüseyin Rahmi ve Ahmet Rasim yolunu sürdürmüşlerdir (Ercüment Ekrem, Sermet Muhtar, Osman Cemal, kimi hikâyeleriyle F ![]() ![]() Parti kavgalarının kızıştığı Meşrutiyet ve Mütareke devirlerinde okuyucunun mizaha ve toplumsal yergiye düşkünlük göstermesi, bir çok yazarın (Ömer Seyfettin, Refik Halit, Ercüment Ekrem, Sermet Muhtar, Osman Cemal, Reşat Nuri, F ![]() ![]() ![]() Tiyatro alanındaki verim, hikâye ve roman kadar başarılı sayılamaz ![]() ![]() ![]() Bu devrin başlıca yazar ve sanatçıları şunlardır: Bilim yolunda: Ziya Gökalp ![]() ![]() ![]() ![]() Şiir alanında : (Aruz vezniyle) Mehmet Akif, Ahmet Haşim, Yahya Kemal Beyatlı, v ![]() ![]() (Hece vezniyle) Mehmet Emin Yurdakul, Rıza Tevfik Bölükbaşı, Halit Fahri Ozansoy, Enis Behiç Koryürek, Orhan Seyfi Orhon, Yusuf Ziya Ortaç, Faruk Nafiz Çamlıbel, v ![]() ![]() ![]() Hikaye ve roman alanında: Ebubekir Hâzım Tepeyran, Ömer Seyfettin, Halide Edip Adıvar, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Refik Halit Karay, Ercüment Ekrem Talu, Selâhattin Enis, F ![]() ![]() ![]() ![]() (Bunlardan Ömer Seyfettin, Yakup Kadri, Refik Halit, Reşat Nuri, Sermet Muhtar, Mahmut Yesari oyun da yazmışlardır ![]() ![]() ![]() Tiyatro alanında: Musahip-zâde Celâl, İbnürrefik Ahmet Nuri, v ![]() ![]() Gezi ve röportaj alanında: Ahmet Şerif ![]() Röportaj - Mülâkat alanında: Ruşen Eşref Ünaydın ![]() Gezi, anı, deneme, fıkra, makale alanlarında: Falih Rıfkı Atay, vb ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|