Uçak Mürettebatı |
02-04-2010 | #1 |
Şengül Şirin
|
Uçak MürettebatıUçak Mürettebatı Bir yolcu uçağının mürettebat sayısı büyük ölçüde uçağın büyüklüğüne ve çalıştığı hatta bağlıdır 1970'lere kadar çoğu yolcu uçağında, kaptan pilot, yardımcı pilot, uçuş mühendisi ve aynı zamanda bir pilot da olan seyir görevlisinden oluşan dört kişilik bir uçuş ekibi bulunurdu Günümüzde uçuş mühendisi ve seyir görevlisinin işlerini uçaktaki bilgisayarlar yaptığı için modern uçaklarda pilot kabininde genellikle iki pilotun dışında bir uçuş elemanı bulunmaz Çok kısa hatlarda uçan küçük uçaklarda yalnızca bir pilot olabilir Nasıl bir gemiye kaptan komuta ederse, bir yolcu uçağını da kaptan pilot yönetir Kalkış öncesinde kaptan pilot önce havalimanındaki meteoroloji merkezinden rüzgânn hızı ve yönü, bulutluluk gibi hava durumu bilgilerini alır ve buna göre uçuş planım kesinleştirir Uçuş planı, kalkış saati, uçuş yüksekliği ve hızı, tahmini vanş saati gibi bilgileri içerir Kaptan pilot uçuş planını imzalayarak bir örneğini havalimanı yetkililerine verir Büyük uçaklarda kaptan pilot, uçuş güvertesi de denen pilot kabinindeki iki koltuktan soldakinde, yardımcı pilot da sağdakinde oturur Her ikisinin de önünde uçuş ve kumandaaygıtları vardır Böylece, iki pilot da uçağa kumanda edebilir Kalkış sırasında komutayı kaptan pilot üstlenir; yardıma pilot, kaptan pilotun emirleri doğrultusunda ona yardım eder Normal uçuş yüksekliğine çıkıldıktan sonra uçuşun büyük bölümü, uçuş yüksekliğini ve doğrultusunu düzenleyen otomatik pilotun denetiminde sürer, ama iki pilottan biri gene de yerinde oturarak uçuşun hava trafiğini bozmamasını sağlar Uçak ineceği havalimanına yaklaşırken ve iniş için alçalırken genellikle kaptan pilot komutayı yeniden üstlenir Günümüzde bütün yolcu uçakları, bilgisayarlardan yararlanarak kötü hava koşullarında bile otomatik iniş yapabilir Uçağın hareketi rüzgârın hızı ve doğrultu-suyla yakından ilişkilidir Baş taraftan alınan rüzgâr uçağın hızını azaltırken, arkadan esen rüzgâr hızı artırıcı rol oynar Yandan gelen rüzgâr uçağı yana doğru iterek rotasının dışına sürüklemeye çalışır Uçakta bulunan ve çoğu bilgisayarla denetlenen elektronik aygıtlar gerekli düzeltmeleri yaparak uçağı bulunması gereken noktada tutar Böylece pilotlar varış noktasına ulaşmak için yalnızca ara sıra düğmelere basarlar {bak SEYİR) "Kara kutu" diye bilinen uçuş kayıt aygıtı uçuşla ilgili bütün ayrıntıları (örneğin, göster-gelerdeki değerleri, pilotun verdiği komutları) ve hatta uçuş güvertesindeki konuşmaları otomatik olarak kaydeder Eğer uçakta bir aksaklık olur ve zorunlu iniş yapılırsa ya da uçak düşerse, uzmanların aksaklık ya da düşüş nedenlerini bulmasında bu kayıtların büyük yardımı olur Bulutların çok üstünde ya da okyanus üzerinde uçuyor olsa bile pilot yerle sürekli bağlantı halindediruçak genellikle genişliği yaklaşık 15 km olan ve doğrultusu radyo sinyalleriyle belirlenen bir hava koridorunda uçarken, yer radyo istasyonları ile piİot arasında sürekli mesaj alışverişi olur Uçağın bu koridoru izlemesini ve varış noktasına güvenli olarak ulaşmasını sağlamak mürettebatın görevidir Radarlar, bilgisayarlar ve öbür seyir aygıtlan özellikle kalkış ve iniş sırasında pilotlara yardımcı olur Büyük yolcu uçaklarında uçuş ekibi dışında ayrıca kabin görevlileri vardır (bunlann sayısı bir Boeing 747'de 15'i bulur) Bunlar yemek dağıtımıyla ve yolcuların rahatını sağlamakla görevlidir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|