![]() |
Ahlak Felsefesi |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Ahlak Felsefesi Ahlak Felsefesi Ahlak Felsefesinin konusu insanın hareketleri,yapıp etmeleridir![]() ![]() ![]() Ethik: İnsanın ahlaksal davranışları ile ilgili sorunları ele alan felsefe dalıdır ![]() AHLAK FELSEFESİNİN TEMEL KAVRAMLARI İYİ:İnsanın yapması gereken davranışlardır ![]() ![]() KÖTÜ:İnsanın yapmaması gereken davranışlardır ![]() ÖZGÜRLÜK:İrade ile “iyi” ve “kötü” davranışlardan birisini seçme gücüdür ![]() ERDEM (FAZİLET):İyi olana yönelmedir ![]() SORUMLULUK:İnsanın kendi eylemlerinin ya da yetki alanına giren herhangi bir olayın sonuçlarını üstlenmesidir ![]() VİCDAN:Tutum ve eylemlerimizin ahlakça değerli olup olmadığını yargılama bilincidir ![]() ![]() AHLAK YASASI:uyulması ahlak açısından gereken,genel-geçer kurallardır ![]() AHLAKİ KARAR:Ahlak kurallarına özgürce uymaktır ![]() AHLAKİ EYLEM:Ahlaka uygun davranışı gerçekleştirmedir ![]() ![]() ![]() ÖRNEK:Derse geç gelen öğrencinin öğretmene gerekçeyi belirtirken doğruyu söylemesi “İYİ”, yalan söylemesi “KÖTÜ”, bu davranışlardan birini seçmesi “ÖZGÜRLÜK”, Doğru söylemeyi seçmesi “ERDEM” dir ![]() AHLAK FELSEFESİNİN TEMEL SORULARI ![]() 1-Ahlaki eylemin amacı var mıdır?Varsa nedir? 2-Toplumca belirlenen,insana zorla kabul ettirilen eylem biçimleri gerçekten “iyi” midir? 3-İnsan ahlaki eylemde bulunurken özgür müdür? 4-İnsanın doğası ahlaklı olmasına elverişlimidir? 5-Tüm insanların ortaklaşa benimseyebilecekleri evrensel ahlak yasaları var mıdır? İNSAN AHLAKİ EYLEMDE BULUNURKEN ÖZGÜR MÜDÜR? Ahlak konusunda bazı filozoflar,insanın özgür olduğunu, bazı filozoflar özgür olmadığını savunur ![]() 1-Özgür olmadığını savunanlar: DETERMİNİZM (gerekircilik); Deterministlere göre, insanın irade ve eylemleri içten ve dıştan gelen nedenlerle belirlenmiştir ![]() ![]() ![]() 2-Özgür olduğunu savunanlar : ![]() İNDETERMİNİZM (gerekirci olmayanlar); İndeterministlere göre,insan ahlaki eylemde tamamıyla özgürdür ![]() ![]() Bu görüşlerden her ikisi de insan gerçekleri ile bağdaşmadıklarından üçüncü bir görüş ortaya çıkmıştır ![]() OTODETERMİNİZM: Otodeterministler, iradeyi ve ahlaki eylemleri bir kişilik ürünü olarak görürler ![]() ![]() ![]() AHLAK YARGISINI DİĞER YARGI TÜRLERİNDEN AYIRAN NİTELİKLER Bir iddiayı dile getiren söz dizisine yargı denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2-Değer yargıları; Bir gerçekliği değil, bir değerlendirmeyi içeren yargılardır,özneldir ![]() ![]() ![]() Mantık yargıları-“doğru”,yanlış” Sanat yargıları-“güzel”,”çirkin” Din yargıları –“sevap”,”günah” Ahlak yargıları-“iyi”,”kötü” şeklindedir ![]() Bilim yargıları herkes tarafından kabul edilir,din yargıları (o dine inana kişilerce kabul edilir ve kişilere göre) değişmez,ahlak yargıları değişir ![]() ETİK’İN PROBLEMATİĞİ VE YAKLAŞIMLAR A- KİŞİ VİCDANI KARŞISINDA EVRENSEL AHLAK YASASININ OLUP OLMADIĞI PROBLEMİ 1-EVRENSEL AHLAK YASASININ VARLIĞINI REDDEDENLER a)HEDONİZM (haz ahlakı): Kurucusu Aristippos’tur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b)Fayda ahlakı: Bireye yarar sağlayan davranış “iyi”,sağlamayan “kötü”dür ![]() ![]() c)Bencillik (egoizm):Bencillik, başkalarını dikkate almadan sadece kendi çıkarını düşünme anlamına gelir ![]() ![]() ![]() Hobbes’a göre insanı yönlendiren ‘kendini sevme’ ve ‘kendini koruma’ içgüdüsüdür ![]() ![]() d)Anarşizm: Başta devlet olmak üzere tüm baskıcı kurumların ortadan kalkması gerektiğini öne süren öğretidir ![]() ![]() ![]() ![]() e)F ![]() ![]() ![]() ![]() Nietzche’ye göre;toplumda iki tür insan ve bunların oluşturduğu iki tür sosyal sınıf vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() f) J ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a)Ahlak Yasasının Varlığını subjektif (öznel) Temelde Açıklayanlar Bu düşünceyi savunanlara göre evrensel bir ahlak yasası vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Utilitarizm (Faydacılık) J ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Ahlak Felsefesi |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Ahlak FelsefesiAhlak Felsefesi Ahlak Felsefesinin konusu insanın hareketleri,yapıp etmeleridir ![]() ![]() Ethik: İnsanın ahlaksal davranışları ile ilgili sorunları ele alan felsefe dalıdır ![]() AHLAK FELSEFESİNİN TEMEL KAVRAMLARI İYİ:İnsanın yapması gereken davranışlardır ![]() ![]() KÖTÜ:İnsanın yapmaması gereken davranışlardır ![]() ÖZGÜRLÜK:İrade ile “iyi” ve “kötü” davranışlardan birisini seçme gücüdür ![]() ERDEM (FAZİLET):İyi olana yönelmedir ![]() SORUMLULUK:İnsanın kendi eylemlerinin ya da yetki alanına giren herhangi bir olayın sonuçlarını üstlenmesidir ![]() VİCDAN:Tutum ve eylemlerimizin ahlakça değerli olup olmadığını yargılama bilincidir ![]() ![]() AHLAK YASASI:uyulması ahlak açısından gereken,genel-geçer kurallardır ![]() AHLAKİ KARAR:Ahlak kurallarına özgürce uymaktır ![]() AHLAKİ EYLEM:Ahlaka uygun davranışı gerçekleştirmedir ![]() ![]() ![]() ÖRNEK:Derse geç gelen öğrencinin öğretmene gerekçeyi belirtirken doğruyu söylemesi “İYİ”, yalan söylemesi “KÖTÜ”, bu davranışlardan birini seçmesi “ÖZGÜRLÜK”, Doğru söylemeyi seçmesi “ERDEM” dir ![]() AHLAK FELSEFESİNİN TEMEL SORULARI 1-Ahlaki eylemin amacı var mıdır?Varsa nedir? 2-Toplumca belirlenen,insana zorla kabul ettirilen eylem biçimleri gerçekten “iyi” midir? 3-İnsan ahlaki eylemde bulunurken özgür müdür? 4-İnsanın doğası ahlaklı olmasına elverişlimidir? 5-Tüm insanların ortaklaşa benimseyebilecekleri evrensel ahlak yasaları var mıdır? İNSAN AHLAKİ EYLEMDE BULUNURKEN ÖZGÜR MÜDÜR? Ahlak konusunda bazı filozoflar,insanın özgür olduğunu, bazı filozoflar özgür olmadığını savunur ![]() 1-Özgür olmadığını savunanlar: DETERMİNİZM (gerekircilik); Deterministlere göre, insanın irade ve eylemleri içten ve dıştan gelen nedenlerle belirlenmiştir ![]() ![]() ![]() 2-Özgür olduğunu savunanlar : İNDETERMİNİZM (gerekirci olmayanlar); İndeterministlere göre,insan ahlaki eylemde tamamıyla özgürdür ![]() ![]() Bu görüşlerden her ikisi de insan gerçekleri ile bağdaşmadıklarından üçüncü bir görüş ortaya çıkmıştır ![]() OTODETERMİNİZM: Otodeterministler, iradeyi ve ahlaki eylemleri bir kişilik ürünü olarak görürler ![]() ![]() ![]() AHLAK YARGISINI DİĞER YARGI TÜRLERİNDEN AYIRAN NİTELİKLER Bir iddiayı dile getiren söz dizisine yargı denir ![]() 1-Gerçeklik yargıları; Nesneler dünyasına ilişkin yargılardır ![]() ![]() ![]() 2-Değer yargıları; Bir gerçekliği değil, bir değerlendirmeyi içeren yargılardır,özneldir ![]() ![]() ![]() Mantık yargıları-“doğru”,yanlış” Sanat yargıları-“güzel”,”çirkin” Din yargıları –“sevap”,”günah” Ahlak yargıları-“iyi”,”kötü” şeklindedir ![]() Bilim yargıları herkes tarafından kabul edilir,din yargıları (o dine inana kişilerce kabul edilir ve kişilere göre) değişmez,ahlak yargıları değişir ![]() ETİK’İN PROBLEMATİĞİ VE YAKLAŞIMLAR A- KİŞİ VİCDANI KARŞISINDA EVRENSEL AHLAK YASASININ OLUP OLMADIĞI PROBLEMİ 1-EVRENSEL AHLAK YASASININ VARLIĞINI REDDEDENLER a)HEDONİZM (haz ahlakı): Kurucusu Aristippos’tur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b)Fayda ahlakı: Bireye yarar sağlayan davranış “iyi”,sağlamayan “kötü”dür ![]() ![]() c)Bencillik (egoizm):Bencillik, başkalarını dikkate almadan sadece kendi çıkarını düşünme anlamına gelir ![]() ![]() Hobbes’a göre insanı yönlendiren ‘kendini sevme’ ve ‘kendini koruma’ içgüdüsüdür ![]() ![]() d)Anarşizm: Başta devlet olmak üzere tüm baskıcı kurumların ortadan kalkması gerektiğini öne süren öğretidir ![]() ![]() ![]() ![]() e)F ![]() ![]() ![]() ![]() Nietzche’ye göre;toplumda iki tür insan ve bunların oluşturduğu iki tür sosyal sınıf vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() f) J ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2-EVRENSEL AHLAK YASASININ VARLIĞINI KABUL EDENLER a)Ahlak Yasasının Varlığını subjektif (öznel) Temelde Açıklayanlar Bu düşünceyi savunanlara göre evrensel bir ahlak yasası vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Utilitarizm (Faydacılık) J ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|