| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| eğitim, kaynağı, vardırbirisi, yaşantımız, öğrenmenin | 
|  | Öğrenmenin Iki Kaynağı Vardır:birisi Kendi Yaşantımız Diğeri Eğitim |  | 
|  04-28-2010 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Öğrenmenin Iki Kaynağı Vardır:birisi Kendi Yaşantımız Diğeri EğitimÖĞRENME Öğrenmenin iki kaynağı vardır:birisi kendi yaşantımız diğeri eğitim öğretimdir  Öğrendiklerimiz ya kendi yaşantımıza yada başkasının geçmiş     deneyimine dayanır  Hangi kaynaktan gelirse gelsin  her öğrenme    davranışlarımızda az ya da çok bazı sürekli değişikliklere yol  açar  Davranışın    değişmesi eskiden yapılamayan bir  hareketin yapılması,bir görüş ve  düşünüşün    benimsenmesi ya da bırakılması anlamına gelir  ÖĞRENME: Tekrar ya da yaşantı sonucu davranışta ortaya çıkan ve oldukça kalıcı olan değişikliktir  Buna göre öğrenmenin üç öğesi vardır: 1-Davranış değişikliği 2-Tekrar ya da yaşantı sonucu ortaya çıkan değişiklik 3-Süreklilik  Öğrenme türleri: 1-Klasik koşullanma yoluyla öğrenme:Limon gördüğümüzde hatta adını duyduğumuzda ağzımız sulanır  Yolda giderken keskin bir fren sesi bizi korkutur  V  b örnekler basit bir  refleks    gibi görünse de öğrenme ile ilişkilidir  Bu örneklerdeki fren sesi,limon sözü birer sembol uyarıcı durumuna geçer  Böyle    bir uyarıcının etkisiyle tepkiler oluşur  Yani bu uyarıcılara karşı    koşullanmışızdır  Bu ilkel bir öğrenme şeklidir   Pavlov’un köpek üzerinde yaptığı deney salya koşullanması ile ilgilidir  Pavlov daha önce zil sesine hiçbir tepki vermeyen köpeğin et ile birlikte verildiğinde salya salgıladığını deneyle göstermiştir  Burada zil  başta    nötr bir uyarıcı iken;doğal uyarıcı(et) ile birlikte tekrar  tekrar    sunulunca koşullu uyarıcı haline geçmiştir  Köpek artık daha önce tepki     vermediği bir uyarıcıya tepki vermeye koşullanmıştır  Buna göre ;İnsan ve hayvanların önceleri tepkide bulunmadıkları bir uyarıcıya,belirli koşullar sonucunda tepkide bulunmayı öğrenmesine koşullanma yoluyla öğrenme denir  Bazı insanlarda görülen korku,antipati,tiksintilerinde gerçek nedeni bu tür koşullanmalardır  2-Edimsel koşullanma yoluyla Öğrenme:Edimsel koşullanma,ödüle götüren ya da cezadan kurtaran bir davranışın yapılmasını öğrenmektir  Yani edimsel (kendiliğinden)yaptığımız bir davranış bizi  ödüle    götürüyor ve ya cezadan kurtarıyorsa bu davranışa koşullanırız  Skinnerin fare üzerinde yaptığı deneyde kutu içindeki aç bir farenin rastgele yaptığı davranışlar sonucunda yiyecek kabının açılmasını sağlayacak manivelaya basarak yiyeceğe kavuşması ve daha sonra deney tekrarlanınca manivelaya daha kısa sürede basmayı öğrenmesi edimsel bir şartlanmadır  Burada tek bir  davranış    ödüle kavuşturmuştur  Örneğin ödevini yapmayan bir öğrencinin öğretmenin ödevleri kontrol etmemesi sonucu cezadan kurtulması ve bu durumun tekrarlanması ile ödev yapmama davranışına koşullanması da bir edimsel koşullanma ile öğrenmedir  Yukarıdaki deneyde farenin manivelaya basma sayısındaki artış,manivelaya basma davranışının yiyecekle pekiştirilmesi anlamına gelir  Edimsel koşullanmada istenen davranışın ortay çıkma olasılığını arttıran her uyarıcıya pekiştireç denir  Pekiştireçler iki türlüdür: a-Olumlu Pekiştireçler:Verildiği zaman davranışın ortaya çıkma eğilimini arttıran pekiştireçlerdir  Örn  yiyecek övme olumlu pekiştireçlerdir  Farenin yiyeceğe götüren  davranışını    pekiştirmesi de olumlu bir pekiştirmedir b-Olumsuz pekiştireçler:Ortadan kaldırıldığı ve ya verilmediği zaman davranışın ortaya çıkma eğilimini arttıran pekiştireçlerdir;sonucunda ortaya çıkan pekiştirmeler de olumsuz pekiştirmelerdir  Örneğin ödev yapmayan öğrencinin ödev yapmama eğilimi  olumsuz    pekiştireç ;bu davranışın tekrarlanması da olumsuz pekiştirmedir  İnsanlarda ödülün miktarı arttırılınca davranışın pekişme ihtimali yüksektir  Ancak hayvanlarda çoğu zaman ödül miktarı pek değişikliğe yol açmaz  Öğrenilmemiş olan pekiştireçlerle yapılan pekiştirmelere birincil pekiştirme;örn:yiyecek Öğrenilmiş olan pekiştireçlerle yapılan pekiştirmelere de ikincil pekiştirme denir  örn:zil sesi Klasik ve Edimsel koşullanmanın karşılaştırılması: *Uyarıcının türü açısından: Klasik koşullanmada uyarıcı belirli bir olaydır ve kısa sürelidir  ışık  ses    gibi Edimsel koşullanmada uyarıcının birçok öğesi vardır ve uzun sürelidir  *Öğrenilecek davranışın türü açısından: Klasik koşullanmada davranış belirlidir,doğuştan gelme davranıştır  Edimsel koşullanmada davranışlar çeşitlidir ve rastlantı sonucu ortaya çıkar  Öğrenme Süreçleri: Genelleme:Koşullu tepkiyi yaratan uyarıcını benzerlerine de aynı koşullu tepkinin gösterilmesidir  Örn Köpekten korkan çocuğun kediden de korkması Ayırt etme:Genellemenin karşıtı olarak hangi uyarıcıya hangi tepkinin gösterileceğini ayır etmedir  Örn    kediden korkan çocuğun köpekten korkmaması  Sönme:Koşullanmış davranışta görülen zayıflamadır  Örn:Zil sesine koşullanmış köpeğin zil  ile    birlikte et verilmemesi sonucu bu koşullanmanın kaybolması(köpeğin zil  sesine    karşı salya salgılamaması) Kendiliğinden Geri gelme:Sönen bir koşullanmış davranışın belli bir süre sonra aynı şartlarda yeniden canlanmasıdır  Örn:Zil sesine karşı oluşan koşullanmanın sönmesine  rağmen belli    bir süre sonra tekrarlandığında hemen aynı koşullanmayı ortaya  çıkarması  3-Model alarak Öğrenme:Taklit yolu ile öğrenme de denir  İnsan ve hayvanların    beğendikleri,büyükleri,ve ya özendikleri kişileri taklit ederek onlar  gibi    davranmayı öğrenmesidir  Örn:Bir yavru kuşun annesi gibi ötmesi,Bir  gencin pop    sanatçısını taklit ederek onun gibi giyinmesi  4-Bilişsel Öğrenme:Organizmanın algılama hatırlama düşünme gibi zihinsel yetileri aracılığıyla öğrenmesidir  Bu    tür öğrenmenin ağırlık noktası bilgilerin biriktirilmesi ve  işlenmesidir  Bu    nedenle de bilişsel öğrenme geçmiş yaşantılar sonucu olayların anlam    değiştirmesi ya da insan ve hayanın geliştirdiği yaşantı sonucu  bilgiyi işleme    tarzında meydana gelen değişiklik şeklinde tanımlanabilir  Örn: kitap    okuyarak,TV izleyerek ya da bir olaya tanık olarak birçok şey  öğreniriz  5-Sezgisel Öğrenme:Kavrama yoluyla öğrenme de denir  Sezgisel öğrenmede çözümü gereken durumun  öğeleri    arasındaki ilişki bir anda görülür  Başarılı davranış akıl yürütme ve  öngörü    sayesinde bir anda görülür  Örn:Çok zor sandığımız bir matematik  problemini bir    müddet düşündükten sonra birden kavrayarak çözüme ulaşmak  6-Farkında olmadan Öğrenme:İnsan yaşamında farkında olmadan edinmiş olduğu bilgilerdir  Örn:Hiç  düşünmediğimiz    halde okulumuzun nerede olduğunu bilmemiz  7-Motor(hareketle)öğreneme:Bir eylemin,bir harekettin nasıl daha iyi hızlı ve doğru yapılacağını öğrenmektir  Örn:Araba sürmesini bilen birinin zamanla bu davranışı  daha doğru    ve iyi yapabilmeyi öğrenmesidir  8-Deneme yanılma yoluyla öğrenme:Organizmanın karşılaştığı bir problemi çözmek için denediği çeşitli yollardan,hangisinin problemi çözdüğünü öğrenerek benimsemesidir:Çocukların yap-boz oyununu oynayarak ev yapmayı öğrenmesi  Öğrenmede Rol Oynayan Etkenler: 1-Öğrenenle ilgili etkenler: a-Organizmanın belli bir biyolojik olgunluğa ulaşması gerekir  b-Organizmanın belli bir zihinsel olgunluğa ulaşması gerekir  (zeka  yaşının    takvim yaşına uygun olması) c-Uyarılmışlık hali:Öğrenilecek malzeme üzerinde dikkatin odaklaşması gerekir  d-Aşırı kaygılı olmamak gerekir  e-Uyarıcı ve davranımlar arasında benzerlik olması öğrenmeyi kolaylaştırır  f-Öğrenme için güdülenmiş olmak gerekir  *Güdüler kişiyi öğrenmeye özendirir  *Güdüler birşeyin seçilmesinde önemli rol oynar  *Güdüler kişinin davranışlarına yön verir  Araştırmalarda Hem insanların hem hayvanların öğrenmesinde ödülün önemli rol oynadığını ödülün cezadan daha olumlu bir öğrenme sağladığı görülmüştür  2-Öğrenilecek malzeme ile ilgili Etkenler: a-Öğrenilecek konu öğrenenin beden ve zihinsel gelişimine uygun olmalıdır  b-Öğrenilecek konu öğrenenin ihtiyacını karşılıyorsa daha kolay öğrenilir  c-Öğrenilecek konu çok uzun ve çık kısa olmamalıdır  d-Birbirine bağlı konulardan önceki iyi öğrenilmiş olmalıdır  e-Öğrenilecek konunun anlamlı olması gerekir 3-Öğrenme tekniğine ,ilişkin etkenler a-Çalışma zamanının bölünmesi b-Konunun bütün olarak öğrenilmesi c-Konunun tekrarı d-Elde edilen sonucun bilinmesi,gerekir  4-Öğrenmede Transferin rolü: Transfer: önceki öğrenmenin şimdiki öğrenmeyi etkilemesi olayıdır  İkiye ayrılır: 1-Olumlu Transfer:Önceden öğrenilmiş bilginin veya etkinliğin sonraki başka bir bilgi ve etkinliği öğrenmeyi kolaylaştırmasıdır  Ör:Hentbol oynamayı bilen  birinin    basketbolü daha çabuk öğrenemesi 2-Olumsuz Transfer:Önceden öğrenilenin sonraki öğrenileceği zorlaştırmasıdır  Buna    alışkanlık çatışması da denir  Örn:İki parmakla daktilo yazmayı bilen  birinin    on parmakla daktilo yazmayı öğrenememesi  DERS ÇALIŞMA ALIŞKANLIKLARI VE ÖĞRENME · Çalışma zamanının dağılımı · Öğrenilecek konunun beden ve zihin gelişimine uygun olması  · Öğrenmede ilerlemenin bilinmesi · Öğrenilecek konunun ilgiyi çekmesi · Konunun bütünüyle öğrenilmesi · Önceden çalışılmış olması · Konunun tekrarı · Konunun anlamlı olması · Konunun iyi okunması ve anlatılması Öğrenmenin daha kolay olmasını sağlamaktadır   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |