Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Eğitim & Öğretim > Edebiyat / Dil Bilgisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
batı, edebiyatı

Batı Edebiyatı

Eski 05-13-2010   #1
Şengül Şirin
Varsayılan

Batı Edebiyatı



Batı Edebiyatı

GiRiS


Bilinen en eski dönemlerden günümüze kadar Batılı ulusların nazım ve düzyazı türlerinde ortaya koydukları edebî ürünlerin tümüne birden Batı edebiyatı adı veri-lir Batılı uluslar, temelde aynı uygarlığa, Batı uygarlığına bağlı oldukları için, düşünüş ve duyuş tarzları da pek çok noktada ortak özellikler göstermektedir Bu bakımdan genel bir kavram olarak Batı edebiyatından söz edilebilir Bu ünitede Batılı ulusların edebiyatları , dönemlerine ve ayrı ayrı edebî anlayışlarına ve akımlara göre incelenerek, sonuçta Batı edebiyatı adlı bütüne ulaşılacaktır

2 Klâsik Batı Edebiyatı


En eski zamanlardan Rönesans dönemine kadar Batı edebiyatı, Yunan ve Lâtin edebiyatlarıyla temsil edilmiştir Batılı ulusların yazı dilleri ve millî edebiyatları ise aşağı yukarı Rönesans döneminde ortaya çıkmıştır Onun için batı edebiyatının ilk örnekleri Yunan ve Lâtin edebî metinleridir

21 Yunan Edebiyatı

Yunan edebiyatı birkaç dönemde incelenebilir:

211 I Dönem (MÖ IX - VII yy)

MÖ IX-VIII yüzyıllarda Homeros ve Hesiodos gibi iki büyük şair yetiştirmiş olan Yunan edebiyatının en önemli türü şiirdir Şiirler vezinli, ancak kafiyesizdir Şiir türleri içinde de en çok görülen destan (epik şiir) dır Destan nedir ?Bir milletin ortak tarihinde önemli izler bırakan savaş, doğal afet , türeyiş, ölüm ,büyük başarı ya da yenilgileri ve bu olaylarda önemli rol oynamış büyük kahramanların hayatlarını manzum hikâyeler hâlinde anlatan metinlere destan de-nirUlusların ortak bilinçlerinde yaşayan destanlarda olay ve kişiler genellikle mitolojik ve menkıbevî nitelikte olağanüstü bir karaktere sahiptir Homeros , MÖ IX yüzyılda yaşamış, Hem Yunan edebiyatının hem de dünya ede-biyatının en büyük destan şairlerinden biridir İzmir'de doğmuş ve İonia bölgesinde yaşamıştır İlyada ve Odysseia adlı iki destanı vardır Bu destanlar , Yunanlıların temel kültürel kaynakları arasında yer alır İlyada destanında, Yunanlıların Troia'lılarla 10 yıl savaşıp, sonunda onları yenmeleri anlatılır Odysseia destanında ise İthaka adasının kralı olan Odysseus'un 10 yıl süren Troia Savaşı dönüşünde yolda karşılaştığı olaylar ve ülkesine döndüğünde kendisinin yokluğunda olan bitenler anlatılır Bu destanlarda mitolojik tanrıların insanlarla olan değişik ilişki biçimlerine , insanların ve tanrıların duygu , düşünce , hayal , özlem , tutku , öfke , kin ve sevinçlerine , olağanüstü ve tarihsel birtakım olaylara yer verilir Hesiodos MÖVIII yüzyılda Askra kasabasında yaşamıştır Didaktik (eğitici-öğ-retici) şiir türünün kurucularındandır Şiirleriyle halka adaletli davranma , iyilik yapma , çok çalışma gibi olumlu değerleri aşılamaya , öğüt vermeye çalışmıştır Hesiodos'un İşler ve Günahlar , Theogonia adlı iki eseri vardır

212 II Dönem (MÖ VII - VI yy)


MÖ VI yy da yaşamış olan Sappho, bu dönemin ünlü ozanlarındandır Midilli adasında doğmuş, genç kızların eğitimi için çalışmıştır; zengin bir ailenin kızıdır170 parçadan oluşan şiirlerinde en çok aşk temasını işlemiştir Yunan edebiyatının önde gelen lirik şairlerindendir MÖ VI yyda yaşamış olan Aisopos (Ezop) , Anadolu'da Phrigia'da doğmuş ,Mısır , Asya , Yunanistan'a seyahatler yapmış; tanrı Apollon'a karşı geldiği için uçuruma yuvarlanarak öldürülmüştür Gezdiği Doğu ülkelerinden öğrendiklerinden , gözlemlerinden edindiği materyallerle düzyazı tarzında fabl (masal) lar yazmıştır Tek eserinin adı Fabllar olup fabl türünün kurucusudurFabl nedir?Kişileri insan gibi konuşup davranan hayvan , bitki ve cansız varlıklardan olu-şan, kıssadan hisse çıkarıp ders vermeyi amaçlayan masaldan kısa öykülere denir Bu dönemin diğer önemli şairleri arasında Alkalos (MÖ VII yy) ve Anakreon (MÖ VI yy) sayılabilir

213 III Dönem (MÖ VII - VI yy)

Yunan edebiyatı en parlak ürünlerini MÖ V-IV yüzyıllarda vermiştir Aiskhylos (MÖ 525-456) , dönemin en büyük tragedya şairidir İlk defa, tragedyanın aktör sayısını ikiye çıkararak, koro yerine diyaloğu ön plâna geçirmiştir Maske,aktörün yüzünü saklayan bir alet olmaktan çıkıp, onun karakterini de yansıtır olmuştur Eserlerinde tanrıların belirleyici gücüne önem vermiş; dünyayı ve insanları tanrıların, olması gerektiği gibi, iyi bir şekilde yönettiği , tanrılara isyan edenlerin cezalandırılması gerektiği tezini savunarak, yerleşik düzeni , gelenekleri ve toplum ahlâkını benimsemiştir Ona göre insanlar tanrılar tarafından belirlenen alınyazılarını kabullenmek zorundadırlar Ele geçen yedi tragedyası şunlardır : Yalvaran Kızlar Persler, Thebai'ye Karşı Yediler , Zincire Vurulmuş Prometheus, Oresteia trilogia , Agamemnon , Kheephoroi , Eeumenides

Sophokles (MÖ 495-406) de tragedyayı geliştirerek oyuncu sayısını 3'e , korodaki şarkıcıların sayısını da 12'den 15'e çıkarmış; trilogia denilen üçleme yazma biçimini kaldırmıştır Aiskhylos'un tragedyalarında insanlar tanrılara boyun eğmek zorunda iken, Sophokles'in eserlerinde insanlar alınyazıları ve tanrılarla mücadele ederler Ancak sonunda yenilen insanlar olur Elde Kral Oidipus , Oidipus Kolonos'ta ,Antigone , Aias , Elektra , Trakhisli Kadınlar ve Philoktetes adlı yedi eseri bulunmaktadırÜçüncü büyük tragedya şairi olan Euripides (MÖ 480-406) , insan-tanrı mücadelesi yerine insanın kendi kendisiyle olan mücadelesine yer vermiştir İnsan kendi ihtiraslarıyla mücadele hâlindedir , ancak yenik çıkar Başlıca eserleri şunlardır : Medeia , Hippolytos , İphigeneia Aulis'te , phigeneia Tauris'te , Orestes , Elektra , Hekabe , Andromakheİlk büyük komedya şairi Aristophanes (MÖ 445-385) 'tir Aristophanes, gelenekçi bir anlayışa sahip olup sanat , siyaset ve felsefe alanlarında yapılan yeniliklere ve yenilikçilere saldırmıştır En önemli komedileri : Atlılar , Eşek Arıları , Kuşlar , Kurbağalar , Bulutlar , Barış , Lysistrate

214 IV Dönem (MÖ III - II yy)

Büyük kütüphanelerin , meşhur sanatçı ve bilginlerin bulunduğu İskenderiye, "İskenderiye Çağı" da denen bu döneme damgasını vurmuştur Pastoral nazım türünün kurucusu olan Theokritos (MÖ III yy) yazdığı kısa şiirlerinde doğa sevgisini işlemiştir Şiirlerine Eidyllia (kısa şiirler) adı verilmiştir Pek çok ülke gezmiş olan Herodotos (MÖ 482-425) , tarih türünün kurucusu olup ,Tarih adlı eserinde gezdiği ülkeler ve halkları hakkında bilgi vermiştir Hitabet türünde Demosthenes (MÖ 385-322); felsefede ise Sokrates (MÖ 470-399) , Eflatun (MÖ429-347) ve Aristoteles (MÖ 384-322) dönemin önde gelen isimlerin-dendir

215 V Dönem (MÖ II-MSII yy)

"Yunan-Lâtin Çağı" adı verilen Roma egemenliğinin sürdüğü bu dönemde en önemli yazar , biyografi yazarı olan Plutarkhos (46-120)'tur Paralel Hayatlar adlı eserinde eski Yunan kültürünü canlandırmaya , ahlâk ve insanlık dersi vermeye çalışmıştır

22 Lâtin Edebiyatı

Romalılar Yunanistan'ı MÖ 250'li yıllarda siyasî anlamda egemenlikleri altına aldıktan sonra Lâtin edebiyatı , daha çok Roma'da Yunan kültür ve edebiyatının etkisiyle ve taklidiyle oluşmuştur Eski Atina'da Yunan sanatçıları daha özgür ortamlarda ürün veriyorlardı Onlar kendi dönemlerinde yaşayan kişileri , yöneticileri serbestçe hicvedip eleştirebiliyorlardı Ancak Roma'da Lâtin komedya şairleri bu bakımdan özgür değillerdiLâtin edebiyatının ilk önemli sanatçıları arasında tragedya şairi Ennius (MÖ 240-170), komedya şairi Plautus (M Ö184) ve Terentius (MÖ 159) yer alır Bunlar Yunan sanatçılarını örnek almışlardır Daha sonra Lucretius (MÖ 98-53) didaktik nazım, Catullus(MÖ 78-54) lirik nazım türünde ; Vergilius (MÖ 70-19) pastoral , epik ve didaktik nazım; Horatius (MÖ 64-8) lirik ve didaktik nazım; Ovidius (MÖ 43-MS 18) lirik nazım türlerinde ve mitolojide ; Cicero (MÖ106-43) hitabet türünde; Sallustius (MÖ 86-34) , Titus Livius (MÖ 59-MS 19) ve Tacitus (54-129) tarih yazıcılığında; Seneca (MÖ 4-MS 65) da felsefe ve tragedyada önde gelen isimlerdendir

3 Alman Edebiyatı

31 Rönesans Dönemi Alman Edebiyatı


Bu dönemde Luther (1483-1546) İncil'i Latinceden Almancaya çevirerek edebî Almanca için önemli bir zemin hazırlamış oldu

31 Romantik (Coşumcu) Dönem Alman Edebiyatı

Goethe (1749-1832), özellikle şiir ve romanlarıyla romantizm akımını başarılı bir şekilde temsil etmiştir Lirizme, aşk maceralarına, halk edebiyatı unsurlarına ve birtakım felsefî yorumlara yer vermiştir Başlıca şiirleri Roma Eyejileri ve Divan adlı eserlerinde toplanmıştır En önemli tiyatro eseri Faust, en önemli romanı da Genç Werther'in Acıları adını taşırAlman edebiyatının diğer önemli romantik sanatçıları arasında Schiller (1759-1805), Schlegel Kardeşler (Wilhelm 1767-1845, Friedrich 1772-1829), Heine (1798-1856) gibi şairler; Hoffmann (1776-1822) gibi romancılar; Kleist (1777-1811), Hebbel (1813-1883) gibi tiyatrocular sayılabilir

3 Gerçekçi (Realist) Dönemde Alman Edebiyatı


Alman edebiyatında Fontane (1819-1898), Storm (1817-1888), Hauptmann (1862-1946) gerçekçi yazarlar arasında gösterilirGerçekleri olduğu gibi yansıtmanın üzerinde durmuşlardır Günlük olayları ve ayrıcalığı olmayan kişileri işlemişlerdir Günlük konuşma dilini kullanmışlar ve abartılı coşkulardan kaçınmışlardır Bütünü görmeyi ve düşündürmeyi amaçlamışlardır

34 20 Yüzyıl Alman Edebiyatı

Şiir türünde bu yüzyılda Alman edebiyatının en önemli şairlerinden birisi Rainer Maria Rilke(1875-1926)'dir En çok aşk, ölüm, tabiat gibi temalara yer vermiş; lirik bir üslûbu benimsemiş ve Alman halk şarkıları geleneğine ait unsurlardan yararlanma yoluna gitmiştirRoman türünde Thomas Mann (1875-1955), Hesse (1877), tiyatro türünde ise Brecht (1898-1956) belli başlı yazarlar arasında yer alırlar

35 20 Yüzyıl Avusturya Edebiyatı

Önde gelen bir yazar, Franz Kafka (1833-1924)'dır O da varoluşçu yazarlar gibi insanın saçma ve kötü bir dünyadaki trajedisine, bunalımlarına, kişinin çağına, ailesine, işine yabancılaşması temalarına yer vermiştir Onun en önemli teması "yabancılaşma"dır Başlıca Eserleri: Değişim (1915), Hüküm (1916), Ceza Sömürgesi (1919), Bir Taşra Doktoru (1920), Dava, Şato, Amerika

4 Amerikan Edebiyatı

41 Romantik Dönem Amerikan Edebiyatı


Amerikan edebiyatında ilk büyük sanatçılar bu dönemde yetişmeye başlamıştırMoby Dick romanlarıyla Herman Melville (1819-1891), şiirleriyle Edgar A Poe (1809-1849) ve Walt Whitman (1816-1892); şiir ve denemeleriyle R W Emerson(1803-1882) başlıca romantik sanatçılardandırlar

42 Gerçekçi Dönem Amerikan Edebiyatı

Gerçekçilik, önce romantizmle iç içe görünür Nathaniel Hawthorne(1804-1864) ve Moby Dick romanıyla tanınan Melville romantizmi ve gerçekçiliği eserlerinde dengeli biçimde kullanan yazarlardır Gerçekçilik akımını daha sonra sürdüren öteki yazarlar Hanry James (1843-1916), Louise May Alcott (1832-1898)'tur

43 20 Yüzyıl Amerikan Edebiyatı

20 yüzyılda Amerika'da özellikle roman ve hikâye türlerinde daha çok ürün verilmiştirMark Twain(1835-1910), Tom Sawyer'in Maceraları(1876), Missisippi'de Hayat(1833) gibi eserlerinde daha çok mizahî bir üslûbu benimsemiştir O'henry (1862-1910) ise küçük hikâye türünde büyük bir üne sahiptir Olaylarda sürpriz unsuruna ve yalın bir anlatıma önem verirJack London (1876-1916), Vahşetin Çağrısı (1903), Uçurum Halkı (1903) ve Martin Eden (1909) gibi romanlarının konularını daha çok kendi yaşantılarından ya da çevresinden almıştırJohn Steinbeck (1902-1968), toplumcu gerçekçi bir Amerikan yazarıdır Yoksul ve sömürülmüş kitlelerin, işçilerin sorunlarına, bireysel ve sosyal dünyalarına eğilmiştir Daha çok California çevresine yer vermiştir Başlıca romanları şunlardır: Ke-nar Mahalle (1935), Farelere ve İnsanlara Dair (1937), Gazap Üzümleri (1939), Sardalya Sokağı (1945)Ernest Hemingway (1898-1961) de ezilen yığınların sorunları, adalet, baskıyla boyun eğmeme gibi konuların yanında uluslararası savaşların kötülüğü, tabiatın güzelliği ve yaşama sevinci temalarına ağırlık vermiştir Başlıca romanları: Bahar Selleri (1926), Güneş Gene Doğar (1926), Silâhlara Veda (1929), Çanlar Kimin İçin Çalıyor (1940), İhtiyar Adam ve Deniz (1953)Şiir türünde ise en önemli Amerikan şairlerinden biri olan Ezra Pound (1885-1972)tüm dünya milletlerinin kültürlerinden yararlanma yoluna gitmiş ve imgecilik (imajizm) akımının öncüleri arasında yer almıştır Ayrıca I Dünya Savaşı yıllarında faşizmi desteklemesiyle ünlüdür

5 Fransız Edebiyatı

51 Rönesans Dönemi Fransız Edebiyatı

Villon (1431 ?), Ortaçağın sonlarında ve Rönesans’a geçiş süreci içinde yaşamış önemli Fransız şairlerinden birisidir Şiirleri Küçük Vasiyetname ve Büyük Vasiyetname adlı kitaplarda toplanmıştırAsıl yeni Fransız şiiri, XVI yüzyılda Lâtinceyi bırakıp Fransızca ile şiir yazma davasını güden ve La Pleiade adındaki edebiyat okulunu kuran yedi şairin şiirleriyle başlar Bu grubun en önemli şairlerinden birisi Ronsard (1524-1585)'dır Başlıca eserleri Aşklar, Odlar, Egloglar adlarını taşır Bu dönemin önde gelen Fransız romancısı Rabelais (1490-1553)'dir Gargantua ve Pantagruel adlı romanları ünlüdürRönesans dönemi Fransız edebiyatının en önemli ismi hiç şüphesiz deneme türü-nün öncüsü Montaigne (1533-1592)'dir Denemeler adlı eserinde yer alan metinlerinde Hristiyanlıktan ve geleneksel düşünce biçimlerinden farklı olarak bağımsız insan düşüncesini ortaya koyan örneklere yer vermiştir İnsan ve toplumla ilgili hemen her konuda alışılmışın dışında yeni yaklaşımlar getirmiştir

52 Klâsik Dönem Fransız Edebiyatı

Pierre Corneille (1606-1684), Klâsisizmin ilkelerini uygulayan ilk büyük tragedya şairidir Onun oyunlarındaki kişilerin, tutkularıyla görevleri çatışır Ancak sonunda güçlü iradeleriyle tutkularını bastırırlar En önemli eserleri Le Cid, Horace, Cinnave Polyeucte'türİkinci önemli tragedya şairi Jean Racine (1639-699)'dir Racine'in oyun kişileri tut-kularının, yazgılarının ve tanrıların esir olurlar Başlıca eserleri And Romaque, İphige-nie, Phedre'dir
Moliere (1622-1673) ise komedya alanında başarılı ürünler vermiştir Toplum ve insandaki gülünç âdetleri, çirkin ve kötü huyları, kusurları sergileyerek, güldürerek düşündürmeyi, eğlendirerek öğretmeyi amaç edinmiştir Başlıca eserleri şunlardır:Gülünç Kibarlar Kadınlar Mektebi Zorla Evlenme, Tartuffe, Don Juan, Zoraki Hekim,Cimri, Hastalık HastasıLa Fontaine (1621-1695) özellikle Aisopos'tan yararlanarak yazdığı fabllarıyla ünlüdür En önemli eseri Fabllar'dır La Rochefoucauld (1613-1680) özdeyiş (vecize), Boileau (1636-1711) eleştiri türü-nün, Descartes(1596-1650) ve Pascal(1623-1662) felsefe alanının önde gelen isimlerindendir

53 Romantik Dönem Fransız Edebiyatı

En önemli romantik sanatçı Victor Hugo (1802-1885)'dur O, Cromwell adlı dramının önsözünde romantizmin temel ilkelerini ortaya koymuştur Şiir, roman ve oyunlarında tabiat, özgürlük, vatan, milliyetçilik gibi temalara yer vermiştir Sefiller adlı romanında seçkin sınıftan olmayan halktan ve toplum dışında kalmış insanların da dünyalarına, duygu ve düşüncelerine yer vermiştirHugo'nun yanında Lamartine (1790-1869) ve Musset (1810-1857) de şiir türünde etkili olmuş şairlerdendirler

54 Gerçekçi Dönem Fransız Edebiyatı


Honore de Balzac (1799-1850) her ne kadar romantik edebiyat döneminde yaşamış olsa da gerçekçiliğin (realizmin) müjdecisi olmuştur Balzac kişileri ve toplumu enince ayrıntılılarıyla incelemiş, olayları ve olguları eleştirel bir tutumla sergilemiş, insanlar arası ilişkileri dikkatli bir gözle gözlemleyerek romanlarını yazmıştır En önemli romanları: Goriot Baba ve Vadideki Zambak'tır

Gerçekçiliğin müjdecilerinden bir başka yazar da Henri Beyle Stendhal (1783-1842)'dir O da gördüklerini olduğu gibi, süslemeden yalın bir dil ve üslûpla aktar-mıştır İnsanı içinde yaşadığı sosyal çevreden koparmadan vermiştir Stendhal'e göre "roman, yol boyunca gezdirilen bir ayna olup, gördüklerini aynen yansıtır" Başlıca romanları: Kırmızı ve Siyah, Parma Manastırı

Gustave Flaubert (1821-1880), romanlarında gözlemlediklerini kendi duygu ve düşüncelerine yer vermeden sergilemeye, hayatı olduğu gibi aktarmaya çalışmıştırEn önemli romanı Madam Bovary'dir

Guy de Maupassant (1850-1893) da özellikle küçük hikâye türünde gerçekçi ürünler vermiştir Hikâye türünde klâsik kurguya dayalı "Maupassant tarzı hikâye" denilen bir çığır açmıştır Yani hikâye, sürükleyici bir merak unsuru barındırır Giriş,gelişme, sonuç bağlamında devam edip etkili, çarpıcı ve vurucu bir sonla biter Bu tarz hikâyede "olay" unsuruna önem verilirEmile Zola(1840-1902), müspet bilimlerin deneysel olguculuğunu edebiyata uyar-layarak, doğalcılık (natüralizm) adı verilen gerçekçiliğin farklı bir anlayışını başlatmıştırDoğalcılığın (natüralizm) temel ilkesi şudur: Gerekirciliğe (determinizm) göre nasıl müspet bilimlerde aynı koşullar aynı sonuçları doğurursa, kişiler ve toplumlar da içinde bulundukları doğal ve sosyal çevrelerinin ürünüdürler Yani bir kişinin karakterinde, kimlik ve kişiliğinde doğuştan getirdiği biyolojik ve fizyolojik özelliklerinin yanında sosyal çevresinden aldığı eğitim ve kültür de belirleyici rol oynar Zola bu yöntemi uygulayarak Meyhane, Germinal gibi deneysel roman denilen örnekler vermiştir19 yüzyıl Fransa'sının en büyük ozanlarından Charles Baudehireise sembolizmin ve gerçeküstücülüğün öncüsü olmuştur

55 20 Yüzyıl Fransız Edebiyatı

Alman filozofu Heidegger'in ortaya attığı varoluşçu felsefeyi bu yüzyılda bazı Fransız yazarları edebiyata uyarlamışlardır Varoluşçu düşünce kısaca şöyle ifade edilebilir: İnsan dünyaya geldikten sonra kendi varlığını gerçekleştirir, kendi özgün kişiliğini, özünü, bilincini kendisi oluşturur İnsana kendisinden başka yol gösterebilecek kimse yoktur Onun için özgürdür

Jean Paul Sartre(1905-1980), insan doğasının en önemli unsurlarından biri olan öz-gürlük kavramını işlemiş, insan özgürlüğünün yasak ve yasalarla sınırlandırılamayacağını öne sürmüştür Başlıca eserleri romanda Bulantı (1938), Özgürlük Yolları(1945); hikâyede Duvar (1930); Oyun: Sinekler (1942), Saygılı Yosma (1945), Kirli Eller (1948) dir
Yine varoluşçu bir romancı olan Albert Camus (1913-1960) ise daha çok saçma kav-ramını irdelemiştir Ona göre insanın içinde yaşadığı evren saçma, mantıksız, akıldışı ve anlamsız bir yapıya sahiptir Dolayısıyla insan hayatı da saçmadır İnsan hayatının anlamı, ancak saçmalık ve haksızlıklara başkaldırarak ortaya çıkar İnsan salt doğruluk, iyilik, dostluk, barış, adalet için yaşamalıdır Başlıca eserleri romanda: Yabancı (1942), Veba (1947), Düşüş (1956); tiyatroda: Yanlışlık (1944), Caligula' (1945)dır

Simone de Beauvoir (1908-1986), varoluşçu açıdan kadının sosyal, siyasî ve cinsel sorunları üzerinde durmuştur Aynı zamanda feminist hareketin de öncülerinden-dir Başlıca eserleri şunlardır: Konuk Kız (1943), Mandarenler (1954)Andre Malraux (1901-1976), İnsanlık Durumu, Büyük Yol, Umut, Melekle Savaş gibi eserlerinde olumsuz koşulların hâkim olduğu güler yüzlü cehennemin de insanın yalnızlığını, kaderiyle baş başa kaldığı dramatik macerasını anlatır

6 İspanyol Edebiyatı

61 Rönesans Dönemi İspanyol Edebiyatı


İspanyol yazarlar Rönesans devrinde daha çok roman ve tiyatro türlerinde eser vermişlerdir Rojas, Celestina (1499 ve 1526) adlı romanında pek çok engeller sebebiyle kavuşamayan iki sevgilinin başından geçenleri konu edinir Hem İspanya'da hem de Avrupa'da gerçek dışı kişilerin kahramanlıklarını ve aşklarını konu edinen abartılı pek çok şövalye romanı yazılmıştır Ayrıca çobanların gerçek dışı aşk ilişkilerini konu edinen çoban romanları da yazılmıştırİspanya'nın bu dönemdeki en önemli roman yazarı Cervantes (1547-1616)'tir

Cervantes'in Don Kişot (1605) adlı romanı modern romanın başlangıcı sayılmaktadırCervantes, gerçekle hayalin çatışması temeline kurulu olan romanda şövalyeliğin eleştirisi ve yergisinin yanında insan gerçeğinin pek çok boyutlarına yer verirTiyatroda ise Lope de Vega (1562-1635) en önemli isimdir

62 Gerçekçi Dönem İspanyol Edebiyatı


En önemli realist yazar Miguel de Unamuno(1864-1936)'dur Yaşamanın amacı, insanın sonsuzluk ve ölümsüzlük arzusu gibi temalara ağırlık vermiştir Sis adlı romanı önemlidir

63 20 Yüzyıl İspanyol Edebiyatı

Bu yüzyılın en önemli iki şairi Juan Ramon Jimenez (1881) ve Federico GarciaLorca (1899-1936)'dır Jimenez'in şiirlerinde eski Endülüs İslâm uygarlığının kalıntılarının izlerine rastlamak mümkündür Şiirde mısranın önemsizliğine inanır Manzum hikâyelere ve mensur şiire önem vermiştir Lorca, halk kültür ve edebiyatından, folklordan yararlanmıştır

7 İngiliz Edebiyatı

71 Rönesans Dönemi İngiliz Edebiyatı


İngilizcenin yazı diline dönüşmesinde büyük katkıları olan ve Canterbury Hikâyeleri adlı eseri bulunan Chaucer (1340-1400) İngiliz edebiyatında Rönesans’a zemin hazırlayan yazarlardan birisidir"Elizabeth Dönemi "adı verilen XVI yüzyılda tiyatro ve şiir türlerinde önemli eserler ortaya konmuştur

Rönesans dönemi İngiliz edebiyatının en önemli tiyatro yazarı Shakespeare(1564-1616)'dir Shakespeare dram ve komedya türlerinde hem nazım, hem düzyazı, hem de her iki-sini birlikte kullanarak başarılı oyunlar yazmıştır Oyunlarının tamamı beşer perdeden oluşur Kin, aşk, dostluk, yükselme, öç alma gibi hemen hemen tüm insanî boyutları derinlemesine irdelemiştir Başlıca dramları arasında Romeo ve Juliet, Hamlet, Macbeth, Othello, Kral Lear; en önemli komedyaları arasında da Venedik Taciri,Yanlışlıklar Komedyası sayılabilirMarlowe (1564-1593) ve Ben Jonson (1573-1637) da dönemin önemli tiyatro yazarları arasında yer alırlarİlk büyük İngiliz şairi olan Edmund Spenser (1552-1599) ise pastoral türde yazdığı şiirlerini Çoban Takvimi, alegorik bir destanını da Peri Kraliçesi adlı eserlerinde topladı Tasvir ve ruh çözümlemelerinde başarılı olan ve üslûba önem veren dönemin son büyük şairi John Milton (1608-1674)'un en önemli eseri Kaybolmuş Cennet adlı konusunu Tevrat'tan aldığı dinî destanıdırMontaigne gibi deneme türünde başarılı ürünler veren Bacon (1561-1626)'un en önemli eseri ise Denemeler'dir

72 Klâsik Dönem İngiliz Edebiyatı


Klâsisizm akımı İngiltere'de çok kısa sürmüştür Bu akımın İngiliz edebiyatında iki önemli temsilcisi vardır: Şiir ve oyunlarıyla Drydon (1631-1700) ve şiirleriyle Pope (1688-1744)

73 Romantik Dönem İngiliz Edebiyatı

İngiltere'nin kuzeybatısında yer alan göller bölgesinde bir süre yaşamış olan ve bundan dolayı kendilerine "Gölcüler" denilen Wordsworth (1770-1850), Coleridge (1772-1834) gibi sanatçılar, ayrıca Lord Byron (1788-1824), Shelley (1792-1822)ve Keats (1795-1821) gibi şairler bu akımın başlıca temsilcileri arasında yer alırlar

74 20 Yüzyıl İngiliz Edebiyatı

20 yüzyılda İngiliz edebiyatı en çok roman türünde başarılı ürünler vermiştir J Conrad (1857-1941) macera ve deniz romanları yazmıştır İrlandalı romancı James Joyce (1882-1941) ise klâsik roman kurallarını bir tarafa bırakarak, modern roman tarzının örneklerini vermiştir Kronolojik zaman akışını değil, insanın bilinçaltının belirlediği zaman sistemini esas almıştır İnsanın iç dünyasını kendi mantıkî gerçekliği içinde olduğu gibi sunmaya çalışır Bir olaydan başka bir olaya, bir zamandan başka bir zamana atlar, kalemini çağrışımların emrine verir, bazen dilin gramatikal sistemini bozar, başka dillerden alıntılar yapar, kahramanların iç konuşmalarına geniş yer verir Onun romanları alışılmış klâsik roman kurgusuna uymazDublinler (1914) adlı eserinde on beş hikâye yer almaktadır Üçü çocukluk, dördü genlik, dördü orta yaşlılık, dördü de sosyal hayatla ilgilidir Kitap, bütün bir roman olarak da okunabilir Diğer önemli eseri ise Ulysses (1922) adlı romanıdır O bu romanında Dublin özelinde çağdaş dünyanın bir destanını verirken, asıl olarak modern bireyin zihinsel hayatını tüm yoğunluğu ve düşünce karmaşıklığı ile sunmak-tadır Eserleri genellikle Dublin kenti etrafında yoğunlaşır

V Woolf (1882-1941) önemli bir İngiliz kadın roman yazarıdır O da James Joyce gibi bilinç akımı tekniğine başvurmuştur "Acı" ve "yalnızlık", "kadın sorunları" temalarına ağırlık vermiştir Romanlarında insan zihninin herhangi bir günde algıladığı şeyleri aktarmaya çalışır Eserlerinin başlıcaları Jacob'ın Odası (1922), Perde Arkası(1941), Mrs Dalloway, Orlando, Dalgalar, Yıllar'dır

8 İtalyan Edebiyatı

81 Rönesans Döneminde İtalyan Edebiyatı

Rönesans’ın ilk önemli temsilcilerinden biri Dante (1265-1321)’dir Yazı dilini halkın diliyle oluşturmuş olan Dante, İtalyan edebiyatının kurucusu sayılırRönesans’ın ilk temsilcilerinden biri de lirik şiirin en büyük ozanlarından olan Petrarca (1304-1374) dır Dante gibi o da Laura adlı bir kadına âşık olmuş ve hemen hemen tüm şiirlerinden bu kadının aşkını terennüm etmiştir Halkın konuşma diliyle Laura’nın aşkı için yazılmış şiirleri Canzoniere (Türküler) adı altında toplanmıştırBunların çoğu sone tarzındadır Boccacio (1313-1375), küçük hikâye tarzının önde gelen bir yazarı olarak tanınmıştır Hikâyelerinde dinî konular yerine insanın sorunlarına, insanların türlü durumlarına: tutku, öfke, sevinç, kötülük gibi değişik boyutlarına yer vermiştir Başlıca eseri Decameron (On Gün) adını taşır Bu kitabında veba hastalığından kaçıp sığındıkları evde on kişinin anlatmış olduğu yüz hikâye yer alırBunlardan başka destan türünde Ariosto (1474-1533) ve Tasso (1544-1595) iki önemli isimdir Bunlar konularını Ortaçağdan almış olmalarına rağmen işleyiş, şekil ve teknik bakımından klâsik kurallara bağlı kalmış, Yunan ve Lâtin edebiyatlarını örnek almışlardır Ariosto'nın Çılgın Orlondo, Tasso'nun Kutarılmış Kudüs adlı destanları ünlüdür Ayrıca iktidarın korunması konusunu işlediği Prens adlı eseriyle Macchiavelli(1469-1527) adlı siyaset yazarını da anmak gerekir

82 Klâsik Dönemde İtalyan Edebiyatı

XVII yüzyılda girdiği gerileme döneminin ardından, İtalyan edebiyatında 18 yüz-yılda klâsisizmin etkileri kendini gösterir Klâsisizme bağlı ürün veren üç önemli sanatçı vardır: Goldoni (1707-1793) komedya, Alfieri (1749-1803) tragedya, Parini (1729-1799) ise yergi türünde yazmışlardır

83 Romantik Dönemde İtalyan Edebiyatı


Güldürüde Carlo Goldoni(1707-1793) romanda Alessandro Manzoni(1785-1873),anı türünde Silvio Pellico(1788-1854) ve şiirde Giacoma Leopardi (1798-1837) başlıca romantik sanatçılardandır Manzoni, şiir ve oyun türlerinde de ürün vermekle birlikte en önemli eseri bir romandır: Nişanlılar Leopardi ise hüznü, acıyı, doğa sevgisini anlatan karamsar şiirleriyle tanınır

84 20 Yüzyıl İtalyan Edebiyatı


Fillippo Marinetti (1876) Avrupa ülkelerinde de etkisi görülen fütürizm akımının kurucusudurFütürizm akımına göre, modern zamanların makine ve onun hız sistemine bağlı kalarak çağın ve geleceğin hızlı ve dinamik yaşanması gerekirMakine çağının hız ve dinamizmi fütürizmin itici gücü olmuştur Şiirde mısraların düzenlenişi ve müzikal yapısı fabrika işleyişini, sistemini ve makine seslerini çağrıştırmalıdır
20 yüzyıl İtalyan edebiyatının öncülerinden sayılan Alberto Morario, yapıtlarında genel olarak orta sınıfı işlediğini görürüz Bu sınıfın içinde bulunduğu ahlâk çökün-tüsünü, kişinin bencilliği yüzünden yalnız kalışını anlatır

9 Rus Edebiyatı

91 Klâsik Dönem Rus Edebiyatı


Kantemir (1708-1744) ve Lomonosov (1711-1765) şiir türünde, Krilov (1768-1844)fabl türünde, Fonvizin (1744-1792) de komedya türünde bu akımı Rusya'da tem-sil etmişlerdir

92 Romantik Dönem Rus Edebiyatı


Hemen hemen her edebî türde eser vermiş olan Puşkin (1799-1837), en önemli romantik Rus sanatçısıdır Puşkin, romantizmi (coşumculuk) Rus halkının yaşamından yerel renkler alarak zenginleştirmiştir Ayrıca canlandırdığı kişilikleri eleştirel bir tutumla vermesi; insanın bencilliğini, çıkarcılığını, insan ile toplum arasındaki ilişkiyi anlatması nedeniyle gerçekçiliğin hazırlayıcısı sayılmıştır En ünlü eserleri Bahçesaray Çeşmesi, Çingeneler, Yüzbaşının Kızı, Maça Kızı'dır

93 Gerçekçi Dönem Rus Edebiyatı


Realizm akımı Fransız edebiyatından sonra en önemli sanatçılarını Rus edebiyatından yetiştirmiştir Nikoloi Gogol (1809-1852) özellikle yergi üslûbuyla toplumunun kokuşmuş, bozulmuş yöntemlerini eleştirmiştir Müfettiş adlı oyunu ve Ölü Canlar adlı romanı ünlüdür
Fiodor Mihayloviç Dostoyevski (1822-1881) ise toplumdan çok, birey olarak insanın ruh dünyasını hem tabiî hem de sosyal çevresi içinde en ince ayrıntılarına kadar sergiler Psikolojik tahlilleri oldukça başarılıdır Suç ve Ceza, Karamazov Kardeşler,Ölü Bir Evden Anılar en ünlü romanlarıdır

Bir başka önemli realist yazar Lev Nikoleyeviç Tolstoy(1828-1910), özellikle köylülerin dünyasını yazmıştır Başlıca romanları: Harp ve Sulh, Anna Karenina, Hacı Murat
Anton Çehov (1860-1904) daha çok hikâye ve tiyatro türlerinden ürün vermiştirHikâye türünde "Çehov tarzı hikâye" denilen bir çığır açmıştırBu tarz hikâyede giriş, gelişme, sonuç gibi kronolojik bir düzenlemeye itibar edil-mez; bir anı, bir durumu, ortamı, hayatın bir kesitini, olayların en çarpıcı yanını etkili bir şekilde vermeyi amaçlar Üslûpta şiirsellik ve deneme türünü andıran bir anlatı-mı vardır "Olay" yerine "durum" öğesine ağırlık verilir Hikâyelerinden seçmeler 4cilt hâlinde MEB'da yayımlanmıştı En önemli oyunları ise Vişne Bahçesi, Vanya Dayıve Martı'dırDiğer önemli Rus realist yazarlar arasında İvan Turgenyev (1818-1883) ve Maksim Gorki (1868-1936) sayılabilir

94 20 Yüzyıl Rus Edebiyatı


Fütürüzmin Rus edebiyatındaki önemli temsilcisi Mayakovski (1893-1930) olmuştur Şiirde Pasternak (1890-1960); hikâye ve romanda ise Zoşçenko (1895-1958),Şolohov (1905) ve Soljenitsin (1918) önde gelen sanatçılar arasında yer alırlar

Özet

Batı uygarlığını oluşturdukları için, Batılı ulusların düşünüş ve duyuş tarzları temelde ortak özelliklere dayanmaktadır Bu yüzden Batı edebiyatı adıyla genel bir kavram ortaya çıkmıştır Batı edebiyatı, Batılı ulusların nazım ve düzyazı türlerinde yarattıkları edebî ürünlerden oluşurBatı edebiyatının başlangıcı Klâsik Batı edebiyatını oluşturan Yunan ve Lâtin edebi-yatlarına dayanır Rönesans’a birlikte, ulusların edebiyatı Alman edebiyatı, Fransız edebiyatı, İspanyol edebiyatı, İngiliz edebiyatı, İtalyan edebiyatı gibi adlarla kendi başlarına gelişimlerini sürdürürlerAmerikan ve Avusturya edebiyatlarında ise ilk büyük sanatçılar 19 yüzyılda yetişmeye başlamıştırBatı edebiyatını oluşturan ulusların edebiyatları Rönesans, klâsik, romantik, gerçekçi ve 20yüzyıl olmak üzere birbirini izleyen dönemler içinde ele alınabilir

Kaynaklar


Batur, Enis, Modern Dünya Edebiyatı Antolojisi, İstanbul: Gergedan Yayınları,1988
Cevdet, Kudret, Batı Edebiyatından Seçme Parçalar,İstanbul, İnkılâp ve Aka Kitabevleri, 1972
Halide, Edib, İngiliz Edebiyatı Tarihi, İstanbul, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fa-kültesi Neşriyatından, 1940
Nutku, Özdemir, Dünya Tiyatro Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1985
Özdemir, Emin, Türk ve Dünya Edebiyatı, AÜ SBF Yayınları, No 457, Basın ve Yayın Yüksekokulu Basımevi, 1980
Perin, Cevdet, Fransız Edebiyatı Tarihi, İstanbul, Üniversite Matbaası, 1946
Yusuf, Şerif, Muhtasar Avrupa Edebiyatı Tarihi,İstanbul, Devlet Matbaası, 1935

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.