02-04-2010
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Uçağın İnişi
Uçağın İnişi

İşlek bir havalimanına inişe geçmeden önce, pilot iniş sırası kendisine gelene kadar havalimanının çevresinde uçar Kontrol kulesinden iniş talimatı aldıktan sonra uçağı elektronik olarak tanımlanmış süzülüş hattına ya da havalimanı yaklaşma rotasına sokar Bu rota, pistin göğe doğru gözle görünmeyen bir uzantısı olarak düşünülebilir Hava trafik denetimi görevlileri iniş öncesinde pilota hava koşullarını ve hangi piste inebileceğini bildirir Uçağın yere daha düşük bir hızla değmesini ve pistte de daha kısa mesafede durmasını sağlamak amacıyla iniş genellikle rüzgâra karşı yapılır Pilot, pistin ucundan birkaç kilometre uzaklıkta süzülüş hattına girer girmez flapları, slatları tamamen açar ve bazı durumlarda veterle 50° açı yapacak biçimde aşağıya doğru yatırır
Böylece hem taşıma kuvveti önemli ölçüde artırılarak iniş takımlarının yere daha yumuşak çarpması, hem de hava sürüklemesinin büyük oranda artırılarak uçağın hızının inişe uygun olacak biçimde azaltılması sağlanır Pilot daha sonra iniş takımlarını açar ve uçağın piste doğru yavaşça süzülmesini sağlar Tekerlekler yere değmeden hemen önce pilot manevra kolunu geriye doğru çekerek uçağın burnunu kaldırır ve uçağın piste paralel konuma gelmesini sağlar Bazı uçaklarda uçağı yavaşlatmak, kanattaki taşıma kuvvetini sıfıra indirmek ve böylece de bütün ağırlığın tekerleklere binmesini sağlamak için "hava freni" denen özel aygıtlar bulunur Bunlar ayak frenlerinden daha etkili biçimde yararlanılmasını sağlar İniş hızı yüksek olan bazı jet uçaklarında, daha kısa mesafede durmayı sağlamak amacıyla, tekerlekler yere değer değmez motorlar ters yönde döndürülmeye başlanır
Bazı savaş uçaklarında ise tekerleklerin yere değmesinin hemen ardından bir paraşüt açılarak uçağın hızla yavaşlaması sağlanır Piste indikten birkaç saniye sonra uçak artık bir kara taşıtına dönüşür ve burun tekerleğinden yönlendirilebilir duruma gelir Pilot yol çizgilerini izleyerek park yerine doğru ilerlerken flap ve slatları ilk konumlarına getirir ve uçağı teslim aldığı gibi bırakmak için bir dizi denetim yapar
Uçağın indirilmesi uçuşun en zör evresidir Yağmurlu, karlı, çok bulutlu ve sisli havalardaki inişlerde bu zorluk daha da artar Bu tür hava koşullarında son dakikaya kadar pisti göremeyeceğinden, pilot aygıtlara ve hava trafik denetimcilerinin vereceği iniş talimatlarına göre hareket eder
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|