|  | Dike |  | 
|  12-06-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   DikeDike Dike, Themis'le Zeus'un kızı ve Euno-mia ve Eirene'yle birlikte Hora'ların biridir  Adı Yunan dilinde birçok anlamlara gelir; simgelediği başlıca soyut kavram hak, doğruluk ve adalettir  Dike sözcüğü,  adaletin uygulandığı mahkeme için de kullanılır, mahkemede verilen hüküm için  de; "diken didonai" deyimiyse ceza görmek anlamına gelir  Dike insanlar arasında yaşar, onun içindir ki, şiirde de, düzyazıda da çok adı geçer  Dike kavramından Yunanlıların ne anladığını iyice kavramak için başlıca kaynaklarımız He-siodos ve tragedya yazarları olsun  Bu kavramı incelemeye değer  Hesiodos'un ikinci büyük eseri "İşler ve Günler"de Dike'ye 180 dizeye yakın uzun bir bölüm ayrılmıştır  Bu bölüm Hesiodos'un bütün hayat felsefesini verir  Yalnız Hesiodos'u tanımak bakımından değil de, orta halli bir insanın toplum içinde Dike tanrısal kavramını nasıl görüp, nereye yerleştirdiği açısından incelemek istiyoruz bu parçayı  Bölüm bir hayvan masalıyla başlar (İşi  202 vd  ); "krallara" yani kadılara, yargıçlara seslenen şair hayvanlar dünyasında kaba kuvvetin hüküm sürdüğünü, ama insanlar dünyasında öyle olmadığını söyler  İnsanlar arasında Dike vardır  Dike tanrı Zeus'tan gelir, Dike yani doğruluk toplulukların varlığını ve mutluluğunu sağlar  Hesiodos burada tanrıça Dike'ye uzun bir övgü yazar  Kardeşi Perses'ten haksızlık gören ve yargıçlarca korunmayıp hakkını alamayan Hesiodos'un Dike'ye bu övgüsü patetik olmakla kalmaz, kendilerine yargıç deyip de rüşvet alarak eğrilik yoluna sapan krallara da etkin bir derstir  Soylar mythos'u dünyayı bir cehenneme çevirmekle bitmişti  Yoksulluk, umutsuzluk sarmıştı ortalığı, insan Pandora'nın işlediği suç ( k i buna da suç denmez ya, bir tedbirsizlikti sadece) yüzünden ne kadar kötülük varsa, hepsini başlarına bela etmişlerdi  Bundan kurtuluşu adalete güvenle, Dike'yi insanların arasına almak, onu her işte uygulamakla görmek ve salık vermek Hesiodos'un Yunan düşüncesine en büyük katkısıdır  Kratos'la Bia'yı kendine başlıca yardımcı eden Zeus burada bir zorba olmaktan çıkıyor, insanlığa yarar ve iyilik getiren tanrı, gerçek bir tanrı oluveriyor  Yeryüzü de yeni baştan bir altın çağa, bir cennete dönüyor  Doğruluk üzerine kurulu bir insan cenneti  Hesiodos'un bu yüce görüşünü tragedya yazarları da benimser, benimseyenlerin, dile getirenlerin başında da Aiskhylos gelir  Ahlakı her şeyden üstün tutan bu şair, doğruların ocaklarında mutluluğun ürünleri bulunduğunu söyler (Ağam  750 vd  ); Sophokles de Elektra tragedyasında, işlenen suçun hemen peşinden Dike'nin öç tanrıları Erinys'lerle birlikte geldiğini ileri sürer (Elekt  472 vd  )  Şiirde bir tanrısal varlık olarak canlandırılan Doğruluk gitgide soyutlaşır Yunan düzyazısında ve sonunda Platon'un bunca diyalogunda, özünün nitelikleri, toplum içinde yeri ve etkisi araştırılan "to dikaion" diye cinsiz bir felsefe kavramına döner   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |