![]() |
Hz. Hatice'nin (r.a) Kısaca Hayatı |
![]() |
![]() |
#1 |
b@ron
|
![]() Hz. Hatice'nin (r.a) Kısaca HayatıHZ
![]() ![]() Büyük İslâm kadını ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cahiliyet zamanında yaşamalarına rağmen böyle değerli âilede yetişen Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarih Hz ![]() ![]() ![]() Bu servete sahip olan Hz ![]() ![]() ![]() Evet ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evet dediğimiz gibi Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı batılı yazarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi tekrar Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1-Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2-Bir gün Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3-Arap bilginlerinden olan Hatice'nin amcazadesi Varaka'nın Ahdeyn (Tevrat ve İncil) kitapları hakkında çok bilgisi vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4-Bir gece Hz ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bütün bunlar ve ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evlenmenin nasıl gerçekleştiği hakkında tarihçiler şöyle yazıyorlar: Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ya Muhammed! Niçin hayatını temiz bir eşle aydınlatmıyorsun? Eğer seni güzelliğe servete ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resul-i Ekrem bu hususta değerli amcası Ebu Talib'e danıştıktan sonra ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu mübârek evlilik takriben 15 yıl sürdü ve Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evet Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnşallah delilleriyle ispatlayacağımız üzere bu kızlar Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada Hz ![]() Bir hadisinde şöyle buyurmuştur: "Hatice cennetin faziletli kadınlarındandır ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine şöyle buyurmuştur: " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evet ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evet ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Artık iki büyük hamî ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evet Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada son olarak hem Hz ![]() ![]() ![]() "Selam olsun sana ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Hz. Hatice'nin (r.a) Kısaca Hayatı |
![]() |
![]() |
#2 |
b@ron
|
![]() Cevap : Hz. Hatice'nin (r.a) Kısaca HayatıHZ
![]() BAŞKASIYLA EVLENMEMİŞTİR Önceden de hatırlattığımız gibi ![]() ![]() ![]() Bazı tarihçiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak biz bu rivâyetlerin doğruluğundan şüpheliyiz ve bunların uydurulmasında ![]() ![]() 1-Her şeyden önce bu rivâyetleri inceleyen bir kimse ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2-Bu iddiaların aksini iddia ve rivâyet eden âlimler ve tarihçiler de vardır: İbn-i Şehrâşub Menâkıb-ı Âl-i Ebi Talib kitabında şöyle diyor: " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3-Ebulkâsım Kûfî yine kitabında şunları kaydetmektedir: "Eser sahipleri ve haber nakilcilerinin (tarihçilerin) umum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi ![]() ![]() ![]() 4-Maddî ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazıları ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buna cevabımız şudur ki evvelâ bu şahsın Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Saniyen "Haris" denen bu şahsın ilk İslâm şehidi olduğu iddiası da doğru değildir; zira bu iddiayla çelişen bir çok meşhur rivâyet mevcuttur ![]() ![]() ![]() Yine sahih bir senetle şöyle rivâyet edilmiştir: "İslam'da ilk şehid Sümeyye'dir ( ![]() ![]() Aynı şey Mücahid'den de nakledilmiştir ![]() Bazıları ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HZ ![]() RESULULLAH'IN KIZLARI Eb-ul As b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu görüşümüzün delillerini de aşağıda kısaca açıklamaya çalışacağız: Evvela bu görüşü reddeden ve başka bir görüş ileri süren tarihçiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görüldüğü gibi Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Saniyen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer taraftan aynı adamlar yine şöyle rivâyet ediyorlar; mesela Makdisî diyor ki: "Hatice cahiliyyet zamanında ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Küçük yaşta vefat eden Abdullah ![]() ![]() ![]() ![]() Veya Kastalânî ve Diyarbekrî şöyle diyorlar: " ![]() ![]() Zübeyr b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarihçi Süheylî de Resulullah'ın bütün çocuklarının İslâm zamanında doğduğunu kaydetmektedir ![]() Yine bazıları ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi bütün bunlardan sonra ![]() Yine İslam'dan sonra dünyaya gelen Rukayye'yi hemen Osman'la evlendirebiliyorlar; halbuki bütün tarihlerin yazdığına göre Habeşe'ye birinci hicret ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine diyorlar ki: "Ebu Leheb ve eşi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu da yine bir çok rivayetleriyle çelişmektedir; zira: a)-Bir çok rivâyete göre (ki doğrudur da) bu sure ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazıları bu surenin "Yakın akrabalarını korkut" (Şuarâ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Açıktır ki Kureyşlilerin Resulullah'a eziyetleri biraz önce verdiğimiz İnzar âyeti indikten sonra ![]() ![]() Bu sure (Mesed) hakkında nakledilen diğer bir rivâyet de bizim bu sözümüzü te'yid etmektedir; şöyle ki: " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Leheb'in bu sözleri Resulullah'a ulaşınca Hazret buna üzüldü ve ( ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada üzerinde durulması gereken bir diğer husus ise şudur: "Eğer Rukayye ve Ümmü Külsüm'ün "Mesed" suresinin inmesi ve müşriklerin eziyetlerinin başlamasının ardından boşanmalarının gerçekleştiğini söylersek ![]() ![]() ![]() Öte yandan Mısırlı büyük yazar Tevfik Ebu İlim'in "Tarih-u Ehl-il Beyt" isimli kitabında naklettiği bir rivayet de dikkatimizi çekmiş ve yukarıda bahsettiğimiz görüşlere daha bir şüpheli bakmamıza vesile olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu rivâyet gereği Ebu Leheb'in oğlunun Rukeyye'yi boşadığı iddiası da şüpheli duruma düşmekle birlikte ![]() ![]() Bir Başka Çelişki: Zübeyr b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir diğer rivâyette ise şöyle diyor: "Önce Resulullah'ın oğlu Kâsım dünyaya geldi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hatta bir rivâyette Resulullah'ın oğlu İbrahim'in vefatı münasebetiyle Ebu Cehl'in Resulullah hakkında söylediği sözler üzerine söz konusu âyetin nâzil olduğu söylenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aşağıdaki rivâyetleri de göz ardı etmemeliyiz; diyorlar ki: "Kâsım vefat ettiği zaman iki yaşındaydı ![]() "Kâsım yürüme çağına gelinceye kadar yaşadı ![]() Belazurî ise ikisinin arasını toplanmış ve şöyle demiştir: "Kâsım iki yaşına geldiği ve yürüdüğü bir sırada vefat etmiştir ![]() Bazı diğer rivâyetler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu konuda üç ayrı rivâyet ise şu şekildedir: "Kâsım ve Tayyib ![]() ![]() "Kâsım hayvana binecek ve at sürecek kadar büyüdü ![]() "Kâsım vefat ettiği sırada dört yaşında idi ![]() Buraya kadar Kâsım'ın küçük yaşta öldüğünü değişik rivâyetlerin diliyle cûz'î farklarla aktardık ![]() Müsned-i Feryâbi'de Kâsım'ın İslam'dan sonra dünyaya geldiğini içeren bilgilere ilaveten ![]() a)-Kâsım vefat ettiğinde dört yaşındaydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b)-Müsned-i Feryâbî'de şöyle kaydedilmiştir: "Resulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Süheylî bu hadisi naklettikten sonra şöyle diyor: "Bu hadis Kâsım'ın cahiliyyet zamanında ölmediğini gösteriyor ![]() Bu iki rivâyet ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kısacası bir yandan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçi bu konuda Ebu Hilâl-il Askerî aykırı bir rivâyet de nakletmiştir; ancak rivâyetin içerisinde açık çelişki bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görüldüğü gibi bu rivâyet ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elbette bu yanlışlığın bir kalem hatasından kaynaklanarak "Nübüvvetten sonra" yerine "Nübüvvetten önce" yazılmış olması mümkündür ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Hz. Hatice'nin (r.a) Kısaca Hayatı |
![]() |
![]() |
#3 |
b@ron
|
![]() Cevap : Hz. Hatice'nin (r.a) Kısaca HayatıRESULLAH'IN EN KÜÇÜK KIZI KİMDİR?
Cürcânî diyor ki: "Benim yanımda sahih olan görüş şudur ki Rukayye Resulullah'ın en küçük kızı idi; hatta Fâtıma'dan (a ![]() ![]() Bazıları ise Ümm-ü Külsüm'ün hepsinden küçük olduğunu söylemişlerdir ![]() Ebu Ömer de şöyle demiştir: "Fâtıma ve bacısı Ümm-ü Külsüm ![]() ![]() ![]() ![]() El-İstiâb kitabında bu rivâyete "Rukayye'nin Fâtıma'dan daha küçük olduğu söylenmiştir" cümlesi de ilave edilmiştir Bazıları ise Hz ![]() ![]() ![]() Her halükârda eğer biz Rukayye ve Ümm-ü Külsüm'ün Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Yine kaynaklara baktığımızda ![]() ![]() bazıları bi'set yılında ![]() bazıları Resulullah kırk bir yaşında iken ![]() bazıları ise bi'setin ikinci yılında doğduğunu iddia etmişlerdir ![]() ![]() ![]() Şimdi bu görüşlerin hangisini alırsanız alın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi Hz ![]() ![]() Bizimle aynı görüşü (hicretin 5 ![]() yanı sıra şu delilleri zikredebiliriz: a)-Hatırlayacağınız gibi bahsimizin başlarında bir çok râvi ve tarihçiden nakletmiştik ki ![]() ![]() ![]() ![]() b)-Çeşitli mezheplere mensup hadisçi ve tarihçilerin naklettiği bir çok rivâyete göre Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu rivâyetler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c)-Yine Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hadisten anlaşılan şu ki ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d)-Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öte yandan şunu da kesin bir şekilde biliyoruz ki Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HZ ![]() ![]() ![]() ![]() İLE NE ZAMAN EVLENDİ? Üzerinde durulması gereken bir diğer husus ise şudur ki ![]() ![]() ![]() ![]() Rivayetlere baktığımızda gerçi bu evliliğin bi'setten 15 ![]() ![]() ![]() ![]() Özellikle son görüşü te'yid eden nakiller ve karineler de vardır; mesela Beyhâki Hz ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() Yine önceden de naklettiğimiz gibi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böylece bu delil de ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öte yandan Ehl-i Sünnet Alimlerinden Dûlâbî ve Diyarbekri'nin görüşlerine bakılırsa ![]() ![]() ![]() Bu ise iddia edilen Peygamber kızlarının Ebu Leheb'in oğlanlarıyla evlendiğinin doğru olmadığı demektir; zira söz konu rivayetler ![]() ÜMMÜ GÜLSÜM HİCRET SIRASINDA NEREDEYDİ? İşlediğimiz konuda bize yardımcı olacak bir diğer husus Müslümanların Medine'ye hicreti sırasında Ümm-ü Külsüm'ün muammalı durumudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün bunlar cevap bekleyen muammalı sorulardır ![]() ![]() ![]() ZEYNEP HAKKINDA BİR KAÇ NÜKTE a)-Yazımızın başlarında da değindiğimiz gibi Ebulkâsım Kufi ![]() ![]() ![]() ![]() b)-Bazı rivâyetlerde şöyle nakledilmiştir: "Hatice Nabbâş b ![]() ![]() ![]() Bu rivâyet iki şeyi teyid etmektedir; biri Zeyneb'in Resulullah'ın üvey kızı olduğunu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "El-Envar" ve "El-Bideu" isimli kitaplardan şöyle naklediliyor: "Rukayye ve Zeynep Hatice'nin bacısı Hâle'nin kızlarıdır ![]() Yine El-Envar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu rivâyetlerde cüz'î bazı yanlışlar ve karıştırmalar olsa da ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HZ ![]() Zeynep ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ey Ali ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi eğer Osman ve Ebul'âs ile evlenen kızlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebuzer-i Gıfâri'den nakledilen hadis de bunu te'yid etmektedir ![]() "Hiç şüphesiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu konuda ![]() ![]() "Haricîlerden bir kişi Abdullah İbn-i Ömer'e gelerek bazı konularda sorular yöneltip tartışıyor ve son olarak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görüldüğü gibi bu rivâyette Abdullah İbn-i Ömer ![]() ![]() ![]() ![]() Bu rivâyette bizim şâhidimiz ikinci delilden ibarettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MUHTEMEL BİR ÇÖZÜM YOLU Buraya kadar ortaya koyduğumuz deliller ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bize göre bu rivâyetlerde ismi geçen söz konusu kızların varlığını inkar etmek istemiyorsak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu rivâyetleri bu şekilde tevil etmekten başka bir çaremiz yoktur; aksi taktirde zikrettiğimiz çelişkilerle karşılaşmamız kaçınılmazdır ![]() OSMAN'IN RUKAYYE İLE EVLENMESİNE DÂİR Resulullah'ın ![]() ![]() "Rukayye fevkalde bir güzelliğe sahipti ![]() "Bir kâhin Osman'a Resulullah'ın peygamberliğini haber vermesinin ardından ![]() ![]() Demek oluyor ki Resulullah'ın Osman'ı Rukayye ile evlendirmesi ![]() ![]() Öte yandan bazı rivâyetler de şöyle diyor: "Sâ'd b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine Esmâ bint-i Umeys aynı öneriyi Hz ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() Yine Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hadiste de Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a)-Aynı rivâyeti Akilî söz konusu iddiaya yer bırakmayacak şekilde ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hadisin kelimelerindeki harekeleri değiştirmek mümkün olmadığı için ![]() ![]() b)-Resulullah'ın önceden Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c)-Konuyla ilgili kaynakların bir çoğu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hadisin manasını bu tür soğuk te'villerle değiştiremeyeceğini anlayan İbn-i Hacer Askalânî ![]() ![]() Bunu sadece o değil ![]() ![]() BİR KAÇ NÜKTE Son olarak birkaç nükteye değinip bu bahsi kapatmak istiyoruz: 1-Zikrettiğimiz bunca delile ve rivayetler arasındaki bunca çelişkiye rağmen bazılarının Zeynep Rukayye ve Ümm-ü Külsüm'ü Resulullah'ın gerçek kızları olarak göstermekte ısrarlı davrananların niyetinde belki de Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2-Osman'ın Rukayye ve Ümm-ü Külsüm ile hiç de mutlu bir hayat yaşamadıklarını ve Osman'ın onlara karşı çeşitli eziyetlerde bulunduğunu kaynaklarda okuyoruz 3- Bütün bunlara rağmen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Güyâ Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Orjinal Link: TEVBE EDENLERİN SİTESİ http://www.tevbe.org/forum/hanim-sah...ca-hayati.html Bu kıssayı uyduranlar bir çok yerin aksine burada Osman'ı neden unutmuş ve Peygamber'in methine onun yerine Ebul'âs'ı mezhar kılmışlardır acaba?! Belki de Hz ![]() ![]() ![]() 4-Önceden de değindiğimiz gibi bu kızlardan bahseden Ehl-i Sünnet rivâyetleri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|