Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > ForumSinsi Ansiklopedisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
batiskafbatiskafın, işletilmesigeliştirilmesi

Batiskaf-Batiskafın Işletilmesi-geliştirilmesi

Eski 10-22-2009   #1
Şengül Şirin
Varsayılan

Batiskaf-Batiskafın Işletilmesi-geliştirilmesi



Batiskaf-Batiskafın işletilmesi-geliştirilmesi


Elde bulunan araçların yetersizliği yüzünden, denizdeki yaşam ve okyanus tabanının yapısı konusundaki araştırmalar, uzun süre sınırlı kaldı SU CİĞERİ' nln [skuba]geliştirilmesi, dalgıçlara en çok 50 m derinliğe dalabilme olanağı sağlamıştır Ama, 1940'ların sonlarında Piccard'ın bulduğu dalma gemisi (batiskaf) , yüksek basınca dayanıklıdır ve bilim adamlarının deniz yüzeyinden kilometrelerce aşağıya inebilmelerine olanak verirBatiskaf adı, Yunanca'da «derin Batiskaf iki ana parçadan oluşur: İçi benzin dolu, sudan hafif bir kazan olan, tekne biçimindeki büyük şamandıra; onun altına asılı köre biçiminde çelik kabin Şamandırada benzin çeşitli bölümlere dağıtılır ve aracın yüzme özelliği, çeşitli miktarlarda demir talaşıyla dengelenir Bu safra, şamandıra içindeki besleme sandıklarında durur ve elektromıknatıslarla yerlerinde tutulur
Küre,aracın denetim merkezidir Mürettebat, denetim aygıtları ve araştırma araçları onun içinde bulunur


Yüksek basınçlara dayanması gerektiği için (bu basınç 10000 m derinlikte 1240 bar olabilir) duvarlarının kalınlığı 10 - 18 cm arasında değişir Batiskaf bir bilimsel araştırma aracı olduğu İçin kürede, iki kişilik mürettebatın gözlem yapabileceği lombozlar bulunur Lomboz çevresinde kusursuz bir yalıtım sağlama amacıyla, metal gövdenin içine, genellikle plexiglas türünden bir saydam malzeme yerleştirllirAracın Karşı karsıza bulunduğu yüksek basınçlarda,kürenin içine fışkıracak çok küçük miktarda su bile önemli zararlara yolaçabilir Bu yüzden, lomboz camları, sivri ucu kesilmiş bir koni biçiminde yapılır ve yuvalarına dar tarafı içeri gelecek biçimde sokulur Böylece üzerlerindeki basınç, yerlerine daha da iyi yerleşmelerini sağlar Aynı özen, duvarlardan elektrik hatlarının geçtiği serlerde de herhangi bir sızıntıyı önlemek için gereklidir Ayrıca araç çalışırken kabloların bükülmesi, ortaya ek bir sorun çıkarır Epoksit reçineli yapıştırıcı Araldit'in etkili bir yapışkan ve yalıtım maddesi olduğu bulunmuştur;ABD uzay programmda geliştirilen çok daha sert maddelerin aynı işte kullanılabilmesi İçin deneyler sürmektedir

Genellikle iki kişiden oluşan batiskaf mürettebatı için, kürede normal basınçlı hava bulunur Böylece mürettebatın dalıştan sonra basıncı uyarlama yöntemlerine başvurmasına gerek kalmaz Gene küre içinde hava tüpleri vardır ve hava stoku genellikle 24 saat ayanır Dış kıskaçların, kontrol düğmelerinin ve safraların yanı sıra, sonar ve televizyon monitörleri de küre içinde yeralır

Batiskafın işletilmesi:

Batiskaf bir dalışa hazırlanırken şamandıranın İçindeki bazı bölmeler havayla doludur Dalabilmek İçin bu bölmelere su doldurulur Araç battıkça, şamandıranın dışı gittikçe artan bir basıncın etkisinde kahrîçinde benzin bulunan bölmelerin alt kesiminde delikler vardır ve buradan giren deniz suyunun basmcı, daha hafif bir sıvı olan benzini hafifçe sıkıştırır Böylece şamandıranın içindeki basınç ile dış basıncın her zaman aynı olması sağlanır Bu yüzden şamandıra, küreninkinden daha ince bir metalden yapılabilir Benzin'sıkışmasının bir sonucu da, batiskaf derinlere indikçe benzin yoğunluğunun artması ve bir noktada sudan daha yoğun hale gelmesidir Böylece araç ağırlaşarak daha hızlı batmaya başlar


Bunu dengelemek için mürettebat küçük tutar larda safra atabilir Batiskafın deniz tabanına değme si hem safraların araca istenen düzeyde yüzme özel ligi kazandıracak biçimde düzenlenmesiyle, hem de «kılavuz zincir «Kılavuz zincir Su yüzüne çıkmak İçin elektromıknatıslar durdu rulur, demir safra boşalır ve hafif benzin, tıpkı bir ba lon gibi aracı yükseltir Bir elektrik kesintisi olduğı zaman da safra kendiliğinden boşalacağından, batiskaf su yüzüne çıkar Bu güvenlik sistemi, boşaltılabi iecek ağırlıklar tasıyan başka depolarla ve gene elekt
romıknatıslar tarafından yerinde tutulan bazı ağır araçların safra olarak bırakılmasıyla desteklenir

Gelişme:

İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra, daha batiskaf bulunmadan, dalış için «batisfer Batiskafı Profesör Auguste Piccard bulmuştur 1930'larda balonculuk deneyleriyle Ün kazanan bu İsveçli bilimadamı, aynı düşünceyi deniz dibi araştırmalarına da uygulamaya karar verdi Şamandıranın işlevi, balondaki hava kesesinin işleviyle aynıdır Her iki araçta da yükselme ve alçalma, safra düzenlemesine ve bir ölçüde alta bağlanan ipe (zincire) bağlıdır Gene her iki araçta-,mürettebatın normal basınçlı havayı soluyabilmesi içinhava tüpleri taşınır

Piccard'ın çalışmaları, önceleri, Belçika Bilimsel Araştırma Ulusal Fonu (FRNS) tarafından destekleniyordu Bu yüzden ünlü balonun; FRNS 1 adı verilmişti İlk batiskafına da FRNS 2 adı verildi ve bu araç Piccard'ın düşüncelerinin geçerli olduğunu, kuşkuya yer bırakmayacak biçimde kanıtladı Ama en büyük başarısı, «Trieste Batiskafı geliştirme çalışmaları günümüzde de Fransa'da (FRNS III), ABD'nde (gelistirilmişTrieste II) ve SB'nde(B-II) sürdürülmektedir

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.