Satranç Oyunu-Taşların Hareketi ve Rok |
12-29-2009 | #1 |
Şengül Şirin
|
Satranç Oyunu-Taşların Hareketi ve RokSatranç Oyunu-Taşların Hareketi ve Rok Satranç iki oyuncu arasında, eşit büyüklükte 64 küçük kareye bölünmüş bir oyun tahtası üstünde, özel taşlarla oynanan bir oyundur Oyuncular tahtayı aralarına alıp karşılıklı oturduklarında boyuna uzanan karelere sütun, enine uzananlara ise sıra denir Böylece satranç tahtası üzerinde sekiz sütun ve sekiz sıra vardır Sütun ve sıralardaki kareler sırayla bir açık ve bir koyu renklidir Bunlar siyah ve beyaz olarak tanımlanır Satranç tahtasında çaprazlamasına uzanan aynı renkteki karelere de çapraz denir Açık ve koyu renkli olan satranç taşlarından beyazları bir oyuncu, siyahları ise öbürü alır Her oyuncunun, bir şah, bir vezir, iki kale, iki fil, iki at ve sekiz piyon olmak üzere 16'şar taşı vardır Oyun Tahtasının Yerleştirilmesi Oyun başlamadan önce, tahta her iki oyuncunun da sağındaki köşeye beyaz kare gelecek biçimde yerleştirilmelidir Bundan sonra taşlar dizilir Beyaz taşları alan oyuncuya en yakın sıranın en sağındaki köşeden başlayarak sırayla kale, at, fil, şah, vezir, fil, at ve kale yerleştirilir Sekiz piyon ise bu taşların hemen önündeki sıraya dizilir Siyah taşlar da öbür oyuncuya en yakın sıraya, siyah ve beyaz şah ve vezirler aynı sütunda olacak biçimde sıralanır Oyuna her zaman beyaz başlar Bundan sonra, oyunculardan biri öbürünün şahını mat edene ya da oyun berabere bitene kadar sırayla oynanır Taşların Hareketi ve Rok Şah her yönde (sütunlar ve sıralar üzerinde ya da çapraz) bir kare ilerleyebilir Vezir ise her yönde (sütunlar ve sıralar üzerinde ya da çapraz) istediği kadar çok kare ilerleyebilir Kale sütun ve sıralar üzerinde istediği kadar çok kare üzerinde ilerleyebilir, ama çapraz hareket edemez Fil ise çapraz olarak istediği kadar çok kare üzerinde ilerler, ama sütun ve sıralar yönünde hareket edemez Atın hareketi düz değildir Sütun ya da sıra üzerinde bir kare, sonra çapraz yönde bir kare olmak üzere ara vermeden iki bölüm halinde hareketini tamamlar Piyon, öbür oyuncunun bir taşını almadığı sürece, yalnızca sütunlar üzerinde öne doğru ilerleyebilir İlk hareketinde bir ya da iki kare ilerleme tercihini yapma hakkına sahiptir, sonraki hareketlerinde yalnızca bir kare ilerleyebilir Satranç taşlarının en güçsüzü olmasına karşın, eğer tahta üstündeki en uzak sıraya ulaşırsa, oyuncunun seçimine göre vezir, kale, fil ya da atın yerine geçebilir Satranç taşlarının birbirine göre değeri koşullara göre değişir Ama genelde şöyle değerlendirilebilir: Piyon 1, at ya da fil 3, kale 4V2, vezir 9 Şah ise en değerli taştır, çünkü mat olduğu zaman oyun biter Satranç taşlarının bu hareketlerine bazı sınırlandırmalar getirilmiştir At dışında hiçbir taş kendi renginde ya da öbür renkte rakip taşlardan birinin üzerinden atlayamaz İki taş hiçbir zaman aynı karede duramaz, yani bir taş kendi renginden bir taşın bulunduğu bir kareye gelemez Ama, rakip taşlardan birinin bulunduğu kareye hareket edebiliyorsa onu alıp yerine geçer Alınan taş bir daha oyuna dönmemek üzere satranç tahtasından çıkarılır Piyon dışında tüm taşlar kendi hareket yönlerindeki taşları alırlar Piyon ise tam önündeki karede duran taşı alamaz (ama boşsa bu kareye ilerleyebilir) Bunun yerine, yalnızca bulunduğu karenin sağ ya da sol çaprazındaki komşu karelerden birinde duran bir taşı alabilir Her taşın normal hareketlerinden başka, her oyunda yalnız bir kez olmak üzere şah ve kale birlikte hareket ettirilerek "rok" yapılabilir Şah ilk sıra üzerinde sağa ya da sola iki kare ilerletilir; kale de şahın öbür yanındaki kareye geçirilir Rok, at dışında hiçbir taşın öbürlerinin üstünden atlayamayacağı kuralının dışında kalan ve şahın tek kareden fazla ilerlediği bir harekettir Eğer şah ya da kale daha önce ilk yerlerinden oynatılmışsa, şah ve kale arasında başka bir taş varsa, şah bulunduğu karede tehdit altındaysa, üstünden geçeceği ya da konacağı karede tehdit altında olacaksa rok yapılmaz Bir de piyonlar için özel bir hareket vardır Eğer bir piyon başlangıç yerinden iki kare ilerleyerek çıkış yaptığında, geçtiği birinci kare rakip piyonun taş alma yerine rastlıyorsa, rakip piyon atlanan kareye hareket ederek bu piyon sanki bir kare ilerlemiş gibi onu alabilir Geçerken alma denen bu hak kullanılmadığında yitirilir Şahın Tehdit Altında Kalması ve Mat Şah dışında tüm taşlar alınabilir Eğer rakip taşlardan biri şahı alabilecek konuma gelirse şah tehdit altında demektir ve "şah" ya da "kış" terimleriyle belirtilir Bu durumda ya şah ve rakip taş arasına başka bir taş getirilir ya tehdit eden rakip taş alınır ya da şah tehdit altında olmayan bir kareye ilerletilir Bu hareketlerden hiçbirine olanak yoksa şah "mat" olur ve mat eden oyuncu oyunu kazanır Oyuncuların birbirlerini mat edememeleri, sürekli şah çekilmesi, bir oyuncunun aynı hamleyi art arda üç kez yinelemesi, şahın tehdit altında olmamasına karşın oyuncunun hiçbir kurallı hareket yapamaması gibi durumlarda ise oyun berabere sonuçlanır
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|