|  | Viyol Ailesi-Yaylı Çalgılar Grubu |  | 
|  02-07-2010 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Viyol Ailesi-Yaylı Çalgılar GrubuViyol Ailesi-Yaylı Çalgılar Grubu Kökeni keman ailesinden daha eskiye dayanan yaylı çalgılar grubuna verilen addır  Ailenin en çok tanınan üyesi viola da gamba'dır (İtalyanca'da  "bacak viyolü" anlamına gelir)  Viyoller için  daha 15  yüzyılda besteler yapılmış olması çalgının çok daha önceden  geliştirildiğini gösterir  Viyolün biçimi genel olarak kemana benzer  (bak  Keman AİLESİ)  Farklı yanı, arkasının düz oluşu ve keman gibi  çenenin altına dayanarak değil, dizlerin arasında, dik olarak yere  dayanıp çalınmasıdır  Çalgıya "bacak viyolü" denmesinin nedeni budur  Gövdenin üzerinde C biçiminde iki ses deliği  vardır  Genellikle altı tellidir  Sol elin parmaklan sap üzerindeki değişik  ses perdeleri üzerinde gezinirken, sağ elde tutulan yay tellere  sürtülerek çalınır  Yay, avuç içi karşıya dönük biçimde tutulur  Başlıca  dört çeşit viyol vardır  Çalgının sesi büyük boydan küçük boya doğru  bas, tenor, alto ve soprano olarak değişir  Viyol Avrupa' da 18  yüzyılın ortalarına kadar oda müziğinde yaygın olarak kullanıldı  Genellikle her varlıklı ailenin bir "viyol sandığı" olurdu  Bu sandık  aslında değişik boylarda altı viyolden oluşan bir takımdı  15  yüzyılda  viyol takımlarında iki soprano, iki tenor ve iki bas viyol bulunurdu  16  yüzyıldan sonra iki soprano, bir alto, bir tenor ve iki bas viyol  barındıran takımlar kullanılmaya başlandı  Violone, viola da gambanın  bir oktav altına akort edilen bir kontrbas viyoldü  18  yüzyılda yaygın  olarak kullanılan bir viyol çeşidi de viola d'amore'ydi (İtalyanca' da  "aşk viyolası")  Keman gibi çalınan viola d'amorenin bağırsaktan  yapılmış altı ya da yedi melodi teli, bu tellerin altında da, "sempatik  telleri" adı verilen metal teller vardır  Melodi telleriyle aynı tona  akort edilen sempatik telleri titreşerek melodi tellerinin çıkardığı  seslerin yumuşak ve ahenkli çıkmasını sağlar  Güzel sesinden dolayı  özellikle 18  yüzyılda çok tutulan bir çalgıydı  Haydn, Vivaldi ve Bach  gibi büyük sanatçılar viola d'amore için birçok konçerto ve sonat  yazdılar  Viyol 18  yüzyılda yaygınlığını yitirdiyse de, 20  yüzyılda  Rönesans ve Barok dönemin parçalarının seslendirilmesinde yeniden  kullanılmaya başlandı   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |