|  | Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler |  | 
|  04-28-2010 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Öğrenmeyi Etkileyen FaktörlerÖğrenmeyi etkileyen faktörler ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER 1  Öğrenen Bireyden Kaynaklanan  Faktörler a  Motivasyon Öğrenmeyi etkileyen önemli bir faktördür  Öğrenmeye istekli olmayı ifade eder  Yurtdışına  gidecek olan birinin yabancı dili öğrenme isteğinin artması motivasyon  ile açıklanır b  Zekâ Zekâ düzeyi yüksek olanların başarılı bir öğrenme gerçekleştirmeleri zekânın etkisini gösterir  c  Yaş ve olgunlaşma Olgunlaşma belli bir öğrenme düzeyine ulaşmış olmayı ifade eder  Yaşa bağlı olarak  olgunlaşma gerçekleştikçe birey öğrenme düzeyine ulaşmış olur  d  Bilgi birikimi Önceden kazanılmış olan bilgiler, yeni öğrenmeleri etkiler  Ancak bu etkileme olumlu veya olumsuz olabilir  Böyle bir etkilemenin olabilmesi için önceki öğrenilenlerle sonraki  öğrenilecekler arasında ilke, içerik, teknik bakımdan benzerlik olması  gerekir  Böyle bir benzerlik yoksa önceden öğrenilmiş olanlarla sonradan  öğrenilecek o/anlar arasında geçiş o/maz  Benzerlik ol ması durumunda  da iki tür/ü geçiş olabilir  - Olumlu geçiş (Pozitif transfer) Önceki öğrenilenlerin sonraki öğrenmeleri kolaylaştırmasına denir  Bisiklet binmenin, mobilet binmeyi kolaylaştırması gibi  (Eğer  öğrenmelerde pozitif transfer ger-çekleşmeseydi herbir öğrenmenin her  seferinde en baştan başlaması gerekirdi)  - Olumsuz geçiş (Negatif taransfer) Önceki öğerenilen/erin sonraki öğrenilenleri zorlaştırmasına denir  İki parmakla daktilo yazmayı  öğrenmiş olan biri, hiç yazmayana göre on parmak yazmayı daha zor  öğnenir  e  Fizyolojik durum Genel o/arak organizmanın uyarılma düzeyinin aşırı veya yetersiz olması durumunda öğrenme düzeyi de düşer  Buna karşılık orta düzeydeki bir uyarılma  (kaygı) öğrenmeyi olumlu etkiler  f  Psikolojik durum Heyecan, korku, ümitsizlik, içekapanık olma gibi durumlar öğrenme üzerinde etkili olabilmektedir  2  Öğrenme Yönteminden  Kaynaklanan Faktörler a  Aralıklı ya da toplu öğrenme Metot olarak az zamanda çok tekrar yerine çok zamanda azar azar tekrar edilmesi öğrenmeyi olumlu etkilemektedir  Çünkü bu durumda  yorgunluk ve motivasyon düşüklüğü olmadığından uyarılma düzeyi yüksek  olmaktadır  b  Okuma da da anlatma Anlatma okumaya göre bireyi daha aktif yapacağından, öğrenme düzeyini artırmaktadır  Aynı zamanda aktif durumlarda uygulamalara da yer  verileceğinden öğrenme düzeyi artmaktadır  c  Sonucun  bilinmesi Öğrenmenin gerçekleşip gerçekleşmediği hakkındaki sonucun bildirimine yönelik faaliyetler öğrenmeye önemli katkı sağlamaktadır  Konu anlatımından sonra yapılan tesler sonucun  bildirilmesine yöneliktir  d  Bütün ya da parçalara  bölerek öğrenme Konuların uzun, kısa, somut, soyut, anlamlı anlamsız olması durumuna göre öğrenilmesinde bütün - parça -bütün ilişkisinin kurulması öğrenmeyi etkiler  Buna göre zor, uzun anlamsız  konularda bütün -parça, bütün çalışması diğer durumlarda ise konuların  bütün halinde öğrenilmesi olumlu sonuç vermektedir  e  Programlı öğrenme Önceleri öğretme makinaiarında geçerli olan bu öğrenme, şimdilerde bilgisayarda uygulanmaktadır  Bireyin  bilgisayarın başına geçerek, bilgisayarın kendine sunduğu bilgiler  kadarını kendi öğrenme hızına ve kapasitesine göre öğrenmesidir  Bu  öğrenme sorularla pekiştirme ve cevabını hemen görme esasına dayanır  t  Tekrarlara yer verme Tekrar sayısı arttıkça hata miktarı azalmaktadır  Bu durumda da öğrenme düzeyi giderek artmaktadır  Çünkü tekrar pekiştirici olarak öğrenmelerin kuvvetlenmesini sağlar  3  Öğrenilen Malzemeden Kaynaklanan Faktörler a  Uzun, soyut ve anlamsız olması: Uzun, soyut ve anlamsız olan konuların  öğrenilmesi daha zor olmaktadır  b  İlgi ve ihtiyaca  uygun olması : ilgi ve ihtiyaca uygun olan konuların öğrenilmesinde  yüksek motivasyon olduğundan öğrenme de yüksek olmaktadır  c  Sistemli düzenlenmiş olması : Düzenli konular karmaşıklığa yer  vermediğinden daha kolay öğrenilir  d  Birbirini  destekleyici olması : ilke, içerik teknik bakımdan benzer konular  arasında olumlu veya olumsuz transfer olabildiğinden öğrenme düzeyi de  buna bağlı olarak değişebilmektedir  e  Beden ve zihin  gelişimine uygun olması: Yaş ve olgunlaşma öğrenmeda etkili olduğundan  konuların bu nitelikleri dikkate alınmalıdır  4  Öğrenmenin Yapıldığı Ortam Ortamın sıcak olması, gürültülü olması, havasız ve pis kokulu olması öğrenme için uygun olmayan bir ortamı hatıra getirmektedir  Herkesin sesli çalıştığı bir kütüphanenin  iyi bir çalışma ortamı oluşturmaması buna örnek olarak ortamın  öğrenmedeki etkisini göstermektedir   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |