01-10-2010
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Richard Trevithick -İngiliz Makine Mühendisi
Richard Trevithick -İngiliz Makine Mühendisi

İngiliz makine mühendisi (1771-1833) Richard Trevithick buhar makinesinin mucitlerindendir (bak Buhar MAKİNESİ) Trevithick bir kazanda topladığı buharı, kalay madenlerinde toplanan suyu dışarı pompalayan tulumbaların çalıştırılmasında kullanmayı başarmıştır
Buharın yüksek basınç koşullarında kullanılması (James Watt bunu çok tehlikeli bir girişim olarak görüyordu), daha küçük ve hafif makinelerin yapılabilmesini olanaklı kılmıştır Trevithick 1801'de de ilk "buharlı araba"sını yapmış ve bir yılbaşı gecesi bu arabayla Cornwall'daki Camborne'da bir tepeye tırmanmıştır Trevithick ikinci buharlı arabasını da 1803'te yaptı ve bununla Londra sokaklarında dolaştı Daha sonra dünyanın ilk buharlı lokomotifinin tasarımını yaptı

Bu tasarıma dayalı olarak gerçekleştirilen lokomotif, 1804'te Güney Galler'de döşenen 15 km uzunluğundaki dökme demir rayların üzerinde, 10 ton demir ve 70 yolcudan oluşan yükü çekmeyi başardı Trevithick, iki lokomotif daha yaptı, ama o dönemde dökme demirden yapılan raylar bu lokomotiflerin ağırlığını taşıyamıyordu Bunun üzerine Trevithick, daha sağlam raylar üretebilmek için demir çekme makinelerinin buhar makinesiyle çalıştırılması üzerinde yoğunlaştı

Buhar makinesini ayrıca mavna, tarak dubası ve harman makinesi üzerinde de denedi; bu arada buhar kazanları üzerinde geliştirme çalışmaları da yürüttü Yetenekli bir mühendis olmasına karşılık, Trevithick iyi bir işadamı değildi Bu nedenle iflas etti ve Güney Amerika'ya geçerek Peru' daki gümüş madenleri için makineler tasarımladı Bu yolla büyük servet edineceğini ummuştu, ama ülkesine döndüğünde beş parasızdı; üstelik kendi buluşlarından başka mühendislerin büyük kârlar elde ettiklerini gördü Trevithick yoksulluk içinde öldü
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|